عطرهای اصیل و باکیفیت قیمت بالایی دارند و این مساله افراد سودجو را تشویق می‌کند تا به کپی از برندهای معتبر و تولید عطرهای تقلبی از روی عطر اصل اقدام کنند. گاهی این کپی چنان ماهرانه انجام می‌شود که تشخیص عطر اصل از تقلبی را بسیار دشوار می‌کند اما این کار غیرممکن نیست و با توجه به نکاتی خاص می‌توان عطر اصل را از عطر تقلبی تشخیص داده و خرید موفقی داشته باشید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش‌هایی کاربردی برای این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

آمادگی برای خرید عطر

از فروشگاه معتبر خرید کنید: با خرید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر که برندهای عطر و ادکلن اصل و باکیفیت را ارائه می‌کنند و یا نمایندگی برندهای معتبر احتمال تقلبی بودن عطری که انتخاب کرده‌اید تقریبا به صفر می‌رسد. در این فروشگاه‌ها شما به راحتی می‌توانید عطرها را تست و مشاهده کنید، بیشتر این فروشگاه‌ها جنس فروخته شده را پس می‌گیرند و کارشناسان خبره‌ای در این فروشگاه‌ها برای راهنمایی شما در خرید عطر مشغول به کار هستند. شما می‌توانید شماره سریال عطر را بپرسید و اصل بودن آن را در اینترنت چک کنید. اگر قصد خرید آنلاین عطر را دارید از سایت‌های معتبر خرید کنید و قبل از انتخاب و خرید عطر موورد نظر، ویژگی‌های عطر، نقد و بررسی کاربران و نظرات کاربرانی را که این عطر را خریده‌اند و امتیاز هر عطر را به دقت مطالعه و مشاهده کنید و هرگز از سایت‌هایی  که اطلاعات زیادی ارائه نمی‌کنند خرید نکنید.

به قیمت عطر توجه کنید: عطر اصل و از برند معتبر قیمت بالایی دارد که این قیمت بستگی به نوع برند آن دارد مثلا اگر در فروشگاهی عطر شانل را با قیمتی زیر ۲۰۰ هزار تومان مشاهده کردید شک نکنید که آن عطر تقلبی است اما برخی برندهای عطر متوسط قیمت معقول‌تری دارند. در هر صورت قیمت بالای عطر نباید شما را گول بزند چون گاهی سودجویان عطرهای تقلبی را نیز برای فرایب مشتریان با قیمتی نزدیک به قیمت عطر اصل به فروش می‌رسانند همچنین در برخی حراجی‌های معتبر به خصوص حراجی‌های آنلاین ممکن است عطرهای اصل را با قیمتی پایین‌تر از قیمت اصلی آن مشاهده کنید که می‌تواند فرصت خوبی برای خرید باشد.

تحقیق کنید: به سایت‌های برندهای عطر سر بزنید و محصولات و بسته بندی آن‌ها را به دقت مشاهده کنید و به خاطر بسپارید و یا در گوشی همراه خود ذخیر کنید، مشخصات هر عطر را مطالعه کنید و این اطلاعات را با خود همراه داشته باشید و با محصولی که انتخاب کرده‌اید مقایسه کنید تا بتوانید عطر اصل را به راحتی تشخیص دهید.

عطر اصل را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید

تشخیص عطر اصل از تقلبی بر اساس ویژگی‌های ظاهری

بسته بندی را چک کنید: عطرهای اصل یک لایه سلفون روی بسته بندی خود دارند که کاملا صاف و تمیز روی جعبه پیچیده شده است. اگر این سلفون شل یا چروک خورده باشد عطر مورد نظر حتما تقلبی است.

جعبه را از نزدیک مشاهده کنید: جعبه بسته بندی عطر نشانه‌های خوبی برای تخیص تقلبی یا اصل بودن عطر در خود دارد که قبل از باز کردن جعبه باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • نوشته‌های پشت بسته بندی را به دقت بخوانید، هرگونه اشتباه تایپی یا گرامری و یا جملات نادرست نشانه تقلبی بودن عطر است. البته برای این مورد باید آشنایی کافی به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری که نوشته‌ها با آن نوشته شده داشته باشید.
  • جعبه عطر اصل از مقوای باکیفیت ساخته می‌شود. اگر جنس مقوای جعبه نازک و بی‌کیفیت است عطر مورد نظر حتما تقلبی است.
  • بارکد محصول باید روی پایین‌ترین قسمت جعبه و در پشت آن قرار گرفته باشد و نه در کناره‌ها.
  • اگر چسب مایع یا نواری در قسمتی از جعبه عطر به کار رفته باشد نشانه تقلبی بودن آن است چون جعبه عطرهای اصل به صورت یکپارچه و بدون چسب مشخص در روی آن ساخته می‌شوند.

شماره سریال و برچسب کنترل را چک کنید: عطر اصل همه اطلاعات لازم شامل بارکد و شماره سریال، نام و شماره مدل و تاریخ تولید و … را روی جعبه دارد که با کمک این اطلاعات می‌توان عطر را شناسایی کرد. کافی است به سایت تولید کننده عطر مراجعه کنید و شماره سریال مورد نظر را وارد کنید تا از اصل بودن عطر اطمینان حاصل کنید.

بطری را لمس کنید: بطری و شیشه عطر اصل با کیفیت بالایی ساخته می‌شود و سطح آن کاملا صاف و هموار است اما بطری عطر تقلبی سطحی موج‌دار دارد و حباب‌هایی که در داخل آن دیده می‌شود نشانه کیفیت بد ساخت آن است. در بطری‌های عطر اصل به راحتی بسته می‌شود و کاملا فیت و اندازه آن است و در بهترین کیفیت ساخته شده است.

عطر اصل بسته بندی باکیفیتی دارد

تشخیص عطر اصل از تقلبی از طریق بو و رایحه

پیچیدگی‌های رایحه در عطر اصل را بشناسید: عطر اصل ترکیبی از رایحه‌های مختلف است که با مهارت با یکدیگر ترکیب شده‌اند و تشخیص رایحه‌ها به صورت مجزا در آن کار ساده‌ای نیست. پس اگر یک رایحه و بوی خاص را در هنگام تست عطر احساس کردید به احتمال زیاد آن عطر تقلبی است.

نت‌های مختلف را بشناسید: عطرهای اصل سه لایه مختلف دارند که آن‌ها را با نام نت (Note) می‌شناسیم و به مرور زمان خود را نشان می‌دهند. نت اولیه، نت میانی و نت پایانی سه لایه مختلف عطر هستند که ابعاد مختلف یک عطر واقعی را تشکیل می‌دهند، نت اولیه زمانی که عطر را اسپری می‌کنید به مشام می‌رسد، نت میانی چند دقیقه بعد خود را نشان می‌دهد و بویی که چند ساعت بعد از عطر به جا می‌ماند نت پایانی عطر است. عطرهای تقلبی چنین رایحه‌هایی را ندارند و تنها یک بو و به مدت محدودی از آن‌ها به مشام می‌رسد.

رایحه‌های طبیعی و مصنوعی را بشناسید: عطرهای تقلبی تقریبا به طور کامل از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند در حالی که در عطرهای اصل از مواد طبیعی نیز برای ایجاد رایحه استفاده می‌شود پس اگر بتوانید تفاوت‌های رایجه‌های طبیعی و مصنوعی را تشخیص دهید می‌توانید عطر اصل و تقلبی را نیز از هم تشخیص دهید که البته این کار، کار ساده‌ای نیست.

به ماندگاری عطر توجه کنید: رایحه عطرهای تقلبی با تقلید از عطرهای اصل ساخته می‌شوند و شاید تشخیص آن‌ها از هم ساده نباشد اما چیزی که تفاوت این دو را مشخص می‌کند ماندگاری آن است. عطرهای اصل ماندگاری بیشتری دارند و نه تنها پس از استفاده بوی آن‌ها مدت بیشتری استشمام می‌شود بلکه به طور کلی عمر بیشتری دارند و اگر در بطری عطر باز باشد بوی آن بین شش تا ۱۸ ماه دوام خواهد داشت در حالی که در عطرهای تقلبی این مدت تنها چند هفته است.

عطر را تست کنید: پس از این که بسته بندی عطر را امتحان و بررسی کردید می‌توانید عطر را تست کنید، توجه کنید که برخی عطرهای تقلبی ممکن است روی پوست ایجاد آلرژی کند پس هر عطری را روی پوست خود امتحان نکنید و تنها زمانی که تقریبا به طور کامل از اصل بودن عطر مطمئن شدید به سراغ تست عطر بروید و کلیه مراحل بالا را بررسی کنید.

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)