عطرها و ادکلن‌ها برای قرن‌ها بخشی جدانشدنی از تمدن بشری بوده‌اند. از زمان باستان تا کنون بشر در مواد مختلف به دنبال رایحه‌های مطلوب بوده و این رایحه‌ها را هم برای خوشبو کردن بدن و لباس‌ها و هم برای بیان شخصیت و موقعیت خود و حتی برای ایجاد خاطره‌های ماندگار به کار می‌برده‌اند. انتخاب یک عطر مناسب برای هر فرد، یک انتخاب کاملا شخصی است و به سلیقه فرد مرتبط است اما عوامل زیادی در این انتخاب نقش دارند، عواملی مثل ترکیب عطر، تجربیات گذشته، مسائل ژنتیکی. در این مقاله به بررسی عواملی که در انتخاب عطر مناسب نقش دارند خواهیم پرداخت.

ترکیبات مختلف و عطر و نحوه عملکرد آن‌ها پس از استفاده و همچنین تاثیری که روی ترکیبات شیمیایی بدن دارند می‌توانند در انتخاب یک عطر برای یک فرد خاص با ویژگی‌های خاص موثر باشند. بنابراین اگر ما درباره این عوامل اطلاعت و شناخت کافی داشته باشیم و بتوانیم ویژگی‌های هر عطر را تشخیص دهیم انتخاب عطر برای هر فرد ساده خواهد بود و می‌توانیم بهترین عطر را برای خود یا عزیزانمان تهیه کنیم.

آیا عطرها روی تن افراد مختلف بوی متفاوتی دارند؟

حتما تاکنون پیش آمده که بوی عطری را که دوستتان استفاده می‌کند پسندیده‌اید اما وقتی خودتان آن را استفاده کردید بوی متفاوتی را حس می‌کنید، این رفتار عطر بسیار سردرگم کننده است اما این رفتار یک دلیل علمی دارد. هرچند هر عطری ترکیب شیمیایی مشخصی دارد اما بدن و پوست هر فردی واکنش متفاوتی به آن مواد نشان می‌دهد، هورمون‌ها نیز در این مساله بی تاثیر نیستند و باعث می‌شوند رایحه عطرها در بدن افراد مختلف متفاوت حس شود. حتی یک عطر مشابه روی بدن یک فرد در طول ماه‌های روز می‌تواند به شکل متفاوتی حس شود. نحوه تغذیه و رژیم غذایی فرد نیز در ترکیبات شیمیایی بدن او و بالطبع واکنشی که بدن او به عطر نشان می‌دهد موثر است.

انتخاب عطر مناسب از میان انواع عطر

تاثیر عطر روی مغز

حس بویایی ما کاملا تحت تاثیر سیستم مغزی و عصبی بدن است و از آن جایی که سیستم عصبی بدن تحت تاثیر حالات روحی و روانی فرد، خاطرات و احساسات قرار دارد بنابراین احساس ما از رایحه یک عطر می‌تواند تحت تاثیر این عوامل قرار گیرد و برای هر فردی متفاوت و شخصی باشد. در کنار این عوامل خاطرات خاص و احساسات مرتبط با بوهای موجود در طبیعت و رایحه‌های مصنوعی به طور ضمنی ضمیر ناخودآگاه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث می‌شوند عطر خاصی را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم و آن را انتخاب کنیم یا نکنیم. حتی این عطرها ممکن است روی سلامت و رفتار ما نیز تاثیر داشته باشند به طور مثال عطر نعناع عملکرد مغز را تقویت نموده و سیگنال‌هایی به بدن می‌فرستد که باعث افزایش حرکت در بدن می‌شود. اسطوخودوس که از آن در رایحه‌درمانی هم استفاده می‌شود در کاهش ضربان قلب و ایجاد آرامش روحی نقش دارد. عطرها به طور خاص به هویت شخص مرتبط هستند و هر کسی که از آن عطر استفاده کند به نحوی با آن رایحه متصل خواهد بود و برای همیشه آن رایحه برای افراد دیگر تداعی کننده آن شخص خواهد بود.

تجربیات شخصی از عطر

واکنش هر شخص نسبت به یک عطر می‌تواند کاملا تحت تاثیر تجربیات شخصی فرد در زندگی گذشته باشد. برای مثال افرادی که خاطرات خوبی از  پختن کیک و شیرینی با عزیزان خود در دوران کودکی داشته‌اند واکنش مثبتی به عطر وانیل یا دارچین نشان می‌دهند. در مقابل، کسی که دچار آسم باشد رایحه‌ای که حاوی عطر توتون و تنباکو باشد او را آزرده خواهد کرد چون یادآور خاطرات بدی از مشکلات حاد تنفسی وی در گذشته است. تحقیقات جدیدی نشان داده است که علاقه یا نفرت ما از عطری خاص تحت تاثیر ژنتیک ما نیز هست و معمولا اگر کسی یک عطری را بپسندد افرادی که با وی نسبت خونی نزدیکی دارند نیز آن عطر را خواهند پسندید. بنابراین اگر می‌خواهید برای کسی عطری بخرید می‌توانید بر اساس علاقه بستگان وی به عطرهای خاص در انتخاب عطر مناسب تصمیم‌گیری کنید.

تجربیات شخصی ما در انتخاب عطر مناسب ما نقش دارند

انتخاب عطر مناسب بر اساس ویژگی‌های فردی

با این که انتخاب میان عطرهای متنوع و بی‌شمار موجو در بازار که تا حد زیادی هم شبیه به هم هستند کار تقریبا غیرممکنی به نظر می‌رسد اما با چند ترفند می‌توان این انتخاب را ساده‌تر کرد و یک عطر مناسب انتخاب کرد. زمانی که می‌خواهید برای خودتان عطر بخرید از کاغذ استفاده نکنید و به جای باریکه‌های کاغذ عطر را مستقیم روی بدن خود اسپری کنید تا بدن شما به آن واکنش نشان دهد و بوی واقعی عطر را روی بدن خود بسنجید. اما اگر برای شخص دیگری عطر انتخاب می‌کنید ابتدا رایحه‌هایی را که او می‌پسندد پیدا کنید و به دنبال عطرهایی بگردید که حاوی آن رایحه باشند. می‌توانید برای پیدا کردن رایحه‌های دلخواه یک فرد نام و برند رایحه محبوب آن شخص را پیدا کنید و ترکیبات آن را در اینترنت و سایت‌های معتبر و رسمی آن برند پیدا کنید سپس به دنبال عطری بگردید که همان رایحه‌ها را داشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Perfume.com (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)