روش صحیح اتو زدن لباس‌ها بر اساس جنس پارچه و نوع لباس


پارچه های بد اتو را با چه روشی میتوان اتو کرد

بیشتر لباس‌ها برای این که زیبا و خوش‌فرم روی تن شما بایستن نیاز به اتو زدن دارند. اتو کردن لباس‌ها به ظاهر کار ساده‌ای است اما اگر این کار را درست انجام ندهید در واقع به لباس‌های خود آسیب می‌زنید و عمر آن‌ها را کم می‌کنید. هر نوع لباس با جنس متفاوت باید با روش خاصی اتو شود تا به آن آسیبی وارد نگردد مثلا پارچه‌های ظریف را باید با دقت و رعایت نکات خاصی اتو کنید، همچنین در مورد لباس‌های متفاوت باید روش صحیحی را برای اتو زدن به کار ببرید. اگر تازه کار هستید و یا پیش از این با اتو زدن تعداد زیادی از لباس‌های خود را خراب کرده‌اید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.


اتو زدن بر اساس نوع پارچه

وسایل لازم را تهیه کنید: وقتی اتو را به برق زدید و داغ شد باید همه چیز را آماده کرده باشید، شما به یک میز اتو یا یک سطح صاف و کمی نرم و یک پارچه تمیز برای حفاظت از پارچه‌های ظریف نیاز دارید.

لباس‌ها را بر اساس جنس دسته بندی کنید: هر نوع پارچه روش خاصی را برای اتو کردن می‌طلبد و به همین دلیل شما باید جنس همه لباس‌های خود را بشناسید و قبل از شروع به این کار آن‌ها را بر اساس جنس دسته بندی کنید. اتو زدن را از لباس‌هایی شروع کنید که باید با دمای کمتری اتو شوند، سپس به دسته بالاتر بروید:

  • استات، ریون، ابریشم و پشم باید با پایین‌ترین درجه حرارت اتو شوند. لباس‌های ریون و ابریشم را قبل از اتو پشت و رو کنید و روی لباس‌های پشم یک پارچه قرار دهید و از روی پارچه لباس را اتو بزنید.
  • برای پلی استر از دمای متوسط اتو استفاده کنید و بالاترین دمای اتو را برای لباس‌های نخی و پنبه‌ای به کار ببرید. این لباس‌ها (هم پلی استر و هم پنبه) قبل از اتو شدن باید مرطوب شوند.

اتو را آماده کنید: پس از آن که اتو را به برق زدید صبر کنید تا آماده به کار شود، در بیشتر اتوها چراغی روشن می‌شود که نشانه آماده به کار بودن آن است. قبل از این اعلان اتو به اندازه کافی داغ نیست و اتو کردن شما فایده‌ای نخواهد داشت. اگر مطمئن نیستید اتوی شما چطور کار می‌کند دستورالعمل آن را در دفترچه راهنمای همراه محصول بخوانید.

یک دستمال مرطوب تهیه کنید: پارچه‌های ظریف مثل تور و پشم نباید با فلز اتو تماس مستقیم داشته باشند و لازم است روی آن یک پارچه نمدار و نه خیس بگذارید و از روی آن اتو کنید. اگر از جنس لباس خود مطمئن نیستید برچسب نگهداری لباس را با دقت بخوانید.

لباس‌های پنبه و پلی استر را قبل از اتو زدن مرطوب کنید: پنبه و پلی استر نباید به صورت خشک اتو شوند چون آسیب می‌بینند و حتما قبل از اتو کردن آن‌ها را کمی مرطوب کنید. شما می‌توانید این لباس‌ها را قبل از خشک شدن کامل از خشک کن خارج کنید و بلافاصله در حالتی که نمدار هستند اتو بزنید.

لباس‌های ظریف را پیش از اتو زدن پشت و رو کنید: برخی از پارچه‌ها بسیار ظریف هستند و اتو زدن باعث می‌شود سطح پارچه سوخته و آسیب دیده به نظر برسد، پارچه‌هایی مثل لینن، ریون، ساتن، ابریشم و مخمل چنین خاصیتی دارند. اگر می‌خواهید لباس‌هایی از این جنس را اتو بزنید حتما قبل از این کار آن‌ها را پشت و رو کنید و دستمال نمدار را نیز فراموش نکنید.


طرز اتو کشیدن انواع پارچه

اتو زدن بر اساس نوع لباس

اتو زدن پیراهن را از یقه شروع کنید: اتو کردن پیراهن مردانه روش خاص خود را دارد. شما باید اتو کردن را از قسمت داخلی مرکز یقه شروع کنید و تا لبه‌ها ادامه دهید، دوباره به وسط برگردید و تا لبه دیگر ادامه دهید. یک طرف پیراهن را روی میز اتو بیندازید و از شانه تا پشت پیراهن را اتو کنید سپس با طرف دیگر همین کار را انجام دهید. برای آستین‌ها نیز از قسمت آستین میز اتو استفاده کنید.

شلوار را از کمر اتو بزنید: اگر شلوار شما جیب دارد آستر جیب‌ها را بیرون آورید و اتو کردن را از همانجا آغاز کنید سپس سراغ کمر شلوار بروید. اما اگر شلوار شما جیب ندارد قسمت بالای شلوار را روی میز قرار دهید و اتو کردن را از کمر شلوار شروع کنید و هنگام اتو کردن جیب‌ها مراقب باشید تا خط جیب روی شلوار ایجاد نشود. سپس قسمت پایین شلوار را صاف روی میز بگذارید و یک پاچه شلوار را روی پاچه دیگر قرار دهید به طوری که خط اتوی شلوار روی پاچه‌ها ایجاد شود. اتو را از قسمت پشت شروع کنید سپس شلوار را برگردانید و از طرف دیگر نیز به همین شکل اتو کنید.

لباس مجلسی را از یقه شروع کنید: اگر لباس مجلسی شما یقه دارد آن را مانند روشی که برای پیراهن گفته شد اتو بزنید. برای اتو کردن دامن آن را صاف روی میز قرار دهید و از پایین به بالا یعنی از لبه دامن به سمت کمر اتو کنید. اگر دامن و لباس مجلسی شما منجوق دوزی و چین دوزی دارد مراقب باشید که آن‌ها را خراب نکنید. هنگام اتو زدن این لباس‌ها مراقب دکمه‌های لباس باشید و اطراف آن را تو کنید مگر این که مطمئن باشید این دکمه‌ها در مقابل حرارت آسیب پدیر نیستند.


روش صحیح اتو کردن پارچه های بد اتو

امنیت در استفاده از اتو

اتو را از دسترس کودکان دور نگه دارید: اتوی داغ وسیله‌ای خطرناک است و باعث سوختگی شدید می‌شود پس لازم است هنگام اتو کردن لباس‌ها مراقب باشید که اتو در دسترس کودکان نباشد.

قبل از قرار دادن اتو در کمد صبر کنید: اگر اتوی داغ را در کمد قرار دهید احتمال آتش سوزی وجود دارد. توصیه می‌شود پس از اتمام کار و خاموش کردن اتو حداقل ده دقیهق صبر کنید تا اتو خنک شود سپس آن را در کمد یا جای خود قرار دهید.

یک اتوی ایمن تهیه کنید: از آنجایی که اتو وسیله خطرناکی است تهیه یک اتوی ایمن می‌تواند از خطرات پیشگیری کند. سیم اتو همیشه منشا خطر است پس خرید اتوی بی‌سیم می‌تواند این خطرات را از بین ببرد. اتوهایی که سیستم خودکار خاموشی دارند نیز ایمنی را بالا می‌برند.

سوختگی را به موقع درمان کنید: اگر هنگام استفاده از اتو شما یا کس دیگری دچار سوختگی شدید بلافاصله عمل کنید و ناحیه سوختگ را به مدت بیست دقیقه در آب سرد قرار دهید. از یخ یا کره یا چیزهای دیگر استفاده نکنید چون این کارها سوختگی را بدتر می‌کند. اگر ناحیه سوختگی بزرگتر از یک سکه است به پزشک مراجعه کنید.

اتوی داغ را روی زمین نگذارید: این کار ممکن است باعث سوختن لباس‌ها، میز اتو، فرش و موکت و حتی آتش سوزی شود.

اتو را مرتب تمیز کنید: اتوی کثیف عملکرد خوبی ندارد و ممکن است لبا‌س‌ها را کثیف و لک کند. برای تمیز کردن اتو آن را روشن کنید و یک حوله خیس و تمیز را اتو کنید تا بخار حاصل، کثیفی را از بین ببرد. اگر کثیفی با ان روش از بین نرفت کمی نمک روی یک پارچه بریزید و آن را اتو بزنید، خواهید دید که سطح اتو تمیز و براق می‌شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)