دندان قروچه یا ساییدن دندانها به هم می‌تواند منجر به اختلالات مفصلی فک، درد فک، سردرد، گوش درد و آسیب دیدن دندانها شود، به جز این موجب اختلال خواب می‌شود. بنابراین این موضوع بسیار آزار دهنده است. ما در اینجا چندین راه برای رفع این مشکل به شما خواهیم گفت پس ما را دنبال کنید.

اسانس روغنی اسطوخودوسرفع دندان قروچه

قطعا اسطوخودوس بوی خوبی دارد. اما عطر و بوی جذاب آن دارای اثرات آرام بخش و تسکین دهنده بر روی سیستم عصبی نیز هست. فقط آن دسته از روغن‌ها و لوسیون‌هایی که برچسب «آرام بخش» زده‌اند موثر هستند. در اینجا یک ترفند برای جلوگیری از دندان قروچه دائم توسط پات برونسون، ماساژ درمانگر به شما آموزش داده می‌شود: چند قطره از روغن اسطوخودوس را در یک بطری اسپری آب مقطر بریزید. سپس قبل از خواب، دو طرف بالش جایی که راه‌های تنفسی خود را قرار می‌دهید، از این مایع اسپری کنید، روغن اسطوخودوس بدن شما را ریلکس خواهد کرد بنابراین عضلات صورت نیز ریلکس خواهند شد.

جلوگیری از دندان قروچه با محافظ دهاندرمان دندان قروچه

شما در ابتدا ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید انگار که یک بازیکن هاکی هستید که به دنبال توپ یخی است اما اگر یک مدل محافظ دهان سفارشی ساخته شده را در طول شب استفاده کنید، دندان قروچه را کاهش داده و از صدمه به دندان جلوگیری می‌کند. دندانپزشک (یا دستیارش) برای انجام این کار، فرم دندان شما را  قالب زده و یک محافظ دهان کاملا متناسب با فرم دندان و دهان شما درست می‌کند. البته اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها هستید، می‌توانید یکی از نمونه‌های آماده آنها را انتخاب کنید و بخرید. برای این منظور یک محافظ دهان ورزشی با کیفیت بالای دندانپزشکی خریداری کنید. پیتر دروز متخصص دندانپزشکی گفت: وقتی که این وسیله در دهان شما قرار می‌گیرد، دندانهای نیش شما را گرفته و باعث می‌شود که وقتی دندانها به هم می‌آیند بین آنها فاصله ایجاد شده و دندانهای عقب همدیگر را لمس نکنند. در نتیجه دندان‌های قدامی آزاد شده و رفلکس طبیعی آرامش عضلاتی به وجود آید.

حوله یا کمپرس گرمدندان قروچه

اگر می‌بینید که ناخودآگاه دندانهایتان را به هم فشرده می‌کنید، گرم کردن ممکن است بهترین راه حل باشد. این روش بهتر است با استفاده از پد گرمایی انجام شود به این صورت که به هنگام دراز کشیدن، یک طرف صورت خود را روی یک پد حرارتی به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید، پس روی طرف دیگر هم این کار انجام دهید. گرما تامین خون منطقه‌ای را افزایش می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و ماهیچه‌ها را آرام می‌کند. طبق گفته مازن ناتور متخصص پروتز دندانی مستقر در منهتن، حرارت به شل شدن ماهیچه‌ها کمک کرده و ممکن است تنش را کاهش دهد و موجب کاهش آسیب مخرب شود.

ریشه سنبل الطیب یا ملاتونیندندان قروچه

خواب عمیق و آرام برای به دلایل بسیاری برای سلامتی ما اهمیت دارد اما برای غلبه بر دندان قروچه نیز مهم است. خوشبختانه ملاتونین و ریشه سنبل الطیب که بدون نسخه در دسترس هستند می‌تواند به شما کمک کند تا خواب شبانه بهتری داشته باشید. این مواد به خاطر اثرات آرام بخش و ضد اضطرابشان شناخته شده هستند به همین دلیل آنها معمولا برای بی خوابی تجویز می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که سنبل الطیب زمان لازم برای خوابیدن را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و بر خلاف قرصهای خواب تجویزی، عوارض جانبی کمتری دارد. در مطالعه‌ای که توسط مرکز بهداشت فوئلینگ در سوئد انجام شد، ۸۹ درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که هنگام استفاده از سنبل الطیب خواب آنها بهتر شده است. ۴۴ درصد خواب کامل و بدون عوارض جانبی را گزارش کردند.

منیزیمدندان قروچه

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به رفع دندان قروچه کمک کند. منیزیم یکی از عناصر غذایی است که بخاطر مشارکت در سلامت قلب و عضلات شناخته شده است و این فلز قلیایی خاکی (طبق جدول مندلیف) مفید نیز بخشی از بافت عضلانی و عروق خونی است. به گفته آلیسون ویلیامز، متخصص دندانپزشکی، اغلب اوقات دندان قروچه به علت گرفتگی یا اسپاسم عضلات فک است. اثرات آرام بخش منیزیم به صورت موضعی (اسپری منیزیم یا لوسیون آن موجود است)، خوردن غذاهای غنی از منیزیم یا مصرف مکمل‌های منیزیم نیز می‌تواند مفید باشد.

مدیریت استرسدندان قروچه

بدن شما چندین عضله دارد که برای فشردن و باز و بسته کردن فک استفاده می‌شوند، این عضلات عبارتند از عضله ماضغه، عضله گیجگاهی، عضله بالی میانی، عضله بالی جانبی، این عضلات با هم کار می‌کنند تا حرکت فک دقیق باشد. وقتی اینها بیش از حد سفت شوند، می‌توانند باعث افزایش دندان قروچه و درد فک شوند. برای کمک به شل کردن آنها، هر روز آنها را ماساژ دهید. دکتر ویلیامز با توصیه به شل کردن فک گفت: فکتان را باز کنید و فک را به اطراف حرکت دهید، ۱۰ بار این عمل را تکرار کنید. از نوک انگشتانتان استفاده کنید و جایی را که فکر می‌کنید در آن گره‌های بسته هست یا فشار محدود است، بمالید و آن ناحیه را برای ۲ ثانیه نگه دارید. به سمت پایین خط فک حرکت کنید و همان کار را انجام دهید، فشار دادن و نگه داشتن گره‌های بسته یا نقاط حساس.

شیر زردچوبهدندان قروچه

احتمالا شنیده‌اید که نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب برای سلامتی خوب است اما مخلوط کردن آن با زردچوبه بهتر است. این مخلوط معجزه گر می‌تواند به کنترل دندان قروچه بخاطر خواص دوگانه‌اش کمک کند. هنگامی که اسید آمینه تریپتوفان در شیر به آرامش سیستم عصبی و ظاهرا خواب شما کمک می‌کند، زردچوبه هم به عنوان یک تسکین دهنده درد عمل می‌کند تا درد فک و سردرد را کاهش دهد. به گفته دکتر پیتر دروز متخصص دندانپزشکی، مشخص شده که خواب نامناسب علائم دندان قروچه و فک درد را افزایش می‌دهد. وقتی که چرخه خواب به خوبی طی نشود، باعث می‌شود ما درد را به صورت متفاوتی مشاهده می‌کنیم. چیزهایی مانند کافئین، استرس، الکل و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی به هنگام شب بر توانایی ما بر چرخه خواب REM اثر می‌گذارد اما مکمل طبیعی می‌تواند به ما کمک کند تا این چرخه را به وضع قبلی خود برگردانیم. البته این تنها خاصیت زردچوبه نیست بلکه خواص بسیاری برای پوست و مو دارد.

حمام نمک اپسومدندان قروچه

نمک اپسوم درست است که به نام نمک صدا زده می‌شود و شبیه نمک به نظر می‌رسد، اما فواید ذاتی‌شان، آنها را از نمک آشپزخانه بسیار متفاوت است. با توجه به نظر سازمان حفاظت محیط زیست، هر شهروند آمریکایی به طور میانگین حدود ۴۰۰ ترکیب شیمیایی سمی در بدن خود دارد. نمک اپسوم حاوی عناصر سم زدایی است که این سموم و فلزات سنگین را بیرون می‌راند. این ترکیب منیزیم و سولفات بخاطر لطافت و لایه برداری پوست، خروج ناخالصی‌ها و حتی از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مشهور است. این ماده نه تنها به جذب منیزیم شما کمک خواهد کرد بلکه جذب آن از طریق پوست به وسیله آزاد کردن سروتونین در مغز به آرامش و از بین رفتن استرس شما کمک می‌کند. دکتر راجان شارما متخصص پوست گفت: حمام نمک اپسوم یک گزینه خوب دیگر برای تسکین عضلات و کاهش تنش است. از بین بردن هر گونه درد و گرفتگی موجب استراحت بهتر شما در طول شب می‌شود. مزیت دیگر آن این است که شما احساس تازگی و انرژی بیشتری خواهید کرد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست