دانشمندان انگلیسی به تازگی موفق به ساخت یک دوربین ردیاب جدید شده‌اند که قادر است فضای داخل بدن انسان را رصد کند. برای آگاهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوربین ردیاب جدید می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

این دوربین ردیاب جدید توسط دانشمندان دانشگاه ادینبورگ انگلستان طراحی شده است. در حالی که جمعی از پژوهشگران دو دانشگاه Herriot-Watt و Bath نیز آن‌ها را در این امر یاری کرده‌اند. به طور کل این دوربین برای کمک به پزشکان ساخته شده است تا بتوانند ابزارهای پزشکی درون‌بین یا اندوسکوپ، که برای آگاهی از وضعیت داخلی بدن بیماران طراحی شده‌اند، را درون بدن بیماران ردیابی کنند. در واقع این دوربین ردیاب جدید قادر به ردیابی منابع نور در داخل بدن انسان خواهد بود. به عنوان مثال نوری که از لوله قابل انعطاف اندوسکوپ تابیده می‌شود.

موارد استفاده از دوربین ردیاب جدید

به منظور انجام درست آزمایش‌های پزشکی، پزشکان باید از محل دقیق قرارگیری لوله اندوسکوپ در بدن بیمار آگاه باشند تا در صورت عدم جاگیری مناسب این لوله بتوانند آن را در محل درست قرار دهند. تا پیش از این آگاهی از محل قرارگیری لوله اندوسکوپ در بدن بیماران بدون استفاده از اشعه ایکس یا سایر روش‌های پرهزینه امکان‌پذیر نبود. اما وجود دوربین ردیاب جدید طراحی شده توسط دانشمندان انگلیسی به پزشکان این امکان را می‌دهد تا بتوانند فرآیند مذکور را به شکل کارآمدتر و کم هزینه‌تری به سرانجام برسانند.

گرچه نور تابیده شده از لوله اندوسکوپ قادر به عبور از بدن انسان است، اما به جای آن که به شکل مستقیم راه خود را درون بدن ادامه دهد، معمولا پراکنده شده یا توسط بافت‌ها و ارگان‌های داخل بدن انسان به دام می‌افتد. به همین دلیل گاه ثبت تصویر واضحی از محل دقیق قرارگیری اندوسکوپ در بدن انسان به امری بسیار دشوار تبدیل می‌شود و حتی در مواقعی نشدنی جلوه می‌کند.

با این حال این دوربین ردیاب جدید قادر است با استفاده از نوعی تکنولوژی نوین مشکل مذکور را حل کند. تکنولوژی نوینی که ذرات مجزا و منحصر به فرد نور، موسوم به فوتون‌ها، را ردیابی می‌کند.

دوربین ردیاب

در تصویر سمت چپ محل قرارگیری لوله اندوسکوپ در ریه گوسفند مشاهده می‌شود. تصویری که توسط دوربین ردیاب جدید به ثبت رسیده است. در تصویر سمت راست نیز ثبت این فرآیند را توسط تکنولوژی‌های قدیمی موجود در این زمینه مشاهده می‌کنید.

عملکرد دوربین ردیاب جدید

در واقع طراحان این دوربین ردیاب جدید هزاران ردیاب مستقل فوتون را روی یک چیپ سیلیکونی واحد تجمیع کرده‌اند تا این محصول جدید بتواند کاری که به منظور انجام آن طراحی شده است را به خوبی تکمیل کند. به طور کل این تکنولوژی چیزی مشابه با همان تکنولوژی به کار رفته در دوربین‌های دیجیتال است.

گفتنی است که تکنولوژی به کار رفته در این دوربین به قدری حساس است که می‌تواند باریکه‌های بسیار جزئی نور، که از اندوسکوپ تابیده شده و میان بافت‌های بدن در حرکت است، را ردیابی کند. در واقع میزان حساسیت این تکنولوژی به گونه‌ای است که حتی می‌تواند زمان لازم برای عبور ذرات نور از میان بافت‌های بدن انسان را هم ثبت کند. فرآیندی که به این دوربین ردیاب جدید اجازه می‌دهد تا بتواند نورهای پراکنده شده در میان بافت‌ها را هم ردیابی کند.

نخستین آزمایش‌های انجام شده توسط این دوربین ردیاب جدید نشان از آن دارد که اختراع دانشمندان انگلیسی تحت شرایط نوری عادی قادر به ردیابی منابع نور در عمق ۲۰ سانتی‌متری بافت‌ها خواهد بود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که طراحی این دوربین ردیاب جدید بخشی از پروژه‌ی تحقیقاتی پروتئوس به شمار می‌رود. پروژه‌ای که هدف اصلی آن طراحی و توسعه‌ی طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌های پیشرفته و پیشرو در امر تشخیص و درمان بیماری‌های ریوی است.

البته باید این نکته را هم گوشزد کرد که کارایی دوربین ردیاب جدید طراحی شده توسط دانشمندان انگلیسی در حال حاضر روی بدن انسان مورد آزمایش قرار نگرفته است و طراحان این ابزار، هم اکنون تنها آن را در ریه‌های گوسفند مورد آزمایش قرار داده‌اند. با این حال یکی از پژوهشگران ارشد فعال در این پروژه یعنی دکتر مایک تنر ابراز امیدواری کرده که او و همکارانش بتوانند در سال آینده این دوربین جدید را در بدن انسان هم مورد آزمایش قرار دهند. باید منتظر ماند و دید که تکمیل روند این پروژه در نهایت تا چه اندازه می‌تواند تکنولوژی‌های نوین مربوط به تشخیص و درمان بیماری‌های ریوی را ارتقا ببخشد.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.