فصل تابستان شروع شده است و همه شما به زودی به تعداد زیادی مهمانی و عروسی مختلف دعوت خواهید شد. عکس گرفتن هم یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر این مهمانی‌ها است و همه دوست دارند خوش‌عکس باشند و در تصاویر زیبا بیفتند تا خاطره خوبی از این مهمانی‌ها و دورهمی‌ها داشته باشند و مجبور نباشند عکس‌ها را پاک کنند! برخلاف تصور عموم، خوش‌عکس بودن یک استعداد ذاتی نیست بلکه می‌توان آن را با تمرین و آموزش کسب کرد. هرچند داشتن ظاهر و تیپ جذاب و لباس‌های شیک هم به این توانایی کمک می‌کند اما اگر اصول خوش‌عکس بودن را ندانید همه زحمات شما در آرایش و لباس به هدر خواهد رفت. راهنمای خوش‌عکس شدن و ژست گرفت صحیح در عکس‌ها را در این مقاله بخوانید.

به طور کلی جذاب‌ترین ژست بدن چیست؟

حالتی که به عنوان فرم استاندارد ژست گرفتن برای خانم‌ها شناخته شده حالتی است که در آن شما راست می‌ایستید، چانه را بالا گرفته و به دوربین نگاه می‌کنید و یک پا را با زاویه مقابل پای دیگر آورده و بازوها را کنار بدن آزاد می‌گذارید. این ژست برای عکس‌های تکی بسیار مناسب است و لباس شما را به خوبی جلوه می‌دهد و باعث می‌شود قد  شما کشیده‌تر و پاها لاغرتر و بلندتر به نظر برسند.

بهترین ژست برای خوش‌عکس شدن

مهارت‌های ژست گرفتن و خوش‌عکس شدن را بیاموزید

هرچند داشتن اعتماد به نفس و طبیعی بودن در مقابل دوربین مهم‌ترین راز خوش‌عکس شدن است که تا حدودی ذاتی است اما اگر بخش اعظم خوش‌عکسی و مهارت در ژست گرفتن اکتسابی نبود آژانس‌های مدلینگ میلیون‌ها دلار را صرف آموزش دادن این توانایی به مدل‌های خود نمی‌کردند. اولین گام برای این کار این است که به ظاهر خود برسید، اصول اولیه برای آرایش چهره و مو را بیاموزید و آرایشی داشته باشید که شما را خوش‌عکس‌تر نشان دهد. در انتخاب لباس نیز دقت کافی داشته باشید و لباسی انتخاب کنید که فرم و رنگ آن با فرم اندام و چهره شما هماهنگ باشند. از پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و یا خیلی تیره و دلگیر هم اجتناب کنید. چند نکته مهم در ژست گرفتن در مقابل دوربین عبارتند از:

  • صاف مقابل دوربین نایستید. بدن خود را نسبت به دوربین زاویه بدهید و سپس بالاتنه را به سمت دوربین برگردانید. این کار باعث می‌شود بدن شما باریک‌تر دیده شود.
  • اگر روی صندلی نشسته‌اید به سمت لبه صندلی متمایل شوید و یا آرنج‌ها را روی پاها گذاشته و به سمت جلو خم شوید.
  • در حالت ایستاده دست‌ها را نزدیک به دوربین و جلوی پاها بگیرید. درهرحال دست‌ها را رها نکنید و آن‌ها را مشغول نگه دارید تا در عکس بهتر دیده شوند.
  • قبل از گرفتن عکس یک نفس عمیق بکشید و آرام باشید. به شکل طبیعی لبخند بزنید و مراقب باشید که اخم نکنید.
  • چانه را در محل درست نگه دارید و حرکت آن را کنترل کند. بهتر است چانه را کمی جلو بدهید چون این کار باعث می‌شود خطوط فک و چهره زیباتر دیده شود.
  • به خود لنز دوربین خیره نشوید. بهترین نقطه برای خیره شدن بالای دوربین است چون باعث می‍شود چشم‌ها درخشان‌تر به نظر برسند.

لباسها در خوش‌عکس شدن شما موثرند

چطور بایستید تا لاغرتر و بلندتر به نظر برسید؟

هرچند نحوه انتخاب لباس و کفش در این مسله تعیین کننده است اما این که عکس از چه زاویه‌ای گرفته شود نیز نقش مهمی در چگونه به نظر رسیدن قد و اندام شما دارد. آیا تاکنون دقت کرده‌اید که وقتی کسی که عکس شما را می‌گیرد قد کوتاه‌تری دارد شما در عکس قدبلند و لاغر به نظر می‌رسید؟ این مساله به خاطر ارتفاع دوربین است. دوربین باید در امتداد چشمان شما و با زاویه‌ای مایل به بالا قرار بگیرد تا شما قدبلندتر به نظر برسید.

در کدام نور زیباتر دیده می‌شوید؟

نورپردازی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در عکاسی است و جابجایی زاویه و شدن نور می‌تواند تصویر شما را به کلی تغییر دهد. یکی از رایج‌ترین و بهترین انواع نورپردازی که برای عکس‌های مهمانی و دسته‌جمعی هم بیشتر استفاده می‌شود نور یکنواخت فلش و بدون سایه است که برای همه چهره‌ها مناسب است. نورپردازی زاویه‌ای نیز در برخی انواع عکاسی حرفه‌ای استفاده می‌شود و تصاویری که با این روش گرفته می‌شوند بیشتر هنری هستند. اما برای افرادی که اعضای صورت در آن‌ها بزرگ‌تر از حد معمول است این روش مناسب نیست و معمولا نتیجه راضی کننده‌ای در پی ندارد.

باور غلط در عکس گرفتن

تصوری که شما از خودتان دارید معمولا با آن چیزی که دیگران از شما می‌بینند متفاوت است بنابراین طبیعی است که در یک فریم عکس شما “خودتان نباشید”. اگر تصور می‌کنید ستارگان سینما روی فرش قرمز همیشه خوش‌عکس و زیبا هستند اشتباه می‌کنید. به طور متوسط بیست تا سی فریم عکس باید گرفته شود تا خود واقعی شخص در عکس نمایان شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)