اکنون مدتی است که تعدادی از کشورهای جهان در پی مشخص کردن وضعیت پهپادهای شخصی و چگونگی استفاده از آن‌ها توسط افراد عادی هستند. امری که مسلما به تصویب قوانین جدید و ایجاد محدودیت‌هایی در زمینه‌ی استفاده از پهپادهای شخصی خواهد انجامید. حال سازمان ملل نیز درخواست مشابهی را مطح کرده و خواستار سر و سامان دادن به وضعیت محبوب‌ترین پرندگان مکانیکی عصر جدید شده است. برای آگاهی بیشتر از این موضوع می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان قوانین چندان سفت و سختی برای در اختیار داشتن پهپادهای شخصی وجود ندارد و دارندگان این ابزارهای پرنده با محدودیت خاصی در زمینه‌ی خرید یا استفاده از آن‌ها روبرو نیستند. در واقع آن‌ها حتی لازم نیست مشخصات مربوط به ابزارهای پرنده‌ی‌ خود را در جایی ثبت نمایند. هرچند که برخی از کشورها با توجه به میزان محبوبیت پهپادهای شخصی در نزد مردم عادی و رونق گرفتن میزان استفاده از آن‌ها، در حال بررسی شرایط موجود برای تدوین قوانینی در زمینه‌ی ثبت پهپادهای شخصی هستند. حال دایره هوایی سازمان ملل، سازمان هواپیمایی غیرنظامی بین‌المللی (ICAO) خواهان انجام فرآیند مشابهی در سطح جهان شده است. فرآیندی که طی آن دارندگان پهپادهای شخصی ملزم به ثبت مشخصات ابزارهای پرنده‌ی خود به شکل رسمی خواهند بود.

دلیل ثبت مشخصات پهپادهای شخصی

دلیل اصلی انجام این کار خسارت‌هایی اعلام شده است که پهپادهای شخصی، با پرواز در مکان‌های اشتباه، می‌توانند به صنعت هوانوردی جهان وارد کنند. از سوی دیگر با توجه به رشد روزافزون استفاده از پهپادهای شخصی در حوزه‌های مختلف، این ابزارهای پرنده می‌توانند برای انجام کارهای غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل مالکیت آن‌ها باید به طور دقیق مشخص باشد تا اولیای امر هنگام بروز مشکل بتوانند بدون مواجه شدن با دشواری خاصی صاحبان این پهپادها را شناسایی کنند.

در واقع سازمان ICAO معتقد است که ایجاد یک پایگاه داده‌های جهانی از اطلاعات مربوط به پهپادهای شخصی می‌تواند بسیار مفیدتر و کارآمدتر از شکل دادن به موارد مشابه توسط کشورهای مختلف جهان به شکل مجزا باشد. البته هیچ مشخص نیست که مدیریت این پایگاه داده‌های جهانی قرار است بر عهده‌ی چه سازمان یا نهاد خاصی قرار گیرد. در هر حال با توجه به این نکته که درخواست سازمان ICAO از ضمانت اجرایی خاصی برخوردار نیست، اندکی غیر محتمل به نظر می‌رسد که کشورهای بزرگ و صاحب‌نام بخواهند برای تشکیل پایگاه داده‌های واحدی از اطلاعات مربوط به پهپادهای شخصی موجود در جهان به همکاری با یکدیگر بپردازند.

راندن پهپادهای شخصی در قالب یک واحد درسی

در این میان برخی از کشورهای جهان در پی پیاده کردن ایده‌های جالب‌تر و کاربردی‌تری در رابطه با پهپادهای شخصی هستند. به عنوان مثال کشور استرالیا قصد دارد به تدریج و در طول زمان قابلیت کنترل و راندن پهپادهای شخصی را در قالب یک واحد درسی به دانش‌آموزان جوان بیاموزد. در حال حاضر ایالت نیو ساوث ولز استرالیا نام خود را به عنوان یکی از پیشگامان این برنامه مطرح ساخته و نخستین ایالتی به شمار می‌رود که اقدام به انجام چنین کاری نموده است. به گونه‌ای که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است از سال آینده یعنی سال ۲۰۱۸ میلادی دانش‌آموزان ۲۵ دبیرستان مختلف از این ایالت، راندن پهپادهای شخصی را در قالب یک واحد درسی فوق برنامه بیاموزند. البته در حال حاضر این برنامه حالت آزمایشی ۱۲ ماهه‌ خود را سپری می‌کند و در نوع خود برنامه بسیار موفقی لقب گرفته است.

هدف از اجرای این برنامه، آماده سازی دانش‌آموزان جوان برای کار با پهپادهای شخصی و استفاده از فرصت‌های شغلی مربوط به کار با این ابزارهای مفید و نوظهور دنیای تکنولوژی اعلام شده است. در واقع با توجه به رشد روزافزون استفاده از پهپادها در شاخه‌های مختلف صنعت، انتظار می‌رود که بهره‌گیری از این ابزارهای پرنده به زودی از رونق دوچندانی برخوردار گردد.

در حال حاضر پهپادها در صنایعی نظیر استخراج معدن و مدیریت آب مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ بعید نیست که کاربرد آن‌ها به زودی در سایر صنایع مهم نیز با رشد چشم‌گیری همراه شود. در واقع اکنون فعالیت‌های صنعتی و خدماتی مختلفی وجود دارند که هنوز به درستی از پتانسیل پهپادهای شخصی استفاده نکرده‌اند اما از قابلیت انجام این کار برخوردارند.

در مجموع تاثیرگذاری روزافزون پهپادهای شخصی در بخش‌های مختلف صنعت کاملا غیرقابل انکار به نظر می‌رسد و در این میان اقدام دبیرستان‌های استرالیایی نیز اقدامی هوشمندانه و آینده‌نگرانه جلوه می‌کند.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.