به تازگی دانشمندان موفق به ساخت پوشش جدیدی به نام پوسته سطحی هوشمند شده‌اند که برای ضد عفونی کردن درهای ورودی و خروجی مناطق پر ازدحام و شلوغی نظیر بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این پوشش جدید که در قالب یک پد لمسی مختص به در طراحی شده است، با پوشاندن سطح دستگیره‌ی این درها به شکل خودکار از آلودگی آن‌ها به باکتری‌های مختلف جلوگیری به عمل می‌آورد. برای آشنایی بیشتر با پوسته سطحی هوشمند جدیدی که توسط پژوهشگران طراحی شده است، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی پژوهشگران یک شرکت اشتقاقی و مرتبط با دانشگاه لیدز انگلستان موفق به ساخت پوشش بافت مانند جدیدی به نام پوسته سطحی هوشمند شده‌اند. پوششی که از گسترش و انتشار میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف جلوگیری به عمل می‌آورد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای پوشش آلومینیومی خاصی که هم اکنون در درهای ورودی مراکز پر ازدحامی نظیر بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد باشد.

ضدعفونی کردن خودکار درها با پوسته سطحی هوشمند

پوسته سطحی هوشمند از این قابلیت برخوردار است تا با هر بار لمس شدن توسط افرادی که اقدام به لمس دستگیره‌ی در و گشودن آن می‌کنند، به شکل خودکار پد مختص به دستگیره‌ی در را ضدعفونی کند. بر این اساس این پوشش جدید می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای پوشش آلومینیومی درهایی باشد که به شکل روزانه صدها بار توسط افراد مختلف باز و بسته می‌شوند و از همین رو مستعد پذیرایی از میکروب‌ها و باکتری‌های فراوانی هستند. به طور کل پوسته سطحی هوشمند از بسیاری از راه حل‌های موجود که برای مقابله با میکروب‌ها و ضدعفونی کردن دستگیره‌های در مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقرون به صرفه‌تر و کارآمدتر است.

بنابر گفته‌های یکی از طراحان و سازندگان اصلی پوسته سطحی هوشمند یعنی آدام واکر، ساخت این پوشش جدید در جهت رفع نگرانی آن دسته از افرادی صورت گرفته است که سعی می‌کنند به هر طریق ممکن از دست زدن به دستگیره درهایی که بیم آلودگی آن می‌رود اجتناب کنند. به عنوان مثال پزشکی را تصور کنید که پس از شستن دست‌های خود و ضدعفونی کردن کامل آن‌ها قصد ورود به اتاق جراحی و انجام یک عمل دقیق را دارد. در اکثر موارد پزشکان جراح ترجیح می‌دهند پس از ضدعفونی کردن دست‌های خود به چیزی دست نزنند و موانع یا درهای موجود برای ورود به اتاق عمل را با شانه‌های خود کنار بزنند. اما با استفاده از پوشش جدید طراحی شده توسط واکر و همکارانش برای پوشاندن سطح دستگیره‌ی درها می‌توان نگرانی کمتری از بابت آلوده بودن آن‌ها داشت.

ضد باکتری

ترشح ژل الکل برای ضد عفونی کردن دست.

در واقع آدام واکر (که خود یک پزشک جراح است) حدود هشت سال قبل حین مواجه شدن با مشکل مشابهی به فکر طراحی و ساخت پوسته سطحی هوشمند افتاد. به عبارت بهتر او که پس از آماده شدن برای ورود به اتاق عمل از دست زدن به دستگیره‌ی درهایی که پیش رویش قرار داشتند اجتناب می‌گرد، به فکر طراحی پوشش جدیدی افتاد که بتواند خود به خود دستگیره‌های در را ضدعفونی کند و لمس کردن آن‌ها را به کار کم خطرتری تبدیل نماید. به این ترتیب او و همکارانش پس از مدت‌ها تلاش بالاخره موفق به ساخت پوسته سطحی هوشمند و پد مختص به آن شدند.

چگونگی کارکرد پوسته سطحی هوشمند

مکانیزم پوسته سطحی هوشمند برای ضدعفونی کردن سطوحی نظیر دستگیره‌های در بسیار ساده و در عین حال کاملا کاربردی و موثر است. این پوشش جدید خود از سه بافت مجزا تشکیل شده است که روی دستگیره‌ی در قرار می‌گیرد و پس از لمس شدن آن توسط افراد مختلف، از طریق منافذ ریز خود اقدام به انتشار مقدار اندکی ژل الکل می‌کند. این ژل ضدعفونی کننده در مدت زمان کوتاهی باکتری‌ها و میکروب‌های مختلف را از روی دستگیره‌ی در می‌زداید و تمیز و بهداشتی بودن آن را تضمین می‌کند.

در مجموع پد مبتنی بر پوسته سطحی هوشمند قادر است فرآیند یاد شده یعنی انتشار ژل الکل روی سطح دستگیره‌ی در را به مدت هزار بار تکرار کند. فرآیندی که برای استفاده‌ی یک هفته‌ای در محیط‌های شلوغ و پر ازدحامی نظیر بیمارستان‌ها کافی به نظر می‌رسد. پس از آن هم می‌توان این پوشش مصرف شده را با پوشش جدید و پد تازه‌ای جایگزین کرد.

آدام واکر معتقد است که جایگزین‌های فعلی پد ساخته شده توسط آن‌ها و نمونه‌های مشابه با پوسته سطحی هوشمند در بازار گرچه از کارایی مناسبی برخوردارند، اما اغلب آن‌ها تنها به مدت ۶ تا ۱۰ ساعت قابل استفاده هستند. مدت زمانی که در محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد بسیار کوتاه جلوه می‌کند و برای به کار رفتن روی پوشش دستگیره‌ی درهایی که در طول روز بارها باز و بسته می‌شوند چندان مناسب و کافی به نظر نمی‌رسد. در این میان کارایی بالا و مدت زمان طولانی استفاده از پوسته سطحی هوشمند و پد مختص به آن موجب می‌شود که این پوشش جدید در میان رقبای خود از برتری ویژه‌ای برخوردار گردد. بنابر ادعای واکر و بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته توسط او و همکارانش روی پوسته سطحی هوشمند، این پوشش جدید قادر است میزان وجود باکتری‌های مختلف روی دستگیره‌های در را به میزان ۹۰ درصد کاهش دهد.

با این حال او بر این موضوع تاکید دارد که استفاده از پوسته سطحی هوشمند برای ضدعفونی کردن خودکار درها به معنی عدم ضدعفونی کردن دست‌ها یا پرهیز از رعایت اصول بهداشتی رایج نیست. در واقع این اصول بهداشتی باید همچنان توسط افراد مختلف رعایت شوند و احتیاط‌های لازم به منظور جلوگیری از رویارویی مستقیم با میکروب‌ها و باکتری‌ها صورت گیرد.

گفتنی است که آدام واکر و همکارانش هم اکنون در حال مذاکره با پخش کنندگان لوازم بهداشتی هستند تا بلکه بتوانند شرایط استفاده از این پوشش جدید ضد باکتری را در اماکن مختلفی نظیر بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، رستوران‌ها، کشتی‌ها و سایر موارد مشابه فراهم نمایند.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.