نحوه استفاده از سرم رتینول


راهنمای کامل استفاده از رتینول

این روزها هرجا صحبت از زیبایی و جوانسازی  پوست است نام رتینول به عنوان یک داروی موثر مطرح می‌شود. اما آیا واقعا رتینول و مشتقات آن اثرات ضدپیری دارند و می‌توان پوست را جوان کنند؟ استفاده از رتینول چه زمانی ضرورت دارد و چطور باید انجام گیرد تا ضرری برای پوست نداشته باشد؟ (عوارض هایفو)

استفاده از رتینول چه عوارضی ممکن است در پی داشته باشد و آیا این عوارض دائمی هستند؟ تقاوت‌های رتینول با سایر اشکال رایج آن در چیست؟ کدام فصل و زمان برای استفاده از رتینول بهتر است؟ شما می‌توانید پاسخ این سوال‌ها را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.


رتینول چیست؟

رتینول یکی از اشکال ویتامین A است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرا می‌گیرد و اثر ضدپیری آن روی پوست ثابت شده است. این ماده  با تحریک پوست به تولید و ترشح کلاژن چروک‌های سطحی را از بین برده و چروک‌های عمیق را بهبود می‌بخشد.

این ماده لایه برداری قوی است و با از بین بردن لایه‌های مرده پوست به جایگزینی لایه‌های جدید، سالم و بدون آکنه و چروک و با روزنه‌های کوچک و نامشخص کمک می‌کند. اما استفاده از رتینول و ترکیبات مشابه آن نیاز به اطلاعات کامل در مورد انواع این محصولات و آگاهی از شرایط خودتان و عوارض جانبی محتمل دارد و لامز است که بهترین نوع این محصول و متناسب با شرایط شما انتخاب  شود و به روش صحیح مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانید از اثرات مثبت آن بهره‌مند شوید.


تفاوت‌های رتینول با رتین-آ و رتینوئید چیست؟

در واقع رتینول و رتین-آ دو نوع از رتینوئید هستند که هر دو در کمک به بازسازی سلول‌های پوستی و کاهش آثار پیری تاثیر گذارند و باعث کاهش آکنه و بهبود بافت پوست می‌شوند. اما رتین-آ چون فرم فعال رتینوئید است نسبت به رتینول قوی‌تر است و اثر بیشتر و سریع‌تری در کاهش چین و چروک و درمان آکنه دارد در حالی که رتینول باید روی پوست فعال شود تا اثر خود را نشان دهد. در  مورد این که کدام نوع از این ترکیب برای شما بهتر است باید با پزشک خود مشورت کنید.

راهنمای استفاده از رتینوئید


فواید استفاده از رتینول چیست؟

همان طور که گفتیم رتینول و ترکیبات مشابه آن تاثیر مستقیمی روی پوست دارند و با از بین بردن چروک‌های سطحی فرآیند پیری را متوقف می‌کنند و با تحریک پوست به ترشح کلاژن ظاهر و جوانی پوست را بازمی‌گردانند و باعث خوشرنگ شدن و صاف شدن پوست می‌شوند. رتین-آ علاوه بر این آثار مثبت در جوانی و زیبایی پوست، روی بهبود آکنه هم تاثیرگذار است و جوش‌های سرفید، سرسیاه، کومدون‌های بسته و روزنه‌های گرفته پوست را نیز از بین می‌برند بنابراین برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند این نوع از رتینوئید توصیه می‌شود.


آیا استفاده از رتینول اثرات منفی و عوارض جانبی هم دارد؟

استفاده از رتینول باعث خشکی و التهاب پوست می‌شود که میزان این عوارض در افراد مختلف متفاوت است و افرادی که پوست بسیار حساسی دارند یا دچار بیماری‌های پوستی مثل رزاسه و اگزما هستند ممکن است نتوانند این عوارض را تحمل کنند. علاوه بر این، استفاده از رتینول می‌تواند پوست را نسبت به نور خورشید حساس کند و به محض قرار گرفتن زیر نور خورشید دچار آفتاب‌سوختگی شدید شوید.

همچنین استفاده از این درمان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. تنها در صورتی نباید از رتینول استفاده کنید که پوست بسیار حساسی دارید اما برخی از کسانی که مبتلا به رزاسه یا اگزما هستند تحت شرایطی می‌توانند از رتینول استفاده کنند به شرطی که رژیم درمانی درستی را در پیش بگیرند و تحت نظر پزشک درمان را انجام دهند که در این صورت بیماری اولیه آن‌ها نیز درمان خواهد شد. مثلا این افراد تنها باید هفته‌ای یکبار رتینول استفاده کنند و قبل از آن حتما مرطوب کننده قوی روی پوست به کار ببرند.

رتین-آ نیز هرچند یک درمان موثر برای اکنه است اما همه آکنه‌ها یکسان نیستند و افرادی که پوست قرمز و جوش‌های ملتهب دارند نباید از رتینول استفاده کنند و استفاده از آن ممکن است شرایط پوستشان را بدتر از قبل کرده و التهاب و جوش را افزایش دهد. علاوه بر این هر نوع پوستی هم که داشته باشید همزمان با درمان رتینوئید باید مراقبت از پوست در مقابل آفتاب را بیش از قبل جدی بگیرید در غیر این صورت ممکن است این درمان عوارض جبران ناپذیری روی پوست به جا بگذارد.

راهنمای استفاده از رتینوئید


آیا در تابستان هم می‌توان از رتینول استفاده کرد؟

کارشناسان توصیه می‌کنند درمان رتینول را برای فصل‌های سرد و معتدل نگه دارید چون در این فصل‌ها تابش نور خورشید کمتر است و مشکل کمتری در مقابله با عوارض آن خواهید داشت اما با استفاده از ضدآفتاب‌های قوی (SpF بالای ۵۰) و پوشش مناسب مثل کلاه و عینک ضدآفتاب بزرگ هم می‌توانید در تابستان هم از رتینول استفاده کنید.


چه زمانی باید استفاده از رتینول را شروع کنید؟

معیار مشخصی برای تعیین زمان مناسب برای استفاده از رتینول وجود ندارد اما از زمانی که احساس کردید چروک‌های پوستی در حال ایجاد شدن هستند می‌توانید این درمان را آغاز کنید. اگر مبتلا به آکنه هستید در دوره نوجوانی و دهه بیست زندگی هم استفاده از این درمان برای جوش محدودیتی ندارد اما برای درمان و پیشگیری از پیری پوست کارشناسان اواخر دهه بیست و اوایل دهه سی (زمانی که دوران جوش و التهاب پوستی را پشت سر گذاشته‌اید) را پیشنهاد می‌کنند.

راهنمای استفاده از رتینوئید


چطور باید از رتینول استفاده کرد؟

رتینول در مقابل نور حساس است و به سرعت تجزیه می‌شود پس باید در محیطی دور از نور نگهداری شود و فقط شب‌ها مورد استفاده قرار گیرد. کارشناسان توصیه می‌کنند ابتدا یک لایه مرطوب کننده روی صورت و گردن بزنید و سه دقیقه صبر کنید تا جذب شود سپس مقدار کمی از رتینول را برداشته روی پوست بزنید. این کار را دو شب متوالی انجام دهید، اگر روز بعد احساس سورزش و قرمزی روی پوست داشتید شب سوم از آن استفاده نکنید و با سرم‌های مغذی پوست را تقویت کنید.

شب چهارم مجددا رتینول استفاده کنید و شب پنجم از سرم آبرسان استفاده کنید. این برنامه را به صورت هفتگی ادامه دهید و پس از سه تا شش ماه اثر کامل و مطلوب آن را روی پوست مشاهده کنید. توجه کنید که بهترین راه مشورت با پزشک متخصص و گرفتن راهنمایی در مورد نحوه انتخاب محصول حاوی رتینول و روش استفاده از  آن است.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)