برای داشتن پوست صاف و سالم و روشن این روش‌های مراقبتی را امتحان کنید

برای داشتن پوست صاف و سالم و روشن این روش‌های مراقبتی را امتحان کنید

پوست بدن از نظر مساحت بزرگ‌ترین عضو بدن شما است و سلامت و زیبایی آن در سلامت کل بدن تاثیر به سزایی دارد. داشتن پوست صاف ، سالم و شفاف آرزوی همه است اما رسیدن به این هدف امکان پذیر نیست مگر این که یک برنامه کامل و صحیح برای مراقبت از پوست خود داشته باشید. داشتن پوست صاف و سالم با مراقبت صحیح، اصلاح تغذیه و سبک زندگی به سادگی میسر است و نیازی به هزینه‌های گزاف و درمان‌های عجیب ندارید. در این مقاله کارهایی را که شما باید انجام دهید و عادات بدی را که باید ترک کنید تا پوستی زیبا و سالم داشته باشید در یک برنامه کامل و جامع برای شما معرفی کرده‌ایم.

نکات مهم برای داشتن پوست صاف و سالم

صورت خود را دو بار در روز بشویید: این کار کمک می‌کند که پوست شما از چربی پاک شود و رنگ بهتری داشته باشد و در آینده دچار آکنه و آسیب‌های ناشی از آن نشوید. این کار را دوبار در روز یک بار صبح پس از بیدار شدن از خواب و یک بار قبل از خواب و با استفاده از آب ولرم و شوینده ملایم مناسب پوست خود انجام دهید. پس از این کار از تونر و مرطوب کننده هم استفاده کنید. اگر آرایش دارید ابتدا با پاک کننده آرایش صورت خود را تمیز کنید و سپس بشویید. پوست گردن را فراموش نکنید.

آب داغ را از برنامه شستشو و حمام خود حذف کنید: آب داغ روی پوست حس آرامش ایجاد می‌کند اما چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی و ترک پوست می‌شود. اگر پوست خشکی دارید از شامپو بدن حاوی مرطوب کننده و روغن‌های گیاهیی مثل روغن بادام، نارگیل و زیتون استفاده کنید.

موقع خشک کردن صورت با حوله دقت کنید: موقع خشک کردن پوست بدن هم این نکته را مد نظر داشته باشید که کشیدن حوله روی پوست باعث خشک شدن و آسیب به پوست می‌شود و بهتر است که خشک کردن با حوله را طوری انجام دهید که پوست شما کمی مرطوب باقی بماند و کاملا خشک نشود.

مرطوب کننده و لوسیون را زمانی بزنید که پوستتان هنوز مرطوب است: وقتی پوست شما پس از شستشو هنوز کمی مرطوب است لوسیون و مرطوب کننده مخصوص بدن و صورت را روی پوست خود بزنید. نوع مرطوب کننده را بر اساس فصل تغییر دهید و در زمستان از مرطوب کننده‌های قوی‌تر و در تابستان از انواع سبک‌تر آن استفاده کنید. مرطوب کننده‌هایی که حاوی ضدآفتاب هم باشند و فراموش نکنید که پوست‌های چرب هم به مرطوب کننده نیاز دارند اما مرطوب کننده‌هایی که برپایه آب باشند.

یکبار در هفته لایه برداری کنید: لایه برداری کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست جدا شده و پوست صاف و نرم شود. برای این کار می‌توانید اسفنج، لیف یا برس مخصوص لایه برداری به کار ببرید و یا اگر پوست حساسی دارید از انواع اسکراب شیمیایی که حاوی دانه‌های ریزی هستند استفاده کنید. اگر پوست شما خشک است می‌توانید هر روز لایه برداری کنید.

آرایش را با دقت و مراقبت انجام دهید: نیازی به حذف آرایش از برنامه روزانه نیست و اگر این کار را دوست دارید می‌توانید آن را انجام دهید اما مراقب باشید و محصولات آرایشی را با دقت انتخاب و استفاده کنید. این محصولات را متناسب با نوع پوست انتخاب و استفاده کنید و هر شب آرایش خود را پاک کنید و برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی را نیز مرتب بشویید.

توضیحات روی بسته محصولات را به دقت بخوانید: همه ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست و همچنین محصولات آرایشی برای پوست مناسب نیستند به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید پس لازم است قبل از خرید حتما این ترکیبات را روی بسته بخوانید و محصولاتی را که فاقد توضیحات کافی هستند نخرید. معمولا مثل پارابن، متیل پارابن، پروپیل پارابن و بوتیل پارابن، فتالات، پروپیلن گلیکول و سدیم لوریل سولفات برای پوست مناسب نیستند. اگر مبتلا به آلرژی هستید از مواد فاقد عطر استفاده کنید.

مراقبت از پوست برای داشتن پوست صاف و سالم

رژیم غذایی مناسب برای داشتن پوست صاف و سالم

6 تا 8 لیوان آب بنوشید: اگر اخیرا احساس می‌کنید که پوستتان کمی خشک و کدر شده‌است احتمالا دلیل آن این است که آب کافی مصرف نمی‌کنید. به مدت یک هفته مصرف آب خود را افزایش داده و به روزی 6 تا 8 لیوان (لیوان 240 میلیی لیتری) برسانید و اثر آن را مشاهده کنید. خواهید دید که پوست صاف ، سالم و شفاف‌تری دارید و مشکلاتی مثل آکنه و چروک هم برطرف شده‌اند.

میوه و سبزی به مقدار زیاد مصرف کنید: این مواد نه تنها برای سلامت بدن مفیدند بلکه روی پوست هم اثر بسیار مثبتی دارند. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات در بازسازی و تقویت و زیبایی پوست نقشی اساسی دارند. بهترین و مناسب‌ترین میوه‌ها برای داشتن پوست صاف و سالم عبارتند از:

  • زردآلو، ذغال اخته و فلفل دلمه‌ای زرد که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند.
  • آووکادو که به آبرسانی پوست کمک می‌کند.
  • هویج که پوست را خوشرنگ می‌کند
  • کیوی و کدو که پوست را نرم و صاف و جوان می‌کند
  • اسفناج، کلم و برگ‌های سبز تیره سبزجات
  • گوجه فرنگی که پوست را مقابل آسیب‌های آفتاب حفظ می‌کند

ماهی‌های چرب به مقدار لازم مصرف کنید: روغن ماهی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا3 است که به صاف شدن و سلامت پوست کمک می‌کند و پوست را مقابل آسیب‌های ناشی از نور خورشید حفظ کرده و حالت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد. اگر گیاهخوار هستید یا ماهی دوست ندارید به جای آن گردو مصرف کنید.

مقدار متعادلی شکلات تلخ بخورید: بیشتر مردم تصور می‌کنند شکلات برای پوست مضر است و باعث چاقی می‌شود درحالی که مصرف روزانه 15 گرم شکلات تلخ نه تنها چاق کننده نیست بلکه برای سلامت و زیبایی پوست مفید هم هست چون شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان است و به آبرسانی به پوست کمک می‌کند. همچنین این ماده بافت پوست را صاف‌تر می‌کند و از آکنه و پیری جلوگیری می‌کند.

نوع خوب چربی‌ها را مصرف کنید: روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که به جوانی و زیبایی پوست کمک می‌کند. چربی موجود در طرده تخم مرغ هم جزو چربی‌های مفید و سالم است، همین طور روغن ماهی‌هایی مثل قزل آلا و روغن موجود در دانه‌ها و آجیل این ویژگی‌ها را دارا هستند. اما چربی‌های موجود در فست فود نه تنها برای پوست مفید نیست بلکه مضر هم هست.

از غذاهای مضر دوری کنید و عادات بد را ترک کنید: برخی از انواع غذاها برای پوست زیان‌آور هستند. این‌ها غذاهایی هستند که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، شکر و چربی‌های مضر و اشباع می‌باشند. همچنین مصرف بیش از حد مواد غذایی و افزایش وزن هم می‌تواند به سلامت پوست صدمه بزند و باعث پیری زودرس شود. علاوه بر این مصرف سیگار و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد مثل نوشابه و آبمیوه‌های شیرین را کنار بگذارید و در شبانه روز حداقل 7 تا 9 ساعت بخوابید. 2 ساعت در هفته ورزش و پیاده روی داشته باشید و استرس را از زندگی خود حذف کنید و پوست را در مقابل نور خورشید محافظت کنید تا پوست صاف ،سالم و زیبایی داشته باشید.

عادات تغذیه ای برای داشتن پوست صاف

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *