روزهایی بوده که شاد بودن از وجود ما رخت بر بسته. روزهایی برای همه پیش آمده که بسیار آزار دهنده بوده . در آن روزها تا حد ممکن بد بیاری داشته ایم. اما گاهی شدت و زمان این آزارها تا حدی بوده که به نظرمان می رسیده هیچ پایانی برای این جاده نیست. و این تصور به همراهش احساس افسرده گی و ناامیدی را به همراه داشته. اما آن روزها گذشتند و شما در طول زمان احساستان عوض شد. هر چند این چرخه است، حسی ست که هر از چند گاهی سراغ انسان می آید اما رفتنی ست.

آیا همین الان که این مقاله را میخوانید، چنین حسی دارید؟ آیا شاد بودن خودتان را در حال زوال می بیند؟ آیا  امروز روز بدی داشته اید؟ هفته‌ی بدی داشته اید؟ آیا نتوانستید شغلی که دوست داشتید را  به دست آورید؟ آیا  با بهترین دوست خود ، جر و بحث داشتید و اعصابتان خش خشی است؟ آیا متوجه شدید شریکتان زیر پای شما را خالی کرده است؟ و صدها بد بیاری دیگر که بسیار بلند بالا ست و تا ثریا ادامه دارد!  اما بازهم تاکید میکنیم که  زندگی بر همین اساس استوار است.   این قانون زندگی ست. بالا دارد و پایین دارد. زنگی همیشه در یک حالت نیست. گاهی چیزها خوب به نظر میرسند و شما حس بهتر و شادی آمیزتری دارید و گاهی نیز بر عکس میشود.  اما دوباره چرخ روزگار میچرخد و  میتوانید شادی را پیدا کنید. اما هر چه بتوانید شادی را سریع تر پیدا کنید، بهتر است.

برای کسب مهارت پیدا کردن سریع تر شادی،  یکسری راههای هستند که با استفاده از آن می توانید زود تر از روال معمول قبل،  از شرایط منفی خارج شوید و به حالت مثبت برگردید.

قانون شاد بودن

  • برای شاد بودن، قبول کنید که تغییرات، جز ثابت زندگی هستند

یکی از درسهای مهم زندگی که بودایی ها آنرا می آموزند  این است که زندگی مدام در حال تغییر است.  روزهایی را به خاطر آورید که احساس افسردگی،  تمام وجودتان را  فرا گرفته بود و تصور میکردید دیگر هرگز نمیتوانید رنگ شادی را ببینید. اما آن روزها گذشت و شما دوباره شادی را به دست آوردید.

حالا ممکن است سوال کنید خب این دیدگاه چه کمکی به ما میکند؟

کمی فکر کنید.  تغییرِ دائمی در همه چیز،  یعنی همه چیز موقت است، که شامل درد ها و ناراحتی های شما هم میشود.

این ایده به نام آنیتیا  نام گذاری شده که به معنای ناپایداری  یا زندگی سیال است.  یعنی زندگی هر لحظه در جریان است و هیچ دو لحظه از زندگی نیست که مثل هم باشد و تکرار شود.  هر لحظه در مقایسه با همان ساعت و دقیقه با روز قبلش فرق دارد.

بدن شما تغییر میکند. افکار شما تغییر میکند و جهانی که در آن زندگی میکنید نیز تغییر میکند.  یادآوری این قانون زندگی،  در همه‌ی لحظه های جاری زندگیتان به شما آرامش می‌یخشد و میتوانید خیلی چیزها را آسان تر بپذیرید.

قبول کنید که  این لحظه میگذرد و هرگز بر نمیگردد. پس بهتر است با شاد بودن بگذرد.

هنگامیکه در سراشیبی زندگی هستید،  به سراشیبی فکر نکنید بلکه به زمانی فکر کنید که تغییرات ایجاد میشوند.  قطعا شگفت زده خواهید شد اگر بدانید با داشتن شادی،  چقدر میتوانید کنترل زندگی خود را در دست داشته باشید.  و در این صورت،  نسبت به تمام لحظه های زندگی خود قدر دان خواهید بود حتی اگر کوتاه باشند و به نظر نادیده آیند. چرا که سعی خواهید کرد تا جای ممکن از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببرید.

  • شاد بودن یک ایستگاه نیست که به آن برسید، بلکه در حرکت کردن است

شادی چیزی نیست که یک مرتبه از راه هوا برسد. شما باید شادی را ایجاد نمایید و برای بدست آوردنش کار کنید. اگر الان احساس غم و ناراحتی دارید، دقیقا همین زمان است که باید بروید به دنبال ساختن شادی.  حتی اگر کار سخت و محالی به نظر برسد.

گوش دادن به سخنان انگیزه بخش، گوش دادن به موسیقی هایی که حال و هوای شما را عوض کنند، خواندن کتاب ها یا مقالاتی که انرژی ذهنی شما را تقویت نمایند. ریلکیشن  وقتیکه تحت فشار  عصبی و استرس زیادی قرار دارید و غیره…   همه اینها کارهایی  هستند که برای ساختن شادی مجدد باید انجام دهید. و این چرخه تا ابد ادامه دارد.

میتوانید با همین راهکارهایی که گفته شد در زندگی خود اقدام به ایجاد شادی نمایید، یا میتواند  آنها را برای خودتان شخصی سازی کنید و کاری که برایتان بهتر جواب میدهد را انتخاب نمایید.

برگرداندن شادی به زندگی و ذهنیت شما، بستگی کامل به این دارد که تمرکز فکری خود را به جهت دیگری منعطف نمایید.

اگر حس غمگین بودن دارید، روی غم تمرکز نکنید ، ننشینید یک گوشه و به این فکر کنید  که شما چقدر غمگین هستید. این چه کمکی میکند جز بال و پر دادن به حس غم؟

اگر استرس دارید خودتان را آزار ندهید  بابت تمام کارهایی که باید انجامشان دهید. در کل هر آنچه که الان انجامش میدهید را متوقف کنید و اجازه ندهید بیش از این کش بیاید. در عوض تمرکزتان را بر چیزهایی دیگری معطوف نمایید.

به طور  کلی، کلید رسیدن به حالت شاد بودن این است که به خاطر آورید زندگی همیشه در حال تغییر است و هیچ چیز ثابت نیست.

با این دیدگاه، همیشه میتوانید روی احساسات خودتان کنترل داشته باشید.

هر چه زودتر این قانون زندگی را درک کنید،  زودتر به شادی پایدار می رسید.

 این قانون را بپذیرید و با آغوش باز از آن استقبال کنید.

حتی اگر فکر می کنید شادی با بی پولی امکان پذیر نیست، این مقاله را بخوانید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Amber Pariona