جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
مسئله سلامتی استخوان

سلامتی استخوان و مواردی که باید برای سلامتی این عضو از آن اجتناب کرد

سلامتی استخوان و پوکی استخوان یکی از مسائل مهمی است که در جامعه امروزی ما، افراد با این مسئله درگیر هستند. مشکل پوکی استخوان با سن رابطه مستقیمی دارد (با افزایش سن به‌خصوص بعد از ۵۵ سالگی میزان بروز آن بیشتر می‌شود) ولی جدای از این، پوکی استخوان در گروه‌های سنی دیگر هم مشاهده می‌شود. از دلایل بروز این مشکل می‌توان به تغذیه غلط، کاهش مصرف لبنیات و افراط در مصرف نوشیدنی‌ها (که باعث کاهش کلسیم در بدن می‌شود) به‌خصوص نوشابه‌های گازدار و در کنار آن کاهش فعالیت‌های بدنی و ورزش و ماشینی شدن زندگی اشاره کرد. در این مقاله به بررسی مفصل مواردی که باعث به خطر افتادن سلامتی استخوان می‌شوند، می‌پردازیم.

عوامل موثر در سلامتی استخوان

مصرف نمک بیش‌ازحد

مصرف نمک زیاد کلسیم بیشتری را در بدن از بین می‌برد و این بدان معنا است که شما به‌سلامتی استخوان خود کمک نکرده‌اید. غذاهای مانند نان، پنیر و چیپس دارای بیشترین نمک هستند. لازم نیست شما مصرف نمک را به‌طور کامل قطع کنید بلکه کافی است در هرروز کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم مصرف کنید.

استراحت بیش‌ازحد

این خوب است که شما از نمایش موردعلاقه خود لذت ببرید؛ اما این نوعی تنبلی است که ساعت‌ها وقت خود را مقابل تلویزیون و روی کاناپه هدر بدهید. زمانی که شما به تنبلی عادت کنید درنتیجه شما به‌اندازه کافی حرکت نمی‌کنید درنتیجه استخوان‌ها شما ضعیف می‌شود. ورزش آن‌ها را قوی‌تر می‌کند. زمانی که پاها وزن بدن را حمل می‌کنند درواقع استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مجبورند برخلاف نیروی گرانش حرکت کنند و این برای اسکلت بدن و سلامتی استخوان در شما مفید می‌باشد.

برای تامین سلامتی استخوان خود مایل‌ها دوچرخه‌سواری کنید

هنگامی‌که شما برای تعطیلات آخر هفته دوچرخه‌سواری می‌کنید، قلب و ریه‌ها قوی‌تر می‌شوند. ولی استخوان‌ها چطور؟ برای استخوان‌ها این‌چنین نیست. ازآنجاکه این‌یک فعالیت مهم برای وزن نیست، دوچرخه‌سواری، برخلاف راه رفتن، دویدن و پیاده‌روی باعث افزایش تراکم استخوان نمی‌شود. اگر شما مشتاق به دوچرخه‌سواری هستید آن را با فعالیت‌هایی مانند تنیس، پیاده‌روی، رقص و شنا ترکیب کنید.

دوچرخه سواری و اثر آن بر سلامتی استخوان

زمان زیادی را صرف کار کردن

شاید شما مجبورید بیشتر بیرون بیایید. بدن ویتامین D را از نور خورشید می‌سازد. فقط ۱۰-۱۵ دقیقه، چند بار در هفته این کار را انجام دهد. استفاده بیش‌ازحد نور خورشید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد؛ و همچنین برخی خطرات دیگر نیز وجود دارد. سن، رنگ پوست، زمان سال و جایی که زندگی می‌کنید می‌تواند ساختن ویتامین D را سخت‌تر کند؛ بنابراین می‌توانید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. غلات کامل، آبمیوه‌ها و شیر (ازجمله بادام، سویا، برنج یا دیگر شیرهای گیاهی و همچنین لبنیات کم‌چرب) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر به مکمل ویتامین D نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 خوردن بیش‌ازحد برخی از نوشیدنی‌ها

نوشیدن بیش‌ازحد بسیاری از سودا کولاهای (نوشابه های) طعم دار می‌تواند به استخوان‌ها آسیب برساند و باعث پوکی استخوان شود. درحالی‌که برای اثبات رابطه بین مصرف نوشابه و سلامتی استخوان مطالعات بیشتری موردنیاز است، برخی از مطالعات در رابطه با از دست رفتن استخوان با کافئین و فسفر در این نوشیدنی‌ها ارتباط دارند. برخی دیگر از متخصصان بر این باورند اگر شما به‌جای خوردن نوشیدنی‌های حاوی کلسیم مانند شیر از نوشیدنی‌های سودا استفاده کنید استخوان‌های شما آسیب می‌بینند. استفاده بیش‌ازحد چای و قهوه می‌تواند کلسیم استخوان‌ها را از بین ببرد.

 سبوس گندم با شیر

چه چیزی سالم‌تر از سبوس گندم ۱۰۰٪ است؟ اما زمانی که شما آن را با شیر می‌خورید، بدن شما کلسیم کمتری را جذب می‌کند. در مورد غذاهای دیگر مانند نان که ممکن است شامل سبوس گندم باشد نگران نباشید؛ اما اگر طرفدار قرص‌های مکمل کلسیم هستید، حداقل ۲ ساعت بین سبوس و قرص خود فاصله بیندازید.

شیر و مسئله سلامتی استخوان

برای سلامتی استخوان سیگار کشیدن ممنوع

هنگامی‌که شما به‌طور منظم در معرض دود سیگار قرار می‌گیرید، بدن شما به‌آسانی نمی‌تواند بافت استخوانی سالم ایجاد کند و این هر چه بیشتر سیگار می‌کشید بدتر می‌شود. افراد سیگاری شانس کمتر و زمان طولانی‌تری برای درمان نیاز دارند؛ اما اگر شما ترک کنید، می‌توانید این خطرات را کاهش دهید و سلامت استخوان خود را بهبود ببخشید، هرچند ممکن است چندین سال طول بکشد.

خوددرمانی دشمن سلامتی استخوان

بعضی از داروها، به‌ویژه اگر شما آن‌ها را برای مدت طولانی مصرف کنید، می‌تواند تأثیر منفی روی استخوان‌ها داشته باشد. برخی از داروهای ضد تشنج و گلوکوکورتیکویدها، مانند پردنیزون و کورتیزون، می‌توانند باعث از دست رفتن استخوان شوند. اگر شرایطی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم و بیماری کرون داشته باشید، ممکن است داروهای ضدالتهابی مانند گلوکوکورتیکوئیدها را مصرف کنید.

داشتن وزن کم

زمانی که وزن بدن کم است یعنی فرد BMI ۱۸.۵ (نمایه توده بدنی) یا کمتر دارد ، احتمال شکستگی و از دست دادن استخوان و از دست رفتن سلامتی استخوان بیشتر است. اگر استخوان‌های شما کوچک است، از پزشک خود بپرسید که آیا شما نیاز به کلسیم بیشتری در رژیم غذایی خود دارید. اگر مطمئن نیستید که چرا کمبود وزن‌دارید، از پزشک خود در مورد این موضوع نیز بپرسید. او می‌تواند بررسی کند که آیا مشکل شما در خوردن است و یا یک مشکل پزشکی دیگری دلیل این امر است.

 

اگر بدن شما یک شکستگی دارد

زمانی که شما مانند یک کودک جست‌وخیز می‌کنید، احتمالاً دوباره به عقب بازگشته‌اید. هرچه که شما بزرگ‌تر می‌شوید، این خطرناک‌تر می‌شوید، به‌خصوص اگر استخوان‌های ضعیف داشته باشید. شکستگی استخوان‌ها مدت زیادی طول می‌کشد که در فرد مبتلا بهبود شود. در بزرگ‌سالان درمان این مشکل سخت‌تر می‌باشد.

منبع این مقاله webmd

این مقاله توسط گروه نویسندگان سایت مجله قرمز ترجمه و تألیف اختصاصی شده است.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

اگر پوست چرب و جوشدار دارید از محصولات حاوی این مواد و ترکیبات استفاده نکنید
اگر پوست چرب و جوشدار دارید از محصولات حاوی این مواد و ترکیبات استفاده نکنید
6
مهم‌ترین لوازم آرایش ضروری که باید در کیف آرایشی شما وجود داشته باشد
مهم‌ترین لوازم آرایش ضروری که باید در کیف آرایشی شما وجود داشته باشد
57
زیباترین و جدیدترین مدل‌های موی پاییزی که امسال می‌توانید امتحان کنید
زیباترین و جدیدترین مدل‌های موی پاییزی که امسال می‌توانید امتحان کنید
94
عطرهای پاییزی چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین عطرهای پاییزی کدامند؟
عطرهای پاییزی چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین عطرهای پاییزی کدامند؟
68
صابون عطری خانگی بسازید، روش کامل ساخت صابون قالبی با عطر گل سرخ
صابون عطری خانگی بسازید، روش کامل ساخت صابون قالبی با عطر گل سرخ
189
موهای زائد بدن را به این روش اصلاح کنید تا نتیجه بهتری بگیرید
موهای زائد بدن را به این روش اصلاح کنید تا نتیجه بهتری بگیرید
161

مقالات سلامت

فولیک اسید برای درمان کم خونی
معرفی کامل داروی فولیک اسید (Folic Acid) برای درمان کم خونی
40
درمان زخم معده
درمان زخم معده با درمانهای سنتی و خانگی طبق تحقیقات و انواع درمانهای دارویی
93
هموروئید خارجی
هموروئید خارجی به چه علت بوجود می‌آید، انواع درمانهای پزشکی و خانگی آن چیست؟
88
معرفی داروی کوئتیاپین
داروی کوئتیاپین ( کوتیاپین) و معرفی ویژگی ها و نکات کلیدی در مصرف آن
76
فوروزماید چیست و چه کاربردی دارد؟
معرفی کامل داروی مُدِر فوروزماید (Furosemide) – درمان حبس آب و فشار خون
61
روغن خراطین
روغن خراطین و حجم دادن طبیعی اندام بوسیله آن
330

مقالات آشپزی

سالسا
طرز تهیه سالسا به سبک رستوران به همراه چندین دستورالعمل متنوع اضافی
20
شیره خرما
طرز تهیه شیره خرما بهترین و سالمترین جایگزین عسل برای گیاهخواران
307
نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
186
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
306
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
332
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
544

مقالات تغذیه

فواید آب زغال اخته
آب زغال اخته چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد و چگونه از بیماریها پیشگیری می‌کند؟
89
تقویت استخوان و سلامت اسکلت بدن با 25 ماده غذایی متنوع
تقویت استخوان و سلامت اسکلت بدن با ۲۵ ماده غذایی متنوع و روش استفاده
353
کاهش نفخ
کاهش نفخ به ۱۸ روش متنوع با راه حلهای کوتاه مدت و بلند مدت
408
غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
291
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
570
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
600