لباس‌های رنگی اگرچه ظاهری زیبا و دوست داشتنی دارند و همه ما به داشتن آن‌ها در کمد لباس‌های خود علاقه داریم اما نگهداری و شستشوی این لباس‌ها کار ساده‌ای نیست. لباس‌های رنگی چه روشن باشند چه تیره همیشه ممکن است به لباس‌های دیگر رنگ پس بدهند و در این فرآیند بور شده و کهنه و فرسوده به نظر برسند. به همین دلیل است که مراقبت از لباس‌های رنگی ترفندهای خاص خود را دارد و شما تا زمانی که این ترفندها را رعایت نکنید نباید انتظار داشته باشید که لباس‌های رنگی شما عمری طولانی داشته باشند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که شستن و مراقبت از لباس‌های رنگی روشن و تیره را چطور انجام دهید تا این لباس‌ها عمر بیشتری داشته باشند و به مت طولانی‌تری نو و خوشرنگ باقی بمانند.

مراقبت از رنگ لباس یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مراقبت از لباس‌های رنگی است که در زیبایی و شیک بودن این لباس‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. تا زمانی که رنگ لباس شما مثل روز اول درخشان و قوی باشد لباس شما نیز نو و زیبا به نظر خواهد رسید. به همین دلیل لازم است که در مورد لباس‌های رنگی خود دقت و ظرافت خاصی به خرج دهید و آن‌ها را با اصول و ترفندهای خاصی بشویید و استفاده کنید تا شاهد اتفاقات ناخوشایند و خراب شدن زودتر از موعد این لباس‌ها نباشید. مهم‌ترین مرحله در مراقبت از لباس‌های رنگی شستشوی آن‌ها است. اگر شما این مرحله را درست انجام دهید عمر لباس‌های خود را تا حد زیادی افزایش داده‌اید. اما این مرحله برای هر نوع از لباس‌های رنگی متفاوت و خاص است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

شستشوی لباس‌های رنگی روشن و تیره

روش شستن لباس‌های رنگی

  • اولین گام برای شستن لباس‌های رنگی جدا کردن آن‌ها بر اساس شدت رنگ لباس‌ها است. مثلا لباس‌هایی که رنگ روشن و تند دارند (مثل آبی پررنگ، سبز پررنگ، قرمز تند و …) در یک دسته و لباس‌هایی که رنگ‌های پاستل دارند (مثل صورتی، آبی آسمانی، لیمویی و … ) در دسته‌های دیگر قرار می‌گیرند. با این نوع دسته بندی شما اطمینان پیدا خواهید کرد که لباس‌های پررنگ‌تر به لباس‌های کمرنگ‌تر رنگ پس نخواهند داد و آن‌ها را خراب نخواهند کرد.
  • در گام بعدی لباس‌ها را پشت و رو کنید. این کار دو فایده دارد، اول این که با پشت و رو شدن قسمت رویی لباس شما در معرض فرآیندهای خشن شستشو قرار نخواهد گرفت و فرسوده نخواهد شد. دوم این که پشت و رو کردن لباس احتمال رنگ دادن آن‌ها را به همدیگر کاهش می‌دهد و لباس‌ها سالم‌تر باقی می‌مانند.
  • در گام بعدی برای شستشوی لباس‌های رنگی شما به یک شوینده مناسب نیاز دارید. شوینده‌های معمولی ممکن است قدرت رنگبری بالایی داشته باشند و لباس‌های شما را فرسوده و بور کنند اما یک شوینده مناسب برای لباس‌های رنگی لباس‌ها را طوری تمیز می‌کند که کمترین آسیب به رنگ و بافت آن وارد شود. البته اگر لباس‌های شما کثیف و لک شده هستند بهتر است از پودرهای شوینده معمولی (آنزیم دار یا بدون آنزیم) که قدرت لکه بری بالایی دارند استفاده کنید.
  • در این مرحله شما باید برچسب مراقبتی لباس را به دقت بخوانید تا متوجه شوید که از چه دمای آب و کدام چرخه ماشین لباسشویی ( و یا شستشو با دست) باید برای شستن این لباس استفاده کنید. معمولا لباس‌هایی که رنگی هستند باید با دمای پایین‌تر آب شسته شوند چون در دمای بالا میزان رنگ دهی الیاف لباس افزایش پیدا می‌کند اما در آب سرد این قابلیت بسیار کمتر است.
  • با در نظر گرفتن این نکات و مراحل شستن لباس‌های رنگی ساده به نظر می‌رسد اما اگر با رعایت همه این ترفندها باز هم لباس شما رنگ بدهد چه باید کرد؟ باید بگوییم که رنگ دادن لباس‌ها در درازمدت اجتناب ناپذیر است و لباسی که چندین فصل استفاده شده باشد قطعا کمرنگ‌تر از یک لباس رنگی نو است. اما شما می‌توانید این فرآیند را در مراحل شستشوی لباس متوقف کنید، فقط کافی است نکات گفته شده را رعایت کرده و لباس را از دما و حرارت بالا حفظ کنید. اگر لباسی را که رنگ داده است در خشک کن ماشین لباسشویی قرار دهید این رنگ رفتگی روی لباس تثبیت خواهد شد اما اگر با آب سرد آن را آبکشی کنید مقداری از رنگ مجددا به لباس باز خواهد گشت.
  • این نکته را نیز فراموش نکنید که لباس‌های نو بیشتر مستعد رنگ دادن هستند پس لازم است که حتما آن‌ها را جدا و با آب سرد بشویید و حتما شستن آن‌ها را پشت و رو کنید تا میزان رنگ دادن لباس به حداقل برسد. قبل از شروع فرآیند شستشوی لباس نیز تست رنگ دهی را فراموش نکنید، یک دستمال سفید را کمی مرطوب کنید و روی لباس بکشید، اگر دستمال رنگی شد این لباس مستعد رنگ دادن است، در غیر این صورت می‌توانید با خیال راحت آن را بشویید.

شستشوی لباس‌های رنگی روشن و تیره

روش شستن لباس‌های تیره

لباس‌هایی که رنگ‌های تیره مثل سرمه‌ای، بنفش، خاکستری و … دارند به روش مشابهی نیاز به شستشو و نگهداری دارند. اما شما برای اطمینان بیشتر می‌توانید آن‌ها را از نظر رنگ، دسته بندی کرده و جداگانه بشویید. نکات و مراحل مربوط به شستشوی لباس‌های رنگی تیره تا حد زیادی شبیه به لباس‌های رنگی معمولی است که در بخش قبلی بیان شد اما بهتر است نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشید:

  • لباس‌های تیره را در آب سرد بشویید، این کار از رنگ دادن و بور شدن لباس‌های شما جلوگیری می‌کند.
  • برای شستن لباس‌های تیره از یک مایع شوینده مناسب برای لباس‌های رنگی استفاده کنید. این مساله در مورد لباس‌های تیره اهمیت زیادی دارد چون حل کردن شوینده‌های پودری در آب (به خصوص آب سرد) کار ساده‌ای نیست و ممکن است ذراتی از این شوینده‌ها روی لباس‌های تیره شما باقی بمانند و لکه‌های سفیدی به جا بگذارند که ظاهر نامناسبی به لباس رنگی تیره شما خواهد داد. اما با استفاده از مایع‌های شوینده این مشکل پیش نخواهد آمد.
  • از برنامه شستشوی کوتاه مدت ماشین لباسشویی برای شستن این لباس‌ها کمک بگیرید. چون هرچه لباس شما مدت کمتری در آب خیس بخورد احتمال بور شدن و رنگ دادن آن نیز کمتر خواهد بود.
  • پس از شسته شدن لباس و قبل از خشک کردن، حتما لباس را به دقت بررسی کنید تا هیچ اثری از لکه شوینده یا لکه‌های کثیفی دیگر روی آن باقی نمانده باشد چون به دلیل رنگ تیره لباس، مشخص کردن این لکه‌ها در حالت خیسی ساده نیست اما وقتی لباس خشک شود لکه‌ها کاملا نمایان خواهند شد.
  • اگر در دسته بندی رنگی لباس‌ها مشکل دارید توصیه ما این است: رنگ‌های قرمز تا صورتی را با هم و رنگ‌های آبی و بنفش را با هم دسته بندی کنید و بشویید. اما لباس‌های جدید را که هنوز تست نکرده و نشسته‌اید حتما جدا بشویید.
  • پس از شستشوی لباس‌های تیره می‌توانید از خشک کن استفاده کنید اما حتما آن را در پایین‌ترین دمای ممکن قرار دهید تا از رنگ دادن لباس جلوگیری شود. فراموش نکنید که پهن کردن طولانی مدت لباس‌های تیره زیر نور خورشید می‌تواند باعث بور شدن آن‌ها شود پس ترجیحا این کار را انجام ندهید و یا مدت آن را محدود در نظر بگیرید.

شستشوی لباس‌های رنگی روشن و تیره

روش شستن لباس‌های مشکی

لباس‌های مشکی بخش مهمی از مجموعه لباس‌های همه ما را تشکیل می‌دهند و این لباس‌ها همیشه در خطر بور شدن و رنگ دادن قرار دارند. اما با رعایت چند نکته می‌توان عمر و زیبایی لباس‌های مشکی و خیلی تیره را به حداکثر رسانید:

  • حتما لباس‌های مشکی را قبل از شستشو پشت و رو کنید و تا آخرین مرحله و حتی تا خشک شدن کامل نیز آن را پشت و رو نگه دارید.
  • همیشه لباس‌های مشکی را در دمای زیر ۳۰ درجه بشویید.
  • از یک مایع شوینده مخصوص لباس‌های مشکی استفاده کنید. این شوینده‌ها میزان رنگبری بسیار کمی دارند و به خوبی در آب حل شده و هیچ لکه و سفیدی از خود به جا نمی‌گذارند.
  • مثل لباس‌های رنگی تیره، لباس‌های مشکی را نیز در کوتاه‌ترین چرخه شستشوی ماشین بشویید تا میزان رنگدهی و بور شدن به حداقل برسد.
  • لباس‌های مشکی را در یک فضای سربسته مثل روی شوفاژ و حوله خشک کن خشک کنید چون قرار گرفتن در مقابل نو خورشید باعث بور شدن و کهنه شدن لباس‌های تیره شما خواهد شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)