در خرید یک ساعت مچی مناسب عوامل متعددی تاثیرگذار است که مهم‌ترین آن اندازه بودن ساعت و احساس راحتی با آن است. عوامل دیگر به ظاهر ساعت مربوط می‌شوند و برای ساعت مچی مردانه و زنانه متفاوت است و بر اساس استایل ساعت که رسمی یا اسپورت باشد تغییر می‌کند. اما فاکتور مهم دیگر جنس ساعت مچی است. ساعت تیتانیوم بهتر است یا ساعت استیل؟ مزایا و معایب هر کدام را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز مطالعه کنید.

ساعت مچی تیتانیومی

ساعت تیتانیومی به طور متوسط ۳۰ درصد محکم‌تر از ساعت استیل است و وزن کمتری دارد. تیتانیوم یک فلز به رنگ خاکستری تیره است که در سنگ‌ها و شن یافت می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن در ساخت موشک و فضاپیما است اما مزایای این فلز آن را به دنیای مد هم وارد کرده و سبک بودن و مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و زنگ زدن آن را به یک فلز محبوب در ساخت زیورآلات تبدیل کرده است. برای ساعت‌هایی که در شرایط آب و هوایی سخت و در زیر آب استفاده می‌شوند تیتانیوم انتخابی ایده‌آل است، از طرف دیگر کسانی که مستعد آلرژی به فلزات مختلف هستند بهتر است از ساعت‌های مچی تیتانیومی استفاده کنند چون احتمال آلرژی‌زا بودن آن بسیار کم است.

ساعت مچی تیتانیوم یا استیل؟ کدام مناسب شماست؟

ساعت مچی استیل

استیل معمول‌ترین و قدیمی‌ترین فلز در ساخت ساعت مچی است و حتی در ساعت‌های تیتانیومی هم مقداری استیل و فولاد ضدزنگ به‌کار می‌رود. ساعت‌های استیل نسبت به ساعت‌های تیناتیومی قیمت مناسب‌تری دارند و قابلیت تعمیر در آن‌ها بالاتر است. مثلا اگر قاب ساعت تیتانیومی شما دچار خش شود تعمیر و تعویض آن به مراتب سخت‌تر از تعمیر قاب استیل است. علاوه بر این اگر قصد داشتید قاب ساعت خود را طلاکاری کنید این کار روی استیل به راحتی انجام می‌شود اما قاب تیتانیومی چنین قابلیتی ندارد.

ساعت مچی تیتانیوم یا استیل؟ کدام مناسب شماست؟

کدام بهتر است؟

با دانستن مزایا و معایب هرکدام از این ساعت‌های مچی و در نظر گرفتن شرایط مالی و شخصی انتخاب ساده‌تر می‌شود. قبل از هرچیز باید معیارهای خود را در انتخاب ساعت مشخص کنید مثل رنگ، اندازه و شکل ساعت مچی روی دست و سبک ساعت که می‌تواند کلاسیک یا اسپورت و دخترانه یا زنانه باشد، سپس برای خرید اقدام کنید. سپس بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید. به طور کلی نمی‌توان گفت ساعت مچی استیل بهتر است یا تیتانیوم بلکه همه چیز به شرایط شما بستگی دارد مثلا اگر محل کار یا زندگی شما بسیار مرطوب و آلوده است ساعت استیل در چنین محیطی به سرعت تغییر رنگ خواهد داد بنابراین تیتانیوم برای شما مناسب‌تر است و یا اگر مدل‌های کلاسیک را ترجیح می‌دهید این مدل‌ها معمولا از جنس استیل عرضه می‌شوند و قیمت پایین‌تری نیز دارند هرچند که محبوبیت تیتانیوم در حال افزایش است و در ساعت‌های مدل جدید و با تکنولوژی بالا استفاده می‌شود. برندهای مختلف و معتبری ساعت‌های مچی استیل و تیتانیوم تولید می‌کنند که حتما هنگام خرید ساعت با بررسی شماره سریال ساعت از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ساعت مچی تیتانیوم یا استیل؟ کدام مناسب شماست؟

مراقبت از ساعت مچی

خرید ساعت مچی باکیفیت چه از جنس تیتانیوم باشد چه از جنس استیل، یک سرمایه‌گذاری مناسب است که سال‌ها برای شما به خوبی کار خواهد کرد به شرطی که به درستی از آن مراقبت کنید. اشتباه رایجی که افراد در خرید و مراقبت از ساعت مچی مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند ساعت آن‌ها ضدآب (Water Proof) است در حالی که این طور نیست و تنها در برابر آب مقاومت محدودی دارد (Water Resistant) و اگر مدت زیادی زیر آب بمانند قطعا خراب خواهند شد. نکته دیگر شستشوی ساعت مچی است، بند ساعت مچی را باید هرچند وقت یک بار با آب گرم و صابون و به کمک یک مسواک بشویید تا آلودگی‌های محیط و بدن شما از آن پاک گردد. تولیدکنندگان ساعت توصیه می‌کنند هر سه تا پنج سال یکبار ساعت‌های مچی خود را به متخصص تعمیر و سرویس ساعت بدهید تا تعمیرات و تنظیمات لازم را برای آن انجام هند. همچنین توصیه می‌شود ساعت مچی را زمانی که استفاده نمی‌کنید در یک جای نرم مثلا روی پارچه یا محلی که در معرض خراش و خش نباشد نگهداری کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه اکسسوری و جواهرات مطالعه کنید.

منبع: eBay  (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)