با این فرمول ساده و چند اندازه گیری، فرم اندام خود را پیدا کنید


با شناخت فرم اندام انتخاب لباس برای خانم‌ها کار بسیار ساده‌تری است چون دیگر می‌دانید چه چیزهایی به شما می‌آید و چه چیزهایی مناسب شما نیست. اما این مساله زمانی دارای ارزش و اعتبار است که این فرم به درستی شناخته شود. در سایت‌های مختلف مطالب زیادی درباره نحوه شناخت شکل اندام وجود دارد اما همگی حالت نسبی دارند و هیچ یک قطعی نیست. مشاهده در آینه یا مقایسه با تصاویر سلبریتی‌ها همیشه جوابگو نیست و درصد خطای بالایی دارد. اما با این فرمول ساده و علمی می‌توانید یک بار و برای همیشه فرم اندام خاص خود را بشناسید و ساده‌تر بتوانید لباس مناسب خود را انتخاب کنید.


اندازه گیری ابعاد افقی بدن

این روش را هیلاری کر یکی از موسسان سایت موفق WhoWhatWear ابداع و به ثبت رسانده است. او معتقد است که هر لباسی برای هر کسی مناسب نیست به خصوص در انتخاب ترندها حتما باید آگاهانه عمل شود و چیزی انتخاب شود که با شکل اندام متناسب باشد و آن را زیباتر جلوه دهد. او در این روش محاسبه فرم اندام از اندازه گیری و روابط ریاضی ساده کمک می‌گیرد که به کمک آن چهار فرم اصلی اندام شناخته می‌شود.

تنها فرم سیبی شکل که مربوط به چاقی شکم است در این فرمول قابل تشخیص نیست و البته کمتر کسی هست که از چاقی شکمی خود بی‌اطلاع باشد. در این روش مهم نیست چه سایزی داشته باشید، درشت هیکل باشید یا ریزجثه، کوتاه باشید یا بلند، این مسائل در تعیین شکل اندام شما بی تاثیر است. برای انجام این کار شما تنها به یک متر برای اندازه‌گیری، کاغذ برای یادداشت و یک آینه قدی نیاز دارید، بهتر است از یک دوست هم برای اندازه گیری راحت‌تر کمک بگیرید:

  • شانه‌ها: از یک نفر کمک بگیرید و متر را دور بالاترین برجستگی شانه بپیچید و اندازه به دست آمده را با نام شانه یادداشت کنید.
  • سینه: متر را دور برجسته‌ترین قسمت سینه طوری بپیچید که کاملا فیت باشد و خیلی شل یا فشرده نباشد، اندازه را یادداشت کنید.
  • کمر: متر را دور باریک‌ترین قسمت تنه درست روی ناف بپیچید و اندازه را یادداشت کنید.
  • باسن: متر را طوری روی برجسته‌ترین قسمت پایین تنه بپیچید که روی برجستگی استخوان لگن قرار بگیرد. اندازه را یادداشت کنید.

ابعاد افقی در فرم اندام

حال که اندازه‌گیری را انجام دادید اعداد به دست آمده شکل اندام شما را مشخص خواهند کرد. باید آن‌ها را با هم مقایسه کنید و بر اساس آن چه که در ادامه می‌آید تشخیص دهید که چه اندامی دارید.  توجه کنید که دور شانه و دور سینه را می‌توان به جای هم به کار برد  و بر اساس آن برخی افراد ممکن است تنها در یک محدوده قرار نگیرند و مثلا با احتساب دور سینه در اندام گلابی شکل و با احتساب دور شانه در اندام ساعت شنی قرار بگیرند پس باید هر دو فرم را در انتخاب لباس مد نظر داشته باشند.


فرم اندام مثلث معکوس

فرم اندام مثلث معکوس

اگر دور شانه، بزرگ‌ترین عدد بین اعداد به دست آمده باشد فرم اندام شما مثلث معکوس است. مقدار این بزرگ بودن باید حداقل ۵ درصد باشد یعنی دور شانه تقسیم بر دور باسن یا بقیه ابعاد بزرگ‌تر از عدد ۱.۰۵ گردد. این افراد باید طوری لباس بپوشند که روی پایین تنه تاکید بیشتری داشته باشد و خط کمر بیشتر مشخص شود مانند کت کمرباریک با پایین فون.

لباس مناسب فرم اندام مثلث معکوس


فرم اندام مستطیلی

فرم اندام مستطیلی

اگر دور سینه و شانه و باسن نزدیک به هم باشند و خط کمر چندان معلوم نباشد فرم اندام شما مستطیلی است. طبق این رابطه در اندام مستطیلی دور کمر بیش از ۲۵ درصد از بقیه ابعاد کوچک‌تر نیست یعنی دور کمر تقسیم بر دور باسن یا سینه بیشتر از عدد ۰.۷۵ است. سه سایز دور شانه و سینه و باسن نیز نباید بیش از ۵ درصد با هم اختلاف داشته باشند یعنی اگر هر کدام از این سه را بر دیگری تقسیم کنید نتیجه عددی بین ۰.۹۵ و ۱.۰۵ باشد. برای این اندام، دامن با جزئیات و حجم مثل دامن چین‌دار و پفی و جیب انتخاب خوبی است چون بین بالتنه و پایین تنه تعادل برقرار می‌کند.

لباس مناسب فرم اندام مستطیلی


فرم اندام گلابی یا مثلثی

فرم اندام گلابی

اگر دور باسن بزرگ‌ترین عدد بین اعداد به دست آمده باشد فرم اندام شما گلابی شکل است که تحت عنوان مثلث نیز شناخته می‌شود. اگر دور باسن شما بیش از ۵ درصد بزرگ‌تر از دور شانه شما باشد یعنی دور باسن تقسیم بر دور شانه عددی بزرگ‌تر از ۱.۰۵ شود اندام شما گلابی است. شما باید لباسی بپوشید که در بالاتنه فیت و در پایین تنه فون باشد تا پایین تنه را لاغرتر نشان دهد و بین این دو قسمت تعادل برقرار شود.

لباس مناسب فرم اندام گلابی


فرم اندام ساعت شنی

فرم اندام ساعت شنی

اگر دور باسن، شانه و سینه نزدیک به هم باشند و دور کمر کمتر از ۷۵ درصد این ابعاد باشد اندام شما ساعت شنی است. دور کمر را بر دور شانه یا سینه یا باسن تقسیم کنید و اگر عدد به دست آمده از ۰.۷۵ کمتر بود شما اندام ساعت شنی دارید. همچنین ابعاد دور سینه و دور باسن و شانه نیز باید کمتر از ۵ درصد با هم اختلاف داشته باشند اگر دو به دو به هم تقسیم شوند نتیجه عددی بین ۰.۹۵ تا ۱.۰۵ شود. این فرم اندام محدودیت چندانی ندارد و تقریبا هر مدل لباسی به آن می‌آید اما برای زیبایی بیشتر می‌توانید از لباس‌هایی استفاده کنید که روی کمر تاکید کند مثلا کت و مانتو لنگی.

لباس مناسب فرم اندام ساعت شنیبرای محاسبه پارچه مورد نیاز انواع لباس زنانه به این مقاله از وبسایت جومتو مراجعه کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)