در حالی که در گرم‌ترین روزهای سال به سر می‌بریم دمای بالای هوا و بوی عرق بدن در این فصل اتفاق آزاردهنده‌ای است که می‌توان مشکل‌ساز باشد اما اگر در این فصل از عطر مناسب استفاده کنید می‌توانید بدن خود را خوشبو و تروتازه نگه دارید و از شدت گرما و آزار ناشی از آن بکاهید. اما عطر مخصوص تابستان چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید از آن استفاده کنیم؟ روش صحیح استفاده از عطر در فصل گرما و زمانی که تعریق رطوبت هوا به بالاترین حد رسیده چگونه است؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز پاسخ این سوال‌ها را بخوانید تا بدانید عطر مخصوص تابستان چیست و چطور باید استفاده شود.

در تابستان عطر ملایم‌تر انتخاب کنید

عطر مخصوص تابستان باید ملایم و سبک باشد یعنی عطرهایی که حاوی نت‌های ملایم و روزمره هستند مثل رایحه مرکبات و گل‌های معطر اما سبک. به طور کلی عطرهایی که برای استفاده روزمره طراحی شده‌اند در فصل تابستان قابل استفاده هستند اما عطرهای سنگین که با نام عطر شب هم شناخته می‌شوند و حاوی رایحه‌های سنگین مثل مشک و انبر هستند برای استفاده در فصل تابستان مناسب نیستند و بر اثر گرما و رطوبت به راحتی تغییر می‌کنند.

می‌توانید از چند لایه عطر استفاده کنید

از آن جایی که شما در فصل تابستان از عطرهای سبک و ملایم استفاده می‌کنید می‌توانید به جای یک لایه عطر از دو یا چند نوع عطر سبک و ملایم با هم استفاده کنید. بله عطرها در کنار هم و در ترکیب با هم قابل استفاده هستند و اگر آن‌ها را به درستی انتخاب کنید ترکیب خوشبویی به وجود خواهند آورد مثل ترکیب رایحه یاسمن با رایحه رزماری، گل مریم یا لیمو.

از عطرهای برپایه خوراکی‌ها به عنوان عطر مخصوص تابستان استفاده کنید

بسیاری از عطرها برپایه مواد خوراکی تهیه می‌شوند مثل عطر پرتقال، زنجیبل، دارچین، وانیل و … که سلیقه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرند و عطر مخصوص تابستان می‌تواند یک یا چند رایحه از این مجموعه را شامل شود مثلا اگر به رایحه‌های خنک و ملایم علاقه دارید از عطر پرتقال و لیمو و یا اگر به رایحه‌های شرقی و ادویه‌ای باب سلیقه شماست از عطر وانیل، دارچین، نعناع یا چای سبز استفاده کنید.

عطر مخصوص تابستان

در استفاده از عطر زیاده‌روی نکنید

مهم نیست چقدر عرق کرده‌باشید یا این که قرار است عرق کنید، استفاده زیاد از عطر مشکلی را حل نخواهد کرد و شما بیشتر بوی باغ‌های تازه هرس شده را خواهید داد. پس به جای دوش گرفتن با عطر بهتر است ابتدا به بهداشت شخصی خود رسیدگی کرده و مرتب حمام کنید و لباس‌های خود را عوض کنید سپس از مقدار کمی عطر مناسب فصل تابستان تنها در یک یا دو قسمت از بدن مثل مچ دست و گردن استفاده کنید و به بدن خود بوی خوش و طراوت ببخشید. کارشناسان عطر برای هر محل و موقعیتی در  فصل تابستان رایحه خاصی را پیشنهاد کرده‌اند که این رایحه‌ها عبارتند از:

  • برای اداره و محل کار: عطر شکوفه لیمو و وانیل
  • برای ساحل: اسپری نارگیل و نعناع
  • برای قرار در رستوران و کافی شاپ: رایحه مرکبات و بادام شیرین، گل سرخ و ترنج
  • گردش در بیرون از منزل: رایحه کاج، چوب سدار، بلوط، پاتچولی و شکوفه پرتقال
  • برای مهمانی شبانه: رایحه گل گرانیوم، ماندارین و عطرهای شرقی

عطر مخصوص تابستان چه ویژگی‌هایی دارد؟

عطر مخصوص تابستان برای آقایان

برخلاف آن چه که تصور می‌شود مرز خاصی برای عطرهای مردانه و زنانه وجود ندارد و اگر خانم‌ها بخواهند می‌توانند از عطرهای مردانه استفاده کنند و حتی آقایان هم می‌توانند از عطرهای زنانه بهره بگیرند. البته کولون‌ها به طور کلی به عنوان دسته عطرهای مردانه شناخته می‌شوند که با بدن مردان هماهنگی بیشتری دارند و کولون‌هایی که حاوی عطر خس خس یا چوب سدار هستند برای فصل تابستان انتخاب مناسب‌تر می‌باشند.

برای استفاده از عطر در تابستان به این نکات توجه کنید

بلافاصله پس از حمام مرطوب کننده بزنید: اگر می‌خواهید تمام روز را خوشبو باشید و بوی عطرتان با بوی عرق ترکیب نشود باید قبل از عطر زدن دوش بگیرید و پوست را تمیز کنید سپس روی تمام بدن از مرطوب کننده بدون بو استفاده کنید چون این کار قدرت جذب عطر توسط پوست را افزایش می‌دهد  و ماندگاری عطر بیشتر می‌شود. البته مرطوب کننده شما می‌تواند معطر هم باشد به شرطی که بوی آن با بوی عطر شما هماهنگ باشد و ترکیب بدی ایجاد نکند.

عطر را روی نقاط نبض خود اسپری کنید: وقتی مرطوب کننده زدید و پوست گرم شد نوبت به اسپری کردن عطر می‌رسد. روش‌های مختلفی برای زدن عطر وجود دارد که هیچ کدام موثرتر و به‌صرفه‌تر از اسپری کردن عطر روی نقاط نبض بدن نیستند. این نقاط به دلیل داشتن حرکت و گرما عطر را به خوبی نگه داشته و به تدریج در هوا پخش می‌کنند.

مچ دست را به هم نمالید: این کار عادت بسیاری از خانم‌ها و آقایان است که باعث می‌شود ساختار مولکولی عطر شکسته شود و دوام و بوی آن کاهش یابد. پس اگر می‌خواهید نوت‌های اولیه عطر شما مدت بیشتری باقی بمانند پس از اسپری کردن عطر صبر کنید تا خشک شود سپس به بقیه کارهای خود بپردازید.

عطر مخصوص تابستان چیست؟

به جای عطر مخصوص تابستان می‌توانید از شوینده یا لوسیون معطر استفاده کنید: شما به دلایل متعددی به خصوص در تابستان ممکن است نخواهید از عطر استفاده کنید. در این شرایط بهتر است از لوسیون یا شوینده بدن که بوی ملایم و دلپذیری داشته باشد به جای عطر استفاده کنید.

اگر اشتباها عطر زیاد استفاده کردید با الکل آن را کم کنید: گاهی پیش می‌آید که عمدا یا سهوا عطر را بیش از اندازه روی بدن یا لباس خود اسپری می‌کنید. در این شرایط بهتر است به جای شستن بدن یا کارهای دیگر یک پنبه را به الکل آغشته کنید و روی محل بمالید تا عطر پاک شود. اگر این روش موثر نبود کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و روی محل بمالید و پنج دقیقه صبر کنید خشک شود سپس آن را بشویید.

عطر را در محل مناسب نگهداری کنید: گرما، رطوبت و نور سه عامل اصلی کاهش دهنده عمر عطر هستند که هر سه در فصل تابستان به وفور یافت می‌شوند پس لازم است در این فصل بیشتر مراقب عطرهای خود باشید و آن‌ها را در محیطی خنک و دور از نور و رطوبت قرار دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The  Elle Magazine (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)