در این مطلب، به بررسی سه استارتاپ یا کسب و کار نوپای خارجی که در گذشته موفق بوده‌اند اما بعدها شکست خوردند و همچنین دلایل شکست آن‌ها به طور مختصر پرداخته می‌شود. اگر علاقه‌مند به راه‌اندازی یک کسب وکار نوپا یا استارتاپ هستید، پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از انجام اشتباهات مشابه با برخی از کسب و کارهای موفق که نهایتاً شکست خوردند، این مقاله‌ی کوتاه را مطالعه کنید.

برای مطالعه‌ی قسمت اول این مقاله، به این لینک رجوع نمائید.

بررسی چند نمونه از کسب و کار های موفقی که شکست خوردند!

۱- استارتاپ Alikolo

این استارتاپ، یک بازار الکترونیک بود که در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در کشور مالزی شروع به کار کرد. دوره‌ی فعالیت این کسب و کار که توسط دنی تایوان (Danny Taniwan) تاسیس شد، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در جاکارتا (متعلق به کشور مالزی) بود. Alikolo به میزان ۱۰۰ هزار دلار در یک دور، افزایش سرمایه به دست آورد و به وسیله‌ی دو سرمایه‌گذار، فعالیت‌های خود را به پیش می‌برد.

دلایل شکست این استارتاپ از قرار زیر است:

  • اکثریت سهام شرکت، به سرمایه‌گذارانی فروخته شد که هیچ تجربه‌ای در نوع کسب و کاری که این شرکت در آن فعالیت می‌کرد، نداشتند.
  • آن‌ها موفق نشدند در ادامه‌ی راهشان و روند رشد کسب و کار مورد نظر، سرمایه‌گذار دیگری را با خود همراه کنند و از نظر بودجه در تنگنا قرار گرفتند.
  • افرادی که جزء تیم بودند، فاقد تجربه در راه‌اندازی و اداره‌ی یک شرکت بودند.

کسب و کار

۲- استارتاپ Monitor110

این کسب و کار، خدمات مربوط به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها را ارائه می‌کرد. Monitor110 در سال ۲۰۰۵ توسط راجر ارنبرگ (Roger Ehrenberg) در نیویورک تاسیس شد و در سال ۲۰۰۸ شکست خورد. این کسب وکار، در دو دور موفق به دریافت سرمایه‌ای برابر ۱۶ میلیون دلار گردید و ۴ سرمایه‌گذار بر روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند.

دلایل شکست این استارتاپ:

  • نبودِ یک رهبر در تیم از ابتدای کار (رهبر تیم، بسیار دیر به تیم پیوست و همین، یک عامل تاثیرگذار در شکست این استارتاپ برشمرده شده است).
  • وجود اختلاف نظرهایی در استراتژی شرکت.
  • جریانِ پولیِ بسیار زیاد در این شرکت، نهایتاً منجر شد که ساختار سازمانیِ ضعیفی به وجود بیاید، تصمیمات استراتژیکِ نامناسبی اتخاذ گردد و فاصله‌ی بین شرکت و مشتری افزایش پیدا کند.
  • گزارشاتی که شرکت منتشر کرده و ارائه می‌داد، بسیار زودتر از موقعی بود که این کار باید انجام می‌شد.
  • روند تطبیق با بازار (ارائه‌ی خدمت یا محصول به بازار مشتریان در زمان مناسب و وقتی که نیاز به محصول یا خدمت مورد نظر وجود دارد)، آهسته بود.

حدود 90% از کسب و کار ها پس از چند سال فعالیت شکست می خورند.

۳- استارتاپ Admazely

این شرکت، یک شرکت تکنولوژیکی بود که در حوزه‌ی تبلیغات فعالیت خود را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد. شرکت مورد نظر، برای سایت‌های فروشگاهی، پیشنهاد بازاریابی و تبلیغات آسان و به صرفه را ارائه می‌داد. Admazely در کپنهاگن (شهری در دانمارک) توسط سیلویا بدنارسکا (Sylwia Bednarska) و سه فرد دیگر تاسیس شد و نهایتاً در سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستی کرد. این شرکت، ۶۰۰ هزار دلار در یک دور جذب سرمایه کرد و توسط سه سرمایه‌گذار حمایت می‌شد.

دلایل شکست این استارتاپ:

  • مشکلات اخذ ویزا برای کارکنانی که از خارج کشور همکاری می‌کردند.
  • تلاش آن‌ها برای جذب سرمایه‌ی بیشتر، موفقیت‌آمیز نبود.
  • از دست دادن یکی از بنیانگذاران که در تیم حضور داشت (این فرد تصمیم گرفت بیشتر تمرکز خود را بر روی خانواده‌ی خویش قرار دهد و در نتیجه گروه را ترک کرد).

استارتاپ یا کسب و کار نوپا

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده از منبع : startupgraveyard.io

یافتن همتیمی برای استارتاپ ها به موضوعی چالشی و بسیار مهم تبدیل شده که یکی از دلایل موفقیت یا شکست بسیاری از کسب و کار ها نیز به انتخاب همتیمی نامناسب برمی‌گردد. آیا شما نیز در جستجوی یک همتیمی با پشتکار، متخصص و با انگیزه برای کسب و کار یا استارتاپ خود هستید؟ در صورتی که صاحب یک کسب و کار هستید و یا می‌خواهید کاری را شروع کنید و نیاز به هم‌تیمی دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید و توضیحی کوتاه در مورد اینکه ایده‌ی شما در چه حوزه‌ای می‌باشد نیز بنویسید.