کارشناسان توصیه می‌کنند برای داشتن موهایی سالم و زیبا هر ۴ تا ۶ هفته یکبار آن‌ها را کوتاه کنید. اما این کار می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد و برای حذف این هزینه می‌توانید آرایشگر خودتان باشید. کوتاه کردن مو در منزل می‌تواند دردسرهای رفتن به آرایشگاه و هزینه‌های آن را کاهش دهد به شرطی که مهارت کافی برای این کار داشته باشید و ترفندها و نکاتی را که آرایشگرها برای کوتاه کردن موهای شما به کار می‌برند رعایت کنید. در این مقاله می‌خواهیم کلیه مراحل این کار را به تفضیل برای شما بیان کنیم تا بتوانید آرایشگر خودتان باشید و موهای خودتان و اطرافیانتان را کوتاه کنید.

آماده کردن موها

موها را بشویید: همان طور که یک هنرمند کار خود را روی یک بوم خالی انجام می‌دهد کوتاه کردن مو هم باید روی موهای تمیز انجام شود تا نتیجه بهتری بگیرید چون روی موهای کثیف و چرب نمی‌توان حالت واقعی موها را مشاهده کرد. برای این منظور قبل از این کار حتما موهای خود را بشویید و از شامپو و حالت دهنده مناسب موهای خود استفاده کنید. اگر موهایتان گره خورده حتما آن را شانه کنید و از محصولات نرم کننده مو استفاده کنید تا گره باز شود.

اگر از قیچی یا تیغ استفاده می‌کنید موها را خیس نگه دارید: خیس بودن موها کمک می‌کند تا حالت آن صاف شده و موها به هم بچسبند و کوتاه کردن آن ساده شود. اما این مورد تنها برای موهای صاف مناسب است و اگر موهای فر را با این روش کوتاه کنید احتمالا نتیجه خوبی نخواهید گرفت و در انتها فرهایی نامتقارن خواهید داشت. یک بطری با سر اسپری هم در کنار دست خود داشته باشید تا در صورت خشک شدن موها مجددا آن را مرطوب کنید.

با موهای خشک تحت شرایط خاصی کار کنید: گفتیم که این روش برای موهای فر مناسب است و زمانی کاربرد دارد که تنها بخواهید نوک موها را کوتاه کرده و موخوره را از بین ببرید و یا تنها کمی از حجم مو را کم کنید. این روش زمان کمتری می‌برد چون لازم نیست موها را خیس و خشک کنید.

خودتان آرایشگر خودتان باشید

انتخاب مدل مو و کوتاه کردن موها

فرم صورت خود را بشناسید: مدل مو باید با فرم صورت شما هماهنگ باشد و بتواند عیب‌های آن را بپوشاند و زیبایی‌های آن را بیشتر نشان دهد:

  • برای صورت بیضی شکل هر مدل مویی مناسب است.
  • برای صورت گرد از مدل‌هایی انتخاب کنید که در بالای سر ایجاد حجم کند و صورت را کشیده نشان دهد.
  • برای صورت قلبی شکل مدلی انتخاب کنید که در قسمت پایین سر حجم بیشتری داشته باشد و صورت را متعادل کند.
  • برای صورت مربعی هدف نرم کردن خطوط صورت با ایجاد خطوط مورب و منحنی و دوری از خطوط افقی است.
  • برای صورت کشیده چتری همیشه پیشنهاد می‌شود چون صورت را کوتاه‌تر و عرض آن را بیشتر نشان می‌دهد.

مدل خاص را پیدا کرده و جزئیات آن را بشناسید: پس از این که مدل دلخواه خود را پیدا کردید دستور کوتاه کردن آن را از یک متخصص یا سایت‌های اینترنتی بگیرید. ویدئوهای آموزشی و مجلات مد می‌تواند راهنمای خوبی برای زمانی باشد که می‌خواهید آرایشگر خودتان باشید.

موها را به چند بخش تقسیم کنید: طبق اصول آرایشگری تقسیم کردن موها به هفت بخش توصیه می‌شود: قسمت وسط، بغل راست، بغل چپ، جلو راست، جلو چپ، پس سر راست و پس سر چپ. این تقسیم بندی‌ها را دقیق و تمیز انجام دهید، هر بخش را شانه کنید و هر بخش را با کلیپس ثابت کنید.

طبق مراحل عمل کنید: طبق دستوری که از ویدئوی آموزشی یا سایت اینترنتی گرفته‌اید عمل کنید. اگر با اصطلاحاتی که در آن به کار رفته آشنایی ندارید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

به آرامی عمل کنید: فراموش نکنید که تنها افراد حرفه‌ای می‌توانند کار کوتاه کردن مو را در مدتی کمتر از نیم ساعت انجام دهند اما شما حرفه‌ای نیستید. به خود زمان کافی بدهید و عجله نکنید و دقت را فدای سرعت نکنید. هر یک از بخش‌های هفتگانه را بر اساس دستور و مدل مو با طول مناسبی کوتاه کنید.

آن را یکدست کنید: پس از این که همه هفت بخش را کوتاه کردید هر بخش را به قسمت مرکزی بیاورید و بخش‌ها را با هم یکدست کنید چون ممکن است بخش‌های مختلف مو باهم اختلاف اندازه داشته باشند و کمی بیشتر یا کمتر کوتاه شده باشند اما با این کار نتیجه یکدست خواهد شد.

خودتان آرایشگر خودتان باشید

ایجاد بافت و اتمام کار

در موها بافت ایجاد کنید: ایجاد بافت در مو به معنی حذف حجم اضافی از نوک موها است که به پرپشت دیده شدن مو کمک می‌کند و با این کار مشخص نخواه بود که موهای خود را جدیدا کوتاه کرده‌اید. این کار به قیچی‌های مخصوص تکسچرینگ نیاز دارد که برای این که آرایشگر خودتان باشید به این قیچی‌های مخصوص نیاز خواهید داشت.

موها را اسلایس کنید: ایجاد بافت در مو را می‌توانید با قیچی‌های معمولی نیز انجام دهید. به این روش که دسته دسته نوک موها را در دست بگیرید و به حالت شعاعی بین دو انگشت شست و اشاره باز کنید. سپس قیچی آرایشگری را بردارید و با نوک قیچی و با برش‌های اریب حجم مو را کم کنید بدون آن که از طول آن کم شود. این کار را برای همه قسمت‌های مو انجام دهید.

از شانه کمک بگیرید: پس از ایجاد حجم نوبت به مرتب کردن موها می‌رسد. برای این کار شما باید از شانه استفاده کنید، موها را با شانه در جهت مخالف بگیرید و تا نوک مو امتداد دهید سپس با همان روش اسلایس قد مو را یکدست کنید.

از تیغ کمک بگیرید: برای مدل‌های فانتزی‌تر می‌توانید از تیغ کمک بگیرید، تیغ را به طور عمودی روی انتهای موها بکشید تا حالتی بلند و کوتاه و طبیعی پیدا کنند.

موها را خشک کنید: پس از اتمام کار موها را سشوار کشیده و حالت دهید.

ایرادات احتمالی را برطرف کنید: همه قسمت‌های مو را بررسی کنید تا در صورت وجو ایراد و ناصافی آن را برطرف کنید، به همین سادگی توانستید آرایشگر خودتان باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)