وقتی پول کافی نداریم، چگونه شادی داشته باشیم؟ این سوالی ست که خیلی ها از خود می پرسند. اکثرا اینگونه است که وقتی افراد بی پول می‌شوند یا در آمد کافی ندارند، شادی خود را هم از دست می‌دهند.  به خصوص وقتی به آخر ماه فکر می‌کنند که چطور باید دخل و خرجشان را باهم جور کنند.  بسیاری از مردم شادی را برابر با آن می‌دانند که باید یک چیز خاصی را بدست آورند، در غیر این صورت، شادی وجود ندارد.

مطالعات نشان داده است زمانیکه انسان احتیاجات پایه‌ی زندگی خود را برآورده کند، بدست آوردن پول مازاد بر آن، باعث شادی او نمی‌شود بلکه رسیدن به اهداف است که باعث شادی می‌شود.

بودجه بندی با شادی

  • برای کسب شادی به دنبال کسب تجربه ها باشید نه چیزها

کارهای متنوع زیادی هست که می‌توانید انجام دهید و از زندگی لذت ببرید و شادی را  نیز احساس کنید. برای انجام این کارها نیازی نیست پول زیادی داشته باشید و خرجهای آنچنانی کنید. در ابتدا بایستی زمانهایی را که در آن بیشترین میزان شادی را دارید، تشخیص دهید. بعنوان مثال وقتیکه یک مشغول مطالعه یک کتاب خوب هستید و غرق کتاب می‌شوید. یا وقتیکه با دوستانتان وقت می‌گذرانید. سپس به بودجه خود نگاهی بیاندازید و ببینید با چه نوع برنامه ریزی می‌توانید این نوع تفریحات را داشته باشید.

همیشه راههای بسیاری وجود دارد که هم کم هزینه است و هم شادی آور. اگر یکی از چیزهای لذت بخش برای شما خوردن یک غذای خاص در یک رستوران خاص است، سعی کنید دستور پخت آن غذا را یاد بگیرید و آن را در خانه به همراه دوستان یا خانواده درست کنید و بخورید. حتی اگر پول بیشتری بابت خرید مواد اولیه‌ی آن غذا می پردازید باز هم به صرفه تر از پرداخت یک پرس غذا در رستوران است.

  • برای کسب شادی، یک هدف مشخص کنید و طبق برنامه پیش روید

یکی از کارهای دلسرد کننده که نباید انجام داد این است که روی چیزهایی که ندارید  و می خواهید داشته باشید تمرکز نمایید. این کار، یک حس منفی ایجاد می‌کند که بهتر است هر چه زودتر، آنرا تبدیل کنید به یک حس مثبت.  هر هفته برای خود یکسری اهداف قابل دسترسی مشخص نمایید و تلاش کنید به آن اهداف برسید. بعلاوه با  اینکار،  قدرت عمل در برنامه ریزی خودتان را نیز می‌توانید بسنجید.

 مثلا در امور مالی یکی از برنامه ریزیها و اهداف هفتگی می‌تواند میزان پس انداز کردن شما باشد. برای اینکار یک قلک، یک برنامه ی دخل و خرج هفتگی روی کاغذ،  و یا تعیین ورودی و خروجی و باقی مانده حساب بانکی تان، لازم است.  پس از یکی دو هفته، توانایی خودتان را در رسیدن به هدف مزبور بررسی کنید که تا چه میزان مطلوب بوده است.  بودجه بندی بهترین راه کار است برای وقتی که درگیر مشکلات بی پولی هستید.

فکر نکنید چون پول کافی ندارید نباید بودجه بندی کنید.

بودجه بندی، بهترین راهی ست که در مواقع بی پولی،  به شما کمک می‌کند از مهلکه جان سالم به در برید. به هنگام بودجه بندی، بسته به میزان در آمد خود، یادتان نرود بودجه ای را نیز برای شادی و تفریحات خود کنار بگذارید.

  • شادی را با دوستان همفکر به دست آورید

داشتن دوستانی که شبیه به شما فکر می‌کنند و سلایق نسبتا مشترکی دارند، به شما کمک خواهد تا به اهداف مشترکی که یکی از آنها صرفه جویی و داشتن شادی در عین کم پولی است، برسید. می توانید تفریحات کم خرجی را باهم داشته باشید. در ضمن یک گروه از چنین دوستانی بهم کمک می‌کنند تا انگیزه های یکدیگر را تقویت نمایند.

اگر در حال حاضر دوستانی دارید که به خاطر اینکه کم خرج می‌کنید شما را سرزنش می‌کنند یا از شما توقع دارند پول بیشتری را باید خرج کنید، شاید زمان آن رسیده که دوستانتان را عوض کرده و با کسانی که شما را از هدفتان دور نمی‌کنند دوستی داشته باشید.

دوست خوب، کسی نیست که برای موقعیت فعلی مالی تان، شما را نکوهش نماید. بلکه دوست خوب کسی ست که به شما کمک می‌کند پر انگیزه باقی بمانید و یادآوری می‌کند که با برنامه ریزی خوب، می‌توانید به موقعیت مالی بهتری دست یابید.

  • ذهن خود را بر روی زوایای دیگر زندگی نیز باز بگذارید

گاهی برای اینکه بهتر بفهمید در چه موقعیتی قرار دارید، باید از آن موقعیت بیرون آمده و به یک موقعیت دیگر وارد شوید تا زاویه ی دید بازتری پیدا کنید. این عمل به شما کمک می‌کند دقیق تر بفهمید در کجا قرار دارید، چه کارهایی را باید انجام دهید یا ندهید.

بعنوان مثال می‌توانید کارهای داوطلبانه انجام دهید . مثلا در یک آشپزخانه یا در یک داروخانه به صورت داوطلبانه کار کنید و با مشکلات سایر مردم نیز آشنا شوید. این کار باعث می‌شود تا حدی از موقعیت خودتان دور شوید و از زاویه‌ی دورتری به زندگی خودتان بنگرید. حتی ممکن است متوجه شوید که شما تنها کسی نیستید که دارای این مشکل است بلکه بسیاری از مردم نیز با همین مشکلات یا شاید بدتر از آن مواجه هستند. در این میان شما با آشنایی با تجربه کسانی که قبلا چنین مشکلات مالی داشته اند، متوجه نکته  مهمی خواهید شد که این مشکل همیشگی نیست و موقت است. پس نیازی نیز شادی خود را برای آن تباه نمایید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Miriam Caldwell