درد قفسه سینه یکی از شکایات رایجی است که می‌تواند به دلایل خاصی به وجود بیاید. از شکستگی دنده تا سرطان ریه. درد مرتبط با قفسه سینه ممکن است ناگهانی و شدید یا آرام باشد.

قفسه سینه

قفسه سینه از ۲۴ دنده، در هرطرف ۱۲ دنده، تشکیل‌شده است و اندام‌های ناحیه سینه شامل، قلب و ریه‌ها را می‌پوشاند. دنده‌ها به استخوان جناغ که یک استخوان بلند در میانه سینه می‌باشد متصل می‌شوند. این استخوان‌ها در جلو با غضروف‌هایی متصل هستند که نوعی بافت محکم و ارتجاعی می‌باشند. دنده‌ها در پشت به ستون فقرات متصل هستند.

کبد در تحتانی‌ترین ناحیه قفسه سینه در سمت راست و طحال در سمت چپ قرارگرفته است. هر دو اندام توسط قفسه سینه محافظت‌هایی دارند. کیسه صفرا و کلیه‌ها درست در پایین قفسه سینه قرارگرفته‌اند.

اگر هرکدام از اجزای قفسه سینه، شامل استخوان‌ها یا غضروف‌ها یا اندام‌هایی که در نزدیکی قرارگرفته‌اند با آسیب یا بیماری دچار مشکل شوند، فرد در ناحیه قفسه سینه احساس درد می‌کند.

علائم درد قفسه سینه

درد قفسه سینه ممکن است در ناحیه سینه، پایین دنده‌ها یا نواحی بالاتر به وجود بیاید. ازآنجایی‌که درد ناحیه قفسه سینه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد علائم آن‌هم متفاوت هستند. درنتیجه درد می‌تواند دارای درجات مختلف با مدت‌زمان‌های متخلف باشد. یا حتی ممکن است که در مواقع خاصی مثل تنفس عمیق شدیدتر باشد.

نمونه‌های بسیاری از درد قفسه سینه به وضعیت‌های شدید ربطی ندارند. اما برخی از آن‌ها ازنظر پزشکی اورژانسی هستند و نیاز به اقدامات سریع دارند.

درد قفسه سینه و دلایل آن

دلایل و علائم درد قفسه سینه

دلایل مختلفی برای درد قفسه سینه وجود دارد. یک پزشک دلیل اصلی را با یک معاینه فیزیکی و تصاویر رادیولوژی تشخیص می‌دهد.

دلایل رایج برای درد قفسه سینه شامل موارد زیر می‌باشند:

۱-آسیب یا صدمات

آسیب‌های قفسه سینه مثل آسیب‌های ناشی از سقوط، تصادفات رانندگی و آسیب‌های ورزشی شایع‌ترین دلایل درد قفسه سینه هستند. انواع آسیب‌ها شامل:

شکستگی دنده

-ضرب‌دیدگی دنده

-ترک برداشتن دنده

-کشیدگی عضله

دردهای قفسه سینه که با آسیب‌ها و صدمات ذکرشده در بالا شروع می‌شوند اغلب با اشعه X شناسایی و تشخیص داده می‌شوند. MRI و دیگر ابزارهای عکس‌برداری به شناسایی مشکلات موجود در بافت نرم کمک می‌کنند.

۲-کستوکاندریت

کستوکاندریت یا سندرم تیتز یکی دیگر از دلایل رایج درد قفسه سینه هست.

این بیماری به دلیل عفونت غضروف‌ها در قفسه سینه به وجود می‌آید. اغلب در غضروف‌هایی رخ می‌دهد که دنده‌های بالایی را به استخوان جناق متصل می‌کنند. به این ناحیه مفصل جناقی دنده‌ای می‌گویند.

درد قفسه سینه ناشی از کستوکاندریت می‌تواند خیلی شدید یا آرام باشد. علائم آن شامل احساس درد شدید در هنگام لمس ناحیه قفسه سینه هست. نمونه‌های شدیدتر می‌توانند به دیگر اندام‌ها تحتانی یا به دردهای روزمره منتهی بشوند.

در برخی از نمونه‌های کستوکاندریت بدون دخالت درمان می‌یابند؛ درصورتی‌که دیگر موارد نیاز به دخالت‌های پزشکی  دارد.

۳-پلوریزی

پلوریزی یا پلوریتی عفونتی است که آستر شکم و سینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پرده جنب بافتی است دولایه که دیواره قفسه سینه و ریه‌ها را می‌پوشاند. در حالت سلامتی این لایه‌ها به‌آرامی و نرمی در کنار هم می‌لغزند. اما عفونتی که در ناحیه قفسه سینه به وجود می‌آید منجر به دردهای شدیدی می‌گردد.

از زمان پیدایش آنتی‌بیوتیک‌ها، پلوریزی خیلی کمتر از گذشته رایج شده است. حتی درزمانی که این بیماری به وجود می‌آید، یک بیماری خیلی خفیف است که خودبه‌خود رفع می‌شود. پلوریزی اغلب از ۲روز تا ۱ هفته ادامه پیدا می‌کند.

دیگر بیماری‌های عفونی ریه مثل، برونشیت ممکن است منجر به در ناحیه قفسه سینه شوند.

۴-سرطان

سرطان ریه دومین سرطان رایج در ایلات متحده هست.

یکی از علائم سرطان ریه درد قفسه سینه یا دردی که در هنگام تنفس عمیق، سرفه کردن یا خندیدن شدیدتر می‌شود هست. دیگر علائم آن خون‌ریز و آوردن مخاط در هنگام سرفه کردن، کوتاهی تنفس و خس‌خس کردن.

چشم‌انداز سرطان ریه خیلی ضعیف‌تر از دیگر سرطان‌ها است. و از موارد منجر به مرگ در مردان وزنان هست. افراد با درجات اولیه‌ی سرطان ریه شانس بالایی در درمان دارند که نشان‌دهنده اهمیت شناسایی و درمان زودهنگام این بیماری می‌باشد.

سرطان‌های متاستاتیک یا سرطان‌هایی که در یک نقطه شروع می‌شوند و به نواحی دیگر بدن نیز سرایت می‌کنند، بسیار خطرناک می‌باشند. این نوع از سرطان‌ها هم ممکن است منجر به درد ناحیه قفسه سینه شوند.

۵-فیبرومیالژی

این‌یک بیماری بسیار حساس می‌باشد که باعث ایجاد درد در درون بدن می‌شود. فیبرومیالژی بر اساس آمارهای دانشکده روماتولوژی آمریکا، در بین ۲ تا ۴ درصد مردم وجود دارد که از این میان بیش از ۹۰ درصد زنان هستند.

درد ناشی از فیبرومیالژی درجات مختلفی از دردهای طاقت‌فرسا تا دردهای ملایم‌تر دارد،‌که غالباً در قفسه سینه حس می‌شوند. بااین‌حال هرکدام از بخش‌های بدن ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که دردهای سینه که تخصصی‌تر نیستند مثل درد قفسه سینه، از رایج‌ترین علائمی هستند که افراد مبتلابه فیبرومیالژی با آن‌ها به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

۶-آمبولی ریوی

آمبولی ریوی زمانی رخ می‌دهد که یک شریان که به ریه می‌رود گرفته شود. این گرفتگی اغلب با یک لخته‌شدگی خون به وجود می‌آید که غالباً از یکی از عروق پا به ریه منتقل‌شده است. درست مانند درد قفسه سینه آمبولی ریوی هم دارای علائمی می‌باشد:

-تنگی نفس

-تنفس سریع

-سرفه کردن، سرفه کردن همراه خون

-اضطراب و نگرانی

-سرگیجه

-تعرق

– ضربان قلب نامتناوب

آمبولی ریوی یک مشکل بسیار جدی است که می‌تواند به ریه‌ها و دیگر اندام‌ها به دلیل کاهش اکسیژن خون آسیب بزند. هرکس که نشانه‌های آمبولی ریوی را مشاهده کرده است باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

موسسه ملی قلب، ریه و خون تخمین زده است که ۳۰ درصد افرادی که به آمبولی ریوی مبتلا هستند اگر به پزشک مراجعه نکنند فوت خواهند کرد. خوشبختانه شناسایی و درمان سریع می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند.

 چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد قفسه سینه می‌تواند به دلایل داخلی مختلفی به وجود آمده باشد. هر فرد همواره در هنگام احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه که دلیل منطقی نداشته باشد باید با پزشک مشورت کند.

اگر درد یا فشار در سینه خیلی شدید باشد و تنفس را مشکل کرده باشد، فرد باید به دنبال درمان‌های اورژانسی باشد؛ زیرا ممکن است این‌ها علائمی از حمله قلبی باشند.

 اگر این مقاله موردتوجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سلامت در مجله قرمز مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهاد‌های خود را نیز در بخش نظرات با ما در بگذارید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز از مقاله Jayne Leonard

منبع: medicalnewstoday