سلامت چشم و ۵ ماده غذایی که به سلامت چشمان شما کمک می کنند

سلامت چشم و 5 ماده غذایی مفید

سلامت چشم یکی از مهم ترین موضوعات در مورد حیطه سلامت فردی است،  چون تا حد  زیادی در درک لذات و بهره گیری از دنیا  و بعد اجتماعی انسان موثر است. از این رو،  مواد غذایی زیادی هستند که می توانند، باعث بهبود در سلامت و یا حفظ علمکرد و  کارایی چشمان شما شوند و از بیماری های چشم جلوگیری کنند. در اینجا ۵ ماده غذایی که برای سلامت چشم در  شما مفید هستند و باعث می شوند که دید تیزی و قوی  داشته باشید  ، را معرفی و بررسی می کنیم.

سبزیجات برگ دار سبز (Leafy greens )

این مواد غذایی غنی از دو ماده  لوتئین (lutein )و زیگزانتین (zeaxanthin) هستند که جدای از اینکه  آنتی اکسیدان هستند، در  مطالعاتی که بر روی این دو ماده انجام شده است، نشان داده شده است  که این دو ماده باعث  کاهش خطر ابتلای به دژنراسیون ماکولا ( تخریب از طریق ایجاد بثورات ماکولا) و آب مروارید (cataracts ) می شوند.

تخم مرغ ها (Eggs  )

با توجه به  گفته پل دورتی، پزشک متخصص و  مدیر مرکز  پزشکی لیزری بینایی دورتی  در شهر  لس آنجلس، زرده ی تخم مرغ  منبع اصلی برای  تولید ماده ی لوتئین و زیگزانتین  و همچنین روی  (zinc plus ) هستند ، که همچنین این ماده ها  به  کاهش خطر ابتلای به دژنراسیون ماکولا را در چشم و متعاقبا سلامت چشمان شما ، کمک می کنند.

مرکبات و انواع توت ها (Citrus and berries )

این میوه ها که منابع غنی ای از ویتامین C هستند در مطالعات مختلف که بر روی آنها انجام گرفته است، نشان داده شده است که باعث  کاهش خطر ابتلای به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شوند.

بادام ها (Almonds )

این مواد غذایی ائم از مغز بادام، بادام درختی و بادام زمینی سرشار از  ویتامین E ( با نام های دیگر  آلفا توکوفرول، بتا توکوفرول و گاما توکوفرول  که یک ویتامین محلول در چربی است که اثر آنتی اکسیدانی دارد) ) هستند ، که تحقیقاتی که بر روی این ماده غذایی انجاک گرفته است نشان می دهد که این ماده ، باعث کند شدن در روند فرایند مخرب  دژنراسیون ماکولا در چشمان شما و در نتیجه سلامت چشم  می شود. یک مشت پر (در هر اونس) در حدود نیمی از دوز روزانه مورد نظر بدن شما را از ویتامین    E، تامین می کند.

ماهی های چرب (ماهی های چرب ) و نقش آنها در سلامت چشم

جیمی لی ، پزشک متخصص و ، مدیر قسمت جراحی عیوب انکساری در مرکز پزشکی مونته فیور در شهر نیویورک، در این باره می گوید : ماهی تن، ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی کولی و ماهی قزل آلا سرشار از  ماده DHA هستند ،  که  این ماده یک اسید چرب است که  در سطح شبکیه چشم  شما وجود دارد و کمبود این ماده  با  میزان ابتلای به  سندرم خشکی چشم (Dry eye syndrome (DES) – keratoconjunctivitis sicca (KCS) )، در ارتباط است که مشخصه این عارضه، کاهش با نبود اشک و  رطوبت کافی در سطح چشمان شما است.

اثر مواد غذایی در سلامت چشم

منبع: HEALTH

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *