آیا می‌توان در منزل عطر تهیه کرد؟ عطر دست ساز چه مزایایی دارد؟ پیدا کردن عطر دلخواه و محبوب برای هیچ کس کار ساده‌ای نیست. شاید شما بدانید کدام بوها و رایحه‌ها را دوست دارید اما وقتی عطرهای حاوی این رایحه را استشمام می‌کنید چندان لذت نمی‌برید. حال اگر خودتان بتوانید عطر مورد نظر خودتان را با ترکیب دلخواه خود بسازید این عطر می‌تواند به عطر شاخص شما تبدیل شود که مشابه هیچ کدام از عطرهای معروف هم نیست و فقط مخصوص خود شماست. در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور رایحه‌های دلخواه خود را با هم ترکیب کنید و عطر دست ساز مورد نظر خود را تهیه و استفاده کنید.

آشنایی با علم عطرشناسی و عطرسازی

نوت‌های مختلف عطر را بشناسید: عطرها ترکیبی از رایحه‌هایی در سطوح مختلف هستند که به آن‌ها نوت Note می‌گوییم. وقتی عطری را روی پوست خودتان اسپری می‌کنید بوی آن بر اساس نوت‌های موجود در آن با ترتیب زیر تغییر می‌کند:

  • نوت آغازین اولین چیزی است که حس می‌شود و اول از همه نیز از بین می‌رود. این نوت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دوام دارد.
  • پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نوت میانی آغاز می‌شود که هسته اصلی عطر است و مشخص می‌کند که عطر به کدام دسته تعلق دارد مثلا شرقی، چوبی یا گل.
  • نوت پایانی یا تم عطر چیزی است که پس از چند ساعت اسپری کردن عطر حس می‌شود و در واقع پایه عطر است که حدود ۴ تا ۵ ساعت دوام دارد.

نوت‌های آغازین محبوب را بشناسید: محبوب‌ترین رایحه‌ها برای نوت آغازین عبارتند از اسطوخودوس، لیمو، نعناع، رزماری، پرتقال شیرین، گرپ فروت، ترنج و ریحان.

عطر دست ساز دلخواه شما

نوت‌های میانی محبوب را بشناسید: رایحه‌های محبوبی که به عنوان نوت میانی به کار می‌روند عبارتند از فلفل سیاه، بابونه، دارچین، هل، میخک، یاسمن، سروکوهی، بهارنارنج، گل سرخ، چوب سرخ، یلانگ یلانگ، برگ کاج، علف لیمو و جوز هندی.

عطر دست ساز دلخواه شما

نوت‌های پایانی محبوب را بشناسید: نوت‌های پایانی پراستفاده در عطرها عبارتند از چوب سدر، زنجبیل، پاتچولی، کاج، چوب صندل، وانیل، سرو و خس خس.

عطر دست ساز دلخواه شما

نسبت‌های ترکیبی را بشناسید: هنگام ترکیب رایحه‌ها با یکدیگر ابتدا نوت‌های پایانی اضافه می‌شود، سپس نوت‌های میانی و در انتها نوت‌های آغازی، یعنی برعکس چیزی که بوییده می‌شود. نسبت ترکیبی ایده‌آل برای نوت‌ها ۳۰ درصد نوت آغازی، ۵۰ درصد نوت میانی و ۲۰ درصد نوت پایانی است. عطرسازان حرفه‌ای توصیه می‌کنند برای ساخت عطر دست ساز حداکثر سه یا چهار رایحه مختلف را با هم ترکیب کنید.

دستور اصلی ساخت عطر را فرابگیرید: برای ساخت عطر دست ساز شما تنها به رایحه‌ها و نوت‌ها نیاز ندارید بلکه باید مواد دیگری نیز با آن‌ها ترکیب شود:

  • فرآیند ساخت عطر با یک روغن حامل بو آغاز می‌شود. بهترین انتخاب معمولا روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور است که از خود بویی ندارند.
  • در مرحله بعد شما باید قطره قطره و به تدریج و به ترتیب نوت‌های پایانی، میانی و آغازی را به روغن اضافه کنید.
  • در انتها شما به ماده‌ای نیاز دارید که این مواد را با هم ترکیب و حل کند. الکل بهترین انتخاب است چون به سرعت تبخیر می‌شود و تنها رایحه به جا می‌ماند. الکل مناسب برای این کار الکل با غلظت ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است.

عطر محبوب شما کدام یک از این نوت‌ها را خواهد داشت؟ اگر هنوز مطمئن نیستید کدام یک از رایحه‌ها را باید در عطر دست ساز خود به کار ببرید می‌توانید در اینترنت به ترکیب عطر محبوب خودتان نگاه کنید و ببینید که نوت‌های مختلف آن از چه رایحه‌هایی تشکیل شده است و همین رایحه‌ها را برای ساخت عطر خودتان به کار ببرید.

عطر دست ساز دلخواه شما

تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت عطر دست ساز

یک بطری شیشه‌ای تیره تهیه کنید: نور باعث تجزیه ترکیب عطر می‌شود و عمر آن را کاهش می‌دهد اما شیشه تیره نور را از خود عبور نمی‌دهد و در افزایش عمر عطر موثر است. مطمئن شوید بطری که انتخاب کرده‌اید کاملا تمیز است و هیچ بویی نگرفته است. بطری خالی عطری که مدت‌ها پیش تمام شده و بویی ندارد هم انتخاب مناسبی است.

روغن حامل عطر تهیه کنید: روغن حامل یا پایه عطر همان چیزی است که عطر را روی پوست شما انتقال می‌دهد و از خود بویی ندارد اما اگر بخواهید می‌توانید از روغن‌های بودار مثل روغن زیتون هم استفاده کنید که در این صورت عطر شما کمی بوی زیتون هم خواهد داشت.

عطر دست ساز دلخواه شما

غلیظ‌ترین الکل ممکن را تهیه کنید: الکل‌های گیاهی با غلظت بالا انتخاب مناسبی برای استفاده در عطرهای دست ساز خانگی هستند.

رایحه‌های دلخواه خود را تهیه کنید: پس از آن که در مورد رایحه‌های دلخواه خودتان تصمیم گرفتید آن‌ها را تهیه کنید. این کار را به دو روش می‌توانید انجام دهید، روغن معطر مربوط به آن رایحه را تهیه کنید و یا خودتان آن روغن را از مواد طبیعی بگیرید که روش اول بی‌دردسرتر و مناسب‌تر است و امکان خطای کمتری دارد.

در مورد روش کار تصمیم بگیرید: بسته به این که کدام نوع مواد را انتخاب کردید (مواد تازه یا روغن‌های آماده) روش کار شما نیز برای ساخت عطر متفاوت خواهد بود اما ساخت عطر با مواد طبیعی پیچیده‌تر است و برای هرر ماده روش خاصی وجود دارد که در این مقاله نمی‌گنجد و ما در این مقاله روش ساخت عطر با کمک روغن‌های معطر را به شما آموزش خواهیم داد.

ساخت عطر دست ساز با استفاده از روغن‌های معطر

مواد مورد نیاز را جمع آوری کنید: برای این کار شما به مواد ریز نیاز دارید:

  • دو قاشق غذاخوری روغن حامل عطر (جوجوبا، بادام شیرین، هسته انگور)
  • ۶ قاشق غذاخوری الکل با غلظت بالا
  • ۵ قاشق غذاخوری آب
  • ۳۰ قطره روغن‌های معطر (نوت‌های آغازی، میانی و پایانی به نسبت ۳۰ ۵۰ و ۳۰)
  • فیلتر قهوه
  • قیف
  • دو عدد ظرف شیشه‌ای تمیز

عطر دست ساز دلخواه شما

روغن‌های معطر را با روغن پایه حامل ترکیب کنید: روغن حامل را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و ۳۰ قطره روغن معطر را به آن اضافه کنید. این ۳۰ قطره مجموع عطرهایی است که می‌خواهید با هم ترکیب کنید و ۱۵ قطره آن نوت میانی، ۱۰ قطره نوت آغازی و ۵ قطره نوت پایانی است مثلا اگر می‌خواهید از پاتچولی و چوب صندل برای نوت پایانی استفاده کنید این ۵ قطره شامل دو قطره چوب صندل و ۳ قطره پاتچولی است که به همین ترتیب برای نوت‌های دیگر نیز ترکیب می‌شود و این نکته را مد نظر داشته باشید که برخی رایحه‌ها بوی تندتری دارند و بهتر است نسبت به رایحه‌های دیگر کمتر استفاده شوند. با نوت‌های پایانی شروع کنید و به ترتیب نوت‌های میانی و آغازی را نیز اضافه کنید.

عطر دست ساز دلخواه شما

الکل را اضافه کنید: وقتی ترکیب روغنی معطر شما کامل شد الکل را به آن اضافه کنید.

به مدت ۴۸ ساعت اجازه دهید عطر استراحت کند: در ظرف را بگذارید و آن را به مدت ۴۸ ساعت در محلی تاریک و بدون صدا قرار دهید تا عطر جا بیفتد. می‌توانید تا ۶ هفته هم صبر کنید، در این صورت عطر شما قوی‌تر و بادوام‌تر خواهد شد.

دو قاشق غذاخوری آب به ترکیب اضافه کنید: وقتی عطر آماده شد و از بوی آن راضی بودید آب را به ترکیب اضافه کنید

بطری را به شدت تکان دهید: در این مرحله باید بطری را به شدت به مدت یک دقیقه تکان دهید تا ترکیبات آن کاملا با هم مخلوط شوند.

عطر دست ساز دلخواه شما

عطر را به بطری دیگری انتقال دهید: با یک قیف و صافی محلول را ضاف کرده و به ظرف شیشه‌ای دیگری که ظرف عطر شما خواهد بود منتقل کنید. می‌توانید نام عطر و تاریخ ساخت را هم روی بطری بنویسید تا ببینید که چقدر دوام خواهد داشت. عطر دست ساز شما آماده استفاده است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)