آیا نخستین تیم ورزشی ثروتمند جهان در حال حاضر تیم محبوب و مورد علاقه‌ی ما است؟ شاید این پرسشی باشد که بسیاری از ورزش‌دوستان کنجکاو به دانستن پاسخ آن باشند. در مطلب پیش رو به این پرسش پاسخ خواهیم داد و نگاهی به لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان در حال حاضر خواهیم انداخت. تیم‌هایی که توانسته‌اند با افزایش ارزش مالی نسبت به سال گذشته، رقبای خود را کنار بزنند و جایگاه قابل توجهی در میان تیم‌های ورزشی ثروتمند جهان برای خود دست و پا کنند. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی مجله‌ی فوربز لیستی از ثروتمندترین تیم‌های ورزشی جهان را منتشر کرده است که در آن نام تیم‌های فوتبال امریکایی لیگ NFL بیش از تمامی لیگ‌های ورزشی جهان به چشم می‌خورد.

سایه سنگین تیم‌های فوتبال امریکایی بر ده تیم ورزشی ثروتمند جهان

نکته‌ی قابل توجهی که در رابطه با این لیست وجود دارد حضور چهار تیم فوتبال امریکایی در میان ده تیم ورزشی ثروتمند جهان است. به گونه‌ای که این تیم‌ها توانسته‌اند جایگاه اول، ششم، هشتم و نهم لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان را به خود اختصاص دهند.

جالب این‌جاست که لیگ فوتبال امریکایی NFL نه تنها بیشترین نماینده را در لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان دارد، بلکه در میان ۵۰ تیم نخست این لیست نیز نام تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال امریکایی NFL بیش از تیم‌های فعال در سایر لیگ‌های ورزشی معتبر جهان به چشم می‌خورد. به گونه‌ای که از میان تیم‌های حاضر در لیگ ۳۲ تیمی NFL تنها سه تیم سینسیناتی بنگالز، دیترویت لاینز و بوفالو بیلز هستند که امسال در لیست ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان حضور ندارند.

دالاس کابویز

به بیان دقیق‌تر در حال حاضر ۲۹ تیم از ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان را تیم‌های فعال در لیگ فوتبال امریکایی NFL تشکیل می‌دهند. امری که موجب می‌شود بتوانیم این لیگ را ثروتمندترین لیگ ورزشی جهان لقب دهیم. در واقع آمار و ارقام موجود نیز بر همین نکته تاکید دارند. چرا که سود خالص حاصل از رقابت‌های لیگ فوتبال امریکایی NFL به طور متوسط روی رقم ۹۱ میلیون دلار دور می‌زند و در حال حاضر تقریبا هیچ تیمی در این لیگ وجود ندارد که به سبب فعالیت‌های ورزشی خود سودی کمتر از ۲۶ میلیون دلار کسب کند.

بی‌شک موفق‌ترین تیم حال حاضر در رقابت‌های لیگ NFL به لحاظ عملکرد مالی تیم فوتبال امریکایی دالاس کابویز است. تیمی که هم‌اکنون با بهره‌مندی از ثروتی معادل ۴.۲ میلیارد دلار توانسته است لقب نخستین تیم ورزشی ثروتمند جهان را به خود اختصاص دهد. با این حال اعضای تیم دالاس کابویز به لحاظ ورزشی آن‌چنان که باید نتوانسته‌اند طی سال‌های اخیر عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارند. چرا که این تیم اکنون بیش از دو دهه است که نتوانسته عنوان نخست مسابقات سوپربال را به خود اختصاص دهد. به بیان دقیق‌تر آخرین باری که تیم دالاس کابویز توانست این مقام را تصاحب کند به سال ۱۹۹۶ میلادی باز می‌گردد.

با وجود این ناکامی مدیران این تیم توانسته‌اند میزان ثروت خود نسبت به سال گذشته را چیزی نزدیک به ۵ درصد افزایش دهند و همانند سال۲۰۱۶ میلادی عنوان نخستین تیم ورزشی ثروتمند جهان را به خود اختصاص دهند. گفتنی است که سال گذشته تیم فوتبال امریکایی دالاس کابویز به تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا اجازه‌ی تصاحب مقام نخست لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان را نداد و با عملکرد خیره‌کننده‌ی خود ماتادورها را به جایگاه دوم فرستاد.

جایگاه دو ورزش بسکتبال و بیسبال در لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان

پس از لیگ فوتبال امریکایی NFL، لیگ بسکتبال NBA بیشترین نماینده را در لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان به خود اختصاص داده است. به گونه‌ای که دو جایگاه هفتم و دهم این لیست به ترتیب به تیم‌های نیویورک نیکز (با بهره‌مندی از ثروت ۳.۳ میلیارد دلار) و لس انجلس لیکرز (با بهره‌مندی از ثروت ۳ میلیارد دلار) اختصاص یافته است.

در این میان تیم هفتم این جدول یعنی نیویورک نیکز توانسته با بهره‌مندی از رقم یاد شده ارزش کلی خود نسبت به سال قبل را به میزان ده درصد افزایش دهد. این در حالی است که اعضای تیم بسکتبال نیویورک نیکز از سال ۲۰۱۳ میلادی به بعد موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ NBA نشده‌اند و حتی به مرحله‌ی پلی‌آف این رقابت‌ها نیز راه نیافته‌اند. افزون بر آن باید به این نکته اشاره کرد که در طول ۱۷ سال اخیر، این تیم تنها در یک دوره از رقابت‌های پلی‌آف لیگ NBA موفق به پیروزی شده است. با این حال تیم بسکتبال نیویورک نیکز توانسته در لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان بالاتر از رقیب خود در لیگ NBA یعنی لس انجلس لیکرز بایستد.

نیویورک یانکیز

هم‌اکنون تعداد ۷ تیم از ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان را تیم‌های حاضر در لیگ بسکتبال NBA تشکیل می‌دهند که در میان آن‌ها نام قهرمان اخیر این رقابت‌ها یعنی گلدن استیت وریورز نیز به چشم می‌خورد. به گونه‌ای که این تیم توانسته با ارزشی معادل ۲.۶ میلیارد دلار جایگاه بیستم لیست ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان را به خود اختصاص دهد و میزان ارزش کلی خود نسبت به سال گذشته را حدود ۳۷ درصد افزایش دهد.

البته در میان ده تیم ورزشی ثروتمند جهان، لیگ بیسبال MLB نیز یک نماینده دارد. امری که موجب می‌شود هفت تیم از ده تیم ورزشی ثروتمند جهان را تیم‌های فعال در لیگ‌های ورزشی معتبر کشور امریکا (سه رشته‌ی بسکتبال، فوتبال امریکایی و بیسبال) تشکیل دهند. در این میان تیم بیسبال نیویورک یانکیز موفق شده با برخورداری از ارزشی معادل ۳.۷ میلیارد دلار عنوان دوم لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان را به خود اختصاص دهد. این تیم محبوب توانسته از راه تبلیغات و بحث اسپانسرینگ درآمدی معادل ۱۰۰ میلیون دلار داشته باشد و رقمی معادل ۹۳ میلیون دلار را نیز از راه جذب تماشاچی به دست آورد. عایدی کلانی که موجب شده میزان ارزش کلی این تیم نسبت به سال گذشته چیزی نزدیک به ۹ درصد افزایش یابد.

اگرچه تیم نیویورک یانکیز تنها نماینده‌ی رشته‌ی بیسبال و لیگ MLB در میان ده تیم ورزشی ثروتمند جهان به شمار می‌رود، اما در لیست ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان، علاوه بر این تیم نام هفت تیم بیسبال دیگر حاضر در لیگ MLB نیز به چشم می‌خورد. به این ترتیب از میان ۵۰ تیمی که در لیست ثروتمندترین تیم‌های جهان به ثبت رسیده‌اند، تعداد ۴۴ تیم به سه لیگ معتبر NFL، NBA و MLB (فوتبال امریکایی، بسکتبال و بیسبال) تعلق دارند. البته به علت وجود رتبه‌ها و جایگاه‌های اشتراکی در این لیست، در مجموع ۵۱ تیم در لیست ۵۰ تایی مجله‌ی فوربز حضور یافته‌اند.

جایگاه ورزش فوتبال در لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان

با این اوصاف تنها ۷ تیم از ۵۱ تیم حاضر در لیست ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان باقی می‌مانند که به سه رشته‌ی فوتبال امریکایی، بیسبال و بسکتبال تعلق ندارند. جالب این جاست که تمامی این ۷ تیم را تیم‌های مطرح فوتبال جهان تشکیل داده‌اند.

در میان این ۷ تیم ورزشی، تیم فوتبال منچستر یونایتد انگلستان توانسته با ارزشی معادل ۳.۶۹ میلیارد دلار لقب ثروتمندترین تیم فوتبال جهان را به خود اختصاص دهد و سومین تیم ورزشی ثروتمند جهان لقب گیرد. پس از این تیم نیز دو تیم مطرح اسپانیایی یعنی بارسلونا (با بهره‌مندی از ارزشی معادل ۳.۶۴ میلیارد دلار) و رئال مادرید (با بهره‌مندی از ارزشی معادل ۳.۵۸ میلیارد دلار) در جایگاه چهارم و پنجم لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان ایستاده‌اند و در حال حاضر دومین و سومین تیم ثروتمند فوتبال در جهان به شمار می‌روند.

منچستر یونایتد

تیم بایرن مونیخ آلمان نیز با بهره‌مندی از ارزشی برابر با ۲.۱ میلیارد یورو (معادل ۲.۷۱ میلیارد دلار) در رتبه‌ی پانزدهمین تیم ورزشی ثروتمند جهان ایستاده است. پس از این تیم نوبت به تیم منچسترسیتی انگلستان می‌رسد که با برخورداری از ارزش ۱.۶۱ میلیارد یورویی (معادل ۲.۰۸ میلیارد دلار) به عنوان سی و پنجمین تیم ورزشی ثروتمند جهان انتخاب شده است. جایگاه چهل و سوم و چهل و ششم این لیست نیز به ترتیب به دو تیم انگلیسی آرسنال (با برخورداری از ارزشی برابر با ۱.۴۹ میلیارد یورو معادل ۱.۹۳ میلیارد دلار) و چلسی ( با برخورداری از ارزشی برابر با ۱.۴۲ میلیارد یورو معادل ۱.۸۴ میلیارد دلار) تعلق دارد.

ناکامان و کامروایان لیست پنجاه تیم ورزشی ثروتمند جهان

در میان تیم‌های ورزشی حاضر در لیست ارائه شده توسط مجله‌ی فوربز می‌توان تیم فوتبال امریکایی لس انجلس رمز را یکی از موفق‌ترین‌ها لقب داد. چرا که این تیم بزرگ‌ترین جهش را در میان تیم‌های حاضر در لیست فوربز به لحاظ عملکرد مالی تجربه کرده و توانسته ارزش کلی خود نسبت به سال گذشته را تقریبا دو برابر کند. ارزش کلی این تیم در حال حاضر رقمی معادل ۲.۹ میلیارد دلار است که یک افزایش صد در صدی را نسبت به سال گذشته به نمایش می‌گذارد.

جالب این جاست که مدیر ارشد این تیم یعنی استن کروئنکه از سهامداران اصلی تیم فوتبال آرسنال انگلستان نیز به شمار می‌رود. با این حال عملکرد تیم فوتبال آرسنال به لحاظ مالی درست در جهت عکس با تیم فوتبال امریکایی لس انجلس رمز بوده است. به گونه‌ای که ارزش کلی تیم فوتبال آرسنال نسبت به سال گذشته چیزی نزدیک به چهار درصد کاهش داشته و جایگاه این تیم در لیست ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان نیز با ۲۰ پله سقوط همراه بوده است.

علاوه بر آن تیم فوتبال لیورپول انگلستان، که سال گذشته توانسته بود جایگاه چهل و یکم را در لیست ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان به خود اختصاص دهد، امسال عملکرد چندان مناسبی از خود به نمایش نگذاشت و نتوانست در میان ۵۰ تیم نخست این لیست حضور داشته باشد. در واقع این تیم به همراه تیم بسکتبال هیوستن راکتز از لیگ NBA تنها تیم‌هایی بودند که امسال جایگاه خود در لیست ۵۰ تیم ورزشی ثروتمند جهان را از دست دادند.

در پایان این متن شما را به مشاهده‌ی لیست کامل لیست ده تیم ورزشی ثروتمند جهان دعوت می‌کنیم.

ده تیم ورزشی ثروتمند جهان

  1. تیم فوتبال امریکایی دالاس کابویز با ثروتی معادل ۳.۲۶ میلیارد یورو یا ۴.۲ میلیارد دلار
  2. تیم بیسبال نیویورک یانکیز با ثروتی معادل ۲.۸۷ میلیارد یورو یا ۳.۷ میلیارد دلار
  3. تیم فوتبال منچستر یونایتد انگلستان با ثروتی معادل ۲.۸۶ میلیارد یورو یا ۳.۶۹ میلیارد دلار
  4. تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا با ثروتی معادل ۲.۸۲ میلیارد یورو یا ۳.۶۴ میلیارد دلار
  5. تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا با ثروتی معادل ۲.۷۸ میلیارد یورو یا ۳.۵۸ میلیارد دلار
  6. تیم فوتبال امریکایی نیو انگلند پاتریوتز با ثروتی معادل ۲.۶۴ میلیارد یورو یا ۳.۴ میلیارد دلار
  7. تیم بسکتبال نیویورک نیکز با ثروتی معادل ۲.۵۶ میلیارد یورو یا ۳.۳ میلیارد دلار
  8. تیم فوتبال امریکایی نیویورک جیانتز با ثروتی معادل ۲.۴ میلیارد یورو یا ۳.۱ میلیارد دلار
  9. تیم فوتبال امریکایی سن فرانسیسکو ۴۹ers با ثروتی معادل ۲.۳۳ میلیارد یورو یا ۳ میلیارد دلار
  10. تیم بسکتبال لس انجلس لیکرز با ثروتی معادل ۲.۳۳ میلیارد یورو یا ۳ میلیارد دلار

منبع: اسکای اسپورتز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.