شاید اولین بار باشد که عبارت سنسور درمان دیابت اپل به گوش شما می‌خورد؛ چندان هم جای تعجبی ندارد زیرا اپل (Apple) چندین سال است که به صورت پنهانی بر روی این پروژه درحال فعالیت بوده و حال که تحقیقات به مرحله‌ی مناسبی رسیده، این موضوع به صورت نیمه رسمی منتشر شده است. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد سنسور درمان دیابت اپل و نحوه عملکرد آن، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

تلاش مخفیانه برای توسعه سنسور درمان دیابت اپل از کجا شروع شد؟

حداقل ۵ سال است که اپل به صورت مخفیانه درحال توسعه سنسورهایی است که می‌تواند سطح قند خون بدن را ردیابی کرده تا به افرادی که دیابت دارند، یاری برساند. این شرکت ظاهراً گروهی کوچک از مهندسین بیومکانیک را استخدام کرده است تا بر روی این پروژه کار کنند. این مهندسین سطح گلوکز را به جای اینکه از طریق آزمایش‌های خون و یا مکانیزم‌های مشابه بررسی کنند، از طریق ارتباط با پوست بررسی می‌کنند.

اپل اساس کار گروهی را بر روی سنسورهایی در بیرون از شرکتی در پالو آلتو (Palo Alto) قرار داده و در مرکز کار اصلی آن نیستند. مهندسین ظاهراً حداقل ۵ سال است که در حال تحقیق بر روی فناوری سنسور هستند و به اندازه‌ای این تحقیقات درمورد سنسور درمان دیابت اپل کامل شده که اپل شروع به انجام آزمایش‌های امکان پذیری در محل‌های آزمایشگاهی در Bay Area کرده است. علاوه بر آن مشاورانی را نیز استخدام کرده است که برای مسیریابی مقررات بهداشتی پیچیده در این تحقیقات کمک می‌کنند.

این گروه بنا به گزارش‌ها به مدیریت جانی سروجی (Johny Srouji) پیش می‌رود که معاون ارشد فناوری‌های سخت افزاری اپل است؛ اما پیشتر تحت مدیریت مایکل د. هیلمن (Michael D. Hillman) بود که پس از آن شرکت را در سال ۲۰۱۵ ترک کرد. طبق اظهارات CNBC، این گروه از حدود ۳۰ نفر تشکیل شده و شامل متخصصین پزشکی است که اپل از شرکت‌های عمده‌ای همانند Masimo Crop، Sano، Medtronic و C8 Medisensors استخدام کرده است. این استخدامها سبب شد که پیش از این اعلام نیز شایعاتی درمورد فعالیت اپل بر روی محصولی این چنینی، بر سر زبان‌ها قرار بگیرد.

ایده‌ی پوشیدنی‌های هوشند برای مدیریت بیماری‌هایی همانند دیابت در زمان فعالیت استیو جابز (Steve Jobs) توسعه یافت، اما فناوری در حال توسعه‌ای که بتواند به دقت میزان قند خون را بدون سوراخ کردن پوست، اندازه گیری کند، بسیار دشوار است. جان ل. اسمیت (John L. Smith) یک متخصص پزشکی است که مقاله‌ای درمورد ناتوانی سنسورهای گلوکز غیر مهاجم منتشر کرده بود. وی در این مورد می‌گوید: “سخت‌ترین چالش فنی که در طی زندگی کاری خود با آن مواجه شده‌ام، این مورد بوده است”.

 

نحوه عملکرد سنسور درمان دیابت اپل

بنا به گزارش‌ها، سنسور درمان دیابت اپل که یک راه حل درمانی در دست توسعه است، نوری به درون پوست می‌تاباند تا سطح گلوکز فعلی را بررسی کند. گوگل (Google) نیز درحال توسعه یک مانیتور سطح گلوکز است، اما مانیتور سطح گلوکز گوگل رویکردی متفاوت از سنسور درمان دیابت اپل را دارد. این شرکت در حال حاضر یک لنز طبی را توسعه می‌دهد که سطح قند خون را از طریق ارتباط با چشم اندازه خواهد گرفت. لنز طبی اندازه گیری سطح قند خون گوگل توسط بخش Life Sciences آن در حال توسعه است.

هنوز واضح نیست که چه زمانی سنسور درمان دیابت اپل کامل و روانه بازار خواهد شد. حتی شاید بتوان از این سنسور در محصولات اپل، همانند اپل واچ (ساعت اپل) نیز استفاده کرد. اگر بتوان چنین کاری را انجام داد، قطعاً سنسور درمان دیابت اپل زندگی را آسان‌تر خواهد نمود و محصولات اپل نیز محبوبیت بیشتری را در میان افراد دیابتی پیدا خواهد کرد.

  • به نظر شما این دستاورد اپل به پیشرفت علم چه کمک‌های دیگری خواهد کرد؟ دیدگاه‌های خود درمورد سنسور درمان دیابت اپل را با بخش فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی  Rich McCormick

منبع: theverge