ساعات اولیه روز ، جزء ارزشمندترین ساعات زندگی هر انسانی است. در ساعت ذهن انسان تازه و آماده به کار است. در ساعات اولیه روز ، هر نوع ورودی که به ذهن خود وارد کنید، روی خروجی نهایی آن روز شما تاثیر می‌گذارد.

آیا می‌خواهید یک روز خوب را به پایان برسانید یا بد؟

اگر می‌‌خواهید پایان روزتان، پایان خوبی داشته باشد،  باید بر روی شروع روزتان دقت کنید. شروع روز شما  نباید صرف چک کردن گوشی همراه شود.  اغلب مردم، از خواب بیدار می‌شوند و اولین کاری که می‌کنند نگاه کردن به انبوهی از پیامهای مختلف در گوشی‌شان است. متاسفانه اغلب این ایمیل‌ها، پیامک‌ها و نوتیفیکیشن‌ها نیز، حاوی پیام‌های دلهره‎آور و منفی هستند که نه‌تنها می‌توانند درهمان لحظه حس بدی به شما بدهند، بلکه می‌توانند تمام روز شما را خراب کنند.

در ساعات اولیه روز ، مغز در حالت بیشترین کارایی و بیشترین خلاقیت قرار دارد.  اینکه چگونه سه ساعت اول هر روزتان را می‌گذرانید،  تعیین کننده‌ی کل زندگی شما خواهد بود.  همچنین یک ساعت اول هر روز شما نیز، می‌تواند تعیین کننده‌ی کل آن روزتان باشد.

  • ساعات اولیه روز را به طور سیستماتیک مصرف کنید

ساعات اولیه روز

اگر چه تاکنون گفته می‌شد افراد با اراده موفق می‌شوند ولی حقیقت این نیست، چراکه نیروی اراده‌ی انسان،  می‌تواند کاهش یابد و این کاملا طبیعی است. اگر شما در  یک زمانی یک تصمیمی گرفته باشید،  اتکای تنها به نیروی اراده،  نمی‌تواند تضمین کننده‌ی  موفقیت شما باشد.

نیروی اراده،  به تنهایی برای عمل کردن به تصمیمات ، کافی نیست. از زمانیکه شما  یک تصمیمی‌ را می‌گیرید، هر ساعتی که از آن می‌گذرد، میزان نیروی اراده‌ی شما در حال کاهش یافتن است.  آیا این خبر بدی است؟ نه. چرا که راه حل آن این است که تصمیمات خود را به صورت سیستماتیک به انجام برسانید. یکی از راههایش این است که هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، بر اساس برنامه ریزی  قبلی عمل کنید تا دوباره نیروی اراده  را در خودتان  تقویت کنید آن هم در ساعات اولیه‌ی روز.

اگر مراقب ساعات اولیه روز نباشید،  آن روزتان می‌تواند با مواجه شدن با یک راننده‌ی عصبی،  سرشار از خشم و عصبانیت و استرس شود  و کل روزتان از بین برود. یادتان باشد که این روز،  دیگر هرگز به زندگیتان برنمی‌گردد.  پس مراقب باشید که ساعات اولیه‌ روز خود را چگونه آغاز می‌کنید.

در ساعات اولیه روز ، اگر افکار و کارهای مثبت و معناداری نداشته باشید، تمام انرژی ذهنی خود را به طرز بیهوده ای هدر داده‌اید.

  • در ساعات اولیه روز چه کار کنیم؟

ساعات اولیه روز

ساعات اولیه روز خود را برای انجام کارهایی بگذارید که شما را به هدفتان می‌ رساند. مثلا اگر هدف شما،  نوشتن یک کتاب است، هر روز در ساعات اولیه روز ، شروع کنید به نوشتن چند صفحه. به این صورت که شما از قبل برنامه ریزی کرده‎اید که هر روز ۵ صفحه بنویسید. این می‌شود یک سیستم کاری برای شما. شما خودتان را در این سیستم قرار دهید، آنگاه خواهید دید که خیلی راحت، کارتان در طی یک بازه‌ی زمانی، انجام می‌شود.  چرا که در این ساعات،  مغز شما در خلاق‌ترین حالت خودش است.  در نتیجه می‌توانید پس از یک دوره‌ی زمانی کوتاه، یک بازدهی زیادی داشته باشد.

اگر واقعا می‌خواهید ارزش بیشتر و رضایت بیشتری به زندگی خود اضافه کنید، ساعات اولیه روز خود را صرف انجام کارهایی بکنید که ارزشش را دارد.

برخی از ما این عادت را داریم هر روز صبح اول وقت، حتی زمانی که هیچی در گوشی‌مان نیست،  بازهم آن را چک کنیم. این یک عادت است که رفته رفته تبدیل به اعتیاد می‌شود.  اجازه دهید مثال دیگری بزنیم. اگر شما هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان نوشیدنی الکلی بخورید، آیا بعد از مدتی یک فرد معتاد به الکل نخواهید بود؟  این به دلیل است که هر عادتی یکسری اتصلات تازه در بین نورون‌های مغزی ما ایجاد می‌کند که این اتصالات باعث می‌شوند آن عادت،  به طور همیشگی در ما وجود داشته باشد.  اما خبر خوب  این است این اتصلات بد را خود ما ایجاد کرده‌ایم، پس می‌توانیم اتصالات خوب نیز ایجاد کنیم.

البته کارهای مضر دیگری به غیر از چک کردن گوشی همراه نیز وجود دارد، مثلا اگر ساعات اولیه روز خودتان را با نگاه کردن به تلویزیون و روشن کردن ماشین ظرف شویی و تلفن کردن و گرم کردن غذا در مایکروفر، شروع کنید کاملا طبیعی است که در نیمه‎های روز به شدت عصبی و خسته می‌شوید و نمی‌توانید روی هیچ چیزی تمرکز کنید.

زندگی شما،  شامل تک تک روزهایی‌ست که از خواب بیدار می‌شوید. این زندگی شماست و این مهم است که در ساعات اولیه روز، وقت خودتان را صرف کارهای کم ارزش نکنید تا ارزش کل روزتان و ارزش کل زندگی‌تان کم نشود.

اگر روز خود را با کارهای خلاقانه و با ارزش شروع کنید، تا آخر آن روز نیز می‌توانید آنها را ادامه دهید.

  • فعالیت‌های ارزشمند چیست؟

هر کاری که در راستای اهداف اصلی شما باشد و یک کار عمیق به حساب آید، جز فعالیت‌های ارزشمند شماست. این فعالیت ارزشمند برای هر شخصی متفاوت است بستگی دارد به شغل یا اهدافش.

بعنوان مثال فعالیت ارزشمند یک نویسنده، خواندن کتاب و نوشتن کتاب است. برای یک هنرمند نقاش یا تصویرگر، فعالیت ارزشمند می‌تواند دیدن طراحی‌ها و نقاشی ها و انجام طراحی و نقاشی باشد. برای یک برنامه نویس کامیپوتر یا طراح وبسایت، فعالیت ارزشمند یعنی نوشتن کدهای نرم افزاری و یا وبسایت و اپلیکشین.

در ضمن اگر شما اولویت‌های زندگی شغلی خودتان را بدانید،  انتخابهایتان خیلی راحت‌تر است  و کمتر گیج می‌شوید. چرا که خیلی راحت می‌توانید به  انبوهی از پیشنهاداتی که روزانه به سراغتان می‌آید بگویید نه یا بگویید بله.

این را نیز در نظر داشته باشید که فعالیت های ارزشمند، آنهایی نیستند که به طور مستقیم مرتبط به شغل شما باشند،  بلکه برخی فعالیت‌های ارزشمند هستند که به طور غیر مستقیم به زندگی شغلی مربوط می‌شوند مثل ورزش کردن.  ورزش کردن یعنی سلامتی. ورزش کردن یکی از فعالیت های ارزشمند است که روی خلاقیت و انرژی ذهنی و بدنی شما تاثیر مثبت بسیاری می‌گذارد.

از دیگر فعالیت‌های ارزشمند، گذراندن زمان با خانواده، دوستان و کسی است که دوستش دارید . همچنین حرف زدن با فرزندتان، یا دیدار یک دوست قدیمی‌ برای صبحانه،  یا تلفن زدن به یک دوست که خیلی وقت است با او در ارتباط نبوده‎اید نیز،  جر فعالیت‌های ارزشمند است چون به شما انرژی مثبتی وارد می‌کند.

پرداختن به فعالیت‌های ارزشمند در ساعات اولیه روز ،  به معنای این است که در مدت زمان کمتری نتیجه ی بیشتری بدست خواهید آورد چون در آن زمان کارایی ذهن شما زیادتر سایر ساعات روز است.

در ساعات اولیه روز، کار کمتری میکنید اما سرعت کارتان زیادتر است.

 اینکه در چه زمانی کاری را شروع کنید مشخص کننده این است که در چه زمانی آنرا به پایان می‌رسانید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز  از مقاله Srinivas Rao

منبع:  Medium