بی شک، شکست چیز جالبی نیست. اما شکست، بخش مهمی‌ از زندگی و کسب و کار است به خصوص در زندگی یک کارآفرین.  افراد کارآفرین موفقی مانند بیل گیتس،  قبل از اینکه به موفقیتهای عظیم دست یابند، بارها در کسب و کار خود شکست‌های بسیار عظیمی‌ را متحمل شده‌اند.

اگر یک کارآفرین در کسب و کارش هرگز شکست نخورد به این معناست که او هرگز ریسک نکرده و یعنی هیچ کاری انجام نداده و چنین چیزی عملا غیرممکن است. خوشبختانه تجربه‌ای به نام شکست، به هیچ عنوان چیز بیهوده و به‌دردنخوری نیست به خصوص در امر کسب و کار. شکست‌ها مزایای زیادی دارند به شرطی که بدانید چطور به طرزی موثری از آنها عبور کنید.

۱- شکست‌ها را بشناسید و بپذیرید

شناخت و پذیرش شکست، سخت ترین بخش برای مداوای آن است. شوکه شدن و انکار، واکنش‌های طبیعی هستند به خصوص اگر سرمایه گذاری زیادی بر روی ایده خود کرده باشید. عبور کردن از چنین احساس درونی قوی، و رسیدن به مرحله‌ی پذیرش شکست، یک حرکت پر ازچالش و سخت است.

به خاطر داشته باشید شما بعنوان صاحب یک کسب و کار ، بایستی آنقدر با چشمانی ریزبین نزدیک به موقعیت خود باشید که بتوانید همه چیز را شفاف و روشن ببینید.  بدین مظور می‌توانید نظرات همکاران، دوستان، یا کارمندان خود را جویا شوید،  بسیاری از مواقع نظر آنها می‌تواند جلوی ضرر را زودتر بگیرد. تنها با شناخت و پذیرش شکست است که می‌توانید از مرحله شکست عبور کنید.

۲- مراقب سلامتی خود باشید

شکست می‌تواند تاثیرات مهمی‌ بر روی سلامت ذهن و حتی بدن شما بگذارد. مثل کم شدن میزان هورمون سروتونین در بدن که سیستم ایمنی  بدن را تحت شعاع قرار می‌دهد. به خودتان اجازه دهید که این احساس شکست را درک کنید و سپس از این احساس رد شوید. سعی کنید نه زیادی بیخیال شوید و نه اینکه عواقب احساسی شکست را انکار نمایید. طبیعی ست که شکست به شما احساس ضعف و بی‌ارزش بودن می‌‌دهد و در نتیجه انگیزه‌ی شما را برای تلاش مجدد کاهش می‌دهد. ولی ما باید بتوانیم توانایی‌های ذاتی خود را به هر نحوی شده تقویت نماییم. مثلا به یاد بیاورید در چه چیزی استعداد دارید و اطراف خودتان را با تمام چیزهای انگیزه‌ بخش و الهام دهنده پر کنید.

کسب و کار و درس های شکست

۳- مشخص کنید چرا کسب و کار شما شکست خورده

پس از مقابله با احساسات ناشی از شکست،  و بازیابی مجدد خودتان، تازه کار اصلی آغاز می‌شود.  مشخص کنید چه چیزی در کسب و کارتان اشتباه بوده و چرا تلاش‌های شما منجر به موفقیت نمی‌شده. این کار یکی از موثرین ترین بخش در روند درمان شکست است.

بدون درک کامل از اینکه چرا شکست خورده اید، نمی‌توانید از آن شکست برای شکل دهی تصمیمات آینده خود استفاده نمایید.  شکستها به شما درسهای حیاتی و مهمی‌ در زمینه شخصیت شناسیِ کسب و کارتان می‌دهند. مثلا اگر کسی هستید که تمایل دارد خیلی سریع و بدون بررسی همه جانبه، سراغ ایده‌های کسب و کار برود، با درک این مسئله می‌توانید برای خودتان یک تاریخ مشخص را معین کنید تا از حالا تا آن موقع همه چیز را  خوب بسنجید و وقتی یک وضعیت پایدار از آگاهی رسیدید سراغ ایده جدید بروید.

۴- بازخوانی مجدد موفقیت

پس از اینکه ذهنتان از طریق تمرین‌های بالا،  نسبت به شکست آمادگی کامل پیدا کرد، حالا موقع این است که شکست را پشت سر بگذارید و به مسیرتان ادامه دهید.  درس‌هایی که از شکست‌هایتان آموخته‌اید را با خودتان حمل کنید اما به این منظور که چطور از آنها برای رسیدن به موفقیت استفاده نمایید نه اینکه یک بار سنگین بر دوش شما باشند که نتوانید راه بروید.

یک پروژه جدید را انتخاب کنید و خود را مشغول آنچه که به آن علاقه دارید نمایید. تعیین اهداف جدید برای خودتان،  هم هیجان انگیز است و هم فرصتی است برای اقدام دوباره بر اساس شکست‌های قبلی‌تان.

۵- هشیار باشید

شکست‌ها یا باعث می‌شوند ریسک پذیری ما زیادتر شود و یا برعکس، باعث می‌شوند اعتماد به نفسمان کاهش یابد. حتی پس از اینکه تصور می‌کنیم به طور کامل خودمان را بازیابی کرده‌ایم بازهم احتمال وجود علایم بیماری وجود دارد.  در چنین حالتی بایستی در هشیاری کامل بود. وقتی پس از یک تجربه شکست، پروژه جدیدی را آغاز می‌ نمایید، بسیار مهم است که رفتارهای خود را زیر ذره بین قرار دهید. آیا از ریسک‌های جدید خوددداری می‌کنید و آیا هنوز بخشی از وجود شما رنجور است؟ این رفتارها،  همانهایی هستند که شما را به عقب هل می‌دهند. از اینکه شکست‌های گذشته  بر روی کارآمد بودن شما تاثیر گذار باشد، حذر کنید. کافی این عادتهای بد را شناسایی کرده و آنها را تصحیح نمایید.

به رسمیت شناختن شکست، همان پیروزی است به شرطی که بتوانیم زخم‌های ناشی از شکست را مداوا کرده و با وجود آنها حرکت کنیم تا به یک بینش عمیق‌تر برسیم و قوی‌تر شویم.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Simon Slade

منبع : Success