این روزها دغدغه‌ی بسیاری از ما حفظ شارژ باتری موبایل در طول روز و اجتناب از گشتن به دنبال پریز برق در مواقعی است که فرصت چندانی برای شارژ کردن گوشی وجود ندارد. از همین رو در این مطلب به ده روش ساده برای حفظ شارژ باتری موبایل اشاره خواهیم کرد. روش‌هایی که اگر مایل به دانستن آن‌ها هستید، می‌توانید همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

فارغ از کوچکی و بزرگی یا نوع ابزار هوشمندی (نظیر موبایل یا تبلت) که در طول روز برای انجام کارهای مهم خود استفاده می‌کنیم، نگه داشتن شارژ باتری آن در طول روز اغلب کار دشواری خواهد بود. با این حال روش‌های ساده‌ای وجود دارد که در صورت به کار بستن آن‌ها می‌توان حفظ شارژ باتری موبایل را برای مدت طولانی‌تری میسر کرد. در واقع حداقل خاصیت به کار بستن این روش‌ها آن است که تعداد دفعات شارژ باتری موبایل یا دیگر ابزارهای هوشمند شما را در طول روز کاهش خواهد داد. با این اوصاف بد نیست به اتفاق یکدیگر نگاهی به این روش‌ها و چگونگی انجام آن‌ها بیندازیم.

شارژ نکردن تلفن در طول شب برای حفظ شارژ باتری موبایل

بسیاری از کاربران تلفن‌های هوشمند هر شب قبل از خواب تلفن خود را به پریز برق متصل می‌کنند و صبح روز بعد پس از بیدارشدن، سیم آداپتور آن را از پریز برق می‌کشند. تا حد امکان سعی کنید از انجام این کار بپرهیزید و برای حفظ شارژ باتری موبایل، که رابطه‌ی مستقیمی با توان باتری دارد، آن را به مدت طولانی در حالت شارژ شدن نگه ندارید. چرا که این عمل فشار مضاعفی بر باتری موبایل شما وارد می‌کند و تا حدی از عمر مفید آن می‌کاهد.

در عوض سعی کنید تلفن همراه خود را در طول روز به طور متناوب شارژ کنید. البته ممکن است این کار برای آن دسته از کسانی که در طول روز به پریز برق دسترسی ندارند اندکی دشوار باشد. با این حال برای این مشکل نیز راه حلی وجود دارد که در ادامه‌ی متن به آن اشاره خواهیم کرد. در مجموع شارژ طولانی مدت باتری موبایل در طول شب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

شارژ موبایل

همراه داشتن پاوربانک یا خریدن یک گوشی بهتر برای حفظ شارژ باتری موبایل

اگر به دلیل انجام فعالیت‌های مختلف روزمره، در طول روز به پریز برق دسترسی ندارید، می‌توانید اقدام به تهیه کردن یک پاوربانک مناسب کنید تا در مواقع لزوم از شارژ کردن باتری تلفن همراه خود باز نمانید. با پایین آمدن نسبی قیمت پاوربانک‌ها و کاهش تقریبی وزن آن‌ها به صورت تدریجی و روزافزون، این محصولات اکنون برخلاف گذشته چندان غیرقابل دسترس جلوه نمی‌کنند. بنابراین خرید یک پاوربانک مناسب می‌تواند راه بسیار خوبی برای حفظ شارژ باتری موبایل شما در طول روز باشد. در کنار این موضوع اگر از لحاظ مالی توان ارتقا دادن گوشی خود را دارید، می‌توانید با خریدن موبایلی که از ظرفیت باتری بیشتری برخوردار است، تا حدی بر مشکل حفظ شارژ باتری موبایل خود در طول ساعات روز غلبه کنید.

غیر فعال ساختن اپلیکیشن‌های غیر ضروری برای حفظ شارژ باتری موبایل

این روزها کمتر کسی را می‌توان یافت که روی تلفن هوشمند خود یک دو جین اپلیکیشن کاربردی یا سرگرم کننده نصب نکرده باشد. اما نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که برخی از این اپلیکیشن‌ها همواره مقدار قابل توجهی از انرژی موجود در باتری موبایل شما را به خود اختصاص داده و به مصرف آن می‌پردازند. به عنوان مثال می‌توان به اپلیکیشن فیسبوک اشاره کرد که طی سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از دشمنان سرسخت باتری تلفن‌های هوشمند شناخته شده است.

خوشبختانه ‌هم‌اکنون با مراجعه به بخش تنظیمات بسیاری از تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید یا iOS می‌توان اپلیکیشن‌هایی که در زمینه‌ی به کار گرفتن انرژی باتری، پرمصرف شناخته می‌شوند را شناسایی کرد. در صورت امکان‌پذیر نبودن این روش نیز می‌توان از روش‌های مشابه دیگری استفاده کرد. چرا که در حال حاضر ابزارهای کاربردی فراوانی برای آگاهی از این امر وجود دارد. پس به منظور حفظ شارژ باتری موبایل خود همواره سعی کنید اپلیکیشن‌های پرمصرف نصب شده روی تلفن همراهتان را شناسایی کرده و در صورتی که چندان از وجودشان بهره نمی‌گیرید، به غیر فعال ساختن یا حذف آن‌ها بپردازید.

شارژ گوشی

کاهش روشنایی صفحه نمایش برای حفظ شارژ باتری موبایل

یکی از مهم‌ترین دلایل جلب توجه کاربران به تلفن‌های هوشمند نسل جدید، نمایشگرهای بزرگ، رنگارنگ و چشمگیر این قبیل ابزارها است. با این حال صفحه‌نمایش تلفن‌های هوشمند همواره نقش مهمی در مصرف انرژی موجود در باتری این ابزارها ایفا می‌کند. در واقع هر چقدر صفحه نمایش تلفن شما بزرگ‌تر و روشن‌تر باشد، مصرف باتری آن نیز به همان نسبت بالاتر می‌رود. به این ترتیب از آن‌جا که نمی‌توان سایز صفحه نمایش یک گوشی را تغییر داد، تنها راه موجود برای حفظ شارژ باتری موبایل کاهش روشنایی صفحه نمایش آن است. البته با تاریک شدن نمایشگر تلفن‌های هوشمند مسلما ایجاد ارتباط با آن‌ها در محیط‌های روشن بیرون از خانه کار چندان راحتی نخواهد بود.

به منظور مقابله با این مشکل می‌توانید میزان روشنایی صفحه نمایش تلفن همراه خود را بسته به نوع کاربرد یا محیطی که در آن به سر می‌برید تغییر دهید. البته این کار به شکل خودکار نیز امکان‌پذیر است. به این ترتیب که می‌توانید از اپلیکیشن‌های موجود برای تنظیم خودکار میزان روشنایی نمایشگر موبایل خود استفاده کنید یا در صورت کار با ابزارهای هوشمند شرکت اپل، با مراجعه به بخش تنظیمات این ابزارهاف به فعال ساختن قابلیت Auto Brightness بپردازید.

غیرفعال ساختن قابلیت ویبره برای حفظ شارژ باتری موبایل

معمولا در بسیاری از جلسات کاری، تلفن همراه افراد حاضر در جلسه روی حالت ویبره قرار دارد. با این حال به جز قرار گرفتن در موقعیت‌های مشابه این‌چنینی، شما نیاز چندانی به غیرفعال ساختن زنگ تلفن خود و فعال ساختن قابلیت ویبره‌ی آن نخواهید داشت. چرا که لرزیدن تلفن همراه شما هنگام فعال بودن قابلیت ویبره، توان بیشتری از باتری موبایل نسبت به زمانی که گوشی شما در حال زنگ خوردن است طلب می‌کند. بنابراین سعی کنید قابلیت ویبره را تنها در صورت نیاز فعال کنید و از فعال نگه داشتن بی‌مورد آن به مدت طولانی بپرهیزید.

باتری گوشی

کوتاه کردن زمان فعالیت نمایشگر تلفن برای حفظ شارژ باتری موبایل

این روزها تقریبا تمام تلفن‌های همراه از قابلیت غیرفعال ساختن خودکار صفحه نمایش پس از مدت زمان معین برخوردار هستند. به این معنی که اگر شما برای لحظاتی با گوشی خود کار نکنید، صفحه نمایش آن به صورت خودکار خاموش شده یا قفل می‌شود. همواره سعی کنید این قابلیت را روی گوشی خود فعال نگه دارید و مدت زمان آن را نیز، بسته به میزان فعالیتی که با تلفن همراه خود انجام می‌دهید، روی زمان کوتاه‌تری تنظیم کنید. به این ترتیب می‌توانید با عدم روشن نگه داشتن بی‌مورد نمایشگر گوشی هوشمندتان، گام بسیار موثری در جهت حفظ شارژ باتری موبایل خود بردارید.

غیرفعال ساختن قابلیت بلوتوث برای حفظ شارژ باتری موبایل

شاید اگر ابزارهایی نظیر ساعت‌های هوشمند یا هدفون‌های بلوتوثی ظهور نمی‌کردند، شما اکنون با خیال راحت می‌توانستید قابلیت بلوتوث را در تلفن هوشمند خود غیرفعال کنید. با این حال اکثر ابزارهای یاد شده از طریق قابلیت بلوتوث به تلفن‌های هوشمند متصل می‌شوند و از همین رو نمی‌توان این قابلیت را غیرفعال کرد. با این حال اگر از ابزارهایی نظیر ساعت‌های هوشمند یا هدفون‌های بلوتوثی استفاده نمی‌کنید، سعی کنید قابلیت بلوتوث گوشی خود را همواره در حالت غیر فعال نگه دارید. چرا که فعال بودن قابلیت بلوتوث انرژی بسیار بیشتری را از باتری موبایل شما نسبت به حالت عادی مصرف می‌کند.

غیرفعال ساختن حالت GPS برای حفظ شارژ باتری موبایل

احتمالا تاکنون بارها به اپلیکیشن‌هایی برخورده‌اید که به محض باز کردنشان، از شما مکان استقرارتان را از طریق فعال ساختن قابلیت GPS گوشی طلب می‌کنند. اما معمولا انجام این کار تاثیر چندانی در نوع کار با اپلیکیشن‌های مذکور نخواهد داشت و تنها به مصرف هر چه بیشتر باتری گوشی توسط قابلیت GPS خواهد انجامید. بر این اساس سعی کنید تنها در اپلیکیشن‌هایی قابلیت GPS را فعال کنید که به روشن بودن آن نیاز مبرمی وجود دارد. در مجموع سعی کنید به طور معمول و در حالت عادی قابلیت GPS تلفن همراه خود را غیر فعال ساخته و تنها زمانی آن را فعال کنید که واقعا به وجود آن نیاز دارید.

شارژ باتری

غیرفعال ساختن نوتیفیکیشن‌ها برای حفظ شارژ باتری موبایل

در حال حاضر تقریبا تمام اپلیکیشن‌های موجود برای تلفن‌های هوشمند، از قابلیت اعلام، اخطار یا همان نوتیفیکیشن به منظور اطلاع دادن فعل و انفعالات خود به کاربران بهره می‌برند. اما هیچ نیازی نیست که شما از وجود تمام این تغییرات باخبر شوید. به عنوان مثال این موضوع که معدن طلای شما در بازی Clash of Clans به یک تراز بالاتر ارتقا پیدا کرده است، موضوعی نیست که ندانستن آن آسیب خاصی به شما وارد کند. حتی برای چک کردن موارد مهمی نظیر ایمیل‌های دریافتی نیز می‌توانید هر چند دقیقه یا هر چند ساعت یک بار، این کار را به صورت دستی انجام دهید و از دریافت اعلام‌های بی‌مورد و غیرلازم بپرهیزید. از همین رو برای حفظ شارژ باتری موبایل خود سعی کنید به جز اعلام‌های مهمی نظیر پیام‌های رسیده یا تماس‌های از دست رفته، سایر نوتیفیکیشن‌های غیر ضروری موجود در تلفن همراهتان را غیرفعال سازید.

خنک نگه داشتن گوشی تلفن برای حفظ شارژ باتری موبایل

معمولا بسیاری از تلفن‌های همراه هنگام فعالیت بیش از اندازه، که خود توان مضاعف منبع انرژی یا همان باتری گوشی را طلب می‌کند، داغ می‌شوند. بنابراین داغ شدن گوشی شما می‌تواند نشانه‌ای از بالا رفتن فعالیت‌های پردازشی و مصرف بیش از اندازه‌ی باتری باشد. در مجموع تمام تلفن‌های هوشمند در محیط‌هایی به دور از گرما فعالیت بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند. پس برای حفظ شارژ باتری موبایل خود همواره سعی کنید آن را خنک نگه دارید و از نگه داشتن آن در معرض نور مستقیم خورشید، در طولانی مدت بپرهیزید.

منبع: ایندی ۱۰۰ (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.