موهای زائد بدن همیشه دردسرزا هستند و باید به نحوی از شر آن‌ها خلاص شویم. اصلاح بدن با تیغ هم یکی از این روش‌ها است که موهای زائد را از ریشه قطع می‌کند و پوست را صاف تحویل شما می‌دهد. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد اما همیشه سریع‌‌ترین و در دسترس‌ترین و البته کم دردترین روش برای حذف موقت موهای زائد بدن استفاده از تیغ بوده است. اگر پوست حساسی دارید استفاده از تیغ می‌تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد و التهاب و قرمزی و زخم‌های ناشی از آن تا روزها باقی بماند و علاوه بر آن رشد موها به داخل باعث ایجاد آسیب‌های عمیق‌تر و جدی‌تری شود. اما با رعایت این نکات می‌توانید اصلاح موها را با تیغ ساده‌تر و با عوارض کمتری انجام دهید.

۱. اول موها و بدنتان را بشویید

پوست خشک آسیب‌پذیرتر است و اگر در اوایل حمام از تیغ استفاده کنید احتمال التهاب و زخم شدن پوست بیشتر خواهد شد علاوه بر این هنگام شستن بدن و موها با شامپو و صابون و تماس این مواد روی زخم‌های تازه می‌تواند دردناک‌تر هم باشد و تحریک پوست را بیشتر کند. پس ابتدا کار شستن بدن و موها را تمام کنید و وقتی پوست بدن و فولیکول‌های مو به اندازه کافی آب و رطوبت جذب کردند و نرم شدند کار اصلاح بدن را شروع کنید تا اصلاحی بی درد و بادوام‌تر داشته باشید.

۲. در جهت رویش موها اصلاح بدن را انجام دهید

حتما همیشه اصلاح موها به خصوص موهای ساق پا را در خلاف جهت رویش مو انجام داده‌اید. هرچند اصلاح موها در خلاف جهت رشد باعث می‌شود موها عمیق‌تر و از ریشه قطع شوند اما احتمال التهاب و تحریک پوست هم بیشتر می‌شود و علت اصلی رشد موها به داخل پوست هم همین کار است. اما اگر موها را در جهت رویش آن‌ها (مثلا در ساق پا از زانو تا مچ) اصلاح کنید هرچند موها با این روش زودتر بلند می‌شوند اما تحریک نشدن پوست و زخم نشدن آن ارزش اصلاح کردن بدن با فواصل کمتر را دارد.

۳. همیشه از ژل یا کرم مخصوص اصلاح استفاده کنید

بیشتر افراد هنگام اصلاح از صابون معمولی استفاده می‌کنند که باعث خشکی و تحریک بیشتر پوست می‌شود. اگر می‌خواهید اصلاحی راحت و بی‌درد و با کمترین عوارض جانبی داشته باشید بهتر است از ژل‌های مخصوص این کار استفاده کنید. اکثر تیغ‌های باکیفیت حاوی ژل و صابون نرم کننده پوست (مثل آلوئه ورا) هستند که اصلاح را ساده می‌کند اما اگر خودتان از ژل‌های مخصوص استفاده کنید عوارض ناشی از این کار بسیار کمتر خواهد شد. ژل‌ها و کرم‌های مخصوص اصلاح را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید و یا حتی می‌توانید از خمیرریش آقایان هم استفاده کنید.

۴. از آب ولرم استفاده کنید

حمام کردن با آب داغ لذت بخش است اما این کار پوست را خشک می‌کند و برای وقتی که می‌خواهید اصلاح کنید اصلا مناسب نیست و شرایط پوست را بدتر می‌کند. پس همیشه به خصوص وقتی که قصد اصلاح موهای بدن را دارید از آب داغ اجتناب کنید و با آب ولرم حمام کنید. حتی وقتی که به مرحله اصلاح رسیدید آب را خنک‌تر کنید تا پوست شما سفت‌تر شود و موها راست بایستند راحت‌تر اصلاح شوند، در این شرایط رشد موها به داخل هم اتفاق نمی‌افتد.

اصلاح بدن با تیغ

۵. تیغ را زود به زود عوض کنید

اصلاح کردن با تیغ کند دردناک است و احتمال التهاب و تحریک پوست را افزایش می‌دهد پس به محض این که حس کردید تیغ شما به تیزی قبل نیست باید آن را عوض کنید. هرچند کیفیت تیغ‌ها و ژیلت‌های اصلاح با هم تفاوت دارد و برخی از تیغ‌ها یکبارمصرف هستند اما در بهترین حالت حداکثر پنج بار می‌توان از این تیغ‌ها استفاده کرد و پس از آن باید دور انداخته شوند. فراموش نکنید که تیغ‌های کهنه نه تنها موها را خوب اصلاح نمی‌کنند بلکه با استفاده از آن‌ها احتمال ابتلا به عفونت و باکتری هم افزایش می‌یابد.

۶. بلافاصله بعد از اصلاح بدن مرطوب کننده بزنید

پس از این که اصلاح خود را تمام کردید و از حمام خارج شدید بلافاصله و پیش از خشک شدن رطوبت پوست از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که فاقد الکل و بو باشد و خود موجب تحریک پوست نشود چون در این حالت پوست در حساس‌ترین وضعیت خود قرار دارد و به سرعت تحریک می‌شود. برای جلوگیری از تحریکات بعدی و رشد موها به داخل هم می‌توانید کرم‌های ضد ورم که مخصوص استفاده پس از اصلاح هستند روی پوست بزنید.

۷. تیغ را در حمام نگه ندارید

بیشتر افراد عادت دارند تیغ اصلاح خود را در حمام نگهداری کنند که ان کار کاملا اشتباه است چون نگهداری تیغ به خصوص تیغ خیس در محیط گرم و مرطوب حمام باعث پوسیدگی فلز آن و رشد باکتری روی آن می‌شود و عوارض بدی برای پوست شما خواهد داشت. پس از هربار اصلاح بدن تیغ را کاملا بشویید و با خود از حمام بیرون آورید، سشوار را سی ثانیه روی آن بگیرید تا کاملا خشک شود و تا استفاده بعدی در محلی خشک و خنک مثل کابینت دستشویی نگهداری کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)