بیماری عصب باریکش یا تحت فشار را بشناسید و در خانه درمان کنید

درد در عصب باریکش

بیماری عصب باریکش یا تحت فشار (pinched nerve) به نوع خاصی از آسیب به یک عصب یا گروه اعصاب اشاره دارد. این بیماری وقتی بوجود می‌آید که یک دیسک، استخوان یا عضله روی عصب فشار بیشتری ایجاد می‌کنند.

این می‌تواند منجر به این احساسات شود :

  • بی حسی
  • مور مور
  • سوزش
  • احساس سوزن سوزن

یک عصب باریکش می‌تواند موجب سندرم تونل کارپال، علائم سیاتیک و مشکلات دیگر شود (یک عصب باریکش نمی‌تواند موجب فتق دیسک شود، اما یک دیسک می‌تواند روی یک ریشه عصب ضربه ایجاد کند).

«یک بزرگراه را تصور کنید. ستون فقرات شما مانند رمپ ورودی اصلی برای عصب است. همچنان که عصب از گردن شما خارج می شود در سراسر  بدنتان، رمپ‌های ورودی و خروجی دارد. یک عصب باریکش مانند یک رمپ ورودی مسدود شده است (رمپ یک سطح شیبدار است که برای ارتباط بین دو راه غیر همسطح استفاده می‌شود). فشردگی بر روی عصب منجر به التهاب و تحریک، حس سوزن سوزن شدن، بی‌ حسی یا احساس درد در اندام می‌شود» ارین هاست : متخصص طب فیزیکی ارتوپدی

 بعضی از اعصاب باریکش نیاز به مراقبت تخصصی درمانی دارند. اگر شما بدنبال راهی برای تخفیف درد هستید، نه روش درمانی برای شما در اینجا توضیح داده شده است. لازم است که بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

وضعیت عصب در حالت تنگی کانال

روش درمانی

1. تغییر وضعیت

 ممکن است لازم باشد که وضعیت نشستن یا ایستادن خود را برای کاهش درد عصب باریکش در حالت خفیف تغییر دهید. موقعیتی را پیدا کنید که به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشید و زمان زیادی را در این موقعیت صرف کنید.

تغییر وضعیت برای رفع فشار روی عصب

عصب باریکش در گردن

«در مورد یک عصب باریکش در گردن، کنترل کنید تا مطمئن شوید که چانه خود را در حالت خنثی قرار داده‌اید و خیلی زیاد به جلو و یا به عقب کشیده نشده است. همچنین اطمینان حاصل کنید که شانه‌هایتان در موقعیت مناسب قرار دارند، به آرامی تیغه های کتف را به هم فشار دهید، تا موقعیت درست را حفظ کنید.

تقویت عضلات مانند رمبوئید، تراپسیوس میانی و تراپسیوس پایینی می‌توانند به حمایت بهتر از گردن کمک کنند تا زمانی که علائم بهبود یابد. راحت‌ترین وضعیت برای یک عصب باریکش در گردن متفاوت است اما اغلب دراز کشیدن کمک می‌کند تا فشردگی عصب کاهش یابد.» ارین هاست

2. استفاده از یک میزکار ایستاده

میز کارهای ایستاده در حال محبوب شدن هستند و این دلیل خوبی دارد. تحرک و ایستادن در طول روز برای جلوگیری و درمان عصب باریکش بسیار ضروری است.

اگر یک عصب باریکش دارید یا می‌خواهید تا از این مشکل اجتناب کنید، با بخش منابع انسانی اداره در مورد تغییر میز کارتان صحبت کنید تا بتوانید در حین کار کردن بایستید. اگر شما نمی‌توانید به یک میزکار ایستاده دست پیدا کنید، خودتون را وادار کنید که هر یک ساعت بایستید یا قدم بزنید. اگر شما به دفعات از کیبورد استفاده می‌کنید، توپ‌های غلطکی برای ماهیچه‌های تنگ و یک برنامه کشش ساعتی ایده‌های خوبی هستند (مچ بند یا مفصل بند به عنوان یک راهکار در درمان اولیه توصیه نمی‌شود).

مهم نیست که کجای بدنتان این عصب تحت فشار را دارید، بهترین چیز این است که تا زمانی که برایتان مقدور است استراحت کنید. از فعالیتهایی که موجب درد شما می‌شود اجتناب کنید، مثل تنیس، گلف یا پیامک بازی.

میز کار مناسب درد عصب باریکش گردن

3. آتل

اگر شما دارای تونل کارپال هستید که یک عصب کوچک در دست است، یک آتل می‌تواند به شما در استراحت و حفاظت از مچ دست کمک کند. این می‌تواند به ویژه در طول خواب شبانه مفید باشد بنابراین شما نباید به هنگام خواب مچ دستتان را در وضعیت بد قرار دهید.

4. کشش

کشش‌های ملایم می‌تواند به کاهش فشار بر عصب کمک و علائم را بهبود بخشد. به طور عمیق کشش انجام ندهید. اگر احساس درد یا ناراحتی در شما شروع شد، کشش را ملایم کنید. بخاطر داشته باشید که حرکات کوچک می‌تواند اثرات بزرگی داشته باشند.

«هر چیزی که باعث می‌شود که شما احساس بهتری داشته باشید، باید انجام دهید، کشش را آنقدر طولانی نکنید که حس درد و بی‌ حسی شما افزایش یابد. سعی کنید زمانی را در موقعیتهای که به کاهش علائم کمک می‌کنند، صرف کنید. تسکین فشار وارده بر روی عصب به کاهش تحریک و درد کمک می‌کند.» ارین هاست.

5. استفاده از گرما

شما می‌توانید از گرما برای ریلکس کردن عضلاتی که به عصب باریکش متصل شده استفاده کنید. گرما همچنین جریان خون را افزایش داده  که می‌تواند به جریان بهبود کمک کند. شما می‌توانید پدهای گرم کننده را در سایزهای مختلف در داروخانه‌ها پید کنید.

حرارت را به مدت 10 تا 15 دقیقه در یک زمان به طور مستقیم بر روی عصب آسیب دیده نگه دارید.

6. استفاده از یخ

یخ تورم و التهاب را کاهش می‌دهد. یک حوله را در اطراف یک یخ پک قرار دهید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی عصب تحت فشار نگه دارید.

7. پاهای خود را بالا ببرید.

«برای رفع درد یک عصب باریکش در پایین کمر خود، سعی کنید پاهای خود را با زاویه 90 درجه در هر دو ساق و زانو خم کنید. شما می‌توانید یک تشکچه پایه دار یا گرد را روی تخت خود قرار دهید و در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید پاهایتان را روی آن قرار دهید. این وضعیت به برداشتن فشار از روی دیسک و عصب در کمر شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید بر روی زمین دراز کشیده و پای خود را روی نیمکت بگذارید تا به همان وضعیت برسید» ارین هاست

رفع فشار به عصب باریکش

 

8. استفاده از مسکن بدون نسخه

اگر سعی دارید درد را کاهش دهید، می‌توانید از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند آیوپروفن (مورتین، ادویل) یا آسپرین (بوفرین) استفاده کنید. دستورالعمل‌های روی جلد را دنبال کنید و قبل از مصرف هر نوع داروی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

9. مراجعه به پزشک

اگر درد شما شدید یا دائم است و یا مرتبا برگشت داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برخی آزمایشها را انجام دهد یا سوالات زیادی در مورد شیوه زندگی شما بپرسد تا مشخص شود که وضعیت عصب شما چگونه است.

اگر درد، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی حل نشود، لازم است که به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است یک ضدالتهاب قوی‌تر یا پیشنهاد عکس رادیولوژی برای تعیین دقیق جایی که عصب مشکل‌دار وجود دارد، بدهند. همچنین ممکن است که فیزیوتراپی را برای شما تجویز کنند که می تواند به کاهش علائم کمک کند.  اگر به نظر می‌رسد که درمان در منزل حال شما را بدتر می‌کند یا اگر احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن حل نشده و یا بدتر شود، لازم است که هرگونه درمان خانگی را متوقف کنید و با پزشک خود یا پزشک جراح ارتوپد تماس بگیرید.

اگر عصب باریکشی دارید که شرایط زیر را دارد، سریعا به پزشک مراجعه کنید :

  • تاثیر بر روده یا مثانه
  • ضعف و یا از کار افتادگی یک عضو
  • جلوگیری از گرفتن وسایل و توانایی انجام کارها
  • افتادن وسایل از دست

اگر اعصاب باریکش به درمان خانگی جواب نمی‌دهد و یا اگر به طور مداوم گرفتار این مشکل هستید، پزشک شما ممکن است داروهای قوی، فیزیوتراپی یا حتی عمل جراحی را تجویز کند.

توصیه نهایی

عصب باریکش با درد گاه به گاه، در خانه درمان می‌شود. اما گاهی اوقات صدمه غیرقابل برگشت است و نیازمند مراقبتهای تخصصی است. در صورتی که به هنگام کار کردن و استفاده از بدن، از عضلاتتان بیش از حد کار نکشید، می‌توانید از بیماری عصب باریکش جلوگیری کرد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود سایر مقالات ما را در بخش سلامت دنبال کنید.

منبع : healthline.com


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *