به نظر شما فقط با ۱۴ عدد لباس مردانه می‌‌توان به مدت ۴ ماه هر روز لباس جدیدی برای پوشیدن داشت؟ جالب است بدانید که پاسخ مثبت است. در استایل مردانه می‌توان با کمترین تعداد لباس بهترین، متنوع‌ترین و جذاب‌ترین تیپ‌ها را به وجود آورد به شرطی که لباس‌های مناسبی انتخاب کنید و روش طراحی و ترکیب آن‌ها را بدانید. این روش استایل مردانه که به آن کمد کپسولی هم می‌گویند مزایای زیادی دارد که مهم‌ترن آن کاهش هزینه پوشاک است و شما فرصت این را دارید تا به جای خرید لباس‌های زیاد و ارزان، تعداد کمی لباس گران و باکیفیت برای یک عمر بخرید. در این مقاله از مجله قرمز با این سبک طراحی و ترکیب استایل مردانه آشنا می‌شویم.

داشتن لباس‌های کم و حساب شده مزایای زیادی دارد که کاهش هزینه پوشاک تنها یکی از آن‌ها است. شما سالانه هزینه کمتری را برای خرید پوشاک می‌پردازید و با پول اضافی می‌توانید کارهای مفیدتری انجام دهید، مثلا خرید لباس‌های بهتر و گران‌تر! تعداد لباس‌های کمتر به معنی نیاز به فضای کمتر است و یک کمد کوچک و شیک برای شما کافی خواهد بود و شما دیگر نگران این نخواهید بود که کدام لباس با کدام لباس هماهنگ هست یا نیست چون این استایل مردانه طوری طراحی شده است که همه چیز را می‌توانید با هم بپوشید.

پایه استایل مردانه با کمترین تعداد لباس

قبل از شروع به طراحی این کمد لباس باید به نکاتی توجه کنید، کمد لباس فشرده یا کپسولی از کمترین تعداد لباس ضروری مردانه تشکیل شده است و اولین گام انتخاب این لباس‌ها است. این لباس‌ها باید به نحوی انتخاب شوند که هر لباس را بتوانید با هر لباس دیگری در مجموعه دیگر بپوشید.. تصویر زیر نمونه‌ای از این کمد کپسولی را نشان می‌دهد که تنها از ۱۴ عدد لباس اساسی تشکیل شده است و با استفاده از آن‌ها می‌توانید ۱۲۰ ترکیب متنوع ایجاد کرد.

ترکیب استایل مردانه

سه فاکتور را باید در انتخاب این لباس‌ها در نظر بگیرید: اندازه بودن، کیفیت و هماهنگی رنگ و طرح.

اندازه بودن در انتخاب لباس‌ها

برای اندازه بودن لباس تنها یک کار ساده باید انجام دهید، اندازه‌های خود را بگیرید و یادداشت کنید، به این ترتیب می‌توانید خرید خود را آنلاین هم انجام دهید. اگر از اندازه گرفتن درست ابعاد بدن خود مطمئن نیستید به یک خیاط مراجعه کنید و از وی بخواهید این کار را به طور حرفه‌ای برای شما انجام دهد. ممکن است برندی وجود داشته باشد که سایزبندی آن با سایزبندی بدن شما بیشترین تطبیق را داشته باشد، در ای صورت همیشه از این برند خرید کنید.

کیفیت در استایل مردانه

وقتی تعداد لباس‌های کمتری دارید به معنای آن است که می‌توانید لباس‌های گران‌تری بخرید و کیفیت کمد لباس خود را بالاتر ببرید. در کیفیت لباس سه فاکتور نقش دارد، جنس پارچه، دوام لباس و دوخت لباس. برای ساخت استایل مردانه کپسولی ابتدا این سوال پیش می‌آید که انتخاب لباس‌ها را از کدام بخش شروع کنیم؟ کت و کفش در اولویت اول هستند، شلوارهای مردانه اولویت در اولویت دوم، پیراهن‌ها مردانه در اولویت سوم و اکسسوری‌ها در اولویت آخر قرار می‌گیرند.

کت و کفش: این دو بخش از استایل مردانه اهمیت زیادی دارند و وقتی وارد اتاقی می‌شوید اولین چیزی که توجه بقیه را جلب می‌کند این دو مورد است و باید بیشترین هزینه را برای خرید این دو بپردازید. کت مردانه را در رنگ‌های تیره پایه مثل سرمه‌ای، خاکستری، زیتونی، قهوه‌ای و مشکی انتخاب کنید (زرشکی تیره هم می‌تواند یک انتخاب جسورانه باشد)، یک جفت هم کفش مشکی انتخاب کنید. با انتخاب دو کت و یک کفش شروع کنید و سعی کنید ابتدا بقیه بخش‌های استایل را کامل کنید سپس در صورت نیاز دوباره به مغازه کت و کف مراجعه کنید.

شلوار مردانه: مردم خیلی راحت می‌توانند تفاوت شلوار پنجاه هزارتومانی و دویست هزارتومانی شما را تشخیص بدهند پس بهتر است شلوار باکیفیتی تهیه کنید. شلوار شما باید دوام بالایی داشته باشد چون در فعالیت‌های روزانه شلوار فشار بیشتری را تحمل می‌کند. رنگ شلوارها را نیز از رنگ‌های مشابه کت تهیه کنید.

شلوار در استایل مردانه

پیراهن مردانه: حداقل تعداد پیراهن پیشنهادی ۵ عدد است اما تعداد پیراهن‌های شما هرچه بیشتر باشد بهتر است. از رنگ‌های روشن مثل سفید و آبی کمرنگ شروع کنید و تطبیق پذیرترین رنگ‌ها را انتخاب کنید تا با همه کت‌ها و لباس‌های دیگر شما به راحتی هماهنگ شوند. داشتن چند پیراهن از یک رنگ و پیراهن‌های طرح دار ساده مثل راه راه و چهارخانه ریز هم اشکالی ندارد اما مدل‌های ساده در استایل مردانه دارای اولویت بیشتری هستند.

پیراهن در استایل مردانه

اکسسوری‌ها: اکسسوری‌های مردانه متنوع هستند و شما می‌توانید هر نوعی را انتخاب کنید البته اکسسوری‌های ضروری مردانه را فراموش نکنید و آن‌ها را در ساده‌ترین و کلاسیک‌ترین شکل انتخاب کنید تا مشکلی برای هماهنگی نداشته باشید.

هماهنگی در لباس‌های مردانه

اگر لباس‌های شما با هم هماهنگ نباشند همه زحمتی که تا کنون کشیده‌اید به هدر رفته است. اما منظور از هماهنگی چیست؟ در هماهنگی استایل مردانه چهار فاکتور مطرح است: استایل، بافت، طرح و رنگ:

هماهنگی استایل: این مورد در هماهنگی اهمیت بیشتری دارد و به استایل شخصی شما مربوط می‌شود. پس قبل از تصمیم به ساخت کمد کپسولی باید استایل شخصی خود را مشخص کنید. آیا شما تیپ راحتی دارید یا کاملا رسمی هستید؟ اگر این موارد را مشخص نکرده‌اید تیپ خود را بر اساس موقعیت، شغل و شرایط اجتماعی طراحی کنید.

هماهنگی استایل مردانه

هماهنگی بافت: این مورد در هماهنگی لباس همیشه نادیده گرفته می‌شود اما اهمیت آن کمتر از موارد دیگر نیست. لباس‌هایی که رنگ یکسانی دارند اگر تضاد کافی در بافت داشته باشند می‌توانند با هم استفاد شوند. در کنار این، لباسرهای ظریف مثل لینن را می‌توان با لباسرهای خشن‌تر مثل فلانل و پشم استفاده کرد.

هماهنگی طرح: در استایل مردانه کپسولی طرح‌ها نقش کمرنگی ایفا می‌کنند و بیشتر از لباس‌های ساده یا چهارخانه و طرح‌دار خیلی ریز استفاده می‌شود که از دور مشخص نیستند. پس لباس‌هایی انتخاب نکنید که طرح آن‌ها از دور مشخص باشد در این صورت آن‌ها نمی‌توانند بخشی از کمد کپسولی مردانه باشند.

هماهنگی رنگ در استایل مردانه

هماهنگی رنگ: رنگ‌های پایه تیره و خنثی بهترین رنگ برای لباس‌های محدود شما هستند به خصوص اگر در طیف‌های سفید و آبی انتخاب شوند. رنگ خاکستری هم در واقع رنگ محسوب نمی‌شود و با هر رنگی می‌تواند هماهنگ شود.

استایل مردانه برای هر روز

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)