داروی بنیکار یا المزارتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی المزارتان مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهند شد.

معرفی داروی بنیکار یا المزارتان برای کاهش فشار خون و درمان تنگی عروق

داروی بنیکار (Benicar)، که با نام عمومی المزارتان (Olmesartan) نیز شناخته می‌شود، مانع تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود به طوری که باعث کاهش فشار خون شده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. بنیکار برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال استفاده می‌گردد. این دارو گاهی به همراه سایر داروها برای کاهش فشار خون به کار می‌رود. المزارتان ممکن است برای موارد دیگری نیز مصرف شود.

 اطلاعات مهم درباره اُلمزارتان

چنانچه باردار هستید، از این دارو استفاده نکنید. در صورتیکه در دوره‌ی مصرف بنیکار باردار شدید، بلافاصله مصرف دارو را متوقف کرده و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر اُلمزارتان را در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداریتان استفاده کنید، می‌تواند باعث صدمه به جنین و یا حتی مرگ او شود.

اگر دیابت دارید، بنیکار یا اُلمزارتان را با هر دارویی که حاوی الیسکیرن (aliskiren ) – شامل Amturnide, Tekturna, Tekamlo – است استفاده نکنید.

المزارتان و درمان فشار خون بالا

نکات مهمی که قبل از مصرف المزارتان باید رعایت کرد

اگر نسبت به اُلمزارتان حساسیت دارید، از داروی بنیکار استفاده نکنید.

در صورتی که از بیماری کلیوی یا دیابت رنج می‌برید، از مصرف داروهای حاوی الیسکیرن به همراه این دارو استفاده ننمائید.

برای اطمینان از اینکه داروی اُلمزارتان برای شما خطری در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، با دکتر خود در میان گذارید:

  • بیماری کبدی؛
  • نارسایی احتقانی قلب؛
  • کمبود شدید آب در بدن.

باید دوباره تاکید کرد که چنانچه باردار هستید، از این دارو استفاده نکنید. در صورتیکه در دوره‌ی مصرف بنیکار باردار شدید، بلافاصله مصرف دارو را متوقف کرده و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر المزارتان را در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداریتان استفاده کنید، می‌تواند باعث صدمه به جنین و یا حتی مرگ او شود.

هنوز مشخص نشده که آیا المزارتان به شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر. اگر در حال مصرف داروی بنیکار هستید، بهتر است به نوزاد خود شیر خودتان را ندهید.

اگر باردار هستید المزارتان را استفاده نکنید.

نحوه مصرف

المزارتان را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. دکتر شما ممکن است در دوز مصرفی شما تغییراتی را ایجاد کند تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود. از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

  • شما می‌توانید داروی المزارتان را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید.
  • لازم است فشار خون شما هر از گاهی چک شود.
  • ممکن است هنگامی که در دوره‌ی مصرف این دارو قرار دارید، فشار خون شما بسیار کاهش پیدا کند. اگر بیمار شدید و استفراغ و یا اسهال داشتید، یا اینکه بیشتر از حد معمول عرق می‌کردید، به پزشک اطلاع دهید.
  • در کل دوره‌ی مصرفی که داروی المزارتان برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید؛ حتی اگر احساس بهبودی به شما دست داد، قبل از اینکه دوره‌ی زمانی مصرف دارو به اتمام نرسد، مصرف آن را قطع نکنید. فشار خون بالا معمولاً بدون هیچ گونه علائمی است. ممکن است نیاز باشد تا داروی مورد نظر را تا پایان عمر خود استفاده کنید.
  • دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

میزان دوز مصرفی داروی بنیکار یا المزارتان

دوز مصرفی بزرگسالان، برای درمان فشار خون بالا: ۲۰ میلی گرم به صورت خوراکی در هر روز مصرف شود که در دو هفته بعد، اگر نیاز باشد می‌تواند تا ۴۰ میلی گرم نیز افزایش پیدا کند.

بیشترین دوز مصرف مجاز این دارو: ۴۰ میلی گرم در هر روز

توجه: برای بیمارانی با کاهش حجم عروق داخلی، مصرف این دارو را با احتیاط و نظارت، و با دوز مصرفی اندک شروع کنید.

مصرف این دارو به صورت دو بار در روز، تاثیر بهتری نسبت به مصرف یک بار در روز نخواهد داشت.

دوز مصرفی متداول برای کودکان، جهت درمان فشار خون بالا- برای ۶ تا ۱۶ ساله ها:

در صورتی که وزن آن ها بین ۲۰ تا ۳۵ کیلوگرم است، روزانه ۱۰ میلی گرم به صورت خوراکی مصرف شود. در صورتی که نیاز به کاهش فشار خون به میزان بیشتری بود، بعد از دو هفته می‌توان دوز را تا ۲۰ میلی گرم افزایش داد. در صورتی که وزن آن ها ۳۵ کیلوگرم و یا بالاتر است، روزانه ۲۰ میلی گرم به صورت خوراکی مصرف شود. در صورتی که نیاز به کاهش فشار خون به میزان بیشتری بود، بعد از دو هفته می‌توان دوز را تا ۴۰ میلی گرم افزایش داد.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، المزارتان را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی باید در دوره مصرف المزارتان خودداری کرد؟

نوشیدن الکل، می‌تواند باعث افزایش اثرات جانبی داروی المزارتان یا بنیکار شود.

از مکمل‌های پتاسیم یا جایگزین های نمک، در دوره مصرف این دارو خودداری کنید؛ مگر این‌که تجویز پزشک باشد.

وقتی نشسته یا خوابیده‌اید، به طور ناگهانی نایستید. چرا که ممکن است دچار سرگیجه شوید. به آرامی بلند شوید تا دچار سرگیجه و افتادن نشوید.

سرگیجه، عارضه جانبی رایج در اثر مصرف المزارتان

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • احساس سبکی در سر؛ احساس اینکه ممکن است بیفتید؛
  • ادرار ناچیز و یا عدم ادرار؛
  • اسهال شدید یا ادامه دار، به همراه کاهش وزن؛
  • درد در قفسه‌ی سینه، ضربان قلب تند؛
  • ورم دست ها یا پاها؛
  • میزان پتاسیم بالا – حالت تهوع، ضربان قلب غیرمنظم یا آهسته، ضعف، قادر به حرکت نبودن.

عارضه جانبی متداول در اثر مصرف داروی اُلمزارتان عبارت است از:

  • سرگیجه؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر المزارتان – تداخل های دارویی

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • کُلِسوِلام (colesevelam)؛
  • لیتیم (lithium)؛
  • داروهای NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) – ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیکام و غیره؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با المزارتان تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان گذارید.