زمان یکی از مواد اولیه، برای تولید هر محصولی در زندگی‌ ست. با ارزش ترین دارایی شما، زمان است، ارزش این دارایی از پول هم  بیشتر است. پس روی زمان خود، به درستی سرمایه گذاری کرده و برای اینکه بیهوده هدر نرود، یک سیستم ایجاد کنید. به دیگران اجازه ندهید برای زندگی شما برنامه ریزی کنند. آیا می‌دانید شما در یک هفته، ۱۶۸ ساعت در اختیار دارید؟ زمان زیادی‌ست نه؟

  • به نظرتان اینهمه زمان در هفته کجا می‌رود؟

برای پاسخ به این پرسش، از همین امروز سعی کنید روز خود را با یک هدف معین و واضح آغاز کنید. تصمیم بگیرید چه چیزی برایتان از بیشترین اولویت برخوردار است. چه هدفی هست که بیشترین لذت را در شما ایجاد می‌کند  و با فکر کردن به آن لبخند می‌زنید؟  این همان هدفی ‌است که دارای اولویت شماره یک است. هدفی‌ست که برایش انجام دادنش حاضرید به خیلی چیزهای دیگر بگویید نه. اگر این هدف را یافتید،  زمان خود را بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

انرژی خود را مدیریت کنید. مغز شما با اینکه فقط ۲ در صد از حجم کل بدنتان را اشغال کرده، اما ۲۰ در صد از انرژی بدن را صرف می‌کند.  این یعنی که اگر بدنتان کم انرژی باشد، مغزتان نیز از کمبود انرژی رنج می‌برد.

تمرکز ذهنی داشتن، شبیه داشتن ماهیچه‌های قوی است تا بتوانید  با قدرت بیشتر کارها را انجام دهید. شما با اختصاص دادن زمانی برای استراحت، ماهیچ های ذهن را تقویت خواهید کرد. ذهن شما نیز شبیه به اره‌ای است که باید تیز شود تا با کیفیت تر کار کند. بهتر است کارهایتان را بخش بندی کنید و بین هر بخش، ۲۰ دقیقه زمان،  برای استراحت ذهنی خود اختصاص دهید.

طبق تحقیقات انجام شده، مغز ما حداکثر می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه، متمرکز باقی بماند. پس از این مدت، به یک وقفه‌ی ۲۰ یا ۳۰ دقیقه‌ای احتیاج دارد تا خودش را بازیابی کند. در این زمان استراحت، مغز از نظر بیولوژیکی خودش را ترمیم می‌کند.

وقتی این واقعیت را متوجه شوید و بپذیرید که بدن شما هم دارای جزومد است و انرژی اش کم و زیاد می‌شود، راحت‌تر می‌توانید فعالیت‌های خود را بر اساس این جزر و مد تنظیم نمایید و  به نتیجه بهتری در هر کاری می‌رسید.

کارهایی که تمرکز ذهنی تان را بازیابی می‌کنند کارهای معمولی  مثل قدم زدن در طول اتاق،  بیرون رفتن ، حرف زدن با دوست یا همکارتان است.  در زمان بازیابی ذهنی،  قدرت خلاقیت و ایده پردازی ذهنتان بالا می‌رود. کار کردن بدون توقف به مدت طولانی، بی شک سطح کاری شما را پایین می‌ آورد. اما بر عکس، هر چه تمرکز بیشتری روی یک کار داشته باشید، کیفیت آن بالاتر می‌رود.

ازهمین امروز شروع کنید. بر آنچه انجام می‌دهید کاملا آگاه باشید. بدین ترتیب در آخر هر هفته، متوجه خواهید شد زمانتان کجا رفته و از همه مهم‌تر، کارهایتان را به طور تمام و کمال انجام داده اید.  زمان و مدیریت انرژی

  • هر کاری را هدفمند انجام دهید

هدفمند کار کردن تکنیک جدیدی نیست اما اینکه یک سیستم کاری برای خودتان طراحی کنید  تا به طور هدفمند کارهایتان انجام شود، یک تکنیک جدید است.

کاری که یک سیستم انجام می‌دهد این است که اهداف شما را به سمت واقعی شدن سوق می‌دهد.  

سیستم، یک ماشین واقعی‌سازی رویاها است. سیستم به شما کمک می‌کند تا بر روی اهداف بلند مدت، متمرکز باقی بمانید بدون اینکه نیاز داشته باشید به موفقیت‌های کوچک برسید تا انگیزه شما برای رفتن به سوی هدف بلند مدت تحلیل نرود.

تمرکز داشتن بر روی هر کاری، یعنی داشتن بهترین عملکرد. یعنی کنترل داشتن بر روی زمان خود. با یک برنامه ریزی  روزانه و هفتگی، و نیز ساختن یک سیستم منظم،  زندگی شما دستخوش تحولات مثبت شگرفی می‌شود.

ذهن شما برای داشتن تمرکز، یک محدوده زمانی دارد. شما قرار است در این محدوه زمانی که ذهنتان از بیشترین تمرکز برخوردار است، مشکلات را پیدا کنید،  راه حل‌ها را ارائه دهید، تصمیم‌های مهم بگیرید،  و بیشترین خلاقیت‌ها را داشته باشید.

هر زمانی که در طی شبانه روز،  از همیشه مهیج تر و شاداب تر باشید ، همان  زمان را برای انجام کارهایی که به تمرکز نیاز دارد اختصاص دهید. در این زمان است که انرژی ذهنی شما در بالاترین سطح است و بهترین فعالیت ذهنی را خواهید داشت.

زمان هدفمند

 

  • کارها را در ذهن مجسم کنید

کشیدن نقشه‌ی کارها، جهت یابی برای زندگی‌ست. سردرگم نخواهید بود.  کارهایی که نشود آنها را تجسم کرد، نمی‌توان تحت کنترل داشت. تجسم کارها، حواس پرتی‌هایی که مغز ما درگیرش می‌شود را کاهش می‌دهد.

در ضمن هر بار فقط یک کار را انجام دهید تا به اتمام برسد.

تمرکز،  اصل پایه‌ای برای موفقیت است. تفاوت بین کسانی که در کاری به موفقیت می‌رسند و آنها که نمی‌رسند، در تمرکز بر روی آن کار است. مهم نیست که آنها چه میزان استعداد دارند، چقدر منابع در اختیار دارند یا چه حد انرژی دارند،  اگر تمرکز نباشد، موفقیتی هم حاصل نمی‌شود.  بسیاری از دستآوردهای ارزنده، نتیجه‎‌ی قدمهای کوچکی بوده که در یک راستا  برداشته شده اند.

سه تا از کارهای مهمی را که فردا باید انجام دهید، تعیین کنید سپس آنها را بنویسید و بر اساس اولویتی که دارند به آنها شماره بدهید.

چارلز دیکنز می‌گوید ‌: من هرگز نمی‌توانستم کارهایی که انجام دادهام  را بدون وقت شناسی، اولویت بندی و سعی و تلاش، انجام دهم.

تصویر سازی زمان و کارها

  • گذشته را تجزیه تحلیل کنید

زمانی را برای تحلیل و بررسی بر روی شیوه انجام کارهایتان در طول یک هفته گذشته، اختصاص دهید.  همه چیز را به خوبی بررسی کنید. از خود بپرسید آیا میشد در زمان کمتری  آن کارها را انجام دهم؟ کجای کارم اشتباه بوده؟  چرا؟  کدام کارها ارزش انجام دادن را داشته‌اند و کدام نه؟

سپس بر اساس پاسخ‌هایی که بدست می‌‌آورید، سعی کنید در آینده کارهایی را که ارزشمند تر بوده بیشتر انجام دهید و کارهای کم ارزش را رها کنید. هر روز حدود ۲۰ دقیقه برای ارزیابی کارهای روز آینده صرف کنید تا زمان خود را به بهترین نوع ممکن مصرف نمایید.

روز خود را با هدف شروع و با هدف تمام کنید.

 

 ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Thomas Oppong

منبع : journal.thriveglobal