جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
معرفی خواص بامیه

خواص بامیه و معرفی ۵ مورد از مزایای شگفت‌انگیز مصرف این ماده غذایی

خواص بامیه و مزایای مصرف آن برای سلامت انسان شامل توانایی این ماده غذایی در بهبود سلامت و کارکرد دستگاه گوارشی، افزایش سلامت پوست، حفاظت از نوزادان، جلوگیری از ابتلای به سرطان‌های خاص و تقویت استخوان‌ها می‌باشد. همچنین مصرف بامیه باعث بهبود سلامت قلب و عروق، تعادل در سطوح کلسترول بدن، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشارخون و حفظ سلامت قلب می‌شود.

 

بامیه چیست؟

بامیه گیاه گل‌داری است که در بسیاری از نقاط جهان به‌عنوان انگشتان بانو و یا بهیندی شناخته‌شده است و به دلیل غلاف‌های بذری آن بسیار ارزشمند است. نام علمی این گیاه جالب Abelmoschus esculentus است و منشان آن هنوز معلوم نیست. تحقیقات متناقض می‌گوید که منشا این ماده غذایی می‌تواند از جنوب آسیا، غرب آفریقا و یا اتیوپی باشد، اما هنوز بر سر این مسئله توافقی صورت نگرفته است.

خواص بامیه

مصارف بامیه

بامیه اغلب در غذاهایی از کارائیب تا به چین استفاده می‌شود و محبوبیت آن همواره افزایش می‌یابد که این امر به‌ویژه به دلیل استفاده‌های مختلف این ماده غذایی است. این سبزی می‌تواند به‌عنوان یک سبزی‌ترشی، یا یک عنصر در سوپ و دسرها مورداستفاده قرار گیرد و همچنین از روغن آن استفاده می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک روغن گیاهی استخراج و استفاده شود.

خواص تغذیه‌ای بامیه

بامیه ممکن است یک سبزی متعارف در باغ نباشد، اما دارای محتوای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، ازجمله ویتامین A، B، C، E و K و همچنین کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است. علاوه بر این، این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی فیبر مخاطی است. اکثر مزایای و خواص بامیه برای سلامت به دلیل وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات ارگانیک موجود در آن است.

خواص بامیه برای سلامتی انسان

مزایای سلامتی این سبزی را در مطلب بررسی می‌کنیم.

بهبود فرایند هضم

شاید بهترین بخش اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی شما این است که این ماده می‌تواند افزایش قابل‌توجهی در مصرف توسط فیبر شمارا به همراه داشته باشد. فیبر مخاطی موجود در بامیه می‌تواند از طریق افزودن حجم مواد غذایی به دستگاه گوارش شما کمک کند. این بدان معناست که حرکات روده بیشتر منظم می‌شود و موارد مسمومیت دستگاه گوارش مانند نفخ، گرفتگی، یبوست و گاز اضافی کاهش می‌یابد. همچنین این ماده غذایی به بدن کمک می‌کند تا از اسهال جلوگیری می‌کند، زیرا این ماده به مقدار زیادی حجم به مدفوع آبکی اضافه می‌کند. علاوه بر این، محتوای فیبر آن می‌تواند کلسترول موجود در بدن را از بین ببرد و میزان قند موجود در بدن را جذب کند.

بهبود بینایی از خواص بامیه

بامیه حاوی مقدار بسیار بالایی از ویتامین A و همچنین اجزای آنتی‌اکسیدانی مانند بتا کاروتن، زانتین و لوتین است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات قدرتمند هستند که باعث تخریب یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد می‌شوند که محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند. رادیکال‌های آزاد مسئول تخریب سلول‌های بدن هستند، ازجمله تخریب اندام‌هایی که مسئول دید هستند. با مصرف سطوح بالای بامیه در رژیم غذایی، می‌توانید چشمان خود را در برابر دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید محافظت کنید.

خواص بامیه

مراقبت از پوست

آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین A همچنین می‌توانند از سلامت پوست محافظت کنند که این امر از طریق بهبود سریع‌تر، کاهش ظاهر زخم‌ها و آکنه و از بین بردن چین‌وچروک است. این به این دلیل است که آنتی‌اکسیدان‌ها قادر به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد هستند که ممکن است این به سلول‌های پوست آسیب وارد کنند.

افزایش ایمنی

اجزای آنتی‌اکسیدان مختلف بامیه باعث شده که این ماده غذایی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار مفید باشد و همچنین مقدار بالا ویتامین C در این ماده غذایی نیز به معنی افزایش ایمنی بدن است. این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی را برای ایجاد گلبول‌های سفید تحریک کند که این گلبول‌ها می‌توانند با پاتوژن های و مواد خارجی و بیگانه در بدن که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، مبارزه کند.

کاهش فشارخون

بامیه منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، ازجمله پتاسیم است که دارای فواید زیادی در یک جنبه اساسی در سلامت انسان است. پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات در بدن ضروری است زیرا این ماده باعث تعادل در مقدار سدیم می‌شود. علاوه بر این، پتاسیم کمک می‌کند تا فشار بر رگ‌های خونی و عروق خونی را کاهش دهد که همین امر فشارخون را کاهش می‌دهد و فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این بدان معنی است که احتمال لخته شدن و آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) بسیار کاهش می‌یابد.

موارد احتیاط

یکی از چیزهایی که شما نیاز دارید که در حین مصرف بامیه  در مورد آن نگران باشید میزان بالای اگزالات این ماده غذایی است. اگزالات به کلیه و سنگ‌های صفراوی موجود متصل می‌شود و سبب رشد آن‌ها می‌شود و ممکن است مشکلات مرتبط را بدتر کند. بامیه سرخ‌شده همچنین می‌تواند میزان مصرف کلسترول را در رژیم روزانه افزایش دهد، بنابراین اگر شما بخواهید تعادل کلسترول خوب را حفظ کنید،  باید به طرزی عاقلانه و با استفاده از کمترین حد ممکن از روغن آن را پخت‌وپز کنید.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

جدیدترین و زیباترین مدل‌های رنگ مو برای تابستان که امسال می‌توانید امتحان کنید
جدیدترین و زیباترین مدل‌های رنگ مو برای تابستان که امسال می‌توانید امتحان کنید
62
عطر بهترین هدیه برای کسانی که دوستشان دارید و می‌خواهید خوشحالشان کنید
عطر بهترین هدیه برای کسانی که دوستشان دارید و می‌خواهید خوشحالشان کنید
89
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
258
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
139
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
267
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
548

مقالات سلامت

علتهای پا درد
پا درد چه علتهایی دارد و چه موقعی جدی می‌شود؛ بررسی ۷ نوع پا درد و درمان آن
110
تست کراتینین خون
تست کراتینین آزمایش خون به چه منظور انجام می‌شود و میزان نرمال آن چقدر است؟
127
علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D با ۹ علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد
256
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
146
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
105
بسته شدن مجرای اشکی
بسته شدن مجرای اشکی در کودکان به چه علت رخ می‌دهد و چگونه درمان می‌شود؟
145

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
108
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
141
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
218
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
402
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,393
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
794

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
166
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
333
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
453
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
586
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
409
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
581