جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
معرفی خواص بامیه

خواص بامیه و معرفی ۵ مورد از مزایای شگفت‌انگیز مصرف این ماده غذایی

خواص بامیه و مزایای مصرف آن برای سلامت انسان شامل توانایی این ماده غذایی در بهبود سلامت و کارکرد دستگاه گوارشی، افزایش سلامت پوست، حفاظت از نوزادان، جلوگیری از ابتلای به سرطان‌های خاص و تقویت استخوان‌ها می‌باشد. همچنین مصرف بامیه باعث بهبود سلامت قلب و عروق، تعادل در سطوح کلسترول بدن، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشارخون و حفظ سلامت قلب می‌شود.

 

بامیه چیست؟

بامیه گیاه گل‌داری است که در بسیاری از نقاط جهان به‌عنوان انگشتان بانو و یا بهیندی شناخته‌شده است و به دلیل غلاف‌های بذری آن بسیار ارزشمند است. نام علمی این گیاه جالب Abelmoschus esculentus است و منشان آن هنوز معلوم نیست. تحقیقات متناقض می‌گوید که منشا این ماده غذایی می‌تواند از جنوب آسیا، غرب آفریقا و یا اتیوپی باشد، اما هنوز بر سر این مسئله توافقی صورت نگرفته است.

خواص بامیه

مصارف بامیه

بامیه اغلب در غذاهایی از کارائیب تا به چین استفاده می‌شود و محبوبیت آن همواره افزایش می‌یابد که این امر به‌ویژه به دلیل استفاده‌های مختلف این ماده غذایی است. این سبزی می‌تواند به‌عنوان یک سبزی‌ترشی، یا یک عنصر در سوپ و دسرها مورداستفاده قرار گیرد و همچنین از روغن آن استفاده می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک روغن گیاهی استخراج و استفاده شود.

خواص تغذیه‌ای بامیه

بامیه ممکن است یک سبزی متعارف در باغ نباشد، اما دارای محتوای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، ازجمله ویتامین A، B، C، E و K و همچنین کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است. علاوه بر این، این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی فیبر مخاطی است. اکثر مزایای و خواص بامیه برای سلامت به دلیل وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات ارگانیک موجود در آن است.

خواص بامیه برای سلامتی انسان

مزایای سلامتی این سبزی را در مطلب بررسی می‌کنیم.

بهبود فرایند هضم

شاید بهترین بخش اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی شما این است که این ماده می‌تواند افزایش قابل‌توجهی در مصرف توسط فیبر شمارا به همراه داشته باشد. فیبر مخاطی موجود در بامیه می‌تواند از طریق افزودن حجم مواد غذایی به دستگاه گوارش شما کمک کند. این بدان معناست که حرکات روده بیشتر منظم می‌شود و موارد مسمومیت دستگاه گوارش مانند نفخ، گرفتگی، یبوست و گاز اضافی کاهش می‌یابد. همچنین این ماده غذایی به بدن کمک می‌کند تا از اسهال جلوگیری می‌کند، زیرا این ماده به مقدار زیادی حجم به مدفوع آبکی اضافه می‌کند. علاوه بر این، محتوای فیبر آن می‌تواند کلسترول موجود در بدن را از بین ببرد و میزان قند موجود در بدن را جذب کند.

بهبود بینایی از خواص بامیه

بامیه حاوی مقدار بسیار بالایی از ویتامین A و همچنین اجزای آنتی‌اکسیدانی مانند بتا کاروتن، زانتین و لوتین است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات قدرتمند هستند که باعث تخریب یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد می‌شوند که محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند. رادیکال‌های آزاد مسئول تخریب سلول‌های بدن هستند، ازجمله تخریب اندام‌هایی که مسئول دید هستند. با مصرف سطوح بالای بامیه در رژیم غذایی، می‌توانید چشمان خود را در برابر دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید محافظت کنید.

خواص بامیه

مراقبت از پوست

آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین A همچنین می‌توانند از سلامت پوست محافظت کنند که این امر از طریق بهبود سریع‌تر، کاهش ظاهر زخم‌ها و آکنه و از بین بردن چین‌وچروک است. این به این دلیل است که آنتی‌اکسیدان‌ها قادر به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد هستند که ممکن است این به سلول‌های پوست آسیب وارد کنند.

افزایش ایمنی

اجزای آنتی‌اکسیدان مختلف بامیه باعث شده که این ماده غذایی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار مفید باشد و همچنین مقدار بالا ویتامین C در این ماده غذایی نیز به معنی افزایش ایمنی بدن است. این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی را برای ایجاد گلبول‌های سفید تحریک کند که این گلبول‌ها می‌توانند با پاتوژن های و مواد خارجی و بیگانه در بدن که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، مبارزه کند.

کاهش فشارخون

بامیه منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، ازجمله پتاسیم است که دارای فواید زیادی در یک جنبه اساسی در سلامت انسان است. پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات در بدن ضروری است زیرا این ماده باعث تعادل در مقدار سدیم می‌شود. علاوه بر این، پتاسیم کمک می‌کند تا فشار بر رگ‌های خونی و عروق خونی را کاهش دهد که همین امر فشارخون را کاهش می‌دهد و فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این بدان معنی است که احتمال لخته شدن و آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) بسیار کاهش می‌یابد.

موارد احتیاط

یکی از چیزهایی که شما نیاز دارید که در حین مصرف بامیه  در مورد آن نگران باشید میزان بالای اگزالات این ماده غذایی است. اگزالات به کلیه و سنگ‌های صفراوی موجود متصل می‌شود و سبب رشد آن‌ها می‌شود و ممکن است مشکلات مرتبط را بدتر کند. بامیه سرخ‌شده همچنین می‌تواند میزان مصرف کلسترول را در رژیم روزانه افزایش دهد، بنابراین اگر شما بخواهید تعادل کلسترول خوب را حفظ کنید،  باید به طرزی عاقلانه و با استفاده از کمترین حد ممکن از روغن آن را پخت‌وپز کنید.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

ورود به سایت دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

هفت گام مهم برای مراقبت از پوست چرب از زبان کارشناسان
هفت گام مهم برای مراقبت از پوست چرب از زبان کارشناسان
33
بهترین رنگ رژ لب برای آرایش شما در فصل بهار شما چیست؟
بهترین رنگ رژ لب برای آرایش شما در فصل بهار چیست؟
73
میلیا ، نقاط سفید روی پوست چرا به وجود می‌آیند؟ راه درمان آن‌ها چیست؟
میلیا ، نقاط سفید روی پوست چرا به وجود می‌آیند؟ راه درمان آن‌ها چیست؟
51
مانیکور چشم گربه و روش صحیح آن برای تزئین ناخن‌ها شما
مانیکور چشم گربه و روش صحیح آن برای تزئین ناخن‌ها شما
59
شش وسیله آرایشی ضروری برای کامل کردن کیف آرایش شما
شش وسیله آرایشی ضروری برای کامل کردن کیف آرایش شما
124
با انواع برس‌های مو آشنا شوید، بهترین برس مو برای جنس موهای شما چیست؟
با انواع برس‌های مو آشنا شوید، بهترین برس مو برای جنس موهای شما چیست؟
152

مقالات سلامت

اندازه مناسب سطح کلسترول چیست
سطح کلسترول چگونه سنجیده می‌شود و میزان نرمال آن چقدر است؟
80
علائم تند تپشی
تند تپشی (تاکی کاردی) و معرفی، علائم، تشخیص و پیگیری و درمان
99
معرفی عوارض مصرف زردچوبه
عوارض مصرف زردچوبه و معرفی ۱۳ مورد از این عوارض که شما ممکن است ندانید
247
معرفی خواص هل
خواص هل و معرفی ۱۱ خاصیت شگفت انگیز از این ماده غذایی
172
درد و حساسیت پوست سر
درد و حساسیت پوست سر ناشی از چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟
80
معرفی خواص سرکه سیب
خواص سرکه سیب و معرفی ۱۳ مورد از فواید باورنکردنی این ماده غذایی
278

مقالات آشپزی

نان لقمه‌ای
طرز تهیه نان لقمه‌ای نرم و پفی در فر و بدون فر؛ آموزش مرحله به مرحله و تصویری
65
طرز تهیه اوتمیل اورنایت
طرز تهیه اوتمیل اورنایت در شیشه؛ صبحانه پر فیبر و مغذی با چندین دستورالعمل مختلف
163
بستنی گیاهی
طرز تهیه بستنی گیاهی بدون لبنیات به صورت تصویری؛ بدون گلوتن و وگان
675
بیسکویت پتی بور خانگی
بیسکویت پتی بور خانگی ساده، کرمدار و شکلاتی (Le Pettit Beurre)
259
سالاد ماکارونی
سالاد ماکارونی کلاسیک با سبزیجات رنگارنگ و سس رژیمی
556
طرز تهیه پنیر ریکوتا خانگی
پنیر ریکوتا خانگی را به ساده‌ترین روش بسازید؛ آموزش تصویری
446

مقالات تغذیه

فواید ماست منجمد
ماست منجمد و معرفی مزایای استفاده از این دسر کم کالری و خوشمزه
33
معرفی عوارض مصرف زردچوبه
عوارض مصرف زردچوبه و معرفی ۱۳ مورد از این عوارض که شما ممکن است ندانید
247
معرفی خواص هل
خواص هل و معرفی ۱۱ خاصیت شگفت انگیز از این ماده غذایی
172
معرفی لوبیا چیتی
لوبیا چیتی و معرفی ارزش تغذیه ای، خواص و نحوه مصرف این ماده غذایی
66
معرفی خواص سرکه سیب
خواص سرکه سیب و معرفی ۱۳ مورد از فواید باورنکردنی این ماده غذایی
278
معرفی صمغ زانتان
صمغ زانتان (Xanthan Gum ) چیست؟ معرفی خواص و ویژگی ها
508