استفاده از فونداسیون در آرایش روش مناسبی برای پوشاندن جوش‌ها، لک‌ها و ناهمواری‌های پوستی استو پوست را صاف و هموار می‌کند اما اگر از رنگ فونداسیون مناسب برای رنگ پوست خود استفاده نکنید نتیجه مناسبی نخواهید گرفت و ظاهر چهره شما مصنوعی و غیرزیبا خواهد شد. در میان برندها و انوواع مختلف فونداسیون پیدا کردن رنگ مناسب فونداسیون که با رنگ چهره شما همخوانی داشته باشد کار ساده‌ای نیست اما با در نظر گرفتن نکاتی می‌توانید انتخاب‌های خود را محدود و بهترین رنگ فونداسیون را برای پوست خود انتخاب کنید.

شناخت ویژگی‌های پوست

پوست سرد و گرم چه تفاوتی دارند؟ قبل از انتخاب فونداسیون باید چند چیز را در مورد پوست خود بدانید. یکی از این ویژگی‌ها ته رنگ پوست است، اگرچه ممکن است تیرگی و روشنی پوست بر اثر عواملی مثل تابش آفتاب، بیماری و … تغییر کند اما ته رنگ پوست همیشه یکسان خواهد بود. ته رنگ پوست به سه دسته کلی تقسیم می‌شود، سرد، گرم و خنثی:

  • پوست سرد به پوستی گفته می‌شود که ته رنگی قرمز، صورتی یا آبی دارد.
  • پوست گرم به پوستی گفته می‌شود که ته رنگی طلایی، زرد یا هلویی دارد.
  • پوست خنثی ترکیبی از دو حالت سرد و گرم است.

ته رنگ پوست شما چیست؟ پس از شناخت انواع پوست نوبت به شناخت پوست خودتان می‌رسد. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • معمولا افرادی که موی بلوند، قهوه‌ای یا مشکی با چشمان سبز یا آبی یا خاکستری دارند ته رنگ سرد و افرادی که موی مشکی، قرمز یا طلایی با چشمان عسلی و قهوه‌ای دارند ته رنگ گرم دارند که البته این قانون می‌تواند استثنا هم داشته باشد.
  • اگر جواهرات نقره‌ای به شما می‌آید ته رنگ پوست شما سرد و اگر جواهرات طلایی به شما می‌آید ته رنگ پوست شما گرم است.
  • افرادی که پوست سرد دارند در مقابل آفتاب قرمز می‌شوند اما افرادی که پوست گرم دارند در مقابل آفتاب برنزه می‌شوند.
  • اگر رگ‌های مچ دست شما آبی و بنفش است پوست شما سرد و اگر سبز است پوست شما گرم است و اگر هر دو رنگ دیده می‌شود پوست شما خنثی است.

بهترین فونداسیون برای نوع پوست خود را پیدا کنید: شناخت نوع پوست نیز مانند رنگ پوست در انتخاب نوع فونداسیون اهمیت دارد و قبل از هرچیز باید نوع پوست خود را بشناسید و بر اساس آن عمل کنید:

  • برای پوست چرب از فونداسیون‌های مات، بدون چربی و پودری استفاده کنید.
  • برای پوست خشک از فونداسیون‌های مایع و رقیق حاوی مرطوب کننده و با ظاهر براق استفاده کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید از انواع فونداسیون ضدحساسیت استفاده کنید.
  • اگر پوست شما مختلط است انواع پودری فونداسیون توصیه می‌شود.
  • اگر عیوب پوستی شما زیاد است از فونداسیون با پوشانندگی بالا استفاده کنید.
  • اگر پوست صاف و بدون عیبی دارید استفاده از مرطوب‌کننده رنگی یا کرم ب‌ب به جای فونداسیون توصیه می‌شود.
  • ترجیحا از فونداسیونی استفاده کنید که حاوی ضدآفتاب و دارای SPF بالای ۲۰ باشد.

 

رنگ فونداسیون عامل مهمی در انتخاب آن است

رنگ فونداسیون مناسب پوست شما

انتخاب‌های خود را محدود کنید: حال که نوع پوست و ته رنگ پوست خود را شناختید انتخاب‌های شما برای فونداسیون محدود و ساده‌تر خواهد شد:

  • برای پوست با ته‌ رنگ سرد فونداسیون‌هایی با رنگ پایه قرمز یا آبی مثل رز یا پورسلین انتخاب کنید.
  • برای پوست با ته رنگ گرم فونداسیون‌هایی با رنگ پایه زرد مثل کاراملی، طلایی، بژ ، برنزه و فندقی انتخاب کنید.
  • برای پوست‌های خنثی از رنگ‌هایی مثل عاجی، نخودی و بی‌رنگ استفاده کنید.

رنگ فونداسیون را بر اساس رنگ پوست انتخاب کنید

از فروشگاه معتبر خرید کنید: داروخانه‌هایی که لوازم آرایشی هم به فروش می‌رسانند محل مناسبی برای خرید فونداسیون هستند چون کارشناس فروش می‌تواند شما را در انتخاب رنگ و نوع فونداسیون راهنمایی کند و مطمئن خواهید بود که محصولی که خریده‌اید معتبر و اصل است. از فروشگاه‌هایی خرید کنید که نمونه برای تست دارند و جنس فروخته شده را پس می‌گیرند.

چند رنگ را امتحان کنید: پس از محدود کردن انتخاب‌ها همه رنگ‌ها و انواعی را که برای پوست شما مناسب است بردارید و امتحان کنید. رنگ‌های مختلف را روی صورت و کناره آواره خود تست کنید، پس از زدن فونداسیون کمی صبر کنید تا کمالا خشک شود و رنگ اصلی خود را نشان دهد سپس آن را مشاهده کنید. اگر فروشگاه مورد نظر تستر ندارد می‌توانید بطری فونداسیون را کنار صورت خود بگیرید و در آینه خود را ببینید، به نورپردازی فروشگاه اعتماد نکنید و صورت خود را زیر نور طبیعی مشاهده کنید.

بهترین را انتخاب کنید: بهترین فونداسیون برای پوست شما فونداسیونی است که روی رنگ طبیعی پوست کاملا محو شده و دیده نشود. فراموش نکنید که فونداسیون قرار نیست روی پوست شما دیده شود بلکه قرار است سطح آن را صاف و یکنواخت نشان دهد و عیوب پوست را بپوشاند و ظاهر پوست شما را طبیعی و یکدست جلوه دهد. برای اطمینان دو یا چند رنگ فونداسیون خریداری کنید و آن را در منزل امتحان کنید به خصوص اگر فروشگاه مورد نظر تستر نداشته باشد.

رنگ فونداسیون را روی صورت کنار فک تست کنید

شخصی‌سازی رنگ فونداسیون

فونداسیون تیره را روشن کنید: اگر محصولی که خریده‌اید با رنگ پوست شما تفاوت دارد نگران نباشید، شما با روش‌های مختلفی می‌توانید رنگ آن را تغییر دهید تا با پوست شما هماهنگ شود. استفاده از اسفنج خیس برای زدن فونداسیون رنگ آن را روشن‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید آن را با مرطوب کننده، پرایمر، کانسیلر یا یک فونداسیون دیگر با رنگ روشن‌تر ترکیب کنید تا روشن‌تر شود.

فونداسیون روشن را تیره کنید: برای تیره‌تر کرن فونداسیونی که برای پوست شما روشن است می‌توانید آن را با کمی رژگونه، برنزه کننده یا فونداسیونی با رنگ تیره‌تر ترکیب کنید تا تیره شود.

رنگ فونداسیون را تغییر دهید: اگر رنگ فونداسیون با ته رنگ پوست شما همخوانی ندارد می‌توانید آن را تغییر دهید. برای گرم کردن ته رنگ آن می‌توانید مقدار بسیار کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و برای سرد کردن ته رنگ آن می‌توانید کمی رژگونه صورتی را با آن ترکیب کنید.

 

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز، شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را درباره این مطلب در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)