برای همه ما اتفاق افتاده است که موقع آشپزی یا غذا خوردن یا هنگام کار کردن با مواد روغنی مختلف لباس‌های خود را کثیف کرده‌ایم. لکه‌های روغنی ظاهر لباس شما را خراب می‌کنند اما آن طور هم که به نظر می‌آید غیرقابل پاک شدن نیستند. هرچه سریع‌تر نسبت به پاک کردن لکه‌های روغنی اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت اما اگر لکه، کهنه و تثبیت شود باید روش‌های دیگری را برای پاک کردن آن امتحان کنید. پس اگر با لکه‌های روغنی روی لباس‌ها مواجه شدید نگران و ناامید نشوید، این لکه‌ها قابل پاک شدن هستند به شرطی که روش‌های درست را برای پاک کردن این لکه‌ها به کار ببرید.

پاک کردن لکه‌های روغنی بلافاصله پس از لک شدن لباس

کمی پودر تالک یا پودر بچه روی لباس بپاشید: پودر تالک یا پودر بچه نوعی پودر بسیار ریز است که مانند اسفنج‌هایی در سایز میکروسکوپی عمل می‌کند و چربی موجود در بافت پارچه را جذب می‌کند و آن را تمیز می‌کند. به محض این که لباستان به لکه چربی آلوده شد کمی از این پودر روی آن بریزید و بیست تا سی دقیقه صبر کنید سپس با برس پودر را از روی لباس پاک کرده و با روش معمول آن را بشویید.

لکه را با شامپو بشویید: ماده‌ای که در ترکیبات شامپو وجود دارد برای این ساخته شده که چربی موجود در الیاف مو را از بین ببرد و چربی موجود در الیاف پارچه نیز از همین نوع هستند به همین دلیل شامپو اثر بهتری در پاک کردن لکه‌های روغنی دارد. یک قطره شامپو روی محل لکه بریزید و با انگشت بمالید، به مدت پنج تا ده دقیقه صبر کنید سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی یا با دست به روش معمول بشویید و شاهد پاک شدن لکه‌های روغن باشید.

از اسپری مو استفاده کنید: این محصول حالت دهنده مو حاوی ترکیباتی است که ساختار مولکول‌های چربی را می‌شکنند و به پاک شدن لکه کمک می‌کنند. اسپری مو را از فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری بگیرید و روی محل لکه اسپری کنید تا خیس شود. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی یا با دست بشویید تا لکه‌ها پاک شوند.

از صابون خشک استفاده کنید: صابون‌های خشک که بدون آب و معمولا توسط مکانیک‌ها در گاراژها استفاده می‌شوند این توانایی را دارند که لکه‌های چربی روی لباس را هم در خود حل کنند. پودر صابون را روی لکه بپاشید و آن را به مدت سی دقیقه یا بیشتر داخل آب خیس کنید و سپس آبکشی کنید. در صورت نیاز یک بار لباس را به روش معمول بشویید تا لکه و چربی کاملا از بین برود.

روش پاک کردن لکه‌های روغنی

روی محل لک آلوئه ورا بریزید: یک تکه ژل طبیعی آلوئه ورا را از برگ آن برش دهید و یا از ژل‌های آماده شده موجود در بازار استفاده کنید. ابتدا محل لکه را با آب خیس کنید سپس ژل را روی آن بمالید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های لکه با ژل پوشیده شده باشد سپس آن را داخل ماشین لباسشویی یا با دست بشویید.

روی لکه شیرین کننده مصنوعی بپاشید: وقتی سر میز شام یا در رستوران لباس محبوبتان را با غذاهای چرب کثیف کردید نگران نباشید. اگر به یک بسته پودر شیرین کننده مصنوعی که در بیشتر رستوران‌ها یافت می‌شود دسترسی داشته باشید می‌توانید به راحتی لکه را پاک کنید. پودر را روی محل لکه بریزید و به مدت ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با دستمال آن را پاک کنید. به محل این که به منزل رسیدید لباس را بشویید و شاهد پاک شدن لکه‌های روغنی آن باشید.

با گچ روی لکه بکشید: گچ سفید ساده که برای نوشتن روی تخته سیاه در مدارس و جاهای مختلف استفاده می‌شود می‌تواند با جذب چربی بین الیاف، لکه‌های چرب را از بین ببرد. گچ را محکم روی لکه بکشید تا به همه قسمت‌های آن نفوذ کند، ۱۵ دقیقه صبر کنید و گچ‌ها را از روی لباس پاک کنید و به محض این که فرصت پیدا کردید لباستان را با شوینده‌های معمولی بشویید.

روش پاک کردن لکه‌های روغنی

پاک کردن لکه‌های روغنی کهنه و تثبیت شده

از ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی استفاده کنید: ترکیب این دو ماده یک ماده جاذب قوی می‌سازد که می‌تواند هر نوع چربی را از بین ببرد حتی لکه‌های قدیمی و تثبیت شده از سال‌های دور! برای این کار ابتدا کمی روغن روی لکه روغنی قدیمی بریزید تا لکه تازه شود. سپس ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی را با مسواک روی لکه بمالید و کمی بسابید تا چربی حل شده و جذب شود. سپس لباس را بشویید.

لباس را با روغن مرکبات اتو کنید: گاهی چربی را باید با چربی از بین برد. روغن مرکبات نوع چربی قوی است که با اسید میوه ساخته می‌شود و بوی مطبوعی دارد. کمی از این روغن را روی محل لکه بریزید و آن را با دستمال کاغذی بپوشانید. اتو را روشن کنید و روی دستمال کاغذی بکشید و شاهد از بین رفتن لکه باشید. اگر لازم شد این کار را یک یا دوبار دیگر هم تکرار کنید.

لکه را با کوکاکولا پاک کنید: نوشابه‌های گازدار برای نوشیدن چندان مفید نیستند اما کاربردهای زیادی در خانه‌داری از جمله پاک کردن لکه‌های روغنی دارند. کوکاکولا را مستقیما روی لکه لباس بریزید و یکی دو ساعت صبر کنید تا لکه کاملا در آن خیس بخورد سپس لباس را مثل همیشه بشویید.

از گلیسیرین مایع استفاده کنید: یک روش نسبتا خشن برای پاک کردن لکه‌های روغنی استفاده از گلیسیرین مایع است اما برای پاک کردن لکه‌هایی که ماه‌ها به حال خود گذاشته شده‌اند مناسب است. گلیسیرین را مستقیم روی محل لکه بمالید و سی دقیقه صبر کنید سپس آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید.

استون به کار ببرید: ابتدا بچسب مراقبت از لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید استون به الیاف پارچه آسیب نمی‌رساند. برای اطمینان بیشتر یک قطره استون به قسمت درز داخلی لباس بمالید تا اثر ان را روی رنگ و بافت پارچه مشاهده کنید. استون را روی محل لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید سپس لباس را با دست یا با ماشین لباسشویی بشویید تا لکه از بین برود.

به خشکشویی مراجعه کنید: اگر لکه بزرگ‌تر و قدیمی‌تر از آن است که با این روش‌ها پاک شود و یا لباس شما ارزشمندتر از آن است که بتوانید ریسک کرده و این روش‌ها را روی آن امتحان کنید بهتر است کار را به متخصص بسپارید کار لکه‌گیری و تمیز کردن لباس را به نحو احسن و بدون آسیب به لباس برای شما انجام دهد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)