حتما بارها و بارها از مضرات سشوار کشیدن موها شنیده و خوانده‌اید اما به نظر می‌رسد انتخاب دیگری وجود ندارد. اکثر مردم تصور می‌کنند خشک کردن و حالت دادن موها بدون سشوار کار غیرممکنی است و اگر موها را به حال خود بگذارید با حالتی بد و زشت خشک خواهند شد. البته حالت دادن موها به طور حرفه‌ای با سشوار بهتر است اما شما هرروز به این کار نیاز نخواهید داشت و در مواقع دیگر می‌توانید بدون استفاده از سشوار و ابزارهای حرارتی دیگر موهای خود را خشک کنید بدون آن که بدحالت به نظر برسد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما شما را با روش صحیح شستشو، خشک کردن و حالت دادن موها بدون استفاده از سشوار و ابزارهای مضر دیگر آشنا می‌کنیم.

کارشناسان پوست و مو همیشه سفارش می‌کنند برای سلامت و زیبایی بیشتر موها استفاده از ابزارهای حرارتی را به حداقل برسانید و از ترفندهایی استفاده کنید که نه تنها بی‌ضررتر هستند بلکه دردسر و زحمت کمتری هم دارند و در زمان کمتر به سادگی انجام می‌شوند، ترفندهایی که شاید تاکنون امتحان نکرده‌اید. اگر به این روش عمل کنید زیبایی موهای شما طبیعی‌تر و بدون تلاش به نظر خواهد رسید و همه تصور خواهند کرد شما به خودی خود موهای خوش‌حالت و جذابی دارید. کلید این ترفند کاهش دادن جرمی است که روی موهای شما تشکیل شده و باعث سنگینی و بدحالتی آن می‌شود. حالت دادن موها به این روش دوام بیشتری نسبت به سشوار دارد و بافت طبیعی موها را سالم نگه می‌دارد. مهم نیست موهای فر یا صاف یا وز داشته باشید، این ترفند برای همه انواع موها راهکارهایی ارائه کرده است.

حالت دادن موها ی فر بدون نیاز به سشوار

بیشتر افرادی که صاحب موهای فر طبیعی هستند عادت دارند بعد از هربار حمام کردن و شستن موها، با سشوار به جان فرهای خود بیفتند و موها را کاملا صاف کنند چون تصور می‌کنند تنها در این صورت می‌توانند موهای مرتب و خوش‌حالتی داشته باشند و حالت دادن موها فقط در این شرایط میسر است. این کار نه تنها اشتباه است بلکه در درازمدت فرهای زیبای موهای شما را نیز از بین خواهد برد پس سشوار کشیدن مکرر را کنار بگذارید و برای حل مشکل خود به این روش عمل کنید. ابتدا یک شامپوی مرطوب کننده همراه با یک حالت دهنده قوی برای شستن موها تهیه کنید و موهای خود را با آن بشویید سپس قبل از این که موها خشک شود با حوله به آرامی آب اضافی آن را بگیرید. در ادامه شما به یک ژل موی کرمی مناسب نیاز خواهید داشت. ای ژل را روی موها بزنید و با یک شانه دندانه درشت آن را به خوبی روی موها پخش کنید طوری که از ریشه تا نوک موها را دربربگیرد. سپس اجازه دهید موها به همین حالت خشک شوند، خواهید دید که موهای شما حالتی طبیعی، مرتب و زیبا به خود گرفته‌اند و نه وز می‌شوند و نه گره می‌خورند.

حالت دادن موها بدون سشوار

حالت دادن موهای موج‌دار بدون نیاز به سشوار

اگر موهای شما حالت دار است اما نه آن قدر که بتوان آن را فر به حساب آورد پس شما صاحب موهای موج‌دار هستید. سشوار کشیدن موهای موج‌دار نه تنها آن را زیباتر نمی‌کند بلکه باعث وز شدن موها می‌شود و حالت طبیعی موهای شما از دست می‌رود. پس برای حالت دادن موهای موج‌دار چه باید کرد؟ کارشناسان توصیه می‌کنند برای این که موهایتان نرم و خوش‌حالت شود ابتدا باید از شامپوی مناسب استفاده کنید. شامپوهای ضد وز و حالت دهنده بهترین انتخاب برای موهای موجدار هستند و حالتی ابریشمی و نرم به موها می‌دهند. پس از شستن موهای خود با این شامپو و نرم کننده با حوله آب اضافی آن را بگیرید سپس وقتی هنوز موها خیس است از یک اسپری حالت دهنده که حاوی روغن‌های آبرسان به اضافه نمک (برای ایجاد بافت در مو) هستند استفاده کنید و آن را روی قسمت‌های موجدار مو (معمولا نیمه پایین موها) بزنید تا حالت طبیعی آن حفظ شود و تا زمانی که موها خشک شوند با دست به آن‌ها حالت دلخواه را بدهید تا بدون وز شدن و سنگین شدن خشک شوند.

حالت دادن موها بدون سشوار

حالت دادن موها ی صاف بدون نیاز به سشوار

اگر افرادی که موی فر دارند از سشوار برای صاف کردن مو استفاده می‌کنند افرادی که موهای صاف دارند نیز هدفشان از سشوار کشیدن موها اضافه کردن حجم آن است. اما صاف بودن مو به معنای کم بودن موها نیست و شاید تعداد تارهای مو در سر کسی که موهای صاف دارد از تارهای مو در سر کسی که موهای فر یا وز دارد بیشتر باشد. مشکل این افراد سنگین بودن و بی‌حالت بودن موها است که باعث می‌شود موها تخت به نظر برسند. کارشناسان توصیه می‌کنند برای حل این مشکل از شامپوهای سبک کننده استفاده کنید و آن را بیشتر روی ریشه موها استفاده کنید تا هرگونه آلودگی، چربی و مواد اضافی که در این ناحیه جمع شده پاکسازی شود و موها سبک شوند. اگر از حالت دهنده استفاده می‌کنید آن را تنها روی نیمه انتهایی موها به کار ببرید و همزمان با این کار می‌توانید موها را شانه کنید تا گره‌های آن باز شود. پس از شستن موها با حوله آب اضافی آن را بگیرید و با دست حالت موجدار به آن بدهید و زمانی که موها حالت نیمه مرطوب پیدا کردند از اسپری نمک دریایی استفاده کنید و به حالت دادن و موج دادن با دست ادامه دهید تا کاملا خشک شوند.

حالت دادن موها بدون سشوار

حالت دادن موهای وز بدون نیاز به سشوار

اگر موهای وز دارید سشوار کشیدن نه تنها دردی را از شما دوا نخواهد کرد بلکه به وز شدن بیشتر موها منجر خواهد شد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای حل مشکل وز شدن موها بهتر است از شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده شود یعنی شامپوهایی که هم خاصیت پاک کنندگی دارند و هم خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی تا مانع از خشک شدن ساقه مو گردد. هفته‌ای یک بار از یک ماسک موی قوی که برای موهای وز مناسب است استفاده کنید و آن را پانزده دقیقه روی موها نگه داشته سپس با شامپو بشویید. پس از شستن مو از یک سرم کریستال مغذی روی ساقه موها استفاده کنید و اجازه دهید موها خشک شوند. در این مرحله می‌توانید به موها حالت فر بدهید و ان را با گیره یا سنجاق محکم کنید و وقتی که ۹۰ درصد رطوبت مو خشک شدن آن را باز کنید و شاهد موهای حالت‌دار، نرم و درخشان خود باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو  مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)