شکر تصفیه‌شده و 7 جایگزین مناسب برای این ماده خوراکی

جایگزین های شکر تصفیه‌شده

شکر تصفیه‌شده یکی از پرکاربردترین مواد مصرفی در طول روز است. شکر تصفیه‌شده و نمک خوراکی ازجمله موادی هستند که مخاطرات زیادی برای انسان می‌تواند ایجاد کند. پس لازمه جلوگیری از این مخاطرات این است که یا  میزان مصرف این مواد را کاهش داد و یا از جایگزین‌های مناسب برای آن استفاده کرد. در این مقاله به بررسی این جایگزین ها خواهیم پرداخت.

 

عسل

توجه داشته باشید که عسل از شکر تصفیه‌شده شیرین‌تر است به این معنی که برای شیرین کردن غذاها به مقدار خیلی کمی از عسل نیاز دارید. بااین‌حال، توجه داشته باشید که عسل همچنان حاوی مقادیر قابل‌توجهی از قند است و باید به مقدار مناسبی از آن استفاده شود. با اینکه عسل در درجه اول حاوی فروکتوز و قند است حاوی مقادیری از ترکیبات سالم شامل اسیدآمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

عسل جایگزین شکر تصفیه‌شده

شهد آگوا جایگزین مناسب شکر تصفیه‌شده

شهد آگوا از گیاه آگوا در جنوب مکزیک استخراج می‌شود که به‌عنوان یک جایگزین محبوب برای شکر شناخته‌شده است. آگوا مثل عسل از شکر شیرین‌تر است به این معنا که برای شیرین کردن قهوه خود به مقدار کمتری از آگوا نسبت به شکر لازم است. درحالی‌که فروکتوز بالای آگوا در جهان سلامت به‌عنوان قندی ناسالم موردبحث قرار می‌گیرد ولی حداقل فروکتوز در شکل طبیعی خودمصرف می‌کند. بااین‌وجود هنوز هم آگوا انتخاب بهتری نسبت به سایر مواد با فروکتوز بالا در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی است.

میوه

این نباید زیاد تعجب‌برانگیز باشد، اما میوه یک‌ راه عالی و سالم برای رفع نیاز بدن به قند است همچنین می‌توانید از مزایای تغذیه‌ای میوه‌ها برخوردار شوید. قندهای طبیعی در میوه‌ها وجود دارد همچنین می‌توان از فیبر موجود در میوه‌ها استفاده کنید. بااین‌حال، شما هنوز هم باید مراقب قند میوه‌های مصرف‌شده خود باشید. مقایسه قند میوه‌های مختلف نشان می‌دهد که قند موجود در یک فنجان توت‌فرنگی 7 گرم می‌باشد درحالی‌که قند موجود در یک فنجان انگور برابر 23 گرم می‌باشد.

سبزیجات

سبزیجات به‌طورمعمول شیرین نیستند ولی اگر بخواهیم صادق باشیم مقدار کمی قند در بعضی از آن‌ها موجود می‌باشد. به‌عنوان‌مثال هویج حاوی مقدار قند قابل‌قبول است همچنین چغندرقند که می‌تواند با حفظ مقدار قند خون، قند موردنیاز بدن را تأمین کند. به‌هرحال سبزیجات حاوی ویتامین‌ها نیز می‌باشند که مصرف آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. هرچند که ذرت شیرین و سیب‌زمینی شیرین نیز حاوی قند بالا هستند ولی نخودفرنگی و حتی کلم نیز دارای قند می‌باشند.

شیر

شما می‌توانید یک منبع طبیعی شکر (لاکتوز) در شیر حیوانی و همچنین در شیر مادر انسان (که دارای بیشترین نسبت لاکتوز 7 درصد، در مقایسه با 4.7 درصد برای شیر گاو است) پیدا کنید. شیر گاو که به‌صورت متنوع در فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارند فاقد قند افزودنی هستند مگر اینکه توسط توت‌فرنگی و یا شکلات مزه دار شده باشند. در منابع قندهای یادشده لاکتوز به قندهای ساده‌تر برای هضم شدن مانند گلوکز و گالاکتوز تبدیل می‌شود. بااین‌حال برخی از مردم برای شکستن قند شیر دچار مشکل می‌شوند.

شیر و شکر تصفیه‌شده

ملاس

این مایع سفت و قهوه‌ای درواقع آنچه در طول فرآیند پالایش قند نیشکر به شکل قهوه‌ای باقی‌مانده است می‌باشد. ملاس به‌عنوان یک شیرین‌کننده در بسیاری از محصولات پخته‌شده و سایر محصولات غذایی استفاده می‌شود، گرچه به‌تنهایی طعم آن نسبتاً تلخ است. ملاس شاید حاوی بیشترین مواد مغذی موجود در تمام شیرین‌کننده‌ها است زیرا حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین B6 است.

شربت افرا

بسیاری از افراد از مزایای تغذیه شربت افرا استفاده می‌کند. شربت افرا به شکل طبیعی آن بسیار شیرین است به همین دلیل است که باید در اعتدال مصرف شود. زمانی که این شربت به مقدار مناسب مصرف شود باعث کاهش التهاب می‌شود و همچنین یک منبع غذایی مفید می‌باشد. همچنین می‌توانید برخی از آنتی‌اکسیدان‌های کلیدی را از طریق استفاده از شربت افرا دریافت کنید.

منبع: Activebeat.com

این مقاله به‌طور اختصاصی توسط گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.

 


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *