جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
پتاسیم کلراید

خواص موز و معرفی ۱۱ مورد از مزایای شگفت‌انگیز این میوه محبوب

خواص موز از مواردی است که جدای از طعم و مزه میوه موز مصرف‌کنندگان می‌توانند از آن بهره گیرند. خواص موز برای سلامت عبارت‌اند از: کمک به کاهش وزن، کاهش چاقی، درمان اختلالات روده، کاهش یبوست و درمان مشکلاتی مانند دیسانتری (اسهال خونی)، کم‌خونی، سل، آرتریت، نقرس، اختلالات کلیوی و ادراری. موز همچنین می‌تواند به رفع مشکلات قاعدگی و گرگرفتگی بدن کمک کند. این میوه همچنین برای کاهش فشارخون، حفظ سلامت قلب، تقویت متابولیسم و ایمنی بدن، کاهش شدت زخم، اطمینان از سلامت چشم‌ها، ساختن استخوان‌های قوی و سم‌زدایی بدن مناسب است. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به‌طور مفصل، جامع و دقیق به بررسی ویژگی‌های این میوه محبوب بپردازیم.

 

مقدمه

موز میوه‌ای از جنس Musa است که بومی جنوب آسیا و جنوب شرقی است. نام علمی موز Musa acuminata است. میوه درخت موز زمانی که رسیده می‌شود به‌طور مستقیم و یا در سالاد میوه، آب‌میوه و … مصرف می‌شود. موزهای نارس می‌توانند باعث سوءهاضمه شدید شوند و باید فقط در شکل پخته‌شده خورده شوند. همچنین، موز برای استفاده در صبحانه و یا یک میان وعده برای تأمین سریع انرژی برای بدن مفید است. موز در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان رشد می‌کند و همچنین می‌تواند برای تولید فیبر و یا در تزئینات زینتی استفاده شود.

درخت موز بزرگ‌ترین گیاه علفی گل‌دار در جهان است و اگرچه انواع مختلفی از آن وجود دارد، ولی همه آن‌ها دارای میوه‌های دراز با شکل منحنی باپوست بیرونی گوشتی هستند که می‌توانند به‌آسانی برداشته شوند تا گوشت سفید تا زرد را مصرف‌کنندگان تناول کنند. آن‌ها در خوشه‌ها در بالای گیاه بارور رشد می‌کنند و در رنگ‌های مختلف ازجمله سبز، قرمز، زرد و قهوه‌ای (زمانی که رسیده می‌شوند) وجود دارند.

تمایز اصلی میان موز و موز سبز در این است که موز سبز، میوه‌هایی کوچک‌تر، نشاسته دارتر و تندتر هستند و به‌طور سنتی در آسیا و کشورهای استوایی خورده می‌شوند. موز بیشتر در اروپا و امریکا یافت می‌شود و میوه آن نرم و جز میوه‌های دسری است.

خواص موز

ارزش تغذیه‌ای موز

مزایای دارویی موز نسبت به محتوای ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات آلی خود بسیار زیاد و برای بدن مؤثر است. موز به‌عنوان یکی از گزینه‌های سالم برای مصرف میوه در طول سال به شمار می‌آید که با توجه به محتوای تغذیه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای که شامل ویتامین‌هایی همچون ویتامین C، ویتامین B6، ریبوفلاوین، فولات، پانتوتنیک اسید و نیاسین  است و همچنین مقدار کمی از ویتامین‌های دیگر است. ازلحاظ مواد معدنی، موز دارای مقدار قابل‌توجهی از پتاسیم، منگنز، منیزیم و مس است. موز همچنین منابع خوبی از فیبر و پروتئین در رژیم غذایی مصرفی روزانه است.

مزایای و خواص موز در سلامتی انسان

موز دارای بسیاری از مزایای شگفت‌انگیز برای سلامتی انسان است که شامل موارد زیر می‌شوند:

کمک به کاهش وزن از خواص موز

مصرف موز برای کاهش وزن مفید است زیرا یک موز تقریباً ۹۰ کالری دارد. آن‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و به‌راحتی قابل‌هضم هستند. علاوه بر این، آن‌ها هیچ چربی ندارند؛ بنابراین، فرد دارای اضافه‌وزن، درصورتی‌که رژیم غذایی او حاوی موز است لازم نیست که بیش‌ازحد غذا بخورد زیرا آن‌ها بسیار در القای حس سیری مؤثر هستند. این مواد غذایی همچنین با مهار انتشار هورمون گرسنگی یعنی گرلین، باعث می‌شود که فرد احساس گرسنگی نکند. این امر باعث جلوگیری از بروز اضافه‌وزن می‌شود و همچنین در کاهش وزن به فرد مصرف‌کننده این میوه کمک می‌کند.

تقویت استخوان‌ها

موز یکی از بهترین میوه‌ها برای تضمین داشتن استخوان‌هایی قوی و سالم در طول زندگی است. یکی از بهترین دلایل این امر، حضور فروکتو اولیگوساکاریدها است که پره بیوتیک است و دارای عناصری مفید در دستگاه گوارش است که باعث افزایش جذب مواد معدنی و مواد مغذی توسط بدن می‌شود. به‌طور خاص، موز با افزایش جذب کلسیم در بدن در ارتباط است. برخی از انواع موز همچنین دارای اسیدهای چرب زنجیره کوتاه هستند که انسان نمی‌تواند آن‌ها را جذب کند، اما ارگانیسم‌هایی که در پوشش‌های معده ما زندگی می‌کنند، می‌توانند این اسیدهای چرب را مصرف کنند، بنابراین مصرف و درنتیجه خواص موز توانایی ما را برای جذب مواد معدنی مثل کلسیم افزایش می‌دهد. کلسیم مهم‌ترین عنصر در تولید و رشد ماده استخوانی در بدن است. این امر باعث می‌شود که ما احتمال ابتلا به پوکی استخوان و ضعف طبیعی را در خود کم کنیم.

خواص موز و پیشگیری از پوکی استخوان

خواص ضدالتهابی

ترکیبات داخل موز به‌طور طبیعی دارای خواص ضدالتهاب هستند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند تورم، التهاب و تحریک را در بیماری‌هایی مانند آرتریت و نقرس کاهش دهند. این مشکلات در افراد با سن بالا و یا اگر آن‌ها یک رژیم غذایی نامناسب و یا ناسالم داشته باشند، بسیار نامعمول است؛ بنابراین، اضافه کردن یک موز به رژیم غذایی شما در روز می‌تواند شمارا به‌ تدریج از این دردها و مشکلات رهایی بخشد.

افزایش وزن را سرعت می‌بخشد

موز می‌تواند برای افزایش وزن نیز مفید باشد. هنگامی ‌که این میوه همراه با شیر مصرف می‌شود، موز کمک می‌کند وزن شما را به‌سرعت افزایش می‌دهد. شیر پروتئین لازم را فراهم می‌کند و موز به تأمین قندهای بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، ازآنجاکه موزها به‌راحتی هضم می‌شوند، یک فرد کم‌وزن می‌تواند در روز از ۵ تا ۶ موز به‌صورت جدا از غذاهای منظم بدون ابتلا به مشکلات گوارشی و سوءهاضمه مصرف کند. این امر منجر به مصرف اضافی ۵۰۰-۶۰۰ کالری می‌شود که برای افزایش وزن در افرادی که قصد افزایش وزن رادارند، ضروری است. ازآنجایی‌که موز دارای توانایی تأمین انرژی فوری است، ورزشکاران موز در طی وقفه‌های بین بازی برای افزایش انرژی می‌خورند.

درمان انسداد روده

انسداد یعنی مشکل در عبور مدفوع از روده که ممکن است به خونریزی در فرد منجر شود. اعتقاد بر این است که موز در درمان انسداد روده کمک می‌کند. بااین‌حال، بعضی افراد نیز بر این باورند که موز به میزان زیادی به حجم مدفوع در روده ها اضافه می‌کند و باعث فشار بیشتری بر روی آن‌ها شده و درنتیجه باعث بدتر شدن این مشکل در فرد می‌شود. از سوی دیگر، مشکل اولیه در انسداد روده مسئله دفع است و موز قطعاً آن روند را در فرد تحریک می‌کند. موز همچنین دارای خواص ضدالتهاب است که به کاهش شمارش التهاب و درد مرتبط با آن کمک می‌کند که اغلب منجر به خارش و بدتر شدن وضعیت در فرد می‌شود.

کاهش یبوست

موز حاوی مقادیر قابل‌توجهی از فیبر برای رژیم غذایی است و بنابراین در بهبود حرکات روده به فرد مصرف‌کننده کمک می‌کند. گفته می‌شود که آن‌ها از سفتی مدفوع جلوگیری می‌کنند و فرد را از مشکلات ناشی از یبوست می‌رهانند. همچنین خواص موز در درمان سایر اختلالات روده کمک می‌کنند. فیبر قادر است تا مدفوع را حجیم کند و به تحریک حرکت روده بدن کمک کند که حرکت مدفوع را از طریق روده تسهیل می‌کند. این می‌تواند به کاهش بیماری‌های گوارشی و همچنین پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ در فرد مصرف‌کننده موز کمک کند.

درمان زخم‌ها

سال‌ها موز به‌عنوان یک غذای ضد اسید برای تسکین معده مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آن‌ها واقعاً بیشتر از انتظار عمل می‌کنند و همچنین می‌توانند مخلوط اسید را سرکوب کنند. ترکیبات ارگانیک در موز باعث تحریک فعالیت سلول‌ها در پوشش معده می‌شود که باعث محافظت از معده در برابر اسیدها ایجاد شود. آن‌ها همچنین حاوی مهارکننده‌های پروتئاز هستند که باکتری‌های مضر را که با ایجاد زخم معده در ارتباط هستند را از بین می‌برند.

جلوگیری از اختلالات کلیوی

پتاسیم، در موز، کمک می‌کند تا تعادل مایع در بدن را تنظیم کند و می‌تواند باعث فشار بر کلیه‌ها و تشویق ادرار شود. این می‌تواند باعث جلوگیری از تجمع سموم در بدن و افزایش میزان انتشار آن از طریق افزایش میزان و حجم ادرار شود. علاوه بر این، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در موز وجود دارد که تأثیر مثبت بر عملکرد کلیه و تجمع سموم دارد، درحالی‌که باعث تحریک عملکرد مناسب کلیه‌ها می‌شود.

بهبود بینایی

موز، مانند بسیاری از میوه‌های دیگر، غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها است و همچنین ترکیبی از مواد معدنی است که می‌تواند سلامت چشم شما را به‌طورجدی افزایش دهد. دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، شب‌کوری و گلوکوم با افزایش مصرف موز و سایر میوه‌های مشابه کاهش‌یافته است.

حفاظت از قلب و عروق

موز منابع غنی از پتاسیم هستند، بنابراین آن‌ها فشارخون را کاهش می‌دهند. با از بین بردن تنش در شریان‌ها و رگ‌ها، خون می‌تواند به‌آرامی از بدن عبور کند و اکسیژن‌های به نواحی مختلف بدن برای افزایش عملکرد آن‌ها برسد. این امر می‌تواند به از بین بردن و پیشگیری از ابتلای به بیماری‌های آترواسکلروز (تصلب شرایین) و سکته مغزی و حملات قلبی که به‌طورمعمول با آن ارتباط دارد، کمک کند. فیبر موز همچنین کلسترول اضافی را از شریان‌ها و رگ‌های خونی جمع کرده و همچنین باعث کاهش استرس بر سیستم قلبی عروقی در فرد مصرف‌کننده می‌شود.

درمان کم‌خونی

موز حاوی مقدار بالایی از آهن است و بنابراین در درمان کم‌خونی کمک می‌کند، زیرا آهن بخش مهمی از گلبول‌های قرمز است. موز همچنین دارای مقادیر قابل‌توجهی از مس است که یک عنصر مهم در تشکیل گلبول‌های قرمز است. خواص موز با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون شما نه‌تنها از بروز کم‌خونی در شما جلوگیری می‌کنید، بلکه می‌تواند گردش خون را به تمام قسمت‌های بدن افزایش دهد، به‌این‌ترتیب میزان اکسیژن در رگ‌ها و بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد.

کم‌خونی و اثر خواص موز

مشکلات قاعدگی را کاهش می‌دهد

گل‌های پخته‌شده موز در کمک به کاهش خونریزی دردناک و بیش‌ازحد در طول دوره قاعدگی کمک می‌کنند و همچنین می‌توانند اختلالات دیگر قاعدگی را نیز از بین ببرند.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
43
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
126
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
298
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
252
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
252
زنان خاندان‌های سلطنتی چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنند؟
زنان خاندان‌های سلطنتی چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنند؟
474

مقالات سلامت

شقاق مقعد یا فیشر
شقاق مقعد (Fissure) چیست؟ معرفی کامل، علائم، پیشگیری و درمان شقاق مقعد
207
آکنه پیشانی
آکنه پیشانی به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟
184
درد گوش موقع بلعیدن
درد گوش موقع بلعیدن به چه علت بوجود می‌آید؟
174
معرفی داروی اتودولاک یا لودین
معرفی کامل داروی اتودولاک (Etodolac) یا لودین (Lodine)
182
عارضه گرمازدگی چیست؟
عارضه گرمازدگی چیست ؟ معرفی علائم، علل ایجاد، پیشگیری و درمان آن
257
دندان ترک خورده
دندان ترک خورده چگونه تشخیص داده شده و ترمیم می‌شود؟
326

مقالات آشپزی

شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
231
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
372
کوکوی مرغ
کوکوی مرغ با پنیر موزارلا (با گزینه بدون گلوتن)
702
کیک آناناس
کیک آناناس با تزئین خامه و نارگیل به همراه آموزش خشک کردن آناناس
369
نان لقمه‌ای
طرز تهیه نان لقمه‌ای نرم و پفی در فر و بدون فر؛ آموزش مرحله به مرحله و تصویری
2,869
طرز تهیه اوتمیل اورنایت
طرز تهیه اوتمیل اورنایت در شیشه؛ صبحانه پر فیبر و مغذی با چندین دستورالعمل مختلف
981

مقالات تغذیه

تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
231
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
177
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
176
آرد بدون گلوتن
آرد بدون گلوتن با ۲۵ نوع مختلف که نیاز شما را به آرد به طور کامل رفع می‌کند
540
ویتامین A
ویتامین A چه نقشی در سلامت بدن دارد و مقادیر توصیه شده آن چقدر است؟
863
فواید چای نعناع
چای نعناع و معرفی ۹ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی مفید
1,026