جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
برای داشتن پوست صاف و سالم و روشن این روش‌های مراقبتی را امتحان کنید

برای داشتن پوست صاف و سالم و روشن این روش‌های مراقبتی را امتحان کنید

پوست بدن از نظر مساحت بزرگ‌ترین عضو بدن شما است و سلامت و زیبایی آن در سلامت کل بدن تاثیر به سزایی دارد. داشتن پوست صاف ، سالم و شفاف آرزوی همه است اما رسیدن به این هدف امکان پذیر نیست مگر این که یک برنامه کامل و صحیح برای مراقبت از پوست خود داشته باشید. داشتن پوست صاف و سالم با مراقبت صحیح، اصلاح تغذیه و سبک زندگی به سادگی میسر است و نیازی به هزینه‌های گزاف و درمان‌های عجیب ندارید. در این مقاله کارهایی را که شما باید انجام دهید و عادات بدی را که باید ترک کنید تا پوستی زیبا و سالم داشته باشید در یک برنامه کامل و جامع برای شما معرفی کرده‌ایم.

نکات مهم برای داشتن پوست صاف و سالم

صورت خود را دو بار در روز بشویید: این کار کمک می‌کند که پوست شما از چربی پاک شود و رنگ بهتری داشته باشد و در آینده دچار آکنه و آسیب‌های ناشی از آن نشوید. این کار را دوبار در روز یک بار صبح پس از بیدار شدن از خواب و یک بار قبل از خواب و با استفاده از آب ولرم و شوینده ملایم مناسب پوست خود انجام دهید. پس از این کار از تونر و مرطوب کننده هم استفاده کنید. اگر آرایش دارید ابتدا با پاک کننده آرایش صورت خود را تمیز کنید و سپس بشویید. پوست گردن را فراموش نکنید.

آب داغ را از برنامه شستشو و حمام خود حذف کنید: آب داغ روی پوست حس آرامش ایجاد می‌کند اما چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی و ترک پوست می‌شود. اگر پوست خشکی دارید از شامپو بدن حاوی مرطوب کننده و روغن‌های گیاهیی مثل روغن بادام، نارگیل و زیتون استفاده کنید.

موقع خشک کردن صورت با حوله دقت کنید: موقع خشک کردن پوست بدن هم این نکته را مد نظر داشته باشید که کشیدن حوله روی پوست باعث خشک شدن و آسیب به پوست می‌شود و بهتر است که خشک کردن با حوله را طوری انجام دهید که پوست شما کمی مرطوب باقی بماند و کاملا خشک نشود.

مرطوب کننده و لوسیون را زمانی بزنید که پوستتان هنوز مرطوب است: وقتی پوست شما پس از شستشو هنوز کمی مرطوب است لوسیون و مرطوب کننده مخصوص بدن و صورت را روی پوست خود بزنید. نوع مرطوب کننده را بر اساس فصل تغییر دهید و در زمستان از مرطوب کننده‌های قوی‌تر و در تابستان از انواع سبک‌تر آن استفاده کنید. مرطوب کننده‌هایی که حاوی ضدآفتاب هم باشند و فراموش نکنید که پوست‌های چرب هم به مرطوب کننده نیاز دارند اما مرطوب کننده‌هایی که برپایه آب باشند.

یکبار در هفته لایه برداری کنید: لایه برداری کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست جدا شده و پوست صاف و نرم شود. برای این کار می‌توانید اسفنج، لیف یا برس مخصوص لایه برداری به کار ببرید و یا اگر پوست حساسی دارید از انواع اسکراب شیمیایی که حاوی دانه‌های ریزی هستند استفاده کنید. اگر پوست شما خشک است می‌توانید هر روز لایه برداری کنید.

آرایش را با دقت و مراقبت انجام دهید: نیازی به حذف آرایش از برنامه روزانه نیست و اگر این کار را دوست دارید می‌توانید آن را انجام دهید اما مراقب باشید و محصولات آرایشی را با دقت انتخاب و استفاده کنید. این محصولات را متناسب با نوع پوست انتخاب و استفاده کنید و هر شب آرایش خود را پاک کنید و برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی را نیز مرتب بشویید.

توضیحات روی بسته محصولات را به دقت بخوانید: همه ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست و همچنین محصولات آرایشی برای پوست مناسب نیستند به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید پس لازم است قبل از خرید حتما این ترکیبات را روی بسته بخوانید و محصولاتی را که فاقد توضیحات کافی هستند نخرید. معمولا مثل پارابن، متیل پارابن، پروپیل پارابن و بوتیل پارابن، فتالات، پروپیلن گلیکول و سدیم لوریل سولفات برای پوست مناسب نیستند. اگر مبتلا به آلرژی هستید از مواد فاقد عطر استفاده کنید.

مراقبت از پوست برای داشتن پوست صاف و سالم

رژیم غذایی مناسب برای داشتن پوست صاف و سالم

۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید: اگر اخیرا احساس می‌کنید که پوستتان کمی خشک و کدر شده‌است احتمالا دلیل آن این است که آب کافی مصرف نمی‌کنید. به مدت یک هفته مصرف آب خود را افزایش داده و به روزی ۶ تا ۸ لیوان (لیوان ۲۴۰ میلیی لیتری) برسانید و اثر آن را مشاهده کنید. خواهید دید که پوست صاف ، سالم و شفاف‌تری دارید و مشکلاتی مثل آکنه و چروک هم برطرف شده‌اند.

میوه و سبزی به مقدار زیاد مصرف کنید: این مواد نه تنها برای سلامت بدن مفیدند بلکه روی پوست هم اثر بسیار مثبتی دارند. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات در بازسازی و تقویت و زیبایی پوست نقشی اساسی دارند. بهترین و مناسب‌ترین میوه‌ها برای داشتن پوست صاف و سالم عبارتند از:

  • زردآلو، ذغال اخته و فلفل دلمه‌ای زرد که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند.
  • آووکادو که به آبرسانی پوست کمک می‌کند.
  • هویج که پوست را خوشرنگ می‌کند
  • کیوی و کدو که پوست را نرم و صاف و جوان می‌کند
  • اسفناج، کلم و برگ‌های سبز تیره سبزجات
  • گوجه فرنگی که پوست را مقابل آسیب‌های آفتاب حفظ می‌کند

ماهی‌های چرب به مقدار لازم مصرف کنید: روغن ماهی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا۳ است که به صاف شدن و سلامت پوست کمک می‌کند و پوست را مقابل آسیب‌های ناشی از نور خورشید حفظ کرده و حالت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد. اگر گیاهخوار هستید یا ماهی دوست ندارید به جای آن گردو مصرف کنید.

مقدار متعادلی شکلات تلخ بخورید: بیشتر مردم تصور می‌کنند شکلات برای پوست مضر است و باعث چاقی می‌شود درحالی که مصرف روزانه ۱۵ گرم شکلات تلخ نه تنها چاق کننده نیست بلکه برای سلامت و زیبایی پوست مفید هم هست چون شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان است و به آبرسانی به پوست کمک می‌کند. همچنین این ماده بافت پوست را صاف‌تر می‌کند و از آکنه و پیری جلوگیری می‌کند.

نوع خوب چربی‌ها را مصرف کنید: روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که به جوانی و زیبایی پوست کمک می‌کند. چربی موجود در طرده تخم مرغ هم جزو چربی‌های مفید و سالم است، همین طور روغن ماهی‌هایی مثل قزل آلا و روغن موجود در دانه‌ها و آجیل این ویژگی‌ها را دارا هستند. اما چربی‌های موجود در فست فود نه تنها برای پوست مفید نیست بلکه مضر هم هست.

از غذاهای مضر دوری کنید و عادات بد را ترک کنید: برخی از انواع غذاها برای پوست زیان‌آور هستند. این‌ها غذاهایی هستند که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، شکر و چربی‌های مضر و اشباع می‌باشند. همچنین مصرف بیش از حد مواد غذایی و افزایش وزن هم می‌تواند به سلامت پوست صدمه بزند و باعث پیری زودرس شود. علاوه بر این مصرف سیگار و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد مثل نوشابه و آبمیوه‌های شیرین را کنار بگذارید و در شبانه روز حداقل ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. ۲ ساعت در هفته ورزش و پیاده روی داشته باشید و استرس را از زندگی خود حذف کنید و پوست را در مقابل نور خورشید محافظت کنید تا پوست صاف ،سالم و زیبایی داشته باشید.

عادات تغذیه ای برای داشتن پوست صاف

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
219
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
111
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
233
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
455
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
942
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
257

مقالات سلامت

علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D با ۹ علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد
63
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
72
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
75
بسته شدن مجرای اشکی
بسته شدن مجرای اشکی در کودکان به چه علت رخ می‌دهد و چگونه درمان می‌شود؟
98
ورم پس از زایمان
ورم پس از زایمان را با درمانهای طبیعی و خانگی رفع کنید
79
دندانهای حساس
دندانهای حساس خود را با رعایت این ۸ قانون بهبود داده و درد آنها را کاهش دهید
141

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
97
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
120
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
198
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
386
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,353
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
778

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
137
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
287
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
423
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
564
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
399
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
551