در مطلب پیش رو به معرفی ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی خواهیم پرداخت. نرم‌افزارهایی که وجودشان برای هر کامپیوتری ضروری به نظر می‌رسد و خصلت رایگان بودنشان موجب می‌شود که بسیاری از کاربران بدون مواجه شدن با مشکل خاصی قادر به استفاده از آن‌ها باشند. پس اگر کنجکاو به دانستن نام ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی هستید، سعی کنید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید. در آن صورت شاید بتوانید از میان این نرم‌افزارها گزینه‌ی مناسبی را برای نصب روی کامپیوتر خود انتخاب کنید.

آنتی ویروس‌ها معمولا جزو نخستین نرم‌افزارهایی به شمار می‌روند که به عنوان یک ابزار کاربردی روی یک سیستم عامل تازه یا کامپیوتر جدید نصب می‌شوند. با توجه به این نکته که سیستم عامل ویندوز هم‌اکنون کاربران فراوانی را به خود اختصاص داده است و طراحان این سیستم عامل یعنی اعضای شرکت مایکروسافت هیچ‌گاه نرم‌افزار شاخصی برای محافظت از نسخه‌های مختلف ویندوز ارائه نداده‌اند، لزوم استفاده از یک آنتی ویروس رایگان خوب و قدرتمند بیش از پیش احساس می‌شود. بر همین اساس بی‌ حرف اضافه به سراغ معرفی ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی می‌رویم.

بیت دیفندر

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: Bitdefender Antivirus Free Edition

اگر به دنبال یک آنتی ویروس تمیز و سبک برای محافظت از کامپیوتر خود می‌گردید، نسخه‌ی رایگان آنتی ویروس Bitdefender می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای این کار باشد. این آنتی ویروس از مکانیزم منحصر به فردی برای اسکن کردن بهره می‌برد که به لحاظ سرعت از متوسط استانداردهای موجود در ابزارهای مشابه بالاتر است. خصوصیتی که نسخه‌ی رایگان آنتی ویروس Bitdefender را در ردیف سریع‌ترین آنتی ویروس‌های جهان قرار داده است.

با این حال اصرار این آنتی ویروس رایگان برای اجرا در حالت اتوماتیک شاید نکته‌ی چندان مثبتی قلمداد نشود. هرچند که این امر مدیریت مبارزه با ویروس‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند، اما این فرآیند را به طور کامل از دستان کاربر خارج می‌سازد. پیش از این نیز آنتی ویروس پاندا از ویژگی مشابهی در نوع عملکرد خود بهره می‌برد که در مواقعی منجر به انجام فعالیت‌های مخفیانه روی سیستم کاربر می‌شد. به گونه‌ای که با معرفی خود به عنوان ویروس از اجرای برخی فعالیت‌های سیستمی جلوگیری به عمل می‌آورد.

به هر حال با نادیده گرفتن این موضوع می‌توان نسخه‌ی رایگان آنتی ویروس Bitdefender را در ردیف بهترین گزینه‌های موجود در لیست ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی قرار داد.

ضد ویروس آواست

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: Avast Free Antivirus

 چندی پیش طراحان آنتی ویروس Avast موفق به خریداری شرکت رقیب خود یعنی AVG شدند. با این حال بنابر تایید آنان این دو آنتی ویروس شناخته شده فعلا در یکدیگر ادغام نخواهند شد و همچنان به صورت مستقل از هم به کار خود ادامه خواهند داد. با این حال در اختیار گرفتن کاربران آنتی ویروس AVG قطعا در ادامه‌ی کار به نفع آنتی ویروس Avast خواهد بود. چرا که این آنتی ویروس می‌تواند چیزی نزدیک به ۴۰۰ میلیون کاربر فعال داشته باشد.

به هر حال تازه‌ترین نسخه از آنتی ویروس رایگان Avast با تغییرات متعددی نسبت به نسخه‌های قبل در اختیار کاربران قرار گرفته است. بهبودهای تازه‌ای که در میان آن‌ها می‌توان به وجود رابط کاربری جدید و مدیریت سیستم پسورد این آنتی ویروس اشاره کرد. علاوه بر آن قابلیت جدیدی به این آنتی ویروس اضافه شده است که هنگام اجرای بازی‌های سنگین (به خصوص عناوینی که توان مضاعفی از پردازنده‌ی مرکزی سیستم طلب می‌کنند) با غیرفعال ساختن حالت پاپ‌آپ قابلیت لود سیستم را افزایش می‌دهد.

در مجموع می‌توان ادعا کرد که آنتی ویروس رایگان Avast موفق به کسب نمرات خوبی در آزمون‌های رایج عملکرد آنتی ویروس‌ها شده و با شایستگی کامل در لیست ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی قرار گرفته است. شاید تنها ایراد این آنتی ویروس سنگینی نسبی آن باشد که بر کندی زمان اجرای سایر نرم‌افزارها توسط کاربر نیز تاثیرگذار است. افزون بر آن گرایش افراط گونه به حالت پاپ‌آپ (که از ذات رایگان این آنتی ویروس سرچشمه می‌گیرد) نیز از دیگر نقطه ضعف‌های آن به شمار می‌رود.

سوفوس هوم

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: Sophos Home

هرچند که آنتی ویروس Sophos Home از اسم و رسمی میان رقبای خود برخوردار نیست و ابزاری نسبتا نوظهور در میدان مبارزه با ویروس‌ها و تهدیدهای سایبری به شمار می‌رود، اما کاملا لیاقت قرار گرفتن در لیست ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی را دارد. با در اختیار داشتن آنتی ویروس Sophos Home شما می‌توانید از سیستم کامپیوتری خود در برابر طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها و بدافزارهای مختلف محافظت کنید. افزون بر آن، این آنتی ویروس از وجود یک مرورگر اختصاصی بهره می‌برد که به کمک آن می‌توانید از خطر حملات فیشینگ نیز در امان بمانید و به اقداماتی نظیر کنترل کردن محتوا بپردازید.

اما خصوصیتی که وجود آن کارایی این ابزار را تا حدی نسبت به سایر همتایان خود متفاوت جلوه می‌دهد، امکان مدیریت ده کامپیوتر مختلف به شکل هم زمان است. به این معنی که اگر کودکان شما در خانه از کامپیوترهای شخصی مختص به خود استفاده می‌کنند، شما می‌توانید توسط آنتی ویروس Sophos Home علاوه بر محافظت از کامپیوترهای آن‌ها به کنترل فعالیت‌هایشان نیز بپردازید (به طور مثال بر وب‌گردی آن‌ها نظارت داشته باشید یا بر کم و کیف این امر محدودیت‌هایی اعمال کنید).

از آن‌جا که آنتی ویروس Sophos Home یک ابزار تازه‌کار محسوب می‌شود، هنوز نمی‌توان هنرنمایی آن در برابر ویروس‌ها را در قالب تست‌های مرسوم مشاهده کرد. با این حال قابلیت و توان این ابزار در حدی است که می‌توان به عملکرد آن اعتماد کرد.

ضد ویروس آویرا

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: Avira Free Antivirus

آنتی ویروس رایگان Avira اکنون سال‌ها است که در لیست آنتی ویروس‌های رایگان برتر جهان قرار دارد و برخلاف عده‌ای از رقیبان که گاه به یک‌باره از راه می‌رسند و مدتی بعد هم میدان را به کلی خالی می‌کنند، همچنان نام خود را به عنوان یک مبارز پرتوان در عرصه‌ی نزاع با ویروس‌های سایبری مطرح نگه داشته است. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که اکنون برای بار دیگر نام این آنتی ویروس را در چنین لیستی مشاهده می‌کنیم.

آنتی ویروس Avira هنوز هم خصوصیات بارز خود را حفظ کرده است. به این معنی که همچنان با یک آنتی ویروس رایگان، قدرتمند و سبک روبرو هستیم که تست‌های مربوط به میزان کارایی و کیفیت عملکرد را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر ‌گذاشته و گزینه‌ای قابل اعتماد برای محافظت از سیستم کامپیوتری کاربران به شمار می‌رود. با این حال خصلت منفی این آنتی ویروس آن است که روز به روز بر جنبه‌های تبلیغاتی و میزان استفاده‌ی آن از حالت پاپ‌آپ افزوده می‌شود. خصلتی که می‌توان آن را همچنان جزو نقاط ضعف آنتی ویروس Avira به شمار آرود.

ضد ویروس ای وی جی

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: AVG Antivirus Free

هنگامی که شرکت EA (صاحب امتیاز مجموعه بازی‌های نید فور اسپید) امتیاز مجموعه بازی‌های برن اوت را به دست آورد، به هواداران سری برن اوت قول داد که این مجموعه هم در کنار رقیب سابق خود یعنی نید فور اسپید به حیات خود ادامه دهد. با این حال تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از این اتفاق، سازندگان سری برن اوت (از سوی سران EA) به کار روی طراحی و تولید نسخه‌های جدید مجموعه بازی‌های نید فور اسپد گمارده شدند و نام مجموعه بازی‌های اتومبیل‌رانی برن اوت اندک اندک به دست فراموشی سپرده شد.

حال هیچ بعید نیست که چنین سرنوشتی برای آنتی ویروس AVG نیز رقم بخورد و این آنتی ویروس، که اکنون امتیاز آن در اختیار طراحان آنتی ویروس Avast قرار دارد، رفته رفته از دور خارج شود. هرچند که در حال حاضر این دو آنتی ویروس به شکل جداگانه به حیات خود ادامه می‌دهند، اما چندان منطقی نیست که یک شرکت فعال در حوزه‌ی امنیت سایبری دو آنتی ویروس قدرتمند رایگان را به شکل جداگانه تولید کند و آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد.

با این حال هنوز فاتحه‌ی آنتی ویروس AVG به شکل رسمی خوانده نشده است و کاربران این ابزار رایگان و قدرتمند فعلا می‌توانند مثل گذشته از توان آن برای مقابله با تهدیدهای اینترنتی بهره بگیرند.

ضد ویروس پاندا

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: Panda free Antivirus

آنتی ویروس Panda مجموعه‌ی کاملی از امکانات حفاظتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از نظر قدرت و توان کاملا قابل قبول هستند. با توجه به این نکته که نسخه‌های اخیر آنتی ویروس Panda به طور کامل مبتنی بر سیستم کلاود (پردازش ابری) طراحی شده‌‌اند، در بدو امر انتظار می‌رود که بسیار روان و سبک اجرا شوند و پردازش‌های سیستمی را به خود مشغول نکنند. با این حال در عمل این گونه نیست و جدیدترین نسخه از آنتی ویروس پاندا به گونه‌ای کار می‌کند که عملکرد آن در هنگام اجرا بر بسیاری از وظایف سیستم عامل تاثیرگذار است.

هرچند که این آنتی ویروس نیز همانند رقیب خود یعنی Avast مجهز به قابلیتی است که هنگام اجرای بازی‌های کامپیوتری سنگین از بار پردازش پردازنده ی مرکزی می‌کاهد. در کنار این قابلیت، وجود امکان محافظت از حافظه‌ی یو اس بی نیز به کاربران این اجازه را می‌دهد تا با خیال راحت حافظه‌های یو اس بی مشکوک را به کامپیوتر خود متصل سازند.

با این حال عدم سبکی مورد انتظار در کنار ویژگی‌های تبلیغاتی فراوان موجب می‌شود تا آنتی ویروس Panda از تبدیل شدن به یک ابزار رایگان امنیتی مقابله با تهدیدات سایبری باز بماند. اما همچنان می‌توان روی این آنتی ویروس به عنوان یک ابزار قابل قبول برای حفاظت از سیستم‌های کامپیوتری حساب کرد.

توتال سکیوریتی

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: ۳۶۰ Total Security

اگر به هر دلیلی نتوانستید دیگر آنتی ویروس‌های موجود در این لیست را روی سیستم خود نصب کنید، می‌توانید به سراغ گزینه‌ی دیگری یعنی ۳۶۰ Total Security بروید. این آنتی ویروس چندان با تبلیغات خود اعصاب شما را به هم نمی‌ریزد و در مجموع آنتی ویروس کارآمدی به شمار می‌رود. در واقع استفاده‌ی هم‌زمان از قابلیت‌های موجود در موتور محصولاتی نظیر آویرا و بیت‌دیفندر در کنار توانایی‌های موتور اختصاصی این ابزار، موجب شده تا فرآیند مبارزه با بدافزارها و ویروس‌ها در این محصول بسیار اصولی جلوه کند. افزون بر آن شما در کنار ویژگی‌های اصلی این ابزار می‌توانید از وجود قابلیت‌های جانبی دیگری نظیر قابلیت ضد فیشینگ و همچنین اپلیکیشن موبایلی که اجازه‌ی مدیریت چندین سیستم را فراهم می‌آورد، بهره‌مند شوید.

با این حال عدم رعایت حریم خصوصی کاربران و جمع‌آوری خودکار اطلاعات از روی سیستم‌های کامپیوتری آنان توسط ۳۶۰ Total Security موجب می‌شود که از لحاظ امنیتی نتوان به این آنتی ویروس رایگان اطمینان چندانی کرد. در کنار این موضوع می‌توان به رابط کاربری نه چندان کارآمد این آنتی ویروس نیز اشاره کرد که ارزش‌ استغاده از آن را در نزد کاربران پایین می‌آورد.

زون آلارم

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: ZoneAlarm Free Antivirus + Firewall

شاید یگانه خصلتی که بتواند شما را به نصب آنتی ویروس رایگان ZoneAlarm روی سیستم کامپیوتری‌تان مجاب کند، وجود فایروال اختصاصی این ابزار باشد. در واقع اگر نمی‌توانید به فایروال پیش‌فرض سیستم عامل خود اعتماد کنید، می‌توانید با خیال راحت روی قابلیت‌های فایروال اختصاصی آنتی ویروس ZoneAlarm حساب کنید. قابلیتی که این آنتی ویروس رایگان از دیرباز به موجب آن در میان کاربران شناخته شده است.

از دیگر نکات مثبت فایروال اختصاصی آنتی ویروس ZoneAlarm این است که می‌توان آن را در کنار سایر ابزارهای محافظتی سیستم نظیر نرم‌افزارهای ضد بدافزار و آنتی تروجان نیز به کار برد. واگرنه فارغ از توانایی‌های این فایروال اختصاصی، موتور آنتی ویروس ZoneAlarm کم و بیش همان موتور آنتی ویروس Kaspersky است و نسخه‌ی لیسانس شده‌‌ای از همین موتور محافظ به شمار می‌رود. به این ترتیب اگر قصد استفاده از فایروال اختصاصی آنتی ویروس ZoneAlarm را ندارید، می‌توانید گزینه‌های بهتری را در لیست ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی بیابید.

ضد ویروس ادویر

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: Adware Antivirus Free

آنتی ویروس Adware با اندکی تغییر در نام خود بار دیگر در قالب نسخه‌ای جدید در اختیار کاربران قرار گرفته است تا از سیستم‌های کامپیوتری آن‌ها در برابر ناملایمات ویروسی و تهدیدات سایبری محافظت کند. این ابزار را هم باید در زمره‌ی محصولاتی طبقه بندی کرد که در اصل از موتور پرتوان همتایان شناخته شده‌ی خود بهره می‌گیرند. در واق توان آنتی ویروس رایگان Adware از موتور آنتی ویروس Bitdefender سرچشمه گرفته است.

از جمله ویژگی‌های مهم این آنتی ویروس می‌توان به قابلیت حفاظت از دانلودها اشاره کرد. البته نسخه‌های پیشین این ابزار آدرس‌های اینترنتی را نیز از لحاظ میزان تهدید مورد بررسی قرار می‌دادند. امکانی که در نسخه‌ی جدید این آنتی ویروس با شکل و شمایل سابق خود وجود ندارد. در هر حال آنتی ویروس Adware با تمام کم و کاستی‌های خود توانسته در لیست ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی جای بگیرد. بنابراین در صورت نیاز می‌توانید از توانایی‌های این ابزار ضد ویروس برای انجام فعالیت‌های مورد نظر خود استفاده کنید.

ضد ویروس کومودو

ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی: Comodo Free Antivirus

آخرین ابزار موجود در لیست ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی Comodo نام دارد. نامی که در طی این سال‌ها همواره در میان اسامی آنتی ویروس‌های رایگان شنیده شده است. متاسفانه آنتی ویروس Comodo عملکرد چشمگیری در مبارزه با بدافزارها و تروجان‌های شایع ندارد و از این منظر حتی از ابزاری نظیر ویندوز دیفندر نیز ضعیف‌تر عمل می‌کند. بنابراین بهتر است تنها زمانی به سراغ استفاده از این آنتی ویروس بروید که به محصولات موجود در ابتدای لیست ده آنتی ویروس رایگان برتر سال ۲۰۱۷ میلادی دسترسی نداشته باشید.

برای آشنایی با بهترین مانیتورهای سال ۲۰۱۷ میلادی به این مطلب و برای آگاهی از بهترین لپ تاپ‌های دانشجویی به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.