آموزش درست کردن موس شکلاتی گیاهی

طرز تهیه موس شکلاتی ساده

موس شکلاتی ساده

این موس شکلاتی گیاهی با آکوافابا یکی از مواردی است که پس از آکوافابا، قول آموزش آن را به شما داده بودم. من شدیدا به دستوراتی که با آکوا فابا درست می‌شوند علاقه مندم و در مورد آنها وسواس خاصی دارم تا بتوانم این اختراع عالی آشپزی را به بهترین نحو برای غذاها استفاده کنم.

چه کسی فکر میکرد که چیزی مثل آب نخود هم زده (البته در اصل به معنای لوبیا) بتواند نتایج شگفت انگیزی را به بار بیاورد. برای رفع شک و تردید شما باید بگویم که به شما اطمینان می‌دهم که به طور کلی این دسر به هیچ عنوان مزه نخود نخواهد داد. شاید شما فکر می‌کنید که این یک موس شکلاتی گیاهی است که فقط برای سرگرمی خوب است، نه اصلا اینطور نیست، بهتر است خودتان آن را انجام دهید تا نتیجه را باور کنید.

باور کنید از بابت آن از من تشکر خواهید کرد. در ضمن این هدیه من به کسانی است که رژیم غذایی گیاهخواری را برای خود انتخاب کرده اند.

موس شکلاتی گیاهی

طرز تهیه موس شکلاتی گیاهی با آکوافابا

مواد تشکیل دهنده

  • ۱ پیمانه/۲۴۰ گرم آکوافابا (از یک کنسرو نخود ۴۰۰ گرمی یا آب نخود خانگی پخته شده بدست می‌آید)
  • ۱۴۰ گرم شکلات سیاه ۷۰%
  • ۲۰ گرم یا یک قاشق چایخوری شکر کاستر (اختیاری، قسمت نکات را ببینید)*
  • مقدار کمی فلفل چیلی تند (اختیاری)

مواد لازم برای تزئین

  • ۱ قاشق غذاخوری شکلات رنده شده
  • یک مشت دانه انار
  • یک مشت پسته خرد شده

روش تهیه موس شکلات ساده

موس شکلاتی گیاهی با آکوافابا

  1. شکلات را به قطعات کوچکتر خرد کرده و به روش بن ماری به آرامی ذوب کنید. روی گاز الکتریکی حدود ۱تا ۶ دقیقه زمان می‌برد. شکلات باید به آرامی ذوب شود تا از داغ شدن آن جلوگیری شود. وقتی شکلات ذوب شد، کاسه شکلات را از آب داغ خارج کنید و روی حوله آشپزخانه قرار دهید و اجازه دهید تا کمی خنک شود.
  2. کنسرو نخود را باز کرده و آب آن را درون یک کاسه بزرگ شیشه‌ای بریزید. کاسه و میله‌های همزنی که شما برای ویپ کردن استفاده می‌کنید باید کاملا تمیز و بدون چربی باشند، حتی مقدار کمی چربی باعث می‌شود که آکوافابا به خوبی ویپ نشود و بافت خامه‌ای مورد نظر ما را پیدا نکند. اگر از کنسرو نخود استفاده می‌کنید، یک پیمانه از آب آن کافی است، بقیه را برای استفاده‌های بعدی مثل سالاد یا برگر نگهدارید.
  3. از یک همزن برقی پرقدرت برای هم زدن آب نخود برای رسیدن به نهایت پف استفاده می‌کنیم. این فوق العاده مهم است. بهترین روش برای بررسی اینکه آیا شما به نقطه اوج سفتی آن دست یافته‌اید یا نه این است که کاسه را با آکوافابا گرم کنید، اگر آکوافابا کم حجم شد یعنی شما در آن نقطه اوج سفتی آکوافابا نیستید، به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که اگر کاسه را برگردانید، از توی کاسه حرکت نکند. من از یک همزن قدیمی استفاده کردم و آن حدود ۱۵ دقیقه وقت گرفت تا به اوج سفتی برسد. اگر شما آدم خوش شانسی هستید و یک همزن برقی ایستاده دارید، این موضوع سریعتر اتفاق می‌افتد. خبر خوب این است که بر خلاف سفیده‌های تخم مرغ، آکوافا را نمی‌توان بیش از این هم زد.
  4. مرحله اختیاری: هنگامی که شما به اوج سفتی آکوافابا رسیدید، شروع به اضافه کردن شکر کنید، بصورت ذره ذره و تمام وقت به هم زدن ادامه دهید. اگر ورود شکر به مخلوط موجب فرو ریختن قله شد، دوباره مخلوط را بهم بزنید تا زمانی که دوباره قله کف تشکیل شود.
  5. بررسی کنید که شکلات به حد کافی خنک شده است یا نه. به هنگام تماس با آن نباید گرم باشد چون در غیر اینصورت ممکن است خراب شود و موس شکلاتی گیاهی شما به جای اینکه بافت نرم و یکدست داشته باشد بصورت موس دانه‌ای در می‌آید.
  6. شکلات ذوب شده را به آرامی با یک قاشق سیلیکونی درون آکوافابا بریزید. اگر مخلوط شما حالت پر مانند خود را پس از ریختن شکلات از دست می‌دهد، نگران نباشید، این کاملا طبیعی است. تا زمانی که شما همه شکلات ذوب شده خود را به درون مخلوط می‌ریزید، ممکن است که بیشتر حالت ثبات خود را از دست بدهد و قابل بیرون ریختن باشد.
  7. در صورت استفاده از پودر چیلی آن را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را به ۴ قسمت تقسیم کرده و درون کاسه شیشه‌ای یا ظرف سروتان بریزید. به هنگام ریختن مخلوط درون هر ظرف مقداری آن را بهم بزنید چون مقداری از شکلات ذوب شده به سمت پایین ظرف می‌رود.
  8. کاسه‌های شیشه‌ای را به مدت حداقل ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا موس شکل بگیرد. من ترجیح میدهم موس شکلاتی را یک شب تا صبح در یخچال نگه دارم که کاملا بافت نرم و زیبای خود را پیدا کند.

نکات مهم برای تهیه موس شکلاتی گیاهی با آکوافابا

*مقدار شکر مورد استفاده بستگی به ذائقه شما دارد و اینکه می‌خواهید چقدر شکلات شما شیرین باشد. شکر خیلی ضروری نیست، من موس شکلاتی خودم را بدون شکر درست می‌کنم.

اگر می‌خواهید آکوافابا را خودتان در خانه تهیه کنید، به دستور تهیه آن در اینجا مراجعه کنید.

موس شکلاتی گیاهی مناسب گیاهخواران

در مطالب آینده باز هم دستورات آشپزی با استفاده از آکوافابا را به شما یاد خواهم داد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط گروه آشپزی مجله قرمز

منبع : lazycatkitchen

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث