آیا تا کنون هنگام پوشیدن کت و شلوار خود، به دکمه‌هایی که در قسمت‌های مختلف آن قرار دارد توجه کرده‌اید؟ این‌ها تنها یکی از رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه هستند. در این مقاله می‌خواهیم این رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه رمزگشایی کنیم و علل وجودی آن‌ها را بررسی کنیم. مسلما آگاه شدن از این راز و رمزهای ناشناخته می‌تواند برای علاقمندان و کسانی که دوست دارند اطلاعت کاملی درباره لباس‌هایی که می‌پوشند داشته باشند بسیار مفید خواهد بود.

تفاوت کت و شلوار، کت ساده و کت اسپورت

وقتی نوبت به انتخاب کت مردانه می‌رسد گاهی ممکن است تشخیص این که کت مورد نظر شما چه استایلی دارد دشوار و پیچیده باشد و البته اشتباه کردن در این تشخیص هم می‌تواند شما را به سمت یک خطای بزرگ در لباس پوشیدن سوق دهد. پس تشخیص تفاوت‌های انواع کت مردانه یکی از توانایی‌های ضروری برای هر آقای شیک‌پوش است.

کت با شلوار رسمی‌ترین نوع کت است و جنس و رنگ شلواری که با آن پوشیده می‌شود دقیقا یکسان است. مبدا این لباس به اوایل قرن بیستم و کشور انگلستان باز می‌گردد که به عنوان یک لباس رسمی اداری برای آقایان در نظر گرفته شد. مدل‌های رایج برای کت رسمی همان طور که در تصویر زیر می‌بینید از چپ به راست مدل دو دکمه ساده با جیب دردار، مدل سه دکمه ساده با جیب دردار و مدل شش دکمه یقه دوبل شال با جیب ساده است. این کت رنگ بندی محدودی دارد و در رنگ‌هایی مثل مشکی، سرمه‌ای، خاکستری، آبی، ذغالی، قهوه‌ای، بژ و سفید تهیه می‌شود. پارچه‌هایی که برای دوخت این کت به کار می‌رود شامل پشم، لینن، فلانل، فاستونی، کشمیر، ابریشم و با طرح‌های ساده، راه راه ریز، نقطه نقطه و یا چهارخانه ظریف است.

کشف رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

کت تک حالتی نیمه رسمی مایل به رسمی دارد و تقریبا بین کت رسمی و کت اسپورت قرار می‌گیرد و در واقع الهام گرفته از لباس‌های مردان ارتشی در قرن‌های گذشته است. سه مدل رایج برای کت تک همان طور که در تصویر می‌بینید عبارتند از دو دکمه ساده یقه کوتاه با جیب دردار، سه دکمه ساده یقه کوتاه و شش دکمه یقه دوبل. این مدل محدودیت رنگی چندانی ندارد و در رنگ‌های مثل قرمز و سبز و با طرح‌های راه راه درشت نیز تهیه می‌شود. جنس پارچه این کت معمولا از پشم، سرژ، فلانل، کشمیر و لینن است.

کشف رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

کت اسپورت همان طور که از نامش پیداست حالتی نیمه رسمی و غیررسمی دارد و بیشتر توسط آقایان جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌های رایج برای کت اسپورت همان طور که در تصویر زیر می‌بینید عبارتند از دو دکمه ساده با جیب اسپورت، دو دکمه ساده با جیب رویی و سه دکمه ساده یقه کوتاه با جیب دردار. این مدل کت محدودیتی در رنگ و طرح ندارد و مانند کت‌های دیگر از جنس پشم، فاستونی، فلانل، سرژ، کشمیر، لینن و مرس تهیه می‌شود.

کشف رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

چرا جیب بالایی کت در قسمت چپ قرار دارد؟

کت‌ها جیب‌های متعددی در قسمت‌های مختلف خود دارند که کمتر کسی به آن‌ها توجه و یا از آن استفاده می‌کند اما هرکدام از این جیب‌ها دلیلی برای وجود دارند که دانستن آن می‌تواند استفاده از کت را ساده‌تر کند. جیب بالایی کت محل مناسبی برای قرار دادن پوشت است که استایل کت را بالاتر می‌برد اما تنها دلیل وجود آن این نیست. اکثر سربازانی که به جنگ می‌رفتند راست دست بودند و از این جیب برای قرار دادن فشنگ اضافه استفاده می‌کردند تا به سرعت بتوانند تفنگ خود را پر کنند. پس یکی دیگر از رازهای ناشناخته لباس‌های مردانه رمزگشایی شد.

علت وجود دکمه سردست در آستین کت مردانه

کت‌ها رازهای ناشناخته زیادی در خود دارند که به جیب محدود نیست و یکی از جالب‌ترین آن‌ها دکمه سردست است. دکمه‌های سردست ابتدا از فلز برنج ساخته می‌شدند و تاریخ ابداع آن‌ها به زمان ناپلئون بازمی‌گردد. گفته می‌شود ناپلئون دستور داد تا این دکمه‌ها را به سردست آستین‌های کت سربازان بدوزند تا آن‌ها نتوانند بینی و دهان خود را با آستین خود پاک کنند هرچند این گفته تاکنون ثابت نشده است. به هر حال این دکمه‌ها به هر دلیلی که اختراع شده باشند یک کاربرد مهم دارند و آن تشخیص مدل کت است. به طور مثال کت‌های اسپورت معمولا دو دکمه سردست در هر آستین دارند.

کشف رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

علت وجود چاک در کت مردانه و انواع آن

یکی دیگر از رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه وجود چاک در پشت کت است. چاک نقش مهمی در انتخاب مدل کت دارد. کت‌ها از نظر وجود چاک به سه مدل تقسیم می‌شوند که در تصویر زیر می‌بینید و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد:

کشف رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

  • چاک دوبل به درست ایستادن کت روی بدن کمک می‌کند. این چاک‌ها به بدن آزادی عمل بیشتری می‌دهند و هنگام نشستن و راه رفتم فشار کمتری به پشت کت وارد می‌شود و برای کسانی که مدت طولانی یکجا می‌نشینند بهترین انتخاب است. هرچند این مدل گران‌ترین مدل در دوخت کت است اما تا حد زیادی از چروک شدن کت جلوگیری می‌کند.
  • چاک ساده در ارزان‌ترین کت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه تنها مزیت خاصی ندارد بلکه باعث می‌شود هنگامی که دست خود را در جیبتان قرار می‌دهید یا خم می‌شوید پشت شلوار شما مشخص شود.
  • کت بدون چاک بهترین انتخاب برای آقایان خوش اندام است که ظاهری مرتب و شیک به آن‌ها می‌دهد هرچند ممکن است آزادی عمل و راحتی زیاد در این مدل نداشته باشید و احتمال چروک شدن کت شما افزایش می‌یابد.

پیلی در پشت پیراهن، یکی از رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

برای درک این مورد شما باید بتوانید تفاوت پیراهن مردانه رسمی و پیراهن راحتی را درک کنید. پیراهن رسمی در واقع یک لباس زیر مردانه است که زیر لباس‌های رسمی یعنی کت و شلوار پوشیده می‌شود، معمولا سفید و یا در رنگ‌های روشن تهیه می‌شود و اکثرا ساده و گاهی طرح‌دار است ولی هیچ وقت جیب دوبل، اپل یا دوخت خاصی روی آن وجود ندارد. اما پیراهن راحتی  تنوع مدل بالایی دارد و در همه رنگ‌ها (به خصوص رنگ‌های تیره) و طرح‌ها دوخته می‌شود. اما علت وجودی پیلی در پشت این پیراهن‌ها چیست؟ پیراهن‌های راحتی از لباس‌های کار مردان در دهه‌های قبل بودند و زمانی که مردان از سر کار برمی‌گشتند این پیراهن را باید از جایی آویزان می‌کردند تا روز بعد تمیز و بدون چروک باقی بماند بنابراین این پیلی در پیراهن رسمی دیده نمی‌شود چون قرار نیست از جایی آویزان شود.

کشف رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

چرا جادکمه اول در پیراهن مردانه افقی است؟

شاید خودتان تاکنون متوجه این رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه شده باشید. این تفاوت دو دلیل دارد، دلیل اول این است که افقی بدون جادکمه اول کمک می‌کند تا یقه درست بایستد. اما دلیل دوم این تفاوت راحتی آقایان است. زمانی که صبح زود برای رفتن به سر کار آماده می‌شوید شاید تاریکی هوا یا خواب آلودگی مانع شود که بتوانید دکمه‌های خود را درست ببندید. متفاوت بودن جادکمه اول کمک می‌کند تا راحت‌تر و با حس لامسه بتوانید دکمه‌های پیراهن خود را ببندید.

چرا لبه برخی پیراهن‌ها نامتقارن است؟

یکی دیگر از رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه ؛ یک قانون کلی در مورد این مساله وجود دارد: اگر لبه پیراهن شما در جلو بلندتر یا هلالی است و یا در همه قسمت‌ها یکسان است می‌توانید آن را بدون قرار دادن داخل شلوار بپوشید اما اگر این لبه در قسمت پشت بلندتر یا هلالی است یعنی حتما باید پیراهن را داخل شلوار قرار دهید. در واقع طراحان این تفاوت را ایجاد کرده‌اند تا هم جلوی اشتباه شما را بگیرند و هم پوشیدن پیراهن و نگه داشتن آن داخل شلوار ساده‌تر شود.

 کشف رازهای ناشناخته در لباس‌های مردانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)