جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
عوامل موثر در رشد مو

رشد مو و بهترین مواد غذایی از نظر متخصصان تغذیه برای این امر

رشد مو و بهبود این فرایند و درنتیجه محافظت از موها یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه زیبایی است. کاهش و یا ریزش مو می‌تواند منجر به کاهش جذابیت و حتی اعتمادبه‌نفس در فرد مبتلابه این عارضه شود. ریزش مو و یا تداخل در رشد مو گاهی به خاطر زمینه ارثی و ژنتیکی روی می‌دهد ولی جدای از این، این امر می‌تواند به خاطر مشکلات تغذیه‌ای و یا کمبود بعضی از عناصر حیاتی اعم از درشت مغذی یا ریزمغذی‌ها رخ دهد. به خاطر همین تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌تواند یکی از عوامل محیطی مؤثر در حفظ سلامت و حفظ روند رشد مو در فرد باشد. در این مقاله به بررسی چندین ماده مفید که حاوی موادی مؤثر را برای حفظ و سلامت موها هستند، می‌پردازیم.

جوجه

بنا بر نظر مریل پریچارد، متخصص، ویتامین‌های گروه B برای رشد مو بسیار عالی است: “ویتامین‌های گروه B مانند بیوتین و نیاسین باعث تحریک رشد مو می‌شود و به حفظ سلامتی و تغذیه آن کمک می‌کند.” مرغ کبابی یکی از بهترین منابع در این زمینه است که حاوی ۸.۹ میلی‌گرم B3 در هر سه اونس است.

آووکادو مفید برای رشد مو

پریچارد به ما می‌گوید که چربی‌های سالم برای سلامتی مو ضروری هستند. بدن ما نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا ۳ را به‌تنهایی تولید کند، بنابراین مهم است که این چربی‌ها را از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم: “این مواد مغذی فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند تا درخشان و پرجلوه باشند. ” آووکادو یک منبع عالی برای این مواد مغذی پرارزش و همچنین دارای ویتامین E و B است.

آووکادو و تاثیر آنها در رشد مو

حبوبات

این ماده غذایی یک منبع فوق‌العاده برای تأمین پروتئین (مخصوصاً اگر شما گیاهخوار یا در یک رژیم گیاهخواری هستید) موردنیاز بدن است. حبوبات سرشار ویتامین‌های بهبوددهنده مو و مواد معدنی مانند روی، بیوتین و آهن هستند.

آجیل

طبق گفته سمی هبر، متخصص تغذیه در موسسه Nutrition Works در نیویورک، آجیل‌ها (به‌خصوص بادام یا گردو) برای رشد مو با توجه به محتوای بیوتین بالا بسیار عالی هستند: “درحالی‌که تحقیق مستقیم نشان نمی‌دهد که بیوتین به رشد مو کمک کند، ولی نشان می‌دهد که کمبود بیوتین می‌تواند باعث ریزش مو شود. با توجه به این موضوع قطعاً نمی‌تواند صدمه‌ای به عادت افزودن بادام به میان وعده‌های بعدازظهر بزند. آجیل همچنین غنی از ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان است که به روند تغذیه مو و پوست سر در شما کمک می‌کند “.

آجیل و تاثیر آنها در رشد مو

ماهی قزل آلا وحشی

ماهی قزل‌آلا (و دیگر ماهی‌های چرب مانند ساردین‌ها، ماهی خال‌مخالی و ماهی تن باکیفیت بالا) با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین و ویتامین‌های گروه B برای تغذیه مو از درون و بیرون بسیار مفید است.

سبزیجات چلیپایی

به گفته کارولین براون، یک متخصص تغذیه در Foodtrainers، سبزی‌های چلیپایی مانند جوانه‌های بروکسل و کلم بروکلی غنی از فولات هستند که تقسیم سلول را تسریع می‌کنند: “اگر موها ضعیف، نازک و یا شکننده باشد، این می‌تواند نشانه‌ای از سطوح پایین فولات در بدن باشد”؛ بنابراین، برای کمک به رشد سریع و خشمگین مو ز این سبزی‌ها در فصل تعطیلات خود استفاده کنید.

دانه‌های چیا

اگر شما به دنبال رشد مو خود هستید، پروتئین، چربی‌ها (سالم) و روی موجود در دانه‌های چیا می‌توانند به رژیم غذایی شما افزوده شوند. به‌علاوه، آن‌ها همچنین دارای مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به مبارزه با نشانه‌های زودرس پیری مانند ریزش مو کمک می‌کند.

کلاژن

شایعات زیادی درزمینهٔ کلاژن وجود دارد و بر اساس گفته‌های پریچارد و هبر این ماده یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید به رژیم غذایی خود برای رشد مو اضافه کنید. “کلاژن باعث کشش پوست شده، قدرت مو را افزایش داده و بافت همبند شمارا برای نگه‌داشتن در محل خود توانا می‌کند” بدن ما کلاژن را به‌طور طبیعی تولید می‌کند، اما با افزایش سن مقدار آن کاهش می‌یابد، بنابراین مهم است که از طریق رژیم غذایی نیاز خود به این ماده غذایی را تأمین کنید. “Pritchard توصیه می‌کند که فرم‌های پودری آن (که شما می‌توانید به اسموتی ها یا بلغور جو دوسر مخلوط‌کنید) گزینه‌های خوبی برای مصرف  کردن هستند.

دانه‌های کدوتنبل

هبر در این زمینه به ما می‌گوید: “روی یک ماده معدنی مهم است که به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و آن را سالم نگه می دارد تا بتواند رشد کند”. دانه های کدو تنبل یک منبع عالی از مواد معدنی است و به گفته هبر، فقط سه اونس صدف نیاز روزانه شمارا می‌تواند پوشش دهد.

مرکبات

مرکبات یک منبع باورنکردنی ویتامین C است که دارای مزایای مهمی برای سلامتی است. همچنین این مواد غذایی، به‌خصوص برای رشد مو مفید است زیرا از آن محافظت و باعث حفظ کلاژن می‌شود که به عقیده کارشناسان ما، کلید اصلی رشد مو است.

مرکبات و تاثیر آن در رشد مو

سبزیجات با برگ سبز

به همین ترتیب، سبزیجات با برگ سبز یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد مو است. آن‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که رادیکال‌های آزاد مزاحمی را دفع می‌کنند که می‌توانند به ذخیره کلاژن طبیعی پوست شما آسیب برساند.

ماست یونانی

با داشتن پروتئین بالا و ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی مانند روی (یک فنجان از ماست یونانی حدود یک و نیم میلی‌گرم از این ماده دارد)، ماست یونانی یک غذای خوب است که می‌توانید غذا و یا صبحانه روزانه خود برای داشتن موهای بلند و شاداب اضافه  کنید. برای ارتقاء، کیفیت این ماده غذایی می‌توانید انواع توت‌ها، دانه‌های چیا، را به این ماست اضافه کنید که ساده، ارگانیک ( و از منابع تغذیه‌شده توسط علف ) است.

تخم مرغ

ازآنجایی‌که موهای ما از پروتئین تشکیل‌شده است، ضروری است تا منابع سالم مانند تخم‌مرغ را مصرف کنیم که همچنین منبع مفید برای ویتامین بیوتین هستند. از تخم‌مرغ سخت پخته و یا سرخ‌شده و یا املت تهیه‌شده از روغن آووکادو برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای خود استفاده کنید.

پاپایا

پاپایا مانند مرکبات سرشار از ویتامین C است که از کلاژن و درنتیجه از موهای شما محافظت می‌کند. درواقع، فقط یک فنجان میوه خردشده پاپایا حاوی ۸۶.۵ میلی‌گرم از این ویتامین آنتی‌اکسیدان است.

منبع : thethirty.byrdie.com
این مقاله توسط Erin Jahns به رشته تحریر در آمده و توسط تیم مترجمین سایت مجله قرمز به طور اختصاصی ترجمه و تالیف شده است.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
219
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
111
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
233
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
455
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
942
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
257

مقالات سلامت

علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D با ۹ علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد
63
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
72
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
75
بسته شدن مجرای اشکی
بسته شدن مجرای اشکی در کودکان به چه علت رخ می‌دهد و چگونه درمان می‌شود؟
98
ورم پس از زایمان
ورم پس از زایمان را با درمانهای طبیعی و خانگی رفع کنید
79
دندانهای حساس
دندانهای حساس خود را با رعایت این ۸ قانون بهبود داده و درد آنها را کاهش دهید
141

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
97
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
120
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
198
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
386
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,353
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
778

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
137
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
287
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
423
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
564
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
399
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
551