شنبلیله و معرفی 9 مورد از مزایای اعجاب‌انگیز این ماده غذایی

خواص شنبلیله

شنبلیله یک ماده غذایی خوشمزه و در عین حال پرخاصیت و مفید است. مزایای مصرف شنبلیله برای ارتقای سطح سلامتی ما شامل بهبود کم‌خونی، بهبود در مشکل از دست دادن طعم و مزه، تب، شوره سر، اختلالات معده، اختلالات تنفسی، زخم دهان، گلودرد، دیابت، التهاب، زخم و بی‌خوابی است. مصرف این ماده غذایی در بهبود فرایند شیردهی مفید است و همچنین در بهبود فرایند هضم کمک می‌کند و در مراقبت از مو نیز استفاده می‌شود. همچنین نشان داده‌شده است که مصرف این ماده غذایی پرطرفدار سطوح کلسترول را در بدن ما کاهش می‌دهد و سلامت قلب را به دنبال دارد درحالی‌که به‌طور هم‌زمان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر ابتلای به بیماری آنفولانزا و عفونت‌های مختلف می‌شود.

 

شنبلیله چیست؟

Fenugreek یک گیاه یک‌ساله است که در بسیاری از نقاط جهان به‌عنوان methi شناخته می‌شود. این گیاه بومی خاورمیانه و خاور نزدیک است و به‌طور گسترده‌ای در شبه‌قاره هند استفاده می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های کوچکی است که می‌تواند خشک شود. شواهد حتی حاکی از آن است که مصری‌های باستان مزایای شنبلیله را درک کرده بودند، زیرا دانه‌های آن در مقبره‌ها، به‌ویژه توتان خامون یافت شده است.

این گیاه در سراسر جهان رشد می‌کند، اما بیشتر در هند کشت و مصرف می‌شود. شنبلیله جالب است زیرا می‌تواند برای سه هدف مشخص استفاده شود. برگ‌ها می‌توانند خشک شوند و به‌عنوان گیاه مورداستفاده قرار گیرند، دانه‌ها می‌توانند به یک ادویه تبدیل شوند و ماده گیاهی خود را می‌توان به‌عنوان سبزیجات مانند جوانه‌ها و میکروگرین استفاده کرد. این باعث می‌شود که این موضوع بسیار مهم باشد زیرا ویژگی‌های خوب در تمامی قسمت‌های این گیاه وجود دارد که می‌تواند سلامت شما را افزایش دهد!

اکثر مزایای مصرف شنبلیله به علت حضور ساپونین و فیبر در آن است. همچنین از این ماده غذایی برای درمان‌های گیاهی استفاده می‌شود. دانه‌های آن حاوی یک ماده حساس به انسولین موسوم به mucilage است و هنگام مخلوط شدن با آب، موسیلاژ آن را گسترش می‌دهد و به‌عنوان یک مرهم ژله‌ای برای درمان استفاده می‌شود. این گیاه عضوی از خانواده لوبیا است و نام خانوادگی علمی آن Fabaceae است. این مزایای بهداشتی به دلیل مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این گیاه قدرتمند است.

گیاه شنبلیله چیست؟

خواص تغذیه‌ای شنبلیله

این ماده غذایی شامل انواع مواد مغذی مفید، ازجمله آهن، منیزیم، منگنز و مس و همچنین ویتامین‌هایی مثل ویتامین B6، پروتئین و فیبرهای غذایی است. شنبلیله همچنین حاوی تعدادی از مواد مغذی قدرتمند مانند کولین، تریگونلین، یاموجنین، گیتوژنین، دیسوژنین، تیگوژنین و نئوتیگوژنز است.

مزایای بهداشتی شنبلیله

مزایای مصرف این ماده غذایی بر سلامتی انسان با جزئیات بیشتری در ادامه مطلب توضیح داده‌شده است.

مناسب برای مادرانی که کودک خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند

پزشکان سنتی آیورودای هند شنبلیله را برای مادران شیرده تجویز می‌کنند. این مزیت به دلیل حضور دیوسگنین در آن است. این امر می‌تواند به افزایش مقدار شیر تولیدشده توسط مادر و محتوای منیزیم و ویتامین آن و درنهایت به بهبود کیفیت شیر کمک کند تا نوزاد را سالم نگه دارد.

کاهش ناراحتی ناشی از قاعدگی

شنبلیله به‌عنوان یک ماده قوی شناخته می‌شود که روند قاعدگی را آسان می‌کند و علائم مرتبط با آن را از میان می‌برد. این خاصیت است که به این معنی است که این ماده باعث سهولت فرایند قاعدگی در زنان شود.

کاهش علائم یائسگی

شنبلیله حاوی مواد شیمیایی دیوسگنین و ایزوفلاونهای استروژنی است که شبیه به هورمون جنسی زن یعنی استروژن است. از دست دادن استروژن باعث بروز علائم یائسگی می‌شود؛ بنابراین، خوردن شنبلیله کمک می‌کند تا علائم یائسگی مانند نوسان در مزاج، افسردگی، کرامپ و گرفتگی و دردهای غیرطبیعی را کاهش دهد. این ماده به نظارت بر تعدادی از هورمون‌های دیگر که باعث حفظ بسیاری از فرآیندهای بدن دیگر می‌شود نیز کمک می‌کند.

کاهش سطح کلسترول

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف شنبلیله باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود. این امر به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL کلسترول) به‌طور قابل‌توجهی کمک می‌کند و همین می‌تواند از مشکلات مختلفی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند. این ماده غذایی یک منبع غنی از فیبر است که کلسترول اضافی در شریان‌ها ورگهای خونی بدن را از بین می‌برد. با کاهش میزان کلسترول در جریان خون، شانس لخته شدن یا تجمع کلسترول در عروق کاهش می‌یابد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

دانه‌های این گیاه حاوی 25٪ گالکتومانان هستند. این یک نوع فیبر محلول طبیعی است که به‌طور خاص به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

دیابت را کنترل می‌کند

شنبلیله کمک می‌کند تا علائم بیماری دیابت نوع II تسکین یابد. بر اساس یک مطالعه مصرف این ماده غذایی، ممکن است به افراد مبتلابه دیابت نوع 1 نیز در کاهش علائم بیماری کمک کند. مطالعات انجام‌شده توسط محققان هندی نشان داد که شنبلیله اضافه‌شده به رژیم غذایی مبتلایان به دیابت نوع 1 منجر به کاهش میزان قند ادراری به میزان 54٪ شده است. با توجه به وجود فیبر طبیعی گالاکتومانان، در شنبلیله به میزان قابل‌توجهی میزان جذب قند به جریان خون را کاهش می‌دهد. یک اسیدآمینه‌ای (4-hydroxyisoleucine) در شنبلیله تولید انسولین را افزایش می‌دهد بنابراین مصرف 15 تا 20 گرم شنبلیله برای کنترل قند خون روزانه توصیه می‌شود. با به‌آرامی آزاد کردن انسولین به بدن به‌جای مقدار قابل‌توجهی از انسولین، عملکرد کلی بدن بهبود می‌یابد و قند خون و بالا رفتن قند خون که ممکن است برای افراد دیابتی مشکل‌ساز شود، کنترل می‌شود.

گلودرد را تسکین می‌دهد

مخاط آرام‌بخش این ماده غذایی در بین بردن گلودرد، دردهای مرتبط و سرفه کمک می‌کند.

یبوست را از بین می‌برد

با توجه به محتوای فیبر بالای این ماده غذایی، مقداری حجم به مدفوع اضافه می‌شود. این امر همچنین در درمان یبوست و اسهال کمک می‌کند، درعین‌حال از بین بردن و تسکین سوءهاضمه جزئی نیز کمک می‌کند.

درمان مشکلات کلیه

طب سنتی چینی مصرف این ماده غذایی را برای بیماران مبتلابه بیماری‌های مختلف کلیه توصیه می‌کند.

جلوگیری از ابتلای به سرطان کولون

این ماده غذایی داراي پتانسيل در پیشگیری از سرطان است. دیوسگنین استروئیدی موجود در شنبلیله به‌طور خاص به پیشگیری از سرطان کولون کمک می‌کند. علاوه بر این، پلی ساکاریدهای غیر نشاسته مانند ساپونین، همی سلولز، موسیلاژ، تانن و پکتین، سطوح پایین کلسترول و باعث مهار کردن نمک‌های صفراوی را از جذب در طریق روده بزرگ می‌شوند. این ماده غذایی می‌تواند به سموم متصل شود و از غشای مخاطی روده محافظت کند که همین امرمی‌تواند شانس ابتلای به سرطان کولورکتال و سایر مشکلاتی که می‌تواند بر روی روده تأثیر بگذارد را کاهش دهد.

مزایای شنبلیله

سرکوب اشتها

فیبر محلول طبیعی گالاکتومانان می‌تواند باعث تورم معده شود و بنابراین اشتها را از بین می‌برد و باعث می‌شود که شما احساس کنید که سیر هستید.

مزایای دیگر

این ماده غذایی همچنین برای درمان زخم، التهاب و بیماری‌های دستگاه گوارش مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده غذایی خوشمزه به مبارزه با رادیکال‌های آزاد به دلیل ویژگی آنتی‌اکسیدانی آن کمک می‌کند. با توجه به منابع طب آیورودا و چینی، می‌توان شنبلیله را برای تحریک دستگاه گوارش و کمک به هضم استفاده کرد. همچنین برای بهبود متابولیسم بدن و سلامت بدن مفید است. مشکلات پوستی ناشی از تحریک پوست حتی می‌تواند با استفاده خارجی از شنبلیله تسکین یابد. علاوه بر این، از این ماده غذایی برای کاهش تب و دردهای عضلانی استفاده می‌شود. این ماده غذایی به‌عنوان یک غذای سالم و گیاهی محسوب می‌شود. همچنین به‌عنوان یک ادویه در بسیاری از فرهنگ‌ها و طعم‌ها مانند کرفس تلخ و شربت افرا استفاده می‌شود.

موارد احتیاط

تنها عارضه جانبي در افرادي که از دوزهاي بالاي شنبلیله استفاده می‌کنند ناراحتی‌های گوارشي خفيف است. مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است منجر به سقط‌جنین به دلیل تأثیر شدید آن بر سیستم تولیدمثل زنان شود.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *