به زودی فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی در کشور فرانسه متوقف خواهد شد. این به آن معنا است که بر طبق سیاست جدید اتخاذ شده توسط دولت فرانسه، تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی دیگر در این کشور ادامه نخواهد یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع با مجله قرمز همراه باشید.

درست یک روز پس از اعلام رسمی شرکت خودروسازی ولوو مبنی بر اتخاذ سیاست جدیدی در رابطه با خوروهای بنزینی و گازوئیلی، دولت فرانسه نیز خبر از در پیش گرفتن برنامه‌ای مشابه داد. همان‌گونه که پیش‌تر هم به آن پرداختیم، بر طبق اعلام شرکت ولوو، این شرکت خودروسازی تا سال ۲۰۱۹ میلادی به تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی صرف پایان خواهد داد و پس از تاریخ یاد شده تمام خودروهای تولیدی این شرکت (که تمام الکتریکی نیستند) از حالتی هیبریدی برخوردار خواهند بود.

حال دولت فرانسه نیز در پی اتخاذ تصمیمی مشابه قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی به فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی در این کشور پایان دهد. هدف بلندپروازانه‌ای که در راستای پیمان اقلیمی پاریس، توسط رئیس جمهور جدید این کشور امانوئل مکرون تنظیم شده و در همین مدت کوتاهی که از اعلام رسمی آن می‌گذرد، مورد توجه بسیاری از فعالان زیست محیطی قرار گرفته است.

پایان کار خودروهای بنزینی و گازوئیلی در سرزمین ناپلئون

به نظر می‌رسد که وزیر جدید زیست محیطی کشور فرانسه یعنی فرانسوا هیلوت در اتخاذ این تصمیم نقش مهمی بر عهده داشته است. او پایان کار خودروهای بنزینی و گازوئیلی در این کشور را یک انقلاب حقیقی در راه مبارزه با آلودگی هوا توصیف می‌کند و معتقد است که با وجود چالش‌برانگیز بودن این تصمیم برای شرکت‌های خودروسازی فرانسوی، آن‌ها از خلاقیت و تجهیزات کافی برخوردار هستند تا بتوانند خود را با شرایط جدید وفق داده و با این تغییر هم‌سو شوند. همچنین با توجه به این نکته که در حال حاضر چیزی نزدیک به ۸۰ درصد از انرژی الکتریکی کشور فرانسه از طریق نیروگاه‌های اتمی تامین می‌شود، به نظر نمی‌رسد که مشکل خاصی بر سر راه تامین انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی خودروهای الکتریکی جدید این کشور (مدل‌هایی که قرار است جایگزین خودروهای بنزینی و گازوئیلی شوند) وجود داشته باشد.

خودرو ولوو

در این میان رئیس صندوق جهانی طبیعت در فرانسه یعنی پاسکال کنفین، که در دولت قبلی فرانسه در زمان فرانسوا اولاند به انجام برخی فعالیت‌های زیست محیطی مشغول بود، سیاست جدید اتخاذ شده توسط دولت مکرون در راه مقابله با تغییرات اقلیمی را از تمام سیاست‌های مشابه دولت‌های پیشین فرانسه بهتر توصیف کرده و این نکته را پیش کشیده که با اجرایی کردن این تصمیم، کشور فرانسه به عنوان یک پیشرو در اتخاذ سیاست‌های زیست محیطی کارآمد در سطح جهان عمل خواهد نمود.

در این میان شاید بسیاری از ناظران این پرسش را مطرح کنند که آیا صنعت خودروسازی فرانسه قادر است تا سال ۲۰۴۰ میلادی با خودروهای بنزینی و گازوئیلی خداحافظی کند؟ یکی از متخصصان صنعت خودرو در دانشگاه آستین یعنی پروفسور بیلی اعتقاد دارد که مقیاس زمانی تعیین شده برای اجرایی کردن این تصمیم بسیار بلندمدت و دست‌یافتنی است. همچنین او معتقد است که در صورت تبدیل شدن استراتژی جدید دولت فرانسه به قانون، پیام کاملا واضحی در زمینه‌ی تغییر استراتژی و مسیر صنعت حمل و نقل به فعالان صنعت خودرو و مصرف کنندگان فرستاده خواهد شد. پیامی مبنی بر استفاده‌ی اجتناب ناپذیر از خودروهای الکتریکی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی که شاید بتواند روند این تغییر مسیر را با سرعت و شتاب بیشتری همراه سازد.

حتی برخی از کارشناسان، دوره‌ی زمانی تعیین شده برای اجرای کامل این تصمیم را بسیار بلندتر از حد لازم می‌دانند. به عنوان مثال تونی سبا، اقتصاددان دانشگاه استنفورد، معتقد است که خودروهای الکتریکی زودتر از آن‌چه تصور می‌شود راه خود را به خیابان‌ها و جاده‌های جهان باز خواهند کرد. به این ترتیب تا سال ۲۰۴۰ میلادی تعداد خودروهای بنزینی و گازوئیلی در کشور فرانسه آن‌چنان پرشمار نخواهد بود که دولت این کشور بخواهد فروش آن‌ها را ممنوع کند. بنابر اعتقاد سبا، ممنوع کردن فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی در سال ۲۰۴۰ میلادی چیزی شبیه به ممنوع کردن اسب در دوره‌ی کنونی خواهد بود. در واقع همان‌گونه که در حال حاضر از وجود اسب در صنعت حمل و نقل استفاده نمی‌شود (طبق پیش‌بینی سبا) ظرف بیست سال آینده از خودروهای بنزینی و گازوئیلی نیز در این صنعت استفاده نخواهد شد.

به بیان ساده‌تر خودروهای بنزینی و گازوئیلی خیلی زودتر از حد تصور به وضعیتی مشابه با اسب‌ دچار می‌شوند و جای خود در صنعت حمل و نقل را به طور کامل به خودروهای الکتریکی و هیبریدی واگذار خواهند کرد.

دورنمای خداحافظی با خودروهای بنزینی و گازوئیلی

در این میان پژوهش‌های موسسه‌ی بلومبرگ نیز تا حدی نظریه‌ی تونی سبا را تایید می‌کند و بر این نکته تاکید می‌ورزد که خودروهای الکتریکی بسیار زودتر از زمانی که اکنون پیش‌بینی می‌شود بر صنعت خودروسازی چیره شده و بازار خودرو را به تسخیر خود در خواهند آورد. سال گذشته برآوردهای موسسه‌ی بلومبرگ نشان از آن داشت که تا سال ۲۰۴۰ میلادی چیزی نزدیک به ۳۵ درصد از وظایف سبک حمل و نقل بر عهده‌ی خودروهای الکتریکی قرار خواهد گرفت. اما بر طبق تازه‌ترین پیش‌بینی‌های این موسسه شاهد افزایش رقم یاد شده به میزان جدید ۵۴ درصد هستیم.

بر اساس پیش‌بینی بلومبرگ اگر میزان گستردگی استفاده از خودروهای الکتریکی مطابق با همین رقم پیش برود، تقاضای جهانی برای خرید نفت چیزی نزدیک به ۸ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. فرآیندی که موجب می‌شود میزان مصرف برق (برای شارژ کردن تمام خودروهای الکتریکی جهان) رقمی معادل ۵ درصد افزایش یابد.

خودرو الکتریکی

بنابر آمار موجود، تنها ۰.۶ درصد از خودروهای جدید ثبت شده در قاره‌ی اروپا طی سال گذشته خودروهای الکتریکی بوده‌اند. رقمی که در کشور فرانسه به ۱.۱ درصد بالغ شده است. بر این اساس رشد پیش‌بینی شده‌ی ۵۴ درصدی میزان استفاده از خودروهای الکتریکی در طول دو دهه‌ی آینده، قطعا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌ی مبارزه با آلودگی هوا خواهد بود.

البته کشور فرانسه هم‌اکنون آمار مناسبی در زمینه‌ی مبارزه با آلودگی هوا به ثبت رسانده است. به گونه‌ای که بنابر گزارش آژانس محیط زیست اروپا سه کارخانه‌ی مهم خودروسازی این کشور یعنی پژو، سیتروئن و رنو از لحاظ ساخت خودروهایی با میزان آلایندگی پایین کربن در سال ۲۰۱۶ میلادی، به ترتیب در مقام‌های اول، دوم و سوم ایستاده‌اند.

وضعیت خودروهای بنزینی و گازوئیلی در سایر کشورها

گرچه بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر نیز همچون فرانسه برنامه‌های مشابهی به منظور ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی در آینده‌ای نزدیک دارند، اما تا کنون هیچ کدام از آن‌ها اقدام عملی ویژه‌ای در این زمینه صورت نداده‌ و برخلاف فرانسه به اعلام رسمی و دقیق استراتژی‌های خود نپرداخته‌اند.

به عنوان مثال در کشور هلند بحث ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی تا سال ۲۰۲۵ میلادی هنوز به جایی نرسیده است و موضوع عدم استفاده از خودروهای بنزینی و گازوئیلی در آلمان تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز در حال حاضر شرایطی مشابه با هلند دارد.

علاوه بر آن‌ در حال حاضر برنامه‌های مشابهی در کشور انگلستان نیز وجود دارد که در صورت اجرایی شدنشان قرار است تمام خودروهای موجود در این کشور تا سال ۲۰۴۰ میلادی یا به طور کامل الکتریکی شوند و یا خودروهایی را شامل شوند که از درصد آلایندگی بسیار پایینی برخوردار هستند. با این حال کشور انگلستان هم‌اکنون در زمینه‌ی اجرای اقدامات عملی در این زمینه از سایر کشورهای مطرح اروپایی چند قدم عقب‌تر است. موضوعی که موجب شده پس از اعلام رسمی سیاست جدید فرانسه مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی در این کشور تا سال ۲۰۴۰ میلادی، شهردار شهر لندن ضمن تقدیر از این اقدام، لب به نکوهش دولت انگلستان بگشاید.

بر این اساس می‌توان کشور فرانسه را نخستین کشور اروپایی قلمداد کرد که با ممنوع کردن فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی تا سال ۲۰۴۰ میلادی، گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا بر خواهد داشت.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.