حس بویایی حس پیچیده‌ای است و هرکسی درک خاصی از رایحه عطرها دارد به همین دلیل انتخاب عطر هم کار دشواری است. سلیقه بویایی نه تنها فرد به فرد متفاوت است بلکه در دوره زمانی مختلف نیز تغییر می‌کند و در هر دوره باید عطر مناسب سن خود را انتخاب کنید. با توجه به این که فرآیند انتخاب عطر مناسب به خودی خود کار پیچیده و دشواری است اضافه کردن فاکتور سن هم ممکن است این کار را دشوارتر کند اما در این مقاله ما شما را با مواردی آشنا خواهیم کرد که می‌تواند انتخاب عطر مناسب سن را برای شما ساده‌تر کند و با اطمینان بهترین بتوانید برای خودتان و عزیزانتان عطر مناسب تهیه کنید.

 با وجود این که از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد برندهای عطر در جهان از صد عدد به هزار برند رسیده است اما در این دو دهه تغییری در نحوه عرضه و فروش این عطرها صورت نگرفته‌است و هنوز هم این کار با آزمون و خطا و با درصد اشتباه بالا انجام می‌شود و انتخاب عطر مناسب برای بیشتر افراد یک دغدغه بزرگ است.

عطر مناسب سن شما چیست؟

افزایش سن یکی از عواملی است که روی کارکرد حس بویایی شما اثر می‌گذارد و بالطبع این اتفاق روی درک شما از رایحه‌های مختلف نیز اثرگذار است. بنابراین عطری که در دهه بیست زندگی خود استفاده می‌کردید ممکن است در دهه‌های بعد چندان باب میل شما نباشد و یا عطری که برای هدیه به یک خانم جوان انتخاب می‌کنید نمی‌تواند مشابه عطری باشد که برای هدیه روز مادر انتخاب می‌کنید. کارشناسان با بررسی افراد مختلف در رده‌های سنی مختلف به نکات جالبی دست پیدا کرده‌اند که شاید بتواند به شما در انتخاب عطر مناسب بر اساس سنی که در آن هستید کمک کند:

در سنین نوجوانی مثلا از پانزده سالگی به بعد افراد معمولا بوهایی مثل بوی پختن کیک و شیرینی را دلپذیر می‌دانند. یک تحقیق علمی هم این پدیده را ثابت کرده است و مشخص شده است که دختران نوجوان تمایل بیشتری به بوهای شیرین دارند و آن را به عنوان نشانه شخصیت و روشی برای تعیین قلمرو و هویت خود به کار می‌برند که برای پذیرش بیشتر در اجتماع بسیار مفید است.  همچنین نوجوانان فعالیت زیادی دارند و استفاده از اسپری‌ها و عطرهایی که خاصیت ضدعرق هم داشته باشد برای آن‌ها مناسب است. برای این سن استفاده از عطرهای حاوی رایحه هلو، انگور و وانیل توصیه می‌شود.

عطر مناسب سن شما

در دهه بیست زندگی فرد به تدریج وارد اجتماع می‌شود و در این دوره اثر روانی عطر و جاذبه‌ای که ایجاد می‌کند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خانم‌های بیست و چندساله نسبت به برندهای مشهور تمایل بیشتری پیدا می‌کنند هرچند ممکن است توانایی اقتصادی خرید این عطرها را نداشته باشند اما از این طریق سعی می‌کنند سطح اجتماعی و جذابیت خود را افزایش دهند. برای خانم‌هایی که در این سن هستند عطرهای با رایحه گل بهترین انتخاب است مانند گل لیلی، یاسمن و مگنولیا و رایحه‌های ملایم مثل مرکبات و کارامل برای استفاده روزمره.

در دهه سی خانم‌ها به زندگی پایدارتری دست یافته‌اند و دوست دارند بیشتر احساس امنیت و جذابیت کنند. آن‌ها به دنبال رایحه‌هایی هستند که مسئولیت‌های زندگی و روابط را در آن انعکاس دهند. مطالعات نشان داده‌است که در این دوره انتخاب عطر برای خانم‌ها مشکل‌تر است و بوییدن رایحه‌های مختلف می‌تواند برایشان گیج کننده باشد عطر مناسب سن سی سالگی معمولا حاوی رایحه گرم  مرکبات و گل‌ها است، رایحه‌هایی مثل مشک، سرخالوی چینی و آلوی سیاه.

در دهه چهل و پس از آن شرایط متفاوت است. در این دوره شما آزادید که از هر نوع عطری استفاده کنید. اما خانم‌ها در این دوره بیشتر ترجیح می‌دهند از عطرهایی استفاده کنند که با آن احساس باشکوه بودن و سطح بالا بودن داشته باشند. خانم‌های بالای چهل سال عطرهای تند را ترجیح می‌دهند چون با گذشت سن حس بویایی ضعیف‌تر می‌شود و عطرهای ملایم ممکن است برایشان چندان قابل حس نباشد. بنابراین عطرهایی که خانم‌های جوان آن را تند حس می‌کنند برای خانم‌های بالای چهل سال انتخاب بهتری است. خانم‌ها در این دوره رایحه گل‌های تند مثل مریم و خس خس و رایحه چمن و چوب مثل چوب صندل و پاتچولی را بیشتر می‌پسندند.

نکاتی برای انتخاب عطر مناسب

هرچند این نکات برای انتخاب عطر مناسب سن بیان شد تنها برای اطلاعات بیشتر برای انتخاب ساده‌تر است. فراموش نکنید که در مورد حس بویایی هیچ چیز قطعی نیست و ممکن است این موارد برای شما صادق نباشد و همه چیز به سلیقه شما بسته باشد. مثلا اگر هنگام خرید عطر از فروشگاه‌های مختلف با کارشناس فروش هرکدام از این مراکز مشورت کنید هر یک از آن‌ها یک عطر کاملا متفاوتی را به شما پیشنهاد خواهند کرد و در بیشتر موارد این همان عطری است که خودشان برای خودشان می‌پسندند. خرافاتی مثل عطر مخصوص ماه تولد و چیزهایی از این قبیل را نیز بهتر است فراموش کنید چون تجربه ثابت کرده است در بیش از هشتاد درصد موارد با این روش نمی‌توانید عطر مناسب خود را پیدا کنید. انواع مختلف عطر اگر از برندهای معتبر و اصل باشند قطعا کیفیتی عالی دارند ولی انتخاب عطر امری سلیقه‌ای است و در این مورد نمی‌توان به نظر دیگران و یا گفته‌ها تکیه کرد حتی حس بویایی خود شما نیز همیشه قابل اعتماد نیست و باید در بهترین شرایط به آن فرصت دهید تا کار خود را به درستی انجام دهد. این درست است که نوع عطر باید بر اساس شرایط و موقعیت انتخاب شود و یک عطر مشهور با تاریخچه‌ای قدیمی قطعا ارزش بالایی دارد اما ممکن است شما را دچار سردرد و تهوع کند در مقابل، یک عطر معمولی شاید برای شما یادآور خاطرات خوش گذشته و زیبایی‌های زندگی باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Women’s Health Mag (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)