برای کمک به کاهش علائم مشکلات روده ممکن است نیازمند استراحت دادن به روده‌هایتان باشید. بهترین راه برای استراحت دادن به آنها استفاده از رژیم غذایی کم پسماند است که بهترین انتخاب برای کاهش مشکلات روده‌ای است. در اینجا با نحوه عملکرد این رژیم غذایی و اثرات بر روی دستگاه گوارش آشنا می‌شوید.

رژیم غذایی کم پسماند یا کم فیبر چیست؟رژیم غذایی کم پسماند

«پسماند» اشاره به فیبر دارد. این بقایای غیر قابل هضم یا پسماند هضم نشده هستند که مدفوع شما را افزایش می‌دهند. اساس این روش بر پایه محدود کردن فیبر در رژیم غذایی است که به میزان فراوانی در میوه‌ها، سبزیجات، لگوم‌ها، مغزهای آجیلی و غلات کامل وجود دارد. دکتر جنیفر لون بونهور متخصص گوارش و متخصص جراحی نیویورک می‌گوید: یک رژیم کم پسماند، کمی متفاوت از رژیم غذایی کم فیبر است. اغلب رژیم‌های غذایی کم فیبر به محدود کردن فیبر به کمتر از ۱۰ تا ۱۵ گرم فیبر در هر روز اشاره توصیه می‌کند در حالی که رژیم کم پسماند بر محدودیت‌های افزوده، چیزهای دیگری هم اضافه می‌کند، مثل جذب شیر به دو فنجان در هر روز و محروم شدن از آب آلو. این یک رژیم غذایی کاهش وزن نیست بلکه یک رژیم غذایی تشخیصی پزشکی است که به کسانی که بیماری‌های گوارشی خاصی دارند، کمک می‌کند.

رژیم غذایی کم پسماند برای چه کسی طراحی شده استرژیم غذایی مخصوص بیماران گوارشی

رژیم غذایی کم پسماند ممکن است برای سلامتی شخصی که به تازگی جراحی روده داشته، حیاتی باشد. متخصص تغذیه استیسی اسمال گفت: هدف از این رژیم غذایی کاهش حرکات روده برای افزایش زمان استراحت آن است. همچنین ممکن است برای کسی که علائم التهاب روده (IBD) در وی تشخیص داده شده و التهاب را تجربه می‌کند نیز مفید باشد. ممکن است به عنوان رژیم غذایی کرون و کولیت اولسراتیو نیز استفاده شود.

رژیم غذایی کم پسماند روشی جدید برای آمادگی پیش از کولونوسکوپی

به جای نشستن و گرسنگی کشیدن قبل از کولونوسکوپی، مرغ و ژله بخورید زیرا محققان بر اساس یک مطالعه اولیه در سال ۲۰۱۶، دریافته‌اند که کسانی که رژیم غذایی کم پسماند (تخم مرغ، نان سفید، پنیر، برنج سفید و مرغ) خوردند کمتر احساس گرسنگی و سرگیجه قبل از تست کولونوسکوپی نسبت به کسانی داشتند که رژیم استاندارد مایعات خاص را مصرف کردند. این مهم است، چون نویسندگان این مقاله متوجه شدند که به دلیل اینکه آمادگی قبل از تست کولونوسکوپی خیلی زجرآور است، مردم از این آزمایش خیلی مهم اجتناب می‌کنند. (البته شما هنوز هم باید این مایعات خاص پیش از تست را بخورید اگر چه که مشکل است) اگر قصد استفاده از این گزینه را دارید، با پزشک خود را جع به آن مشورت کنید.

عملکرد رژیم غذایی کم پسماند چگونه است؟

اگر شما مشکل التهاب دارید، این نوع غذا خوردن ممکن است به شما کمک کند تا از زیاد رفتن به دستشویی خودداری کنید. بتانی دوئرفلر متخصص تغذیه و رژیم غذایی بالینی در بیمارستان مموریال شمال غربی گفت: غذاهای با فیبر بالا، به ندرت باعث التهاب می‌شوند اما ما اغلب این رژیم غذایی را توصیه می‌کنیم بنابراین ما می‌توانیم به کاهش تعداد و شدت حرکات روده برای این بیماران کمک کنیم. وی توضیح می‌دهد که فیبر می‌تواند اثری ملین داشته باشد که به همین دلیل است که هدف شما کاهش مقدار فیبر در رژیم غذایی است.

ممکن است علائم شما را بدتر کندرژیم غذایی کم پسماند

چیزی که در مورد رژیم غذایی کم پسماند باید توجه شود، این است که این رژیم غذایی اجازه می‌دهد تا از غذاهای حاوی گلوتن و همچنین غذاهای لبنی زیاد استفاده کنید. من به تجربه دریافتم که این پروتئین‌ها اغلب باعث تشدید علائم و بدتر شدن عفونت می‌شوند. اگر با وجود این رژیم غذایی، هنوز هم مشکلات گوارشی دارید، ممکن است بهتر باشد که مواد لبنی را حذف کنید و غذاهای بدون گلوتن را جایگزین غذاهای گلوتن دار کنید تا زمانی که علائم ناپدید شوند. یا اینکه مسئول درمانی شما ممکن است برنامه غذایی متفاوتی را برای شما در نظر بگیرد. به همین دلیل است که بهتر است که سعی کنید خودتان به تنهایی این رژیم را تست نکنید، بلکه باید با یک متخصص در این مورد مشورت کنید که بتواند به شما در طول رژیم غذایی مشاوره بدهد و  به شما کمک کند تا مواد مغذی را که ممکن است در حین رژیم از دست داده‌اید، به نحوی درست دریافت کنید.

بهتر است که از بعضی غذاها اجتناب کنیدرژیم غذایی کم فیبر

شما قبلا می‌دانستید که محدودیتی برای لبنیات وجود ندارد، و آب آلو جزو موارد ممنوعه است، اما غذاهای دیگری وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. دکتر بونهیور به طور کلی توصیه می‌کند که کل دانه‌ها، آجیل‌ها، و دانه‌های خوراکی (و حتی کره‌های آجیلی)، میوه‌های خام و سبزیجات، پوست آنها، گوشتهای پرفیبر مانند استیک را حذف کنید. تخم مرغ، ماهی و مرغ پروتئین‌های نرم‌تر هستند که قابل تحمل هستند. و در حالی که شما از بعضی از غذاها اجتناب می‌کنید، شما باید هنوز بهترین غذاهای سالم را بخورید. وی گفت: شما باید به رژیم غذایی مک اند چیز (ماکارونی و پنیر) بپیوندید. در میانه التهاب، بدن شما نیاز به انرژی متعادل دارد تا بتواند با قدرت از آن عبور کند.

همه فیبرها محدود نمی‌شوندرژیم غذایی کم پسماند

دکتر دوئرفلور گفت: پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند غذاهایی مانند جو دوسر، میوه پخته یا تخم کتان پودر شده بخورید، غذاهایی که به طور معمول با فیبر مرتبط هستند. بعضی از انواع فیبرها می‌توانند مدفوع را غلیظ کنند. وقتی کسی اسهال یا مدفوع شل دارد، ما سعی خواهیم کرد تا این فیبرها را همراه با هم، ضمیمه غذاها کنیم.

بعضی از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است برای شما خوب باشندرژیم غذایی کم پسماند

از آنجایی که میوه‌ها و سبزیجات به عنوان غذاهای غنی از فیبر مشهور هستند، شما ممکن است فکر کنید که یک رژیم غذایی کم پسماند به معنی کنار گذاشتن منابع رنگی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. نه چندان. دکتر فلوئر گفت: اغلب مردم وقتی در مورد رژیم کم پسماند می‌شنوند اغلب از میوه‌ها و سبزی‌ها اجتناب می‌کنند، که شاید لازم نباشد . در عوض وی به بیمارانش آموزش می‌دهد که چگونه فیبر غذایی را تغییر دهند تا بتوانند از مواد غذایی مورد علاقه خود لذت ببرند. وی می‌گوید: گرما به عنوان یک آنزیم طبیعی هضم عمل می‌کند، بنابراین پختن تحریک آنها را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید آنها را پوست بگیرید، بر محصولات حساس و نرم در رژیم غذایی خود تمرکز کنید (مثل موز یا خربزه) یا میوه‌های کنسروی بدون شکر استفاده کنید. و به خاطر داشته باشید که شما باید برای سلامتی رژیم غذایی رنگین کمان (میوه و سبزی رنگارنگ) استفاده کنید.

این رژیم غذایی دائمی نیسترژیم غذایی کم پسماند

همانطور که شما می‌دانید فیبر فواید سلامتی بسیاری دارد. فیبر کارهای زیادی انجام می‌دهد. به عبور مدفوع در طول هضم کمک می‌کند و سموم را جذب خود کرده و از طریق مدفوع دفع می‌کند. نخستین بار، ۶ تا ۸ هفته پس از جراحی، این رژیم غذایی ممکن است مفید باشد اما برای دراز مدت که شما نمی‌خواهید به آن ادامه دهید. دوئرفلور خاطر نشان می‌کند که او می‌بیند بیماران روی این نوع از رژیم غذایی برای دوره زمانی طولانی گیر می‌کنند که می‌تواند مشکل ساز باشد؛ به این معنی که شما از غذاهای غنی از فیبر که برای سلامت شما ضروری هستند، محروم می‌شوید. وی به نمونه‌های خاصی اشاره می‌کند وقتی به کسی توصیه می‌شود که که به مدت طولانی از این رژیم غذایی استفاده کند (مثلا اگر بیماری مشکل روده باریک داشته باشد. وقتی مشکلات هضم شروع به فروکش کردن کرد، پزشک شما احتمالا به شما پیشنهاد خواهد کرد که رژیم غذایی کم پسماند را کنار بگذارید و به آرامی غذاهای غنی از فیبر را که برای سلامتی شما مناسب هستند، دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست