داشتن موهای ضخیم، بلند و پرپشت آرزوی هر کسی است که می‌خواهد بدون تلاش زیاد، زیبا و جذاب به نظر برسد. اما متاسفانه هم از این نعمت بهره‌مند نیستند و عوامل متعددی مثل افزایش سن، بیماری‌ها، اختلالات هورمونی یا تغذیه غلط باعث کم شدن موها می‌شود. برای داشتن موهایی ضخیم و پرپشت قبل از هرچیز شما باید از سلامت خود مطمئن شوید و با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات و درمان‌های موثر از تعادل هورمونی، عدم ابتلا به کم خونی و بیماری‌های دیگر مرتبط با ریزش مو مطمئن شوید سپس برای تقویت موهای خود اقدام کنید. در این مقاله یازده روش ساده برای تقویت موها و داشتن موهایی ضخیم و پرپشت بیان شده‌است که در ادامه می‌خوانید.

۱. استفاده از روغن کاستر

روغن کاستر سیاه جاماییکایی یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمان خانگی برای تقویت موها و داشتن موهای پرپشت است. برای تاثیر بهتر و قوی‌تر این ماده توصیه می‌شود آن را با مقدار مساوی رویغن نارگیل مخلوط کنید تا هم غلظت روغن کاستر کاهش یابد و به میزان مطلوب برسد و هم از مزایای روغن نارگیل که باعث لطافت و درخشش موها می‌شود بهره‌مند شوید. این ترکیب را یک ساعت روی موها نگه دارید سپس بشویید، خواهید دید که تفاوت چشمگیری در بافت مو ایجاد شده و موها ضخیم‌تر شده‌اند. این روغن گردش مو در کف سر را تقویت می‌کند و رشد موها را افزایش می‌دهد همچنین با داشتن اسید چرب امگا۳ موها را تغذیه و تقویت می‌کند. این روغن را برای پرپشت کردن مژه و ابرو هم می‌توانید استفاده کنید.

۲. توجه به تغذیه

زیبایی حقیقتا از درون بدن سرچشمه می‌گیرد پس اگر می‌خواهید موهایی ضخیم و زیبا داشته باشید باید به تغذیه خود توجه کنید و از مواد مغذی در رژیم غذایی خود به وفور استفاده کنید. موادی مثل بیوتین، روی، پروتئین، امگا۳، اسیدهای چرب، ویتامین سی، ویتامین آ و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها در سلامت و تقویت مو تاثیر فراوانی دارند و غذاهایی که این مواد را به مقدار کافی در خود دارند عبارتند از ماهی قزل آلا، بادام، مرغ، سیب زمینی شیرین، موز، تخم مرغ، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و … پس به اندازه کافی از این غذاها استفاده کنید تا موهای زیباتری داشته باشید.

۳. ماساژ کف سر برای داشتن موهایی ضخیم

ماساژ دادن کف سر نه تنها حس خوبی دارد بلکه برای تقویت موها نیز موثر است. این کار با به جریان انداختن گردش خون در پوست کف سر باعث تقویت رشد موها می‌شود. شما می‌توانید این کار را همراه با یک روغن موثر مثل روغن کاستر یا روغن نارکیل یا روغن زیتون انجام دهید تا هم این کار راحت‌تر انجام شود و هم با یک تیر دو نشان بزنید.

روشهایی برای داشتن موهایی ضخیم و پرپشت

۴. استفاده از شامپوهای حجم دهنده و حالت دهنده

بسیاری از شامپوها اثر مرطوب کنندگی دارند که برای سلامت مو مفید است اما برای موهای نازک اثر مطلوبی از نظر ظاهر و زیبایی ندارد چون این شامپوها موها را سنگین می‌کنند و باعث می‌شوند موهای نازک شما نازک‌تر دیده شوند. به جای این نوع شامپوها از شامپوهایی استفاده کنید که عبارت حجم دهنده Volumizing روی آن درج شده باشد، این شامپوها موها را به خوبی تمیز و مرطوب می‌کنند بدون آن که به سنگینی آن اضافه کنند.

۵. استفاده نکردن از ابزارهای حرارتی

درست است که سشوار کشیدن و استفاده از اتومو و فرکننده‌های حرارتی موها را زیبا می‌کند و باعث می‌شود پرپشت به نظر برسند اما در درازمدت آسیب جبران ناپذیری به ریشه و ساقه موها وارد می‌کند که باعث کم شدن موها خواهد شد. پس به جای فرکردن هرروز موها و سشوار کشیدن آن‌ها سعی کنید از روش‌های دیگری برای حجم دادن به موها استفاده کنید (مثلا استفاده از اسپری نمک دریایی یا بافت ریز موها) و موها را ترجیحا با جریان هوا خشک کنید.

۶. حجم دادن به موها با فر کردن و حالت دادن

برای فر کردن موها لازم نیست حتما از مواد شیمیایی مضر یا ابزارهای حرارتی مختلف استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای فر کردن موها وجود دارد که نیازی به حرارت ندارند و تنها با کمی حوصله و زمان دادن به موها می‌توانید موهایی فر و حالت دار داشته باشید که ضخیم و پرپشت هم به نظر برسد. روش‌های فرکردن مو بدون استفاده از ابزارهای حرارتی و شیمیایی را در این مقاله از مجله قرمز بخوانید.

روشهایی برای داشتن موهایی ضخیم و پرپشت

۷. انتخاب مدل موی مناسب

مدلی که برای کوتاه کردن موهای خود انتخاب می‌کنید در پرپشت یا نازک به نظر رسیدن آن نقش مهمی دارد. موهای یکدست و خیلی بلند سنگین‌تر هستند و همین مساله باعث می‌شوند که نازک‌تر و کمتر به نظر برسند. در مقابل کوتاه کردن موها به صورت لایه لایه موها را سبک می‌کند و باعث می‌شود موها حجیم دیده شوند. پس مدل متوسط تا شانه که در قسمت چتری و جلوی مو کوتاه‌تر باشد و به تدریج بلندتر شود بهترین مدل مو برای موهای نازک است که باعث پرپشت دیده شدن موها می‌شود.

۸. امتحان کردن رنگ مو

رنگ کردن موها باعث پرپشت دیده شدن مو می‌شود. موی رنگ شده دارای بافت است و رنگ را به خود جذب می‌کند که ضخیم‌تر از موی رنگ نشده است اما مساله مهم‌تر نحوه رنگ شدن موها است. موهایی که یکدست رنگ شده باشند چندان حجیم به نظر نمی‌رسند اما موهایی که به صورت بالیاژ یا اومبره رنگ شده باشند حالتی از حجم در موها به وجود می‌آورد که زیبایی خاصی دارد.

۹. کوتاه کردن مرتب موها

موها در ریشه مو در ضخیم‌ترین حالت خود هستند و هرچه بلندتر شوند از قطر آن‌ها کاسته می‌شود. پس هرچه موها بلندتر باشند ضعیف‌تر و نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و کوتاه کردن به موقع آن‌ها می‌تواند از نازک شدن و ضعیف شدن موها پیشگیری کند. کارشناسان توصیه می‌کنند هر ۶ تا ۸ هفته یک بار موها را کوتاه کنید (حدود یک تا دو سانتی‌متر از نوک موها) تا تقویت شوند و موها پرپشت و ضخیم به نظر برسند.

روشهایی برای داشتن موهایی ضخیم و پرپشت

۱۰. مقابله با استرس و عوامل تنش‌زا

یکی از عوارض شایع استرس و تنش روحی ریزش مو است. برای پیشگیری از ریزش موی عصبی تا حد ممکن سعی کنید استرس خود را کنترل کرده و عوامل تنش‌زا را از خود دور کنید. کارهایی مثل مطالعه، ماساژ بدن، ورزش‌های سبک مثل یوگا و تفریحات کافی می‌تواند استرس را از شما دور و سلامت بدن را بازگرداند.

۱۱. استفاده از اکستنشن مو برای داشتن موهایی ضخیم

هر روشی را هم که برای داشتن موهایی ضخیم و پرپشت به کار‌ببرید باز هم نیاز به زمان دارد تا روی موها اثر کند. اما سریع‌ترین و موثرترین روش برای پرپشت نشان دادن موها استفاده از اکستنشن مو است. اکستنشن‌ها انواع مختلف دارند و انواع سبک و موقتی بهترین نوع آن هستند و بهتر است که توسط یک فرد ماهر نصب شوند چون نصب اشتباه آن ممکن است باعث آسیب به مو و کم شدن موها شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)