سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان (یک چهارم موارد) در مردان و زنان است. درمان موثر سرطان به هنگام تشخیص زود هنگام علائم سرطان ریه به وجود می‌آید، بنابراین اگر متوجه علائم زیر شدید، به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان ریه: سرفه خونینشانه‌های سرطان ریه

سرفه خونی هیچ گاه علامت خوبی نیست. رجا فلورس، متخصص ریه، استاد و رئیس بخش جراحی قفسه سینه در دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینای نیویورک می‌گوید: دقیقا به محض اینکه دچار سرفه خونی شدید باید به پزشک مراجعه کنید. وی می‌گوید: اگر چه سرفه خونی لزوما به معنای سرطان ریه نیست اما شما باید آزمایش بدهید تا مطمئن شوید.

علائم سرطان ریه: درد قفسه سینهعلائم سرطان ریه

به درد قفسه سینه درد پشت یا کمر، دردی که جدید است و از بین نمی‌رود، باید توجه کرد. ممکن است احساس تنگی یا درد شدید داشته باشید که می‌تواند با تنفس عمیق، سرفه یا خنده بروز کند. دکتر فلورس می‌گوید: شما در جایی که تومور قرار گرفته است، احساس درد می‌کنید.  تومور در هر جهتی باشد، شما در آن جهت احساس درد خواهید کرد، اگر تومور به سمت پشت قفسه سینه باشد، شما در پشت، احساس درد خواهید کرد. هر گونه درد قفسه سینه به شما هشدار می‌دهد که به پزشک مراجعه کنید. درد قفسه سینه همچنین ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

علائم سرطان ریه: سرفه مداومعلائم سرطان ریه

سرفه می‌تواند به دلایل ساده‌ای مثل آلرژی‌ها، سرماخوردگی یا پریدن آب در نای اتفاق بیفتد. اما اگر به نظر می رسد سرفه شما هرگز از بین نمی رود، می‌تواند نشانه یک بیماری جدی همانند سرطان ریه باشد. دکتر فلورس می‌گوید: سرطان در راه‌های هوایی می‌تواند گلوی شما را تحریک و موجب سرفه شود. در این موقع چیزی به وجود می‌آید که در حالت طبیعی قرار نیست وجود داشته باشد، بنابراین بدن شما واکنش نشان داده و برای خلاص شدن از آن تلاش می‌کند. سرطان همچنین می‌تواند مخاط تولید کند که موجب تشدید سرفه و بدتر شدن آن می‌شود.

نشانه‌های سرطان ریه: تنگی نفسعلائم سرطان ریه

اگر بعد از بالا رفتن از پله‌ها یا پیاده روی روزانه، ناگهان دچار نفس نفس زدن شدید، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد. دکتر فلورس می‌گوید: تنگی نفس می‌تواند ناشی از مسدود شدن نای توسط تومور باشد. همچنین می‌تواند ناشی از انباشت مایع در قفسه سینه باشد که بر ریه فشار وارد کرده و باعث کمبود هوا می‌شود. وقتی سرطان در دیواره ریه تشکیل می‌شود، موجب ایجاد مایع در قفسه سینه شما می‌شود و با اینکه قفسه سینه شما قادر است بین ۳ تا ۴ لیتر مایع را در قفسه سینه شما نگه دارد، اما با این حال، وقتی به طور کامل ریه‌ها قادر به دریافت هوا به میزان کافی نیستند. دشواری تنفس به هنگام نشستن یا دراز کشیدن نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری شدید باشد.

علائم سرطان ریه: احساس خستگینشانه‌های سرطان ریه

اگر احساس خستگی می‌کنید اما تغییری در روال روزانه خود نداشته‌اید، ممکن است نشانه سرطان باشد. دکتر فلورس می‌گوید: این حالت به طور خاص یکی از نشانه‌های سرطان ریه نیست اما یک علامت هشدار دهنده است که یعنی چیزی در بدن درست نیست. به گفته انجمن سرطان آمریکا، کاهش وزن و از دست دادن اشتها نیز یکی از نشانه‌های سرطان ریه است. سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی سرطان و قرار گرفتن در معرض آزبست نیز خطر احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

علائم سرطان ریه: تشخیص بیماری آسمبیماری آسم

مبتلا بودن به آسم به هیچ عنوان به این معنا نیست که شما حتما دچار سرطان ریه خواهید شد. با این حال، اگر تشخیص داده شد که شما در دوران کودکی مبتلا به آسم بوده‌اید، خیلی خوب است که برای غربالگری سرطان ریه مراجعه کنید. دکتر فلورس می‌گوید: این یک نشانه غیر معمول است اما اگر شما جوان یا بزرگسال یا مسن هستید و فقط آسم در شما تشخیص داده شده است، همیشه آن را در ذهن خود به خاطر بسپارید. متخصصان ریه اغلب به صدای ریه‌های شما گوش می‌کنند، صدای خس خس می‌شنوند و آن را به عنوان آسم درمان می‌کنند اما ایده خوبی است که برای اطمینان از اینکه تومور در دستگاه تنفسی شما وجود ندارد که می‌تواند منجر به انسداد شود، غربالگری سرطان ریه را انجام دهید.

علائم سرطان ریه: درد در تمام بدنعلائم سرطان ریه

از آنجایی که سرطان ریه اغلب تا موقعی که به مراحل آخر برسد، علائمی را بروز نمی‌دهد، تا زمانی که به سایر بخشهای بدن گسترش یابد ممکن است غیر قابل تشخیص باشد. سردرد، سرگیجه و مشکلات تعادل یا بی حسی در اندامها ممکن است به معنی این باشد که سرطان به طرف مغز یا نخاع گسترش یافته است. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، زرد شدن پوست و چشم‌ها می‌تواند نشانه‌ای از گسترش آن به کبد باشد و وجود توده‌ و برآمدگی در بدن می‌تواند به این معنی باشد که این بیماری به پوست یا گره‌های لنفاوی گسترش یافته باشد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست