سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از بیماری‌های نوپدید است. با افزایش شهرنشینی، بیش‌ازحد ماشینی و کم‌تحرک شدن زندگی بشری، تغییر عادات غذایی و افزایش فشارها، استرس و تنش وارده در فرد در کنار عواملی دیگر منجر به افزایش موارد مبتلابه این بیماری مزمن شده است و ممکن است گاها با عود این بیماری، فرد مبتلا در زندگی روزمره با مشکلاتی همراه شود. با توجه به اهمیت این بیماری مزمن و شیوع نسبتاً بالای آن، در این مقاله به بررسی این بیماری و عوامل ایجادکننده آن می‌پردازیم.

بررسی اجمالی و نکات مهم

• سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یک بیماری مزمن مربوط به گوارش است که می‌تواند علائمی مانند درد شکمی، گرفتگی (کرامپ های شکمی) و اسهال را ایجاد کند.

• محققان هنوز مطمئن نیستند دقیقاً چه چیزی باعث گسترش این بیماری در میان مردم می‌شود.

• بیشتر افراد مبتلا به بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) بیشتر از ۴۵ سال سن دارند.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یک مشکل مزمن مربوط به دستگاه گوارش است. علائم معمول این بیماری عبارت‌اند از:

• گرفتگی (کرامپ شکمی)

• درد شکم

• نفخ

• ورم معده

• اسهال

• یبوست

این بیماری از سایر اختلالات روده‌ای مانند بیماری کرون یا التهاب زخمی شونده روده بزرگ متفاوت است، زیرا هیچ تغییری را در بافت روده ایجاد نمی‌کند.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بزرگ‌سالان این بیماری را در زندگی خود تجربه می‌کنند، اما تنها نیمی از موارد مبتلای به این بیماری، تشخیص داده می‌شوند.

آگاهی از علل و عوامل خطر ابتلا به این بیماری گوارشی مزمن ممکن است به شما در کاهش شیوع بیماری‌ها کمک کند و مراحل پیشگیری را کاهش دهید.

عوامل ابتلا به بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر

پزشکان هنوز به‌طور کامل نمی‌دانند که علت ابتلای به این بیماری چیست. بیشتر این متخصصین اعتقاد دارند که ابتلای به این بیماری، نتیجه ترکیبی از عوامل فیزیکی و روانی است. بعضی از مسائل که موجب برانگیختگی بیماری می‌شوند عبارت‌اند از:

مشکلات سیگنال مغزی-روده ای

پیام‌های مغز به روده که به‌طور مناسب ارسال نمی‌شوند و یا به‌درستی دریافت نمی‌شوند، باعث می‌شوند که روده به‌طور منظم طی فرایند گوارشی کار نکند. این ممکن است به بروز علائم این بیماری منجر شود.

مسائل مربوط به حرکات روده

توانایی کولون برای حرکت در طول فرایند هضم ممکن است خیلی کند باشد و باعث ایجاد حالت یبوست شود و یا برعکس خیلی سریع باشد و باعث ایجاد اسهال در فرد شود.

حساسیت بیش‌ازحد فرد

افرادی که دارای آستانه درد پایین تری هستند، ممکن است درد ناخوشایند یا گرفتگی عضلانی بیشتری نسبت به افرادی که آستانه درد بالاتری دارند را تجربه کنند.

مشکلات روحی و روانی

استرس می‌تواند اغلب بیماری‌های فیزیکی را تشدید کند و بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) در این مورد استثنا نیست. بسیاری از پزشکان گمان‌هایی در مورد ارتباطی بین حملات هراس یا افسردگی و ایجاد این بیماری دارند. بااین‌حال، افتراق بین اینکه آیا عوامل مربوط به‌سلامت روانی باعث علائم فیزیکی می‌شود یا اینکه به‌سادگی آن‌ها را تشدید می‌کند، مشخص نشده است.

گاستروانتریت (التهاب معده و روده) ناشی از عوامل باکتریایی

عفونت باکتریایی در روده ممکن است به بروز علائم این بیماری منجر شود.

تغییرات باکتریایی در روده کوچک

تغییرات در انواع باکتری‌ها در روده کوچک در بعضی از مطالعات نشان داده‌شده است که سبب ایجاد بیماری بواسیر و اسهال می‌شود.

هورمون‌ها

بسیاری از زنان معمولاً در طول دوره قاعدگی علائم این بیماری در آن‌ها بدتر می‌شود. این بعضی از متخصصان اعتقاد دارد که ارتباطی میان هورمون‌های تولیدمثل و مشکلات روده وجود دارد. این نظریه با شواهدی همراه است که بسیاری از زنان همچنین علائم مربوط به این بیماری را پس از ظهور دوران یائسگی تجربه می‌کنند.

ژنتیک

ممکن است این بیماری مزمن در خانواده‌ها دوام آورده و به نسل بعد منتقل شود. بااین‌حال، آیا اینکه این مورد به دلیل ارتباط ژنتیکی و یا به دلیل عوامل محیطی مشترک است، هنوز مشخص نیست.

حساسیت غذایی

شاید مهم‌ترین عامل شناسایی و بروز بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر حساسیت به غذاهای خاص است. همان‌طور که برخی افراد می‌گویند، میگرن در آن‌ها پس از خوردن غذاهای خاصی رخ می‌دهد و همچنین بعضی افراد متوجه پریشانی روده خود با مصرف غذای خاص می‌شوند.

بعضی از غذاهای مشکل‌ساز شایع عبارت‌اند از:

قهوه

الکل

غذاهای تند

محصولات لبنی

غذاهای چرب و وجود چربی بیش‌ازحد در غذا

کربوهیدرات‌ها

تصور می‌شود که روده‌ها ممکن است قادر به جذب مناسب برخی از اجزای این غذاها نباشند.

دیگر موارد قابل ذکر در مورد عوامل خطر

مشخص‌شده است که جمعیتی که بیشتر به علائم این بیماری حساس هستند، عبارت‌اند از:

• افرادی که کمتر از ۴۵ سال سن دارند

• زنان

• افراد باسابقه خانوادگی ابتلای به این بیماری

عوامل خطر ابتلای به سندرم روده تحریک‌پذیر

چشم‌انداز مطالعه

محققان همچنان سعی دارند دریابند که دقیقاً چه عاملی باعث ایجاد این بیماری می‌شود. این بیمار یک بیماری مزمن است، اما تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و همچنین داروهای تجویزی خاص می‌تواند به شما در درمان علائم ناشی از این بیماری کمک کند. اگر شما علائم بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر رادارید، با پزشک دراین‌باره خود صحبت کنید. این علائم ممکن است با این بیماری مرتبط باشند، اما مهم است که مطمئن شوید که آن‌ها در ارتباط با مشکلات جدی‌تری برای سلامت شما نباشند. شما باید در مورد این بیماری به همان اندازه که می‌توانید آن را تشخیص دهید، یاد بگیرید. داشتن اطلاعات در مورد این مشکل به شما کمک خواهد کرد که تصمیمات بهتری را برای مراقبت از خود انتخاب کنید.

منبع مقاله HEALTHLINE
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است. اگر مقاله فوق مورد پسند شما واقع شد، خرسند خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای هرچه بهتر شدن سطح کیفی مقالات با ما در میان بگذارید.