سه دانه فوق العاده و ضدالتهاب که باید به لیست خریدتان اضافه کنید

سه دانه فوق العاده یا سه تخمه سلامتی که باید به لیست خریدتان اضافه کنید

کوئینا، کیل، آکائی… به نظر می‌رسد هر هفته یک دانه فوق العاده جدید معرفی می‌شود که به شما وعده انقلابی در سلامتی را می‌دهد. متاسفانه بسیاری از این فوق العاده‌ها ارزان نیستند، بنابراین باید تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها ارزش خرید را دارند.

خوب، اگر کاهش التهاب و به دست آوردن سلامتی مطلوب، یک اولویت است، کدام یک از مواد غذایی را باید خریداری کنید؟ میوه‌ها و سبزیجات تازه، مسلما مرغوب هستند، اما شما می‌توانید دانه‌هایی همچون تخم شربتی و تخم کتان را نیز به لیست خریدتان اضافه کنید.

این دانه‌های ضدالتهابی، دانه‌های غنی از مواد مغذی تامین کننده سلامت هستند و به آسانی یافت می‌شوند. اگر شما به دنبال افزایش سلامتی خود و تغییر به یک رژیم غذایی ضدالتهاب هستید، این دانه‌ها ارزش سرمایه گذاری دارند (حتی اگر چند تا از این دانه‌ها در دندانهای شما گیر کند).

تخم کتان سه دانه فوق العاده یا سه تخمه سلامتی که باید به لیست خریدتان اضافه کنید

تخم کتان دانه‌های قهوه‌ای کوچک یا طلایی هستند که جزو بهترین منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. چربی‌های امگا 3 نقش مهمی در کاهش التهاب در بدن دارند. با خواص این دانه فوق العاده آشنا شویم

تخم کتان، همچنین منبع لیگنان‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی، تامین فیبر و تعادل هورمون‌ها را برعهده دارند.

تخم کتان را می‌توانید به راحتی به پوره، اسموتی، سالاد و شیرینی‌جات اضافه کنید. و خوبی قضیه این است که  با کیف پول شما مهربان است، اما خانم خریدار مواظب باشید! دانه‌های تخم کتان را نمی‌توان به طور کامل خورد. برای جذب آنها و بهره بردن از همه مواد مغذی در این دانه‌‌ها باید آنها را پودر کرد.

شما می‌توانید پودر تخم کتان را بخرید، اما خودتان می‌توانید براحتی آنها را در خانه پودر کنید. یک آسیاب قهوه ارزان برای این امر مناسب است.

نکته : حتما پودر تخم کتان را در یک ظرف تیره دربسته درون یخچال به مدت یک هفته تا نهایتا 10 روز نگهداری کنید.

تخم شربتیسه دانه فوق العاده یا سه تخمه سلامتی که باید به لیست خریدتان اضافه کنید

دانه‌های چیا یا تخم شربتی نیز همانند تخم کتان، منبع فوق العاده از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، اما از لحاظ فیبر غنی‌تر هستند. و اما روش استفاده از این دانه فوق العاده :

برخلاف تخم کتان، برای استفاده از مواد مغذی دانه‌های چیا، نیازی به پودر کردن آنها نیست و کمتر نسبت به گرما حساس هستند. وقتی دانه‌های چیا را به صورت عادی میخورید، حالت ترد و شکننده دارند اما وقتی به طور کامل در یک مایع همانند شیر نارگیل خیسانده شوند، تغییر کرده و ژله‌ای می‌شوند. مثل پودینگ چیای خوشمزه

شاهدانهسه دانه فوق العاده یا سه تخمه سلامتی که باید به لیست خریدتان اضافه کنید

تخم شربتی و تخم کتان، نسبت به دانه‌های شاهدانه دارای مقدار بیشتری فیبر هستند. نخست اینکه دانه‌های شاهدانه فیبر بسیار  پایینی دارند. همچنین امگا 6 بیشتری نسبت به چربی‌های امگا 3، بصورت نسبت 3 به 1 تامین می‌کنند.

چربی‌‌های امگا 6، جزو اسیدهای چرب ضروری هستند، اما به لحاظ تغذیه‌ای، متهم به التهابی بودن هستند. این ممکن است گیج کننده باشد، اما بدن ما، نیازمند امگا 3 و امگا 6 است. تعادل مهم است. التهاب، هنگامی که ما بیش از اندازه امگا 6 مصرف می‌کنیم که غالبا در مورد رژیم‌های استاندارد غربی است، خارج از کنترل می‌شود.

بخاطر تراکم مواد مغذی در کلیه غذاهای دارای امگا 6  مانند تخم شاهدانه، نیازی به پرهیز کردن از آنها نیست.

برای اینکه موضوع را کمی پیچ و تاب بدهیم، دانه‌های شاهدانه حاوی مقادیر بالایی از نوعی چربی امگا 6 هستند که بالا برنده سیستم ایمنی است و گاما لینولئیک اسید (GLA) نامیده می‌شود. GLA به عنوان تامین کننده سلامتی، ماده غذایی ضدالتهاب شناخته می‌شود.

نکته نهایی در مورد این سه دانه فوق العاده

تخم کتان، چیا و شاهدانه با مواد مغذی سالم همراه هستند و می‌توان به شیوه‌های جالب از آنها استفاده کرد. بخاطر داشته باشید که اسیدهای چرب ضروری، حساس هستند و قرار گرفتن آنها در معرض گرمای زیاد (مانند سرخ کردن یا جوشیدن) می‌تواند به مزایای سلامتی آنها آسیب برساند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در صورتی که شما نیز از طرفداران دانه های فوق العاده هستید و از مزایای آنها بهره می برید، تجربیات خود را در زمینه فواید سلامتی آنها با ما در میان بگذارید

منبع : HEALTHLINE.COM


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *